Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Waruda

Medlem
Alain Voge Ongrie 2015 med lite rostade kastanjer. 100% Marsanne, oljigt, inte så mycket syra, honung, päron, kanske lite kaprifol. Gott!

IMG_3084.jpg
 

LeChat

Medlem
3D41619B-3031-46F5-8DC5-1A86683C791C.jpeg

2008 Château Ducru-Beaucaillou

Idag blir det finvin. Anledning ingen, men ibland är det kul att dricka en flaska från ett bättre klassat slott.

Drack 2006 Ducru Beaucaillou förra nyår och kan väl inte påstå att jag blev direkt golvad. God, men en förväntar ju sig betydligt mer av en sån pjäs.

Årgångarna 2006 och 2008 brukar få ganska likvärdiga betyg om jag inte missminner mig. Då tycker jag nog med mina preferenser att 2008 är generellt den bättre årgången. Vilket även verkar gälla Ducru Beaucaillou.

Här finns en klassisk bordeauxdoft med härligt djup. Komplex smak med inslag av ung bordeaux med lite nerv, samtidigt som här finns tydliga tertiära aromer.

Inga direkt stalltoner än så länge men den visar upp nya sidor hela tiden så det kanske kommer. Balanserat, stiligt & läckert!
 

Vingubben

Medlem
7AB66F03-D892-4DC1-8E7A-5981D302139D.jpeg


Penfolds, St Henri 2013

Öpnnade en flaska direkt efter släpp men upplevde den rätt bångstyrig. Nu har allt fallit på plats i en härlig balans mellan kropp, syra och tanniner. En liten ynka mognadstoner. Skönt potpurri av frukter, röda bär, mörka bär och blommor i både doft och smak. Plommon, hallon, nypon och björnbär och sedan ett avslut med vitpeppar, eucalyptus och timjan. Dricks oerhört bra nu men kanske som bäst om 5-10 år. 95p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27732
2008 Château Ducru-Beaucaillou

Idag blir det finvin. Anledning ingen, men ibland är det kul att dricka en flaska från ett bättre klassat slott.

Drack 2006 Ducru Beaucaillou förra nyår och kan väl inte påstå att jag blev direkt golvad. God, men en förväntar ju sig betydligt mer av en sån pjäs.

Årgångarna 2006 och 2008 brukar få ganska likvärdiga betyg om jag inte missminner mig. Då tycker jag nog med mina preferenser att 2008 är generellt den bättre årgången. Vilket även verkar gälla Ducru Beaucaillou.

Här finns en klassisk bordeauxdoft med härligt djup. Komplex smak med inslag av ung bordeaux med lite nerv, samtidigt som här finns tydliga tertiära aromer.

Inga direkt stalltoner än så länge men den visar upp nya sidor hela tiden så det kanske kommer. Balanserat, stiligt & läckert!
Åh vad Bdx är underbart!
DB är ett av de där som verkar flyga många år under radarn, för att så småningom ploppa upp som fantastiskt! Har upplevt det hos flera andra, bla Comtesse Lalande, VCC, Figeac och Nenin. (Ej ens ett försök till komplett lista, och denna korta lista innehåller redan årgångsundantag…)

Håller verkligen med dig om att 2006 är en klenare årgång än 2008, som lär tolkas som "klassisk" redan om 15-20 år.

…men, visst är priset per plopp lite avskräckande… Själv skulle jag nog gå på Lynch Bages istället, eller … någonting från någon annan stans.

Och, ämnesavvikelse: vad gjorde min Bordeaux-hatande hustru i afton? Jo, hon beställde hem ett gäng Pomeroler. För en japansk sommelier och vinskribent vi har liknande smak som, rekommenderade det varmt…
Vem är jag att protestera mot sådant en magisk afton som denna lördag :cigarr:
Kan bara älska henne :kyss::kyss::kyss::kyss::kyss:
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Åh vad Bdx är underbart!
DB är ett av de där som verkar flyga många år under radarn, för att så småningom ploppa upp som fantastiskt! Har upplevt det hos flera andra, bla Comtesse Lalande, VCC, Figeac och Nenin. (Ej ens ett försök till komplett lista, och denna korta lista innehåller redan årgångsundantag…)

Håller verkligen med dig om att 2006 är en klenare årgång än 2008, som lär tolkas som "klassisk" redan om 15-20 år.

…men, visst är priset per plopp lite avskräckande… Själv skulle jag nog gå på Lynch Bages istället, eller … någonting från någon annan stans.

Och, ämnesavvikelse: vad gjorde min Bordeaux-hatande hustru i afton? Jo, hon beställde hem ett gäng Pomeroler. För en japansk sommelier och vinskribent vi har liknande smak som, rekommenderade det varmt…
Vem är jag att protestera mot sådant en magisk afton som denna lördag :cigarr:
Kan bara älska henne :kyss::kyss::kyss::kyss::kyss:
Mina erfarenheter är nog att 2006 är riktigt bra på högra stranden, medan 2008 är jämnare, kanske liten fördel vänstra stranden.
 

