Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en underbar söndagskväll tillbringades på Trattoria Pecorella. I afton tog vi med oss en flaska krallig, jomen KRALLIG, CdR som kvalificerar som en bättre Côte-Rôtie, iaf i min gissningslek: hittepå-min-blindgissning. Men den är så typisk! Känslig Syrah med frukt som drar åt kött och peppar samt ett lager av solkysst frukt… För ett klassiskt vin i denna prisklass, jamen… Bah KÖP!
9BAEAAF5-CA69-41D7-9DF2-76470D262CA1.jpeg

2009 Saint Cosme CdR "Les Deux Albion", 91p (med potential för minst 95p)
Svartröd med lätt mognad i menisken.
Doften är grovt Rhônisk med La Garrigue, blod, svett och kött. Syrah stiger fram
I munnen mottages den som en stänkare. Brutalt rätt på med avsaknad av det mesta, förutom en rejäl tanninsmocka.
Under aftonen lugnar den ned sig en smula. Ett seriöst vin visar sig, men det är inte ens nära sin platå. Strävt NANNTING och stort med låg syra. Sällan någonting vi vurmar för. Men, thåjae, detta paket funkar för mig. Det är liksom för mycket av allt, men på ett bra sätt. Trots att frukten känns torr… Bleve inte förvånad om dett omskrivs som magiskt om 25 år.

FC83316F-93D8-4081-8E42-E797DE435C41.jpeg

(Det är en slump att en handspritflaska råkar synas på bilden. Vi blev helt enkelt fotobombade…)

Sen plufsade vi också i oss en putell av en av våra favoriter i det prisvänliga Chiantiregistret.

2008 Nipozzano Chianto Rufina Reserva, 90p
Pga för hård morgonträning orkade jag inte ploppa kvällens viner tidigare… Önskar jag hade, för denna flaska fortsatte växa genom kvällen. För att vara ett globaliserat och industriellt vin, är det fortfarande riktigt bra. Och det tål ålder. Wow! Blint hade jag förmodligen snubblat in på BdM.
Robe: mörkt röd med lätt tegling i meniskus.
Nez: stor och tydlig körsbärskonfekt, höstiga aromer, jord-sand-mineralia mm.
Gouche: efter en dryg timme börjar detta vara ett riktigt vin. Långt från en klassisk Chianti, även om syrorna är på rätt plats. Grov kropp, mörka frukter och en känsla av att det är mer vår än höst i aromerna, gör att det upplevs som otypiskt. Men, med maten växlar vinet upp och bemöter alla rätter med bravur och defilerar vid huvudrätten som kommer med viss sötma.

Här framstår Cosme's CdR som någon med tourette's syndrom i en känslig situation, och bombar… Medan aftonens Chianti seglar vidare med stolt mast!
 

ZQT

Medlem
Intressant filosofisk diskussion :D.
Jag tycker att om man spelar fel i en Beethovens nia så är man inte värd 99p, hur litet felet än är och hur bra än övriga delar är.
För mig handlar det mer om att det skall saknas något för att inte få 100p (saknas den där sista komplexiteten, energin eller vad det nu är), snarare än att det skulle vara något som stör som man vill ta bort (alltså något felspel, en hosta eller något annat missljud).
Men i det stora hela spelar det ju ingen roll, bara olika intressanta sätt att se på saken :)

Verkar vara relativt olika syn på vad som är 100p-vin också :)
 

LeChat

Medlem
4E3C2D22-7748-4883-B3D2-3AC7783C8F2B.jpeg

2016 Faiveley Nuits St. Georges

Drack denna senast i augusti och den kan ju rimligen inte ha hunnit utvecklas så mycket sen dess. Men, vilket vin det är!

Jag har svårt att sätta fingret på vad det är hos PN från Bourgogne som jag allt som oftast föredrar framför nya världens, men något är det. För detta vin är ju ett ganska enkelt och billigt vin från Faiveley, men som ändå levererar en komplexitet och munkänsla som tilltalar mig storligen.


Lillördagen bjuder idag på klassisk plommonspäckad fläskkarré med sås, potatis och brysselkål. Ett sällskap som troligen kommer passa bourgognen alldeles förträffligt.
 

Oscaro

Medlem
Visa bifogad bild 27476
2016 Faiveley Nuits St. Georges

Drack denna senast i augusti och den kan ju rimligen inte ha hunnit utvecklas så mycket sen dess. Men, vilket vin det är!

