Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Enligt Parker (Jeb Dunnuck) ska den smaka enligt nedan. Antar att du inte helt håller med :p
Bra spaning om 2013 Le Poste.
Har aldrig stött på en PN med den här mängden garvsyror. Men visst, elegant så det förslår och med väldigt få Grenache-pointers (iaf för mig).

...börjar nästan känna att det är läge leta reda på en till om ca 10 år eller så...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tror att det här var en lite ovanlig Pineau redan från början, för 10 år på fat är väl klart längre än normalt? (Ser att @Daniel A skriver om en producent som släpper 20-30 åriga, har ej sett eller provat dem.) Dessutom är det en "Ruby", så den tillhör rimligen den minoritet av Pineau-er som producerats på druvmust från rödvinsdruvor. De allra flesta produceras på "cognacsdruvor", d.v.s. vitvinsdruvor.

De vita med kortare fatlagring, provade nysläppta, har toner som brukar påminna mig lite om marsipan, vilket jag inte brukar hitta i andra söta starkviner/motsv.
Chateau Beaulon har enligt CT släppt bla följande ruby:

NV Château de Beaulon Pineau des Charentes Collection Privée 30Y

Finns dock inga smaknoter på den.
Min första Pineau har dock resulterat i att jag kommer söka fram mer.
Spännande droppar!
 

Per Stade

Lege artis
I morse råkade jag läsa @Patrik Sellins provning av Tillfälligt sortiment 2 december 2022.
Cotes-du-Rhone gillar jag och när jag kollade så fanns det 7 flaskor kvar av Mas de Boislauzon på ett av min lilla stads två bolag.
Det ligger lite utanför centrum och frekventeras huvudsakligen av norrmän.
Så eftersom det nu var lördag var det kö in på parkeringen och den gigantiska butiken var proppfull av kunder.
Som tur var har de ingen speciell hylla för det tillfälliga sortimentet utan de t här vinet stod helt anonymt på hylla bland alla andra röda viner från Frankrike.
Jag tog de 6 som var kvar.
Jag har mycket stort förtroende gör @Patrik Sellins omdömen och jag blev inte besviken den här gången heller.
Ett välbalanserat vin med mycket söt frukt utan att bli bombastiskt.
Det är bara tråkigt att det inte finns mer så här trevliga viner och att de distribueras så ojämnt över landet.

@The Wall Glaset, som vinet drack ur, var Riedel Sommeliers Grand CRU Bordeaux
AF3A2460-5741-47AA-BF91-B41700809AE4.jpeg


 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jomen visst!
Vi besökte Pecorella igen. I Svappavaara vaare (hehe) bara mörkt. Jag föddes där, *huh*, men trivs bättre här.
Pecorella's skapare levde i St Petersburg under några år, och sen i Estonia… Kocken arbetade på japanska ambassader och även i lokala restauranger. Madame anammade hantverk som stickningsmönster och estetik därifrån. Tom så att hon förstår en del svenska. Magiskt!

Efter allt prat om mogen Ridge Zin härom sistonde på FW, jomen fasicken, det var ju bara straffspark och:

Jag blev först kär i Ridge i slutet av 1900-talet, eftersom det var ett fantastiskt vin för 200 pix. Det var rätt många, mindre gråhåriga år sedan, och det var fantastiskt! Det här vinet är fortfarande fantastiskt! Men det är fortfarande ett vin på $25, med en prislapp på $65.

7604B8E8-3A15-481B-9713-C487E65E6869.jpeg


2006 Ridge Lytton Springs, 82p
This is a good wine, on its hopeful way to become very good. But there are some things in its way… And I honestly don’t think it will ever get there.
It sports some foul aromas, even if taste is good and long. Pure fruit isn’t here.
Complexity isn’t there.
Length isn’t there.
Intensity is almost there.
Legend? Never…

2007 Ridge Geyserville, 87p
This has a clean-cut tannic bite to it and pure 'gobbsely-fruit' to serve.
I dare say I expected more than a cute cool-fruited wine with Cali-vibes and goody-two-shoes-whatever. This is simply a pizza wine with some small upside. Not long. Not complex.
Beautiful tannic structure, though. Without it, this would barely be 81p…
Didn't even cut it through tonight's paté… *sigh*

Meh!

