Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

B80DF561-EC0F-4197-BF11-CA3F8937558A.jpeg
När man satt som mål att dricka vin från 24 länder under 2023 kan det dyka upp oväntade länder i glaset en onsdag i februari. Idag - Rumänien. När man dricker rumänskt för första gången är väl ett vin med Dracula i namnet ett måste?

Legend of Dracula Pinot Noir 2019
Tjusig röd ton i glaset, inte utspätt blod lovar. Röd frukt, stall, kaffesump och vanilj i näsan. Massor av syrlig röd frukt i munnen, kaffesump, mörk choklad, hallon och vanilj. Lite klent och spretigt intryck kan jag tycka. Lättsamt och småtrevligt å andra sidan. Nu är Rumänien och land 9 avbockat.
 
24 länder? Game on!
De första 14-15 brukar vara lätt, sen får man vara kreativ om man ska hitta något som kan klassas som drickbart.
Definitivt. Jag sätter fart direkt nu på våren så man har tid att sålla ut sista länderna innan nyåret. Rumänien, Turkiet, UK och Grekland får ändå klassas som lite wild cards hittills i år. Slovenien står på tur
 
Trådskapare
A
24 länder? Game on!
De första 14-15 brukar vara lätt, sen får man vara kreativ om man ska hitta något som kan klassas som drickbart.

Borde nog gå hyfsat lätt tror jag(kan kräva inköp på resor/beställning via nätett dock). Kollade igenom anteckningar jag gjort och kom upp till 20 där vinerna varit bra. Då har jag inte försökt hitta vin från länder utan dessa representerar det som slunkit ner under åren och där jag antecknat. Vet att jag druckit bra viner från andra länder som Kroatien etc men inte antecknat.

Frankrike
Italien
Spanien
Portugal
Tyskland
Schweiz
Österrike
England
Sverige
Ungern
Grekland
Australien
Nya Zeeland
USA
Chile
Argentina
Kanada
Luxemburg
Sydafrika
Libanon
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör

Sonderlese

Medlem
...
Vi har istället njutit av bland annat fjällbrosme, som det är säsong för nu.
Och häromdagen åt vi vitling, en mycket undervärderad fisk.
Prova den om ni hittar den i er fiskdisk.
Ett enkelt recept: stek i smör och servera med Amadinepotatis och lite pepparrot och kapris.
Fjällbrosme är nytt för mig, jag får hålla uppsikt för det.
Vitling åt vi mycket av på 90-talet tills den blev överfiskade och rödlistad. Sen dess har jag knappt sett den utom några enstaka småfiskar, tills nyligen härom veckan fanns fina exemplar och det blev en härlig återbekantskap: Halstrad över grill med remouladsås!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
24 länder? Game on!
De första 14-15 brukar vara lätt, sen får man vara kreativ om man ska hitta något som kan klassas som drickbart.
Du låter faktiskt lite lik dem som inte förstår att världen idag är långt från hur världen såg ut 1950.

Har (professionellt) stångats med dem som vägrar acceptera GMP produktion av avancerade läkemedel i Bangladesh, EMA-certifierad produktion av medicinsk plast i Turkiet, välgjorda kliniska studier från Peru mm.

Det finns välutbildade, välrenommerade vinmakare och konsulter i nästan varje land. Nästan varje land hyser ambitiösa vinmakare med goda terroirer och höga nivåer av passionsdriven verksamhet.

Som motvikt och väsentligheten av att välja rätt genom att undvika bruset och fokusera kvaliteten.: Både Bdx och Bgn kräx ur sig enorma mängder trista viner varje år, men trots det: inte utgår du väl från Kressman's AOC Bordeaux Rouge 2013 då du bedömer Bdx?

I den moderna världen anno 2023 går det, efter lite hemläxa, hitta riktigt bra viner från nästan alla länder.

Kämpa på ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Du låter faktiskt lite lik dem som inte förstår att världen idag är långt från hur världen såg ut 1950.

Har (professionellt) stångats med dem som vägrar acceptera GMP produktion av avancerade läkemedel i Bangladesh, EMA-certifierad produktion av medicinsk plast i Turkiet, välgjorda kliniska studier från Peru mm.

Det finns välutbildade, välrenommerade vinmakare och konsulter i nästan varje land. Nästan varje land hyser ambitiösa vinmakare med goda terroirer och höga nivåer av passionsdriven verksamhet.

Som motvikt och väsentligheten av att välja rätt genom att undvika bruset och fokusera kvaliteten.: Både Bdx och Bgn kräx ur sig enorma mängder trista viner varje år, men trots det: inte utgår du väl från Kressman's AOC Bordeaux Rouge 2013 då du bedömer Bdx?