Jag har svårt att sätta fingret på vad det är hos PN från Bourgogne som jag allt som oftast föredrar framför nya världens, men något är det. För detta vin är ju ett ganska enkelt och billigt vin från Faiveley, men som ändå levererar en komplexitet och munkänsla som tilltalar mig storligen.


Lillördagen bjuder idag på klassisk plommonspäckad fläskkarré med sås, potatis och brysselkål. Ett sällskap som troligen kommer passa bourgognen alldeles förträffligt.
Håller med dig gällande PN från bgn, för mig är det mineralitet och den där underbara sältan i avslutet som gör det för mig.
 

Magikern

Medlem
Ridge Montebello 1997

Doft: svarta vinbär, paprika, ceder och kanske lite mint. Detta är en halvung cabb utan tvekan.

Attack: Svarta vinbär, jord, ceder och tydliga tanniner.

Mellansmak: Samma smaker men kanske mer paprika och kryddpeppar. Fylligt och rätt syrligt. Detta är ett vin som behöver 5 år till minst. Bdx så det skriker om det blint.

Eftersmak: Ceder och paprika. Rätt lång och utvecklad.

Detta är ingen toppårgång av Ridge Montebello men visst är det värt 93 poäng idag och det kommer säkert att bli en 94-poängare med tiden. Det är förbluffande likt en bra bdx 2000 från Medoc i mitt tycke.
 

buteljen

Medlem
1668246488899.jpeg


2018 Lismore Syrah Estate Reserve
En sval sydafrikansk Syrah från Lismore Estate som verkligen gav mersmak. Mörkröda bär, viol, svarta oliver, lite örtighet, lakrits, kryddor (kanel?) och lite charkuteri. Härlig struktur, väldigt elegant, fräsch syra, fantastisk energi, lång finish. Kanske lite för mogen frukt för att gissa Norra Rhone men det här dricker jag gärna mer av.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
5C20282D-2189-4921-B2B8-E43E7EF0C2F7.jpeg

2005 Château Grand-Puy-Lacoste

Drack första flaskan i mars 2017 och senast jag drack den var i december förra året.
Den blir bara bättre och bättre och kvällens flaska är inget undantag.

Klassisk bordeaux med begynnande mognad med både inslag av lite jord och stall. Härligt komplex med en mix av både unga och mogna uttryck. Detta är för mig själva definitionen av ett biffvin. Och som av en händelse så kommer det lite senare att ligga en väl tilltagen, blodig ryggbiff på tallriken. Lördagsgodis!:cigarr:
 

JonasBo

Medlem
Frederic Savart Champagne l'accomplie. Deg jan 2022.

frisk med skön mousse. Men finns den inte som ekig sist. Har denna legat på ek - någon som vet?

Edit: 80% pinot noir, 20% chardonnay, 100% premier cru. 100% jäst i stora ekfat (500 liter). 70% från basåret 2019, 30% reservvin från 2018. Tappad på flaska i oktober 2020. Degorgerad i januari 2022.

Edit
2 om förra årgången: 50% ekfatsjäst, resten på ståltank. 50% från basåret 2016, 50% reservvin från 2015.
 

Attachments

  • IMG_20221111_210957283.jpg
    IMG_20221111_210957283.jpg
    39,3 KB · Visningar: 48
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En afton med goda vänner och lite vin på franska bistrot Le Message (med omnämnande i Guide Michelin) i Yokohama.
Jag tog med mig 4 flaskor på extremt klassiskt tema samt slutskvätten av en flaska Rivesaltes jag ploppade i augusti.:

PXL_20221111_114249957 (1).jpg


N.V. E. Michel Brut Réservé, 79p
Inte speciellt gammal, men har alla kännetecken för ett gammalt vitt vin: gamla bruna äpplen som blivit mjuka och börjat släppa vätska. Örk!
Detta är duktigt hemskt på näsan, men ok drickbart. Syrorna är Parker-låga och jag ser ingen anledning till att vilja välja denna flaska före en noname billig Cava på 7Eleven...
Det här vinet var den enda flaska som inte tog slut.

1998 Faustino I GR, 94p
Kvällens utan tvekan bästa vin. Wow! Vilken klassisk föreställning!
Vid plopp: tunn bagatell.
Efter fyra timmars dbl-dekantering visade det sig vackert på Le Message.