Jo, hellre dricker jag tre flaskor bättre än detta för samma pris som en putell Ridge Zin.
Hejja Spanien! Heja Sud-Ouest! Hejja Chile, Argentina, Sydamerika, Austria, Thailand…
Finns så många ambitiösa vinmakare därute som sitter på fabulösa jordar…

Bland dem finns ALLTID några som snart släpper sina första viner till väldigt bra priser vis-a-vis kvalitet och som fem år senare kostar bland gräddan. Precis dem man bör leta efter och stasha källaren med ;-)
Varje år!
 
Last edited:

matage

Medlem
Återbesök på Kutch Sonoma County 2020 idag.

Jag var allt annat än imponerad över första flaskan som var alldeles för bärig/syltig för min smak med en PN-ton jag har svårt att identifiera men vet att jag inte uppskattar.

Idag fick den sällskap av kalkonbröst, potatismos och en lätt skysås med madeira, vermouth och avslutad med en slev rönnbärsgele och en klick Creme Fraiche och då var det en annan femma. Det känns fortfarande väldigt ungt men ungdomen fick lite mothugg och balans så kombon blev riktigt gott.
Nu ska jag bara komma ihåg att inte försöka dricka det på egen hand ;)
 

The Wall

Medlem
I morse råkade jag läsa @Patrik Sellins provning av Tillfälligt sortiment 2 december 2022.
Cotes-du-Rhone gillar jag och när jag kollade så fanns det 7 flaskor kvar av Mas de Boislauzon på ett av min lilla stads två bolag.
Det ligger lite utanför centrum och frekventeras huvudsakligen av norrmän.
Så eftersom det nu var lördag var det kö in på parkeringen och den gigantiska butiken var proppfull av kunder.
Som tur var har de ingen speciell hylla för det tillfälliga sortimentet utan de t här vinet stod helt anonymt på hylla bland alla andra röda viner från Frankrike.
Jag tog de 6 som var kvar.
Jag har mycket stort förtroende gör @Patrik Sellins omdömen och jag blev inte besviken den här gången heller.
Ett välbalanserat vin med mycket söt frukt utan att bli bombastiskt.
Det är bara tråkigt att det inte finns mer så här trevliga viner och att de distribueras så ojämnt över landet.

@The Wall Glaset, som vinet drack ur, var Riedel Sommeliers Grand CRU Bordeaux
Visa bifogad bild 27668

Intressant val av glas, vi brukar uppleva att det är påfallande ofta som vi får prova oss fram till lämpligt glas till viner från södra Rhône, men då handlar det alltid om Zalto Bou/Neb, Zalto Bx, Veritas OW Syrah eller Veritas Cab/Merlot. Måste helt klart prova Sommeliers Bx vid tillfälle.
 

Bastardo

Medlem
Det är nog ganska sällan 4200 flaskor blir slutsålda så snabbt! Alltså gällande Mas de Boislauzon. Munkis gav vinet ’bara’ 14 poäng, men bkwine gav det 15,5 p. Måste ha varit ganska många FW-medlemmar som har bunkrat upp rejält då det sålde ut så himla fort … och som oftast är jag själv för sent ute. ;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det är nog ganska sällan 4200 flaskor blir slutsålda så snabbt! Alltså gällande Mas de Boislauzon. Munkis gav vinet ’bara’ 14 poäng, men bkwine gav det 15,5 p. Måste ha varit ganska många FW-medlemmar som har bunkrat upp rejält då det sålde ut så himla fort … och som oftast är jag själv för sent ute. ;)
Har alla gått åt? Det kanske blir påfyllning till depån? Finns fortfarande en hel del i butikerna, så det kan inte ha varit ett jättedrag efter vinet.
 

The Wall

Medlem
Jag hade fel, det finns på många butiker, men går inte beställa till sin egen affär. :)
Handla online
0 st i lager
Hur länge dröjer det innan flaskorna åker i retur till depån? Något säger mig att flaskorna i Laxå och Leksand riskerar att bli ståendes på butikshyllan ett tag med tanke på att åtgången förefaller vara större i andra delar av landet.
 

LarsW

Medlem
Rödvinerna från lördagens bubbelprovning...

7: *Power overload!* Drottningsylt+EK+Lakrits+Rosmarin+BLOD. Vansinnigt läcker doft och tänker monstervin från norra Rhone.
I munnen är det extrem koncentrerat och alkoholen får mig att hicka. Frukt i kvadrat. Känns omöjligt att koncentrera ett vin så här utan att koka ner det.
@Crist(al)ian 77 gissar snart USA och rätt producent.
SQN Grenache Pajarito Del Amor 2016
Min första SQN. Vilken ynnest! Känns inte som ett vin i min stil men det går inte att undgå vilken extremt hög kvalitet det är. Har dock själv en Grenache och en Syrah från SQN så ska ge det några chanser till.


