Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
7AA5C300-FAF5-44DB-9D00-FF16DBBE17EB.jpeg

2017 Emmanuel Darnaud Crozes-Hermitage Au Fil du Temps

Blev nyfiken på denna trots att jag nyligen druckit en argsint 2017 Thalabert från Paul Jaboulet. Men eftersom Emmanuel Darnaud är en ny producent för mig så kändes det spännande att få prova.

Riktigt god CH, som redan är tillgänglig och färdig för konsumtion. Funkar fint både solo och till mat. Stilen har en mjuk och lite dämpad struktur men med ren frukt och bra intensitet som är väldigt lite påverkad av fat.
Väldigt annorlunda mot 2017 Thalabert!

Även om jag tycker att den är trevlig redan nu, så funderar jag över när den är optimal att dricka. Strukturen är ju inte så framträdande men frukten är fin. Kommer lagring göra att den antar lite Jamet-bourgogne-liknande drag, eller kommer den bara bli platt och tråkig. Hmm… sparar halva flaskan till imorgon för att se hur den utvecklas. Enormous cliffhanger!:nagelbitare:
 

The Wall

Medlem
2020 Produttori del Barbaresco Langhe Nebbiolo

Från flaska rätt ner i Zalto Bou/Neb;

Varmt intryck fyllt med bittermandel och körsbärskärnor samt en påtaglig dos med spearmint som sig bör, annars tämligen knutet intryck. Möjligen har vi lite torkade örter och tobak som lurar i kulisserna och försöker sippra fram mellan eld och spearmint.

Munnen; beska kombinerat med full syra och viss eldighet (14%) som fyller upp munnen. Efter att ha svalt vinet anländer tanninerna som efterpatrull och tar hand om de kvarvarande överlevande smaklökarna. Vinet ger ett tydligt intryck av ”medelfylligt” och känns en smula obalanserat i nuläget. Vinet fick sällskap av tagliatelle med köttfärssås och märkligt nog framträder beskan och eldigheten ännu tydligare. Kan det bli mildare med luftning? Mycket möjligt, men jag var för hungrig ikväll för att undersöka den saken.

Jag är lite fundersam till det något obalanserade intrycket; är det årgången, druvmaterialet eller tiden som spökar? Kooperativet är ju inte direkt (ö)känt för att framställa tveksamma produkter. Nåväl, årgångsfrågan lär kunna avhandlas inom kort då vi har 2020 Langhe Nebbiolo från Massolino hemma att jämföra med. Tydligen drack vi det vinet 16 augusti, men jag missade att ta noter. Dock, jag vill minnas att intrycket av det vinet var ”inte illa, bra köp”.

79B234A2-D937-4AAD-9158-045B9A257731.jpeg

På med säkerhetsbältet i gommen.
 

Vingubben

Medlem
8BAEBCA5-FA94-4882-AD3F-6554C2CDA52A.jpeg
0D06C7E1-DB22-4E7B-8393-E92B940A585C.jpeg
9F3B0A00-D84D-4BA8-BBBF-0B2DEA573CCB.jpeg
5CB2DF37-CC6E-4959-8CE5-031F655F7042.jpeg
3C18F269-51D4-471D-80A5-92C574073566.jpeg


Lite korta noter från veckan som gick. R&L Legras Precidence 2002. Blanc de Blanc med lite ålder brukar vara gott, och så även den här gången. Gott om mognadstoner med burkchampinjon, marsipan och rostat bröd. Ger den 92p men kommer inte vänta allt för länge innan jag dricker upp de få jag har kvar. Gourt de Mautens 2015 behöver inte någon vidare presentation här på forumet. Drack och njöt utan att ta några noter. 96p. Domain Labet Lias 2014. Glatt överraskad då jag ibland har tyckt att Labet har varit lite funkig, men här är det friskt utan några störande toner. Väldigt syrlig med citronkarameller som samsas med en härlig mineralitet. Fylligt och slankt på samma gång. 90p från mig och några till från frugan. Luigi Oddero Barolo 2016. Direkt efter öppning var det oerhört snipigt så stängde flaskan och provade igen dagen därpå. Blodapelsin, rosmarin, tallbarr och ett litet mintstick. Tanninerna var rätt beskedliga men vinet saknade balans. Kommer säkert att utvecklas men svårt att se att det blir riktigt bra. 86p. Meandro 2014. Har skrivit om detta tidigare. Bra lagringsvin i de lägre prisklasserna som nu har sinat i källaren. Relativt kraftigt med plommon och skog. 88p
 

lukastollig

Pudelfantast
Visa bifogad bild 27007
Bästa flaskan hittills av det här vinet. Underbar parfym av frukt och våt skog. Perfekt mogen. Visst saknas lite kraft och djup för de riktigt höga höjderna men i stort sett så bra det kan bli från Beaune.
 