I den moderna världen anno 2023 går det, efter lite hemläxa, hitta riktigt bra viner från nästan alla länder.

Kämpa på ;)
Jag skrev aldrig att det inte finns bra dricka utanför de "vanliga" vinländerna, bara att det kan vara svårt att få tag på dessa. Speciellt i mitt fall där jag i huvudsak får förlita mig på SB vilket per definition betyder begränsningar. Visst finns det en jäkla massa länder men i ärlighetens namn så är det inte alltid det mest intressanta. Att bara plocka en flaska från ex. Bulgarien för att pricka av den på listan är inte intressant om det inte ger ett mervärde i någon slags njutning. Tvärtom så är jag alltid på jakt efter nya upplevelser så att jämföra mig med skygglappsboomers tar jag som en förolämpning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag skrev aldrig att det inte finns bra dricka utanför de "vanliga" vinländerna, bara att det kan vara svårt att få tag på dessa. Speciellt i mitt fall där jag i huvudsak får förlita mig på SB vilket per definition betyder begränsningar. Visst finns det en jäkla massa länder men i ärlighetens namn så är det inte alltid det mest intressanta. Att bara plocka en flaska från ex. Bulgarien för att pricka av den på listan är inte intressant om det inte ger ett mervärde i någon slags njutning. Tvärtom så är jag alltid på jakt efter nya upplevelser så att jämföra mig med skygglappsboomers tar jag som en förolämpning.
Glömmer ständigt bort att det skrala utbudet i Sverige spelar in…
Håller absolut med om att utan hemläxa är det svårt hitta av pärlor, oavsett land eller distrikt.
Ändå svårare om det inte ens går att få tag på…
Det är orättvist att jämföra dig med skygglappsmonomaner, absolut.
Men, lite skoj var det ;)
 

Vingubben

Medlem
ombesiktning av ett vin från gårdagens släpp. Är det lika bra i verkligheten som på Systembolagets provning?
Visa bifogad bild 28269
Då:
90633 Chocalán Origen Gran Reserva Cabernet Franc 2021 141 kr
N: Tobak, stall, choklad, svarta vinbär och lakrits.
M: Stall, timjan, choklad, svarta vinbär och vanilj. Mörk, koncentrerad frukt, fräscht och balanserat. Mycket kul för 141 kronor. 87-89p
Nu:
Det mesta stämmer, i doften är det ganska mörk frukt, medan smaken initialt, efter 4 timmar i karaff, domineras as röd frukt, typ plommon. Det känns inte så stalligt som jag upplevde det på provningen, däremot finns det både kaffe och viol. Med ytterligare luft i glasen mörknar frukten, blir mer elegant och man kan också känna lite toner av grön paprika om man anstränger sig ;) . Syran är ordentligt hög, tanniner och fat är in fin balans. Med ordentligt med luft är det här mycket njutbart redan nu. Kan kanske bli lite bättre med några års lagring, men det finns ingen anledning att glömma det i källaren. Betyget nu hamnar längst upp i intervallet på 89p, kanske till och med med plustecken? "Mycket kul för 141 kronor" är ingen överdrift.
A926FD14-2C82-4756-908A-727326BAC839.jpeg


Tycker att dina noter och poäng är rätt i prick. Den gröna paprikan finns där men väldigt snyggt i bakgrunden. Chokladen ger vinet charmen. Känner en hel del blodapelsin och vitpeppar. Mycket vin för pengarna, och kommer må riktigt bra med några år på rygg.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
B7E3F6F1-9181-43A5-97CE-9C94CD2C7FF8.jpeg
Tog temperaturen på Keller RK Limestone -18 lagom innan nya årgången 21 släpps.

Börjar rundas av lite i syran vilket ger en behaglig upplevelse av lite mognare citrus.
Fortfarande ung men kommer göra sig underbar till sommarens äventyr om 3-5 år.
Näsan är fantastisk med persisk, lychee, solmogen citrus och lite vit Blom.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
BYOB med temat ”Medium wines mot Fine wines” hos @Patrik Sellin
Visa bifogad bild 28369
Visa bifogad bild 28373
Visa bifogad bild 28370
Visa bifogad bild 28371
Visa bifogad bild 28372
Stort tack till alla deltagare för intressanta viner medhavt tilltugg, diskussioner och analyser samt ett särskilt tack till @Patrik Sellin för värdskapet och den finfina Hachis Parmentier. Utförligare noter kommer inom kort.
Spännande laguppställning. En Periquita med ålder!
Där skulle man ha varit med…
Ser verkligen fram mot noterna tom några av vinerna ligger på jäsning här…
 

LeChat

Medlem
E6469A59-351D-4ABE-A08B-BD515C3D3E34.jpeg

2015 Château Fleur Cardinale
(75% Merlot, 15% CF, 10% CS)


Doftar inledningsvis en hel del Coca-Cola och läder, och till en början kan en lätt luras till dryckens förlovade land, då den i munnen ger ett tydligt intryck av Napa-cab. (Men efter en tid i karaff så talar det mesta ändå för att härkomsten är St. Emilion.)