8: Château Fonbadet 1985 – serverades inte blint.
Både i näsan och munnen en stockkonservativ Bordeaux som överlevt åren mycket bra. Vid sidan av SQN hade den svårt av hävda sig milt sagt men trevligt vin på alla sätt!

thumbnail_20221203_175451.jpg
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Rödvinerna från lördagens bubbelprovning...

7: *Power overload!* Drottningsylt+EK+Lakrits+Rosmarin+BLOD. Vansinnigt läcker doft och tänker monstervin från norra Rhone.
I munnen är det extrem koncentrerat och alkoholen får mig att hicka. Frukt i kvadrat. Känns omöjligt att koncentrera ett vin så här utan att koka ner det.
@Cristal gissar snart USA och rätt producent.
SQN Grenache Pajarito Del Amor 2016
Min första SQN. Vilken ynnest! Känns inte som ett vin i min stil men det går inte att undgå vilken extremt hög kvalitet det är. Har dock själv en Grenache och en Syrah från SQN så ska ge det några chanser till.


8: Château Fonbadet 1985 – serverades inte blint.
Både i näsan och munnen en stockkonservativ Bordeaux som överlevt åren mycket bra. Vid sidan av SQN hade den svårt av hävda sig milt sagt men trevligt vin på alla sätt!

Visa bifogad bild 27676

Ja unga SQNs kan kännas lite mycket, men de blir elegantare med ålder. Tyvärr krävs dock ganska mycket ålder för de mognar relativt långsamt i min erfarenhet.
 

Gradin

Medlem
Ja unga SQNs kan kännas lite mycket, men de blir elegantare med ålder. Tyvärr krävs dock ganska mycket ålder för de mognar relativt långsamt i min erfarenhet.

Fasen jag tycker de tappar med ålder och är mycket mer tilltalande i yngre dar upp till 10 år, dock har jag denna erfarenheten mest av Syrahn och ej Grenachen.
Är Grenachen värd att hålla på mer?
 

Vingubben

Medlem
64B639F8-118E-46DA-9D7E-7A952B51E635.jpeg


Domaine Belle, Crozes-Hermitage, Cuvée Louis Belle 2018

Lättdrucket så det förslår med mycket frukt och avrundade tanniner. Björnbär, blåbär samt bläck, plommon, rosmarin, gummi och clementin. Ingen större erfarenhet av producenten men gör dom så här bra C-H kanske det är värt att forska vidare. 90 stabila pinnar.
 

Sebran

Medlem
Fasen jag tycker de tappar med ålder och är mycket mer tilltalande i yngre dar upp till 10 år, dock har jag denna erfarenheten mest av Syrahn och ej Grenachen.
Är Grenachen värd att hålla på mer?

Jag kände faktiskt ingen större skillnad på deras Grenache eller Syrah, tyckte det var helt omöjligt att pricka vilken druva det var när jag fick prova 7 olika bredvid varandra blint. Men de äldre gillade jag personligen mer än de yngre, oavsett druva.
 

Oscaro

Medlem
Lite viner från helgens julbord
Schloss Gobelsburg Tradition Heritage Cuvee 50 years
2FCF38AB-91F6-4C59-9788-CE032BCE0E5D.jpeg

Väldigt annorlunda vin som var en blend av Grüner Veltliner, Riesling, Grüner Sylvaner, Muskat Sylvaner, Riesling Sylvaner, Welschriesling, Muskat Ottonel, Traminer och Muskateller och innehöll viner från varje år sen 1970 och totalt 850 olika viner som blandats.
Initialt doftar den lätt ekad chardonnay med en otrolig mineralintensitet och komplexitet. Bakade äpplen och honung i massor med ett kryddigt avslut. Efter några timmar i glaset växer den ytterligare och doften börjar dra mot riesling.
Otroligt häftigt vin 95-96p

Chateau Pape-Clement 1982
CDBF892B-9F83-4A2C-BDBF-321FE94F5633.jpeg

Underbar doft av cigarrlåda, torkade löv, stall och sårskorpa
I munnen är det främst tertriära smaker, men frukten lever också kvar. Körsbär och björnbär med ett mintigt avslut.
Inte den piggaste 82:an och inte heller en producent som lyckats bäst med sin 82:a men en god, mogen bdx är alltid underbart
92