Vingubben

Medlem
2BB5270A-22EA-49E3-B023-2B44D2682A72.jpeg


Jean-Luc Jamet, Collines-Rhodaniennes, Syrah Valine 2018

I mitt eviga sökande efter överkomligt prisad syrah köpte jag hem denna pjäs. Rätt funkigt vin i den lättare skolan men det finns en del kvaliteter. Härlig näsa med en hel del rökt chark, och mängder med peppar i avslutet. Tyvärr rätt tunn i kroppen och en lite väl tilltagen syrlighet. 84p och sökandet går vidare.
 

LeChat

Medlem
56272C90-DD52-4F2C-9948-3E54902681BA.jpeg

2010 Château Bourgneuf

Köpte 12 + 5 av detta vin i maj 2016. 12 st beställdes på nätet men tyckte tydligen att det var i klenaste laget så åkte inom Nordstan efter jobbet och fyllde en kasse.
Pris undrade ni? Hela 239:-
Förstod inte då och ännu mindre nu hur den kunde gå så extremt billigt.

Har nog hunnit dricka ca 5-6 flaskor med denna.
De tidigaste var lite kantiga med något hårda tanniner och lite utanpåliggande fattoner. Nu efter drygt sex år så har den blivit harmonisk och utvecklats snyggt.

Härliga aromer av bl.a. plommon, choklad, cigarr, lite mint. Alkoholen är på hela 14,5% och den är något kännbar, men inget som jag direkt stör mig på.

Den dricks något kall eftersom den inmundigas i ett kallt gammalt hus. Får hoppas att den väl tilltagna % kan skänka lite värme.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
83286EFA-6B04-409E-B59F-8086703C2155.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso

Öppnade denna i torsdags och såg att jag hade en slatt kvar. Denna håller 15%. Kanske bra. Vad gör en inte för att kunna värma sig utan att elräkningen skenar.

Alkoholen avslöjas ganska tydligt i doften vilket gör mig skeptisk. Håller den ihop?

Ja, verkligen! Lika bra som i torsdags men lite annorlunda. Idag sticker bl.a. mynta och viol (älskar dessa violtoner!) ut och de typiska italienska syrorna är inte lika framträdande även om vinet fortfarande har bra energi.
Det var en bra slatt!
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 27737
2010 Château Bourgneuf

Köpte 12 + 5 av detta vin i maj 2016. 12 st beställdes på nätet men tyckte tydligen att det var i klenaste laget så åkte inom Nordstan efter jobbet och fyllde en kasse.
Pris undrade ni? Hela 239:-
Förstod inte då och ännu mindre nu hur den kunde gå så extremt billigt.

Har nog hunnit dricka ca 5-6 flaskor med denna.
De tidigaste var lite kantiga med något hårda tanniner och lite utanpåliggande fattoner. Nu efter drygt sex år så har den blivit harmonisk och utvecklats snyggt.

Härliga aromer av bl.a. plommon, choklad, cigarr, lite mint. Alkoholen är på hela 14,5% och den är något kännbar, men inget som jag direkt stör mig på.

Den dricks något kall eftersom den inmundigas i ett kallt gammalt hus. Får hoppas att den väl tilltagna % kan skänka lite värme.
14,5% redan 2010? What?!?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite mogen Bordeaux: udda producent och udda årgång.
Vieux ferrand 1972.jpg

1972 Château Vieux Ferrand Pomerol: vi var lite försiktiga när vi luftade det här vilket visade sig vara ett misstag. Efter en dryg timma i karaff var vinet fortfarande väldigt tillknäppt. Initialt är det väldigt återhållsamt i både smak och doft. Efter en liten stund i glaset börjar dock en tydlig jordgubbston komma fram i doften. I smaken kommer också en blandning av jordgubbar och jordgubbssylt. Tanninerna är väldigt snälla, men både syra och frukt är snygga. Inga som helst ådersymptom förutom i färgen, ingen oxidation, ingen trött frukt. Det finns dock varken stall eller tobak och jordgubbarna gör att det känns mycket mer som Bourgogne än Bordeaux. Mot slutet av flaskan kommer det en del plommontoner som gör jordgubbarna sällskap, Det kommer också en del skog och murkna löv. Det hade nog varit bra att lufta vinet en 5-6 timmar. Inget stort vin, men ändå njutbart och mycket bättre än väntat. 89p
 
Guido Porro
Langhe Nebbiolo Camilu 2015
Inköpt på vingården 2017. Provning inne på kontoret där det var som att resa tillbaka 30 år. klassisk "tjockdator" och karbonkopia på bankkonto via en trivsam maskin.
Färg: Rejält transparent och tegelfägat
Näsa: Viol, jordgolv, rosor och friska röda bär.
Munhåla: Pigg syra och upplevs relativt torrt. Svag rökighet, viol och cassis. Blev mjukare och djupare i bärtonerna efter luftning.