Robe: halvrik mogen Bdx-färg.
Nez: djup, rik, jordnära gammal europeisk, vacker sak med en liten flock boskap som betar i närheten. Härlig! Fantastisk! Gnutta dill.
Gouche: en vacker Rioja tempranillo som visar upp återhållsamhet ur alla aspekter. Litet bett kvar i tanninerna, fantastiskt syralyft, antydan av dill ovanpå den vackra rika, leriga aromen av jord och örtkvistar... Ingen antydan till oxidation. Inte mycket i avdelningen för bär och frukt, men mycket mer att hitta i ört- och kryddavdelningen. Wow! Ett fylligt gammaldags vin som har allt du någonsin kan begära. Mjuff! (Iaf om du har denna dragning.)

Kvällens först tömda flaska.

Även om folk i några TN på CT uttryckt att detta vin är nära slutet av sin resa, skulle jag vilja lugna ner alla er som har lager: vår flaska hade den fattigaste korken och tog evigheter att rensa ut ur flaskan. Men trots det, med denna show i den här åldern och med den här druvan, kommer detta magnifika vin inte att förvirra in sig i någon mörk skog än på många år. Tidig dryckesfönster så länge du dekanterar det ordentligt först.

2018 Bouchard Père et Fils Chambolle-Musigny, 74 p
För syrligt och obalanserat. Trots det var det gott! Saknar en hel del på mid-palate. Kanske kan bli lite bättre med några år i vila? Vet ej. Ej intresserad av att ta reda på det.

2000 Château Haut Batailley, F
Frucken korkskadad :-(
Visade inte sitt fula tryne förrän efter 2:a glaset på restaurangen. Men, där var den. TCAs fula självgoda ansikte. Bajs! Betedde sig som ett ganska fattigt och oinspirerande vin genomgående. Runt 72p, innan TCA registrerade tillräckligt med kraft för att kännas igen...

Jag föreslår att vi-som-hatar-kork genomför kampanj: vi låter helt enkelt limma fast oss i korkekar med stora plakat:
JUST STOP CORK!


1945 Terroir du Crest et de L'Agly Rivesaltes Blanc, 100p
2,5 månader efter plopp, hållits under kork (utan argongas) i något sval rumstemperatur.

Här är bra trycka i Rancio-nerven.
Utomordentligt härligt vin i alla dimensioner och uppskattades på alla vis av hela sällskapet.

Det spelar ingen roll hur mycket jag letar, jag kan inte finna en enda aspekt som är okomplett eller kan förbättras.
Jag vill skriva poesi...

Underbar afton med goda vänner och iaf några slurkar bra vin.

Kan någon förresten gissa vad detta var för rätt?
PXL_20221111_121830938.jpg
 

LeChat

Medlem
06EA6DCB-0718-47B3-9E38-49677DFDA401.jpeg

2020 Christophe Cordier Saint Véran Vieilles Vignes

Hade en ynka liten slatt kvar sen i fredags av 2020 Saint Veran så det fick bli att korka upp en till. Tycker nog att slatten är väl så bra vilket brukar betyda att det kan vara trevligt att ha ett antal flaskor kvar även om några år.

Väldigt gott och funktionellt bruksvin. Ikväll ska den lira tillsammans med fruns magiska Caesarsallad. Kan dock hända att den kommer att kännas en aning lätt i det sammanhanget. Men men, gott är det!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27526
2020 Christophe Cordier Saint Véran Vieilles Vignes

Hade en ynka liten slatt kvar sen i fredags av 2020 Saint Veran så det fick bli att korka upp en till. Tycker nog att slatten är väl så bra vilket brukar betyda att det kan vara trevligt att ha ett antal flaskor kvar även om några år.

Väldigt gott och funktionellt bruksvin. Ikväll ska den lira tillsammans med fruns magiska Caesarsallad. Kan dock hända att den kommer att kännas en aning lätt i det sammanhanget. Men men, gott är det!
Good for you :)
Själv föredrar jag 7Eleven-viner till min japanska pölsa...
(...med betydelsen att jag inte begriper Bgn och har högre förväntningar på 300 pix droppar från andra geografier...)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En kväll på Pecorella är alltid en bra kväll.
Även om nyheterna säger att Japan funderar på att stänga gränserna nu igen *suck* men, vem är jag att ifrågasätta politiska broilers?
Oavsett:
En kväll på Trattoria Pecorella är alltid en underbar kväll.
I afton hade jag inte lyckats plocka med några UPLIFTING viner. Här är lite uplifting på Spotify. (Klicka!)
Men, man kan ju alltid kompensera med Mosel och Alsace hemmavid :cool:

