Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min första Montepulciano (druvan, inte distriktet VNdM) med liten ålder.

55B9ADBE-6F4C-45BB-A631-56AD23F305F8.jpeg


2007 Clara Marcelli K'un Marche, 91 p

Var lite osäker på vad att förvänta sig av detta vin vid 15 års ålder. Men, nej! Den här är högst levande och kickar ( ͡° ͜ʖ ͡°) som en K1-fighter på steroider. Slow-oxed i 18 timmar.

Mörkröd.
Näsan har en touch av VA, lovar kraft, ingen oxidativ stress, mer lerig jord än frukt eller bär. Mörk, elementarisk, hardcore...

I munnen överraskade det mig, sannerligen!

Detta är ett tungt, jävelsträvt och extraherat vin, på ett grovt och muskulöst sätt. Syrorna är M. Inget för svaga hjärtan eller känsliga personer. Jord, örter, pepprighet, rabarber, med mörker i alla aromatiska aspekter plus ett par släggor. Detta vin är till för mat då tanninerna behöver något annat att bita i än i min munregion.

Har inte någon erfarenhet av äldre flaskor av Montepulciano-druvan, men denna verkar stå sig bra. Om jag hade haft fler, skulle jag inte känna mig stressad över att poppa dem.

Montepulciano d'Abruzzo är uppenbarligen en vintyp jag behöver ge mig på mer intensivt! Har i det närmaste ignorerat dessa viner tidigare… Mr Ignoramus.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinerna var ... sådär. Hade nog förväntat mig lite mer, ssk av Dunn och Rieslingarna...

2007 K'un var samma vin som igår. Ingen skillnad åt något håll.

2002 Kaseler Nies'chen, 93p (med grym potential långt in i framtiden) befinner sig fortfarande i Försötlandet och behöver förmodligen 40 fler år eller så innan drickfönster. #qk

2006 Alsace Riesling SdGN, 97p är enormt bra, för den beter sig som en bättre mogen Mosel Auslese. Vi köpte denna flaska av sonen på domänen. Han gav oss influenza. Men, samtidigt: det var deras 1a årgång av en rävligt bra Riesling. Kommer bli kända!

2011 Ridge Geyserville, 91p
Fantastiskt klunkvänlig, lättdrucken, insmickrande, MEN saknar djup. Börjar bli lite leds på dessa 300-kronorsviner när de nu sprungit iväg till att låtsas vara 700-kronorsviner. I Japan kostar senaste årgången tom över 1000 pix.

Det finns faen i mig en fjädra massa viner som är bättre för prislappen... Men, vill man haka på en trend sent, Jamen: FAN TA FÖR DIG!

Vi kommer rikta våra blickar mot att jaga fram mer plånboksvänliga dunderviner. Dessa produceras varje dag. De som hittat tidigt skördar magisk njutning. De som hoppar på hajpen sent betalar premium.

1996 Dunn CS, Napa
En klassisk napaensk CS med historisk kraft och poignance som i aftonens brus drunknade i en TCA-dimma. Fan! Var misstänksam efter ploppet men jag clearade den och sen igen innan återploppandet av korken.

Misstag... Uff...

Detta är egentligen en rikt levererande Meritage med icke-Bdx-typicitet i dess CS-uttryck.

Men ... Med ett korkskadat vin som kostar typ 3000 pix per plopp (på marknaden) kan man egentligen bara baxna. Helt enkelt inte värt det.

Köper hellre lådor med sydamerikansk Malbec istället...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27434
2015 Domaine Gourt de Mautens

Höstlov, novemberlov, läslov, vinlov… kärt barn har många namn.

Som gräsänkling i dessa lovtider njuter jag varma mackor och en flaska 2015 Gourt de Mautens.:cigarr:

Visa bifogad bild 27435
Varma mackor är underskattat.
Var vinet lika bra som bilden?
Om så kommer jag jaga reda på en låda!