92p

Perfekt till pizza i vedugnen.


1670828898132.png

1670828974267.png
1670829006375.png
1670829020329.png
 

The Wall

Medlem
2007 Mas de Boislauzon Côtes du Rhône Villages

Från flaska rakt ner i Veritas OW Syrah; varmt intryck med tydliga örter som övergår till torkade örter kombinerat med rödfruktighet (varma lingon?) och viss alkohol (14,5%) samt lite salmiak.

I munnen går värmen igen, viss eldighet, låg syra och få tanniner. Varm eftersmak som slutar med en salmiaksaltomortal.

Överraskande bra till kvällens ugnsstekta kyckling i helformat tillsammans med dito rotisar, dock i bitar.
2017 CdR.jpg

Om man förväntar sig slank tomatsoppa misstar man sig å det grövsta.
 

The Wall

Medlem
2018 Domaine de la Vougeraie Côte de Beaune ”Les Pierres Blanches”

Direkt ner i Zalto Bou/neb; knuten, lite fuktig kartong som klingar av och ersätts med smörkola. Även röda bär dyker upp tillsammans med lite handsprit (13,5%). Märkligt nog överskuggar alkoholen till stor del övriga doftintryck, men det finns antydan till jordigt intryck. Ingen klockren PN från Bourgogne känns det som. I munnen; syrlig, slank, elegant. Kort smak, lite röda bär i eftersmaken och något odefinierbart som lockar till ännu en klunk.

Veritas New World Pinot Noir; initialt kompakt och fuktig men senare behaglig doft med lätt rökigt anslag, torkade örter. PN-intrycket finns där, men det osar inte Bourgogne, utan snarare…Oregon. I munnen initialt syrlig och lätt eldig. Intrycket från Oregon kvarstår, men vinet upplevs slankare och då går resan tillbaka till Bourgogne, dock med ett något förbryllat intryck.

Vinet blir bättre och bättre i båda glasen med luft och tid så spontana infall, likt kvällens, vinner på lite planering och framförhållning. Kanske lite kort och avhuggen smaknot, men jag är lite för otålig för att vänta längre och för lat för att komma ihåg att uppdatera smaknoten lite för nära inpå första semifinalen.

2018 CdB.jpg

Det här är ett solklart fall av vin från Bouregon.
 

buteljen

Medlem
Magisk årsavslutning på Vinklubben Vinminnens sista BYOB för 2022 hos mig i Lund. Vi har sannerligen provat en vansinnigt massa bra flaskor under året. Så även denna gång. Detta tillfälle var nog dock den enskilda gång som haft bäst flaskor, 11 viner av 15 fick över 94 snittpoäng.

IMG_5063.JPG
IMG_5061.JPG
IMG_5062.JPG

IMG_5064.JPG


Jag tog inte så mycket noter denna gång. Men utifrån minnet: Savart (mitt vin) presterade oerhört bra för sin nivå och fick 92p. Du MOL Chardonnay var grym, Spottswood Cab Sav likaså. Jag tog med Coulée de Serrant 2019 (öppnades kvällen innan) och den var lika bra som när jag drack den i London. Gissningarna var all over the place (Alsace?, Rhone?, Chardonnay?). Jag tror Chenin Blanc var uppe som förslag vid något tillfälle men den är så bra och annorlunda att alla blev superförvånade att det var Joly. Kul. Älskar att ha med riktigt bra kluriga viner. Jag hade även med Hundsruck Spätburgunder 2019 (öppnades kvällen innan) och där var de flesta överens om att det var en Bourgogne från Cote de Nuits. Den var riktigt bra men behöver naturligtvis mycket mer tid. Underbar doft, men rätt knuten i smaken. Kommer att bli fantastisk. Kul att testa av den i detta sällskap. Köpte en låda via PI. La Tyr har jag aldrig provat. Det var kul att prova en flaska med 21 år på nacken. Ett kanonvin.