Attachments

  • 947E351D-2E89-42EF-83FA-20818C8EC55F.jpeg
    947E351D-2E89-42EF-83FA-20818C8EC55F.jpeg
    124 KB · Visningar: 66

Johan L

Medlem
2020 Produttori del Barbaresco Langhe Nebbiolo

Från flaska rätt ner i Zalto Bou/Neb;

Varmt intryck fyllt med bittermandel och körsbärskärnor samt en påtaglig dos med spearmint som sig bör, annars tämligen knutet intryck. Möjligen har vi lite torkade örter och tobak som lurar i kulisserna och försöker sippra fram mellan eld och spearmint.

Munnen; beska kombinerat med full syra och viss eldighet (14%) som fyller upp munnen. Efter att ha svalt vinet anländer tanninerna som efterpatrull och tar hand om de kvarvarande överlevande smaklökarna. Vinet ger ett tydligt intryck av ”medelfylligt” och känns en smula obalanserat i nuläget. Vinet fick sällskap av tagliatelle med köttfärssås och märkligt nog framträder beskan och eldigheten ännu tydligare. Kan det bli mildare med luftning? Mycket möjligt, men jag var för hungrig ikväll för att undersöka den saken.

Jag är lite fundersam till det något obalanserade intrycket; är det årgången, druvmaterialet eller tiden som spökar? Kooperativet är ju inte direkt (ö)känt för att framställa tveksamma produkter. Nåväl, årgångsfrågan lär kunna avhandlas inom kort då vi har 2020 Langhe Nebbiolo från Massolino hemma att jämföra med. Tydligen drack vi det vinet 16 augusti, men jag missade att ta noter. Dock, jag vill minnas att intrycket av det vinet var ”inte illa, bra köp”.


På med säkerhetsbältet i gommen.


Konsumerade under sommaren tre flaskor 2019 av samma vin och känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av 2020. Framförallt tänkte jag aldrig på någon beska. Dock ganska stor variation mellan de tre flaskorna vilket jag tog som att det är ett vin som tog stor påverkan av tillfälle och dagsform.
 

The Wall

Medlem
Konsumerade under sommaren tre flaskor 2019 av samma vin och känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av 2020. Framförallt tänkte jag aldrig på någon beska. Dock ganska stor variation mellan de tre flaskorna vilket jag tog som att det är ett vin som tog stor påverkan av tillfälle och dagsform.
Vinet tog sig till det bättre med 1,5 timmes luftning och omgruppering till Gabriel StandArt visade det sig när jag gick över till grannen med två glas.

Dock, jag var väldigt förvånad över intrycken när jag hällde direkt från flaskan ner i Zalto Bou/Neb, men jag får se hur vinet ter sig efter några nätter i kylskåpet. Dessutom har vi ytterligare en flaska kvar (de två Langhe Neb var utfyllnad när jag köpte kooperativets standard-Barbaresco från Fyrklövern) att roa oss med vid tillfälle.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ch Pegau -18
Min första flaska från årgången. Pop’n’pour med en skvätt i glaset och ställde sen flaskan i kylen i 30min.

Mindre brett än väntat. Gott men lite enkelspårigt utan luft.
Nästa glas nu vid 17-ish grader är en annan femma. Björnbär, körsbär i likör, bitter choklad, läder och en hel kryddträdgård.
Tuffa tanniner som drar åt nygarvat läder och körsbärskärnor.
Inget finlir direkt men skitgott redan nu.
Dracks till kolgrillat lamm med mycket vitlök och ”isländsk lammkrydda”, rostad färskpotatis och stekta kantareller. Insåg snabbt att tanninerna behövde fett så lite burk-bea sydde ihop det hela.

Börjar inse över tid att jag verkligen gillar Pegau och att de inte nödvändigtvis behöver särskilt mycket ålder. Jag gillar den bråkiga stilen!
Jag hade samma känsla när jag drack min första 2018 i början av 2021, inte lika brettig som tidgare årgångar och smaskigt redan nu. Verkar inte ha hänt så mycket på den tiden så jag avvaktar ett tag till med nästa flaska.
 