Varma mackor är helt enkelt underbara med 'riktiga' rödviner.
Cheers :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vissa gräsänklingskvällar är bättre än andra
Försökte planera in en självkokt gräsänklingsafton på kontoret, med bara mig, två flaskor vin, mjummiga tilltugg… och sedan hem till fem magiska sötviner samt ost! Great Netflix på Teve…

Blev synad…

Lär istället bli nyligt utgången pölsa med gammal lättöl från Japans motsvarighet till TILL bryggerier, följt av amerikansk ostbricka, dvs enbart "easy melt cheddar squares".

Livet kan ibland var hemskt :vägg::vägg::vägg::vägg::vägg:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsfeelingen kom rätt sent i afton, helt pga ett senarelagt möte med en italiensk professor i Frankrike. Vad gör man inte för att ha råd smutta npgra blygsamma droppar elixir?

Hurusom var planen att gå på Pizzaleverans och gammal Bdx. Och sedan avsluta ett par portvinsflaskor som börjat skräpa. Och:

*ta-daaah*

…så blev det också!

9E7CE08F-B597-42BB-A940-0B10D6AEA967.jpeg


1977 Château Ducru Beaucaillou, 92p
Korken krävde omfaffande tvätt för att bli av med mögel, slem och Grawd vet vad. Tydliga tecken på cepage. Förväntningar: Jag tog redan med mig en annan btl till köket.

Wow!
Tvärtemot mina förväntningar, helt baserade på fake news, är detta ett fantastiskt vin.

Blek tawny.
Näsan har djup Bdx-jord, liten Brett, lakrits och torkade örter. Hö och lite sous bois gör det hela komplett.
I munnen, började som tunn och syrlig, men efter en 2 timmars dbl-dekantering (rätt allvarliga mängder fällning och slam här) kom det ut på ett fantastiskt sätt.
Har en tydlig CF-komponent som får mig att dra på smilbanden. Transparent stil med gedigna hörnstenar av syra, frukt och intensitet. Utmärkt balanserad, alla aspekter integrerade och med tillräckligt mycket umpa-umpa för att tackla en Pizza-La Peperoni Lover Pizza med extra vitlök och chorizo... Som ett proffs!

Vid den här åldern, och en uppvisning som denna: Jag tror att vinet kommer att vara bra i minst ytterligare 30 år.

Hustru tyckte att det var mer än tillräckligt av "gammalt vin" för ens vilja smutta på det.

1991 Coimbra de Mattos 20 yrs Valriz Tawny Port, 99p
Sista glaset från flaska under kork som ploppades i augusti, i år. Nådde inte riktigt 100. Det finns en liten orenhet i mitten av gommen...
Men tobakskomponenten här är att dö för. Jösses! Det är tobacco grande. Tobak skyskrapar min gom... Vansinnigt djup, vacker och fantastisk.

En flaska vars tömda innehåll fyller mig med stor saknad.
Skulle aldrig missa en chans till mer av denna saliga juice.

Detta vin är inte ens halvvägs till sin potential, önskar att jag hade öppnat den någonstans runt 2040 istället. Kommer bli en 100-taggare, absolut!


NV C. da Silva Porto Presidential Tawny 30 Years, 95p
Buteljerad 2001.
Denna flaska under kork sedan april. Sista glaset i afton och vinet står kvar i sin strama hållning.

Detta vin är skapt för att avnjutas från en återhållsam och ultrabalanserad synvinkel.
Ännu ung med frukten fortfarande i ett oblygt framträdande. Lite Oloroso-nötighet. Jävligt läckert!

Har gott om uppsida för den 50-åriga (eller längre) tidsramen. Absolut ingen stress att ploppa. Bra arvegods för den som planerar sådant.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
IMG_4385.jpeg


2015 Giacomo Conterno Barolo Arione

2015 är första årgången för Conterno Barolo Arione. Tre fat producerades varav ett fat blev en del i Monfortino. Fantastiskt vin som levererar redan nu. Mörka körsbär, väldigt floral, härlig balsamic lift, elegant, koncentrerat med lager på lager av tät mörkröd frukt, lakrits, rök, mineral. Lång finish.
Serverades som sig bör i mitt favoritglas - Conterno Sensory ❤️. Dracks på Enomania i Köpenhamn, ett fantastiskt ställe för vinnördar som varmt rekommenderas!
 