Smaken ger bl.a svarta vinbär, körsbär, läder och efter lite tid träder även önskvärda aromer som kaffe och choklad fram.

Jag befarade att den skulle kunna vara lite för ung för att öppnas. Men det här är gott och får nog anses som drickfärdigt, även om jag för egen del gärna hade haft lite mer mognad. Ska nog vänta 3-4 år innan nästa.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
7FAB4916-CC0E-4FCF-BB9D-C545BB177AB9.jpeg

2018 Simon Bize Savigny-lès-Beaune

Eftersom biffviner mer eller mindre äger källaren så är det med stor entusiasm som jag välkomnar och bereder plats åt mitt köpfokus för 2023: Bourgogne!

Dyr region, jo, men här finns mycket gott som ändå går att köpa för rimliga pengar.

Som vin tycker jag att det fyller en viktig funktion bl.a. som komplement till biffvinerna och kan paras ihop med det mesta i matväg. Dessutom är de ofta förträffliga även utan mat.

Kvällens flaska är mycket smaskig. Av enklare sort men av god kvalitet.
Doften är sensuell och komplex och frukten förförande god med sin friska och lite söta smak. Här finns lite jord och läder men det är de röda bären som står i förgrunden.

Sniffen känns mer exklusiv än smaken. Men underbart vin, oavsett!

På tallriken blir det klassisk helstekt kyckling i ugn. Gott det med!
 
A59A6880-EF26-44F5-8F4E-E059C65C41BF.jpeg

Till en oxfilépasta med karljohansvampsås öppnas en 2007 Poderi Aldo Conterno Barolo.

Till en början serveras den lite för kall och får dekanteras i 2-3 timmar och värma upp sig lite. Initiala intrycken är stängd och kärv. Betydligt snällare tillsammans med mat men pastan äts inte under en hel kväll tyvärr. Tanninerna är förhållandevis balanserade men syran slår i taket. Syrliga hallon, tjära, nypon och blåbär finns där men frukten drunknar lite i vresigheten.

Trist att dricka tjuriga barolos. Alltid gott med Barolo visserligen men idag hade jag nog hoppats på mer. 88-89.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 28387
Till en oxfilépasta med karljohansvampsås öppnas en 2007 Poderi Aldo Conterno Barolo.

Till en början serveras den lite för kall och får dekanteras i 2-3 timmar och värma upp sig lite. Initiala intrycken är stängd och kärv. Betydligt snällare tillsammans med mat men pastan äts inte under en hel kväll tyvärr. Tanninerna är förhållandevis balanserade men syran slår i taket. Syrliga hallon, tjära, nypon och blåbär finns där men frukten drunknar lite i vresigheten.

Trist att dricka tjuriga barolos. Alltid gott med Barolo visserligen men idag hade jag nog hoppats på mer. 88-89.
Tugga taggtråd är ju någonting de flesta av oss gör med begränsad förtjusning…
 
Thibaud Boudignon La vigne cendree 2018 på krogen, dracks till torskrygg med skirat smör med äggula och pepparrot. Väldigt gott och välgjort vin men frågan är hur tusan den ska paras till mat? Aldrig stött på sån knivskarp lasersyra i ett vin, oerhört häftigt. Fungerade däremot inte helt i balans med maten pga syran i vinet. Servera med en citronklyfta möjligtvis?
IMG_20230204_210444.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Thibaud Boudignon La vigne cendree 2018 på krogen, dracks till torskrygg med skirat smör med äggula och pepparrot. Väldigt gott och välgjort vin men frågan är hur tusan den ska paras till mat? Aldrig stött på sån knivskarp lasersyra i ett vin, oerhört häftigt. Fungerade däremot inte helt i balans med maten pga syran i vinet. Servera med en citronklyfta möjligtvis? Visa bifogad bild 28389
Sill och inlagda grönsaker fungerar ofta förträffligt - så länge vinet är både sötare och syrligare än maten. Till torra viner undviker man således senapssill och andra sliskigheter. Matjessill är kung!
 
Toppen