Pontus

Medlem
Tre olika årgångar av Penfolds RWT.

1998
är fortfarande högst vital, men har något för hög syra i förhållande till frukt i min gom. Som bäst för kanske 5 år sen och bättre till mat än på egen hand. 94.

2010 är ett makalöst vin. Absolut toppklass. Doft/Smak av mörk frukt, mandelmassa, läder, råtobak... Härlig koncentration, komplexitet och balans i doft och smak och lager-på-lager-känsla i eftersmaken. 97(+).

2015 är lovande med fin primärfrukt, men för mycket pang-på-rödbetan och för lite elegans för mig. Kanske något låg i syra? 91++.
 

MagnusH70

Medlem
Höstens första BYOB hemma hos mig bjöd på en fantastisk line up ❤️ .
Bästa vin för kvällen blev 2009 Chateau Montrose (97p) med 2018 Andremily Mourvèdre (96p) hack i häl. Bästa vita blev 2005 Chateau Pape Clément Blanc (95p).

Visa bifogad bild 26902
Visa bifogad bild 26903

Vita

2005 Château Pape Clément Blanc
- 93 p
Stor doft av honung, nougat, smörkola, dova gula frukter. Sälta i eftersmaken.
Här låg de flesta runt 95 p men jag tyckte inte den hade riktigt tryck i midpalate och ingen direkt lager på lager komplexitet. Vet inte om jag var tillfälligt förvirrad, men jag tyckte inte den nådde upp till de nivåerna.

NV Schloss Gobelsburg Tradition Heritage Cuvee 50 Years - 93 p
Kul vin som jag hade med mig. Egentligen omöjligt att gissa blint eftersom det är en cuvee gjord för att fira Schloss Gobelsburgs 850 års jubileum. Vinet är en blend av 31 olika årgångar (den äldsta från 1970) och 9 olika druvor.

Gyllene färg med gröna stick. Stor doft avd exotisk frukt, kanderad ananas, kaprifol. Mycket koncentrerad. Mineralisk. Stor, fet kropp men ändå slank och elegant. Vaxig textur. Ingen lyckades pricka land.

2014 Domaine Georges Vernay Condrieu Coteau de Vernon - 92 p
Inte så ofta man dricker högklassisk Condrieu. Mycket trevlig med fet textur och mineralsälta. Tyckte dock den hade lite väl beskt avslut och saknade lite energi.

1996 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia - 93
Hounung, nötter, aprikos, bokna äpplen, smörkola, kryddor, ingefära. Ingen gissade på Tondonia. Jättebra kvalitetsvin, men lämnade inget större avtryck egentligen.

1992 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant Savennières-Coulée de Serrant - ?
Det blev lite fel med det här vinet tror jag. Det öppnades precis innan provningen och alla tyckte det var defekt. Den som hade med sig vinet var lite vag och både höll med och inte höll med, men styrde inte riktigt upp det utifrån vilket vin det var. Vi kom fram till att det var defekt och satte det åt sidan. Men när vi gick tillbaka till det efter några timmar så var det mesta bortblåst. Dock fick det inget fokus igen eftersom de röda var så jäkla bra. Det fanns några centiliter kvar i flaskan dagen efter och då var det ett helt annat vin (med massor med toner av björnklister/mandel). Riktigt synd att detta inte öppnades långt innan provningen.

2012 Pol Roger Champagne Vintage Brut - 90 p
Jag tog fram en champagne som eftersläckare. Trevlig och bra men inget wow.

Röda

2009 Château Montrose
- 95-96p
Fantastiskt vin. Choklad, mocca, valrhona, lite mynta. Krämig, nästan gräddig textur. Voluptuous. Otroligt koncentrerad. Har många, många år framför sig. Lite otillgänglig just nu tyckte jag, men det tyckte inte de flesta andra kring bordet. Typ “Hur kan ni inte fatta att detta är ett 100 poängs vin”.

2002 Château Léoville Las Cases St. Julien - 95p
Kom efter Montrose. I mitt tycke, för kvällen ungefär lika bra. Dock är väl 2002 inte en långlagrare så Montrosen har ju helt andra förutsättningar. Men väldigt gott vin. Lager på lager av komplexitet. Lakrits, kryddor, viol, euchalyptus/örter. Slank och elegant. Himla god.