PXL_20221113_101251368.PORTRAIT.jpg


2008 Fontalpino Chianti Classico, 84p
Mjaeh. Saknar typicitet för att det är ett extra-extraherat monstrum-wannabe. Inte ssk spännande åt något håll. Trots en förvånansvärt ung ålder är detta ett vin som redan revirpinkar oxidation och äldre gentleman utan dusch. Långt från vad Sangiovese normalt levererar redan vid lägsta nivå.
Skulle aldrig fixat att ta detta som en Chianti vid en blindprovning.:
  • Låga syror.
  • Ålderskrämpor trots ung frukt.
  • Bortplockade körsbär
  • Känns som ett "bättre" vin från 7Eleven...
2015 Louis Cheze 'Anges' Saint-Joseph, 74p
På CT behandlas detta vin avsevärt snällare än av mig och min hustru.
För oss: Bagatell som inte ens låter en se minsta ljus av en Syrah med klassiskt franskt ursprung.
Beter sig faktiskt inte ens som varken en Syrah eller Shiraz. Det här är helt enkelt trivialt och rumphugget. Ett av de minsta viner jag druckit seriöst det senaste året...
Varm frukt med total avsaknad av personlighet eller ansikte. Parkerskt låga syror. Helt klart ett enkelt rött vin med en lättare form av frukt som, evt. skulle kunna vara Syrah...
...eller Dolcetto eller Mascarello eller CF eller något annat rött, från Novello till 7Eleven eller en Happy SB Fyllo Box...
Åh vad jag aldrig mer vill ta i någonting från denna producent - som jag aldrig tidigare ens visste existerade...

Trist och erbarmligt!

Har svårt att känna att detta var en söndagsmiddag med goda viner... Åh, vad det suger! ...men Restituta finns: nu på onsdag begår vi Alte Liebe igen. Lätt 2-3 Michelingubbar på den! Hustrun har bestämt sig för en Montrose ur hennes stall. Jag vet inte vad bibringa ur mitt stall... Kanske en CdP av rang? Varför inte en Janasse VV med mognad? Hade egentligen planerat för ett enda vin på onsdag, en en 2009 Domaine de la Pépière Clisson magnum från , men det finns alltid dem som inte tycker att vitt vin är gott nog .. . . . ... .
Ptjae, vi ser ju vad det till slut bleve på onsdag . . .

Förmodligen inte denna Clisson

:öga:
'




:bäver:



:vägg:
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2015 Louis Cheze 'Anges' Saint-Joseph, 74p
På CT behandlas detta vin avsevärt snällare än av mig och min hustru.
För oss: Bagatell som inte ens låter en se minsta ljus av en Syrah med klassiskt franskt ursprung.
Beter sig faktiskt inte ens som varken en Syrah eller Shiraz. Det här är helt enkelt trivialt och rumphugget. Ett av de minsta viner jag druckit seriöst det senaste året...
Varm frukt med total avsaknad av personlighet eller ansikte. Parkerskt låga syror. Helt klart ett enkelt rött vin med en lättare form av frukt som, evt. skulle kunna vara Syrah...
...eller Dolcetto eller Mascarello eller CF eller något annat rött, från Novello till 7Eleven eller en Happy SB Fyllo Box...
Åh vad jag aldrig mer vill ta i någonting från denna producent - som jag aldrig tidigare ens visste existerade...
Intressant! Vi har druckit producentens Ro-Rée (Saint Joseph) några gånger och tyckt att det var "ok" men framför allt samma producents Côte Rôtie "Bellissima" brukar vara klart godkänd.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant! Vi har druckit producentens Ro-Rée (Saint Joseph) några gånger och tyckt att det var "ok" men framför allt samma producents Côte Rôtie "Bellissima" brukar vara klart godkänd.
Hmmm.
Vad gäller Côte Rôtie är jag oftast ett fan, även av mer obskyra producenter.
Vi ser väl om någon sådan flaska snubblar vår väg en vacker dag.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens måndagsprovning med Grand Cru som tema:
måndagsprovning november 2022.jpg

2011 Ilan Mazoyères Chambertin Grand Cru
2011 Corton Grand Cru Clos de la Vigne Au Saint Louis Latour
2004 Corton Grand Cru "Le Rognet" - Henri Guenard & Fils
1995 Echezeaux Grand Cru - Henri Guenard & Fils
1995 Clos Saint Denis Grand Cru - Domaine Charlopin Parizot
1982 Clos de la Roche Grand Cru - Robert Gibourg

Clos Saint Denis överlägset bäst med 8 röster av 8 möjliga. Guenards viner mycket svaga i sällskapet. Ray Walkers vin inte alls dumt.
 
Toppen