Sandrone Barolo Le Vigne 2010
5CAB2EEC-E824-423A-B130-607E0B07528B.jpeg

Klassisk nebbiolo-nos med körsbär och körsbärskärnor, rosor, viol, tjära och lakrits.
Kraftiga tanniner och enormt mycket frukt. Finns så mycket potential här och trodde den här skulle vara redo att dricka men man ska nog avvakta minst 5 år till.
Uppskattar verkligen Sandrones stil som är någonstans mellan traditionella producenter och de moderna, blir snygga och eleganta viner med mycket frukt om man är tålmodig.
94+++

Och menyn på julbordet
726EC3A9-40BA-4E88-BB7A-34C52CBFA8E1.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack 11 olika viner från Turkiet igår på Restaurang PRIMO.
Drack 12 olika viner från Turkiet idag på Alte Liebe.

Två av vinerna var galet bra och kommer bli världsberömda!
En Syrah som klår många av de bästa i klassen från Côte-Rôtie samt en CS som är bland det bästa jag någonsin druckit… Sommeliererna som deltog över de två dagarna var rörande överens om dessa två viners storhet och vill absolut se att de tillgängliggörs för världen.

Lång historia kort:
För en 7-8 år sedan blev jag 'vän' med en affärsman online. Vi delade kärleken till mat, vin, affärer, asien, resor och gränslös nyfikenhet. Men, vi har ännu inte träffats. Tidigare i år avled hans älskade hustru. Och han har nu beslutat sig för att deras kärleksprojekt, Asmadan Winery, skall byta fokus. Från den inhemska marknaden till den globala marknaden. Han frågade mig om jag kunde hjälpa honom. "Självklart!" svarade jag. Två 6-pack blandat mums (blev dock en dubblett) skickades till mig för utvärdering. Jag slapp tullavgifter. Och nu var det äntligen dags att skrutinera dessa viner samman med ett gäng experter.

Plopp!

Alla kände vi inför provningen att risken nog var överhängande att vi skulle tvingas plåga oss genom ett göng förskräckliga viner. Men, ack vad fel man kan ha!

Uppställning på Alte Liebe:
23334B1F-EF95-4F28-97F9-42FB29B65942.jpeg



Först ut: den vita flighten!
A2CDF1EB-EDF2-426D-B1A2-36503DE17811.jpeg

2020 Vals SB
Rulade dag 1 som en ultrapur SB utan nyckelpigelarver. Bra syror, frisk citruskaraktär och lämnade efter sig en fin sommarbris.
Tappade stinget Dag 2 och bpde doftade och smakade osannolikt mycket vitpeppar…

2020 Vals Macabeo och Narince
Var stum på nosen, men hade desto mer liv under huven. Läckra syror med bra frukt och resning. Fräsigt intensiv och den där typiska jordiga avslutningen med viss beska.

2021 Bag Ban Semillion
Dag 1 hade det avlopp på nosen, samt rätt avancerade mängder bittermandel (inte på ett attraktivt sätt).
Dag 2 var avloppet som om någon hade spolat och där framträdde istället vackra jordiga, höstiga, halmiga dofter på nosen och i munnen kunde man njuta av hur vinets syraryggrad tillät den fylliga strukturen spela fritt utan att tappa bort fokus. Det framhölls dock från proffsen att detta inte kommer kunna bli ett publikfriande vin. Lite "komplicerat" i smaken och svårt matcha till någon rätt.


Flight två, Missfärgade Viner
6B6DA0E6-94E8-4350-8567-7A872D3789C5.jpeg

Ur serien Gönülden, från höger till vänster:

2021 Gönülden Blush

Detta vin började jag älska redan vid första sniffen. Alla mina tidigare erfarenheter och förutfattade meningar kom på skam. Det här är intensivt och räven vad gott! Ändå godare dag två. Livliga syror, vackra bär iiiintensivt och med en lätt gnutta sötma, precis bara för att göra den lite extra kyssvänlig. SUMMER OF 2023, HERE I COME!

2021 Gönülden Rosé
Precis så trist och orkeslös som de brukar vara i min erfarenhetsbank. Det enda vinet som inte var till någon glädje.