2015 Bodegas Lanzaga (Telmo Rodriguez) Rioja Tabuerniga - 94-95p
Vilket spännande vin!! Jag var helt ute o cyklade. Först var jag inne på norra Rhone pga pepprigheten, kryddigheten och elegansen. När det hade lagt sig lite så … kan det vara en Corton? Så otroligt elegant med lager på lager av komplexitet. Men det var alltså Tempranillo från Rioja! Väldigt ungt men oh, så bra det var. Första gången jag provar Rodriquez single vineyard Riojor.
En kommentar på insta gör mig nyfiken - “…exceptionellt vin, en slags återgång till proto-rioja före vinlus och allt.” Har noll koll på dessa viner… någon som har provat och har några inspel?

1996 Abadia Retuerta Cabernet Sauvignon Pago Valdebellon - 92p
Det här vinet fick 96-97p av Wine Advocate 1998.

Mognadstoner, sötfruktig cassis, mynta. Bra tryck, lång finish. Dock så stack syran iväg lite och kändes utanpåliggande. Vinet har nått sin topp men är en mycket välbevarad 27-åring. Jätteroligt vin att prova!

2004 Torbreck Mataro The Pict - 93p
Hade lite volatil syra, mognadstoner men en trevlig fräschör som lyfte vinet. Bra finish. Kändes att den var från varmare breddgrader. Ingen gissade Mourvédre. De flesta trodde Syrah och Australien fanns med i gissningarna.

När det avslöjades att det var Torbrecks “Mataro The Pict” i näst sista glaset (vi kör alltid ett vin i taget) så kunde jag knappt hålla masken inför kvällens sista flaska som var mitt vin - Andremily Mourvèdre. Vad är oddsen att två av världens bästa viner gjorda på Mourvèdre kommer upp precis efter varandra i en blindprovning utan tema? Helt otroligt!

2018 Andremily Mourvèdre - 97p
Otroligt bra vin och WOTN för mig. Vet inte riktigt hur de lyckas men just kombinationen av maffig frukt och samtidigt elegans och stringens är väldigt speciell. Stor koncentration, tät, kryddig, mörka bär, lite örtig, sandelträ, rostade toner, elegans. Choklad, sammet, fräsch, elegant, power, bra tryck och extremt lång finish.
Clos de la Coulee de Serrant måste verkligen luftas länge för att blir så där underbar som den ska bli. Har flera gånger luftat någon timme eller två, men den ska nog stå minst 6 timmar, efter rejäl luftning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Konsumerade under sommaren tre flaskor 2019 av samma vin och känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av 2020. Framförallt tänkte jag aldrig på någon beska. Dock ganska stor variation mellan de tre flaskorna vilket jag tog som att det är ett vin som tog stor påverkan av tillfälle och dagsform.
...eller "jag-variation"?
Personligen lider jag av otroligt mycket jagvariation. Då jobbet varit långa timmar med press, smakar alla viner typ 50-kronors från Maruetsu. Då det finns längtan efter vin, bra setting och vänner, ja, då är det svårt uppleva ngonting under 90p :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur var Il Carbonaione map på ek? Några årgångar jag provat har varit extremt ekstinna, som att suga på ekplanka.
Oj?
Jag noterar i princip ingen ek alls i denna årgång, fö den enda jag smakat ännu.
Kan de eka så olika över årgångar?
Spännande!
Kommer inom kort att ge mig ut på jakt efter så många olika årgångar jag bara kan hitta och sedan dricka. Återkommer efter den ekluten. Den typ av lidande som jag föredrar :cool:
 

buteljen

Medlem
Clos de la Coulee de Serrant måste verkligen luftas länge för att blir så där underbar som den ska bli. Har flera gånger luftat någon timme eller två, men den ska nog stå minst 6 timmar, efter rejäl luftning.
Ja så är det absolut i normalfallet. Nu var ju detta ett 30 år gammalt exemplar så jag förstår att det inte var självklart hur det skulle hanteras innan. Har gamla årgångar har du druckit?
 