Last edited:

buteljen

Medlem
1991 Coimbra de Mattos 20 yrs Valriz Tawny Port, 99p
Sista glaset från flaska under kork som ploppades i augusti, i år. Nådde inte riktigt 100. Det finns en liten orenhet i mitten av gommen...
Hur tänker du med "orenhet" och 99 poäng? Det låter som en kombination som inte går ihop i min värld.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur tänker du med "orenhet" och 99 poäng? Det låter som en kombination som inte går ihop i min värld.
Nyckeln till mitt resonemang är "liten". Som då någon i publiken hostar med precis fel tajming.

Eller Beethovens nia framförd helt perfekt, förutom ett felspel.

Satt länge och grunnade över detta. Tycker det är svårt med de riktigt höga poängen och försöker hitta fram till varför ett överjävligt bra vin inte är perfekt.

Ibland vill jag tillbaks till mitt första system med en tregradig skala...
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Nyckeln till mitt resonemang är "liten". Som då någon i publiken hostar med precis fel tajming.

Eller Beethovens nia framförd helt perfekt, förutom ett felspel.

Satt länge och grunnade över detta. Tycker det är svårt med de riktigt höga poängen och försöker hitta fram till varför ett överjävligt bra vin inte är perfekt.

Ibland vill jag tillbaks till mitt första system med en tregradig skala...
Intressant filosofisk diskussion :D.
Jag tycker att om man spelar fel i en Beethovens nia så är man inte värd 99p, hur litet felet än är och hur bra än övriga delar är.
För mig handlar det mer om att det skall saknas något för att inte få 100p (saknas den där sista komplexiteten, energin eller vad det nu är), snarare än att det skulle vara något som stör som man vill ta bort (alltså något felspel, en hosta eller något annat missljud).
Men i det stora hela spelar det ju ingen roll, bara olika intressanta sätt att se på saken :)
 

LeChat

Medlem
69E747BF-B239-47F0-B134-7D97F445FE6C.jpeg

2009 Château Latour-Martillac
2009
Château Carbonnieux

Ikväll blir det ryggbiff, rödvinssås & potatisgratäng med parmesan. Då vill en ju dricka något gott. Så varför inte bordeaux!

Har druckit 2009 bordeaux med blandade känslor genom åren. Därför är det alltid lite nervöst när en ska öppna en flaska.

Dagens buteljer är från Pessac-Léognan.
Varm årgång ger ju gärna lite högre alkoholhalt och här landar den på 14 % hos båda men inget som är märkbart hos någon av dem.

Latour-Martillac är väldigt trevlig på direkten och faktiskt lite över förväntan. Doften har lite stalltoner i lagom dos. I munnen balanserat med mjuka tanniner, välsmakande med ett avslut som till en början drar åt pepparkakskryddor. Med tid så blir den än mer klassisk i sina uttryck men fortfarande dominerar de sekundära aromerna. Väldigt gott!


Carbonnieux doftar lavendel och ger inte mycket av bordeauxmarkörer initialt. Mer åt Napa-hållet. Men med lite tid så hamnar den till slut i Bordeaux och det tillkommer även lite stalltoner.
Bra balans och även här mjuka tanniner.


Till en början var de lite olika, men efter drygt en timme så har de närmat sig varandra. Men ska jag kora en vinnare så är det Latour-Martillac som drar det längsta strået.

Det här är två kanonviner som inhandlades för lite drygt 300:- för ca 10 år sedan. Jag säger det igen: Bordeaux is da shit!:cigarr:

Kul med viner som man uppfostrat i egen källare, där förutsättningarna inte är optimala på pappret (10-20 grader under året, dock med väldigt långsamma temperaturförändringar) men som verkar fungera fin fint.
 
Toppen