2021 Gönülden Clairet
Enorm rikedom av bär, men till skillnad mot blushen, är detta som att vada runt bland artificiella bäraromer. Detta är som ett tivoli med uppsminkade clowner emedan blushen är som en hemlagad bärpaj som avnjuts i lugn och ro i syrénbersån. Detta vin delade experterna. Några ville kalla det för ett "damvin" under körsbärsblomningen medan andra (inkl mig) hellre kallade det för ett picknickvin som inte borde serveras på en riktig restaurang. Kanske på ett Bistro…


Första röda flighten

D2C4C88A-E516-4ED9-AC4F-0D4FF82BC904.jpeg


2020 Bag Ban Gamay, 93p
Tänk ändå om man gjorde sådana här viner i Beaujolais - då skulle jag dricka dem regelbundet.
Svartblå så att vinet färgar glaset.
Enorm mörkfruktig doft som är mäktig med kryddiga krumelurer.
I munnen är det här en tanninfest. Tungan knorwlar fast sig i gommen av de sandpappersfina men ymniga tanninerna. Vinet utlovar en 10-20 års utvecklingshorisont. Det här är ett hårigt vin, oj oj oj! Me love!

2019 Kor 'Blend' (CS, Syrah, Merlot samt en outtalbar turkisk druva), 92p
Det här är också pang på. Polerad på ett italienskt vis där detta vin redan idag skulle kunna fungera till det mesta till en normal fin-meny. Dock ingenting för de tanninkänsliga. Rik, bra, omfångsrik och diåuktigt intensiv. Elegant och finlemmad för genren intensiva medelfylliga rödviner bland-de-böttre.


Rödviner, Flight 2

593F93CA-875A-4FDF-8C64-590214ACEBE2.jpeg


2019 Kor Reserve CS, 98p med enorm uppsida om 10-25-20 år.
Här har vi ett, globalt sett, mycket stort vin. Klår det allra mesta i vägen 100% CS tack vara elegant hållen stram frukt, oändlig intensitet med samtidig elegans. Den lilla kvisten gnussade svartvinbärsblad i avslutningen är ingenting annat än briljant. Mycket sparsam ek och frukten tillåts tala sitt tydliga språk, helt utan smink. Långt, magiskt, eteriskt och kralligt på samma gång. Når förmodligen 100p vad det lider.

2019 Kor Reserve Hfurnfk och Ekfjfopa, (evt lättare stavfel) 91 p
Det svagaste vinet i sammanhanget, men fortfarande duktigt bra. Två druvor som enligt litteraturen passar lika fint tillsammans som CS och Merlot. Skulle varit spännande att testa detta vin med 5-7 års ytterligare mognad. Välpolerat också här, men lite grynigt i upplösningen. Ingenting för tanninkänsliga.

2019 Kor Reserve Syrah, 94p med enorm uppsida efter 10-20 år någonstans
Underbara aromer av dig itet och storlek slår upp ur glaset och vips är man i Côte-Rôtie, ett bättre år av en bättre producent.
I munnen är det en klockren Syrah med mycket bestämda tanniner och den där vackert varma fruktbollen i mittenpaletten. Långt, rikt med perfekta syror och elegans. Nästan så att vi blev tårögda. För det här har potential för 100p, beroende på hur det mognar på sig.

Här hela uppsättningen Kor:
D3848E69-2FF1-4C38-96A4-F3C60A412061.jpeg



Upprop till importörer här på forumet som letar efter riktigt bra viner:
PMa mig så tar vi det därifrån, för det här är viner som kommer förgylla vilet bord som helst. Ssk CS och Syrah kommer äga blindprovningar och Gamay lär ingen kunna ta blint :)

Full disclosure: jag gör detta för att jag älskar vinerna, verkligen gillar ägaren och för att det är roligt. Har inget avtal eller upplägg med varken Asmadan Winery eller deras ägare.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
….det 12:e bonusvinet som en sommelier hade lyckats leta fram efter besök i många vinshoppar:

2018 Cankaya Kavaklidere
Dov, liten, lätt jordig doft.
I munnen är syrorna låga och ger vinet en oljig munkänsla. Mild och fin, rund överallt och saknar hörn.
Ingenting att hönga i julgranen, men för dem som föredrar lite högre pH kan nog detta vara ett fynd!

29ABBAA3-A16D-45ED-9E8B-0609C36B8CCE.jpeg
 
Toppen