Håkan

Medlem
Oj?
Jag noterar i princip ingen ek alls i denna årgång, fö den enda jag smakat ännu.
Kan de eka så olika över årgångar?
Spännande!
Kommer inom kort att ge mig ut på jakt efter så många olika årgångar jag bara kan hitta och sedan dricka. Återkommer efter den ekluten. Den typ av lidande som jag föredrar :cool:
Jag tänker 2004 och 2006, jag minns dem som rätt ekiga. Har inte provat nåt yngre. Men har några årgångar som ligger till dig. Generellt drar väl de flesta ner på ny ek i Toscana så kanske även de gör det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tänker 2004 och 2006, jag minns dem som rätt ekiga. Har inte provat nåt yngre. Men har några årgångar som ligger till dig. Generellt drar väl de flesta ner på ny ek i Toscana så kanske även de gör det.
Skall bli spännande att se hur vi upplever ekhanteringen på dem då vi börjar ploppa i oktober. Återkommer med noter.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja de droppar som var kvar dagen efter var riktigt bra, så synd att det blev som det blev.
Jag har en flaska på samma druva från grannkommunen Coteaux du Layon från 1985 som stått halvfull under kork i rumstemp snart ett år. (Blir exakt ett år den 17 okt.) Smuttade lite på den just innan jag gick in i min vita månad, och den kickar på bra! Ser fram mot att tömma den på årsdagen av öppnandet. Det blir tyvärr ofta så att man dricker söta viner direkt efter plopp, då de i princip alltid presterar flera våningar bättre efter rejäl luftning över tid.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Provning med Antoine Veiry som har tagit över som vinmakare efter Alain Brumont:
Flight 1.jpg

2882 La Gascogne - Gros Manseng - Sauvignon Blanc 2021 99 kr
N: Melon, smör, gräs och jasmin.
M: Melon, krusbär, citron och snäckskal. Stramt, med rejäl syra och lite blek frukt. 82-84p

55748 Château Bouscassé Pinot Noir 2017 189 kr
N: Blodapelsin, läder, ek och jordgubbssylt
M: Läder, hallon, jordgubb och sten. Hög syra, rejäla tanniner, men ganska återhållsam frukt. 84-86p

2204 Château Bouscassé 2018 169 kr
N: Alkohol, vanilj, plommon och halm.
M: Plommon, bläck, vanilj, alkohol och jordgubb. Stramt, med koncentrerad frukt och tuffa tanniner. Ungt. 84-86p
flight 2.jpg

5576309 Château Bouscassé 2010 249 kr (del av 6-pack)
N: Svarta vinbär, rök, morot, trä, aceton och bläck.
M: Svarta vinbär, bläck, tobak och vanilj. Sval, koncentrerad frukt, fina tanniner och balanserad ek. Polerat. 88-90p

55744 Château Bouscassé Menhir 2010 359 kr
N: Bläck, tobak, skinnsoffa och svarta vinbär.
M: Te, grön paprika, svarta vinbär, bläck och blyerts. Stram och tuff med bra frukt. Mer komplex och elegantare än den "vanliga". Kan nog vinna på mer lagring. 89-91p
flight 3.jpg

92208 Château Montus 2018 269 kr
N: Eukalyptus, vanilj, svartpeppar och rök.
M: Vanilj, lavendel, tobak, plommon och bläck. Fräscht, med tuffa tanniner, bra frukt och balans 88-90p (kommer fler noter i släppet 7/10).

56305 Château Montus 2012 395 kr
N: Lakrits, tjära, cigarett och björnbär.
M: Svarta vinbär, eukalyptus, björnbär, tobak och timjan. Massiv frukt, tuffa tanniner, men allt är i balans. 90-92p

AB1001 Château Montus 1994 495 kr
N: Stall, spånskiva, timjan, plommon och ingefära.
M: Kryddpeppar, plommon, stall grafit och bläck. Stramt, moget med lite uttorkad frukt och bett i tanninerna. Gammeldags stil. 87-89p
flight 4.jpg

AB2401 Château Montus Prestige 2018 549 kr
N: Bläck, blyerts, hallon och svarta vinbär.
M: Hallon, körsbär, bläck och blyerts. Elegant, med fet, koncentrerad frukt och balanserade tanniner. Mer tillgängligt än Montus 2018. 90-92p
flight 5.jpg

AB0308 Château Bouscassé Vieilles Vignes 1999 2595 kr (3000 ml)
N: Choklad, fikon, stall, valnötter, plommon och björklöv.
M: vanilj, plommon, jord, salmiak och gödsel. Fräsch, eldig, mogen frukt och en fin syra. 90-92p
flight 6.jpg

Château Bouscassé Vieilles Vignes 1990
N: Jord, gräs, svamp, plommon och körsbär.
M: Körsbär, plommon, köttbuljon, stall och trä. Sval, lätt och polerad. inte i klass med -99 88-90p
 
Toppen