Som sagt en riktigt bra avslutning på året! Kanske @Daniel A kan fylla på med några intryck? :)


1. 2012 Spottswoode Cabernet Sauvignon Estate 96++
1. 2007 Domaine Pierre Usseglio & Fils Châteauneuf-du-Pape Cuvée de mon Aïeul 96++

3. 2015 Du MOL Chardonnay Clare Hyde Vineyard 95++

4. 2019 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant 95+

5. 2001 Château Montus Madiran La Tyre 95+

6. 2008 Kistler Pinot Noir Cuvée Natalie Silver Belt 95

7. 2011 Quinta do Vale Meão Douro 94++
7. 2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary 94 ++

9. 1996 Château Branaire (Duluc-Ducru) 94++

10. 2019 Rudolf Fürst Hundsrück Spätburgunder Großes Gewächs 94++

11. 2007 Kistler Pinot Noir Cuvée Elizabeth Bodega Headlands 94+

12. 2011 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny 92++

13. NV Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Extra-Brut 92

14. 2015 Heinrich Vollmer Cabernet Sauvignon Altum 90+

15. NV Georges Remy Champagne Grand Cru Rosé Les Vaudayants 89++
 
1.jpeg


Förra veckan var det årets sista prestigeprovning på Systembolaget, med tema Best of 2022 där vinnare från tidigare provningar tävlade om titeln årets vin.
Uppdukat framför oss var fyra röda och tre vita viner. Redan innan vi satt oss kände vi den härliga doften av de vita vinerna och blev genast på lite bättre humör.
Noterna försvann nånstans längs vägen, så nedan är några korta kommentarer.

6.jpeg
7.jpeg
8.jpeg
4.jpeg
3.jpeg
2.jpeg

5.jpeg


Ridge Monte Bello 2016
Första vinet ut var detta trevliga från Santa Cruz. Jag höll det som det näst bästa av de röda.

Château Trotanoy Pomerol 2007
Härligt djup doft, mogen och komplex.

Barolo Monprivato Mascarello 2017
Kvällens bråkigaste vin. Öppnade och stängde sig om vartannat under hela provningen. Stundtals trevlig, men hamnade klart sist i omröstningen.

Borgogno Barolo Cannubi 2009
Ganska blyg i sällskapet, men ett trevligt, moget vin.

Vougeot Le Clos Blanc de Vougeot Monopole 2017
Min favorit ikväll. Välbalanserad ek, smörig utan att bli vulgär.

Von Winning Ozyetra 2019
Kvällens solklara vinnare i antal röster. Otroligt stiligt och elegant.

Montrachet Etienne Sauzet 2020.
Tre fat om runt 900 flaskor levererades av årgången.
Barnarov. Finns något magiskt där bakom, vad det är vet vi inte riktigt än, men good things come to those who wait.
 

buteljen

Medlem
IMG_5116.JPG


2001 Sine Qua Non Midnight Oil
95.5% Syrah, 3% Grenache, and 1.5% Viognier

Middag hos en vän som bestämde att det var rätt tillfälle att öppna en SQN han haft i källaren i snart 20 år :). Roligt att prova en SQN med ålder. Fantastiskt vin med en enorm koncentration och en lång, lång finish. Babyfettet som finns där när man dricker dem unga är borta och den är stramare och mindre yppig men fortfarande med en massa frukt. Silkeslena tanniner, tobak, läder, kryddor mm. Känns som den har lång tid kvar.
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 27768

2001 Sine Qua Non Midnight Oil
95.5% Syrah, 3% Grenache, and 1.5% Viognier

Middag hos en vän som bestämde att det var rätt tillfälle att öppna en SQN han haft i källaren i snart 20 år :). Roligt att prova en SQN med ålder. Fantastiskt vin med en enorm koncentration och en lång, lång finish. Babyfettet som finns där när man dricker dem unga är borta och den är stramare och mindre yppig men fortfarande med en massa frukt. Silkeslena tanniner, tobak, läder, kryddor mm. Känns som den har lång tid kvar.
Hur upplever du alkoholen? Min fundering är nämligen om viner med hög alkoholhalt tjänar på att drickas relativt unga med alkoholen inbäddad i frukten eller om även dessa är lika lagringsdugliga som t.ex. bordeaux och bourgogne som ju har starkt renommé som lagringsviner men bara ligger runt 12-13 %, i alla fall förr i tiden.

Har du fler liknande upplevelser med viner som har hög alkoholhalt, 15- 16% för att tycka något mer generellt?
 

Pontus

Medlem
Hur upplever du alkoholen? Min fundering är nämligen om viner med hög alkoholhalt tjänar på att drickas relativt unga med alkoholen inbäddad i frukten eller om även dessa är lika lagringsdugliga som t.ex. bordeaux och bourgogne som ju har starkt renommé som lagringsviner men bara ligger runt 12-13 %, i alla fall förr i tiden.

Har du fler liknande upplevelser med viner som har hög alkoholhalt, 15- 16% för att tycka något mer generellt?

Nu frågade du inte mig, men min erfarenhet säger mig att det till stor del handlar om syran. För låg syra och det är tidig konsumtion som gäller. Tyvärr är det svårt att avgöra detta för denna typ av viner när de är unga, iallafall för mig.
 
Toppen