Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Merlot

Medlem

En Kväll av Stora Upplevelser: Från exclusive Syrah till exquisite Paleo mm​


Denna blåsigt ogästvänliga vinterkväll inleddes i hemmets värmande famn. Som vanligt stod vi inför valet av kvällens viner. Valet föll på en flaska 2016 Famiglia Cotarella Ogrà Syrah, en djärv och ung Syrah från Lazio, tillsammans med en bättre Rioja. Paleo från Bolgheri noterades på reservlistan.

Plopp! Syrah och Rioja

Dagens vinresa började med Cotarellas Syrah. Detta vin, med dess ungdomliga kraft och intensitet, slog oss omedelbart som en fascinerande representation av Syrah från Italien. Våra erfarenheter av Syrah från Latium begränsar sig till denna. Vid ploppet möttes vi av en uttalat ungdomlig karaktär – (Gunnar) sträng, med hårda syror och tanniner som omgav oss av en känsla av otyglat råmaterial med behov av Törnrosasömn.

Samtidigt tog vi oss an 1989 Faustino I Rioja Gran Reserva, men dess status förblev under förväntan. Efter besvikelsen med Riojan, beslutade vi att låta den vila "…to fight another day…" och fokusera helt på viner från italien.

Därför ploppade vi en av de första årgångarna Paleo…

Medan Cotarellas Syrah började öppna sig i decanteren, riktade vi vår uppmärksamhet mot nästa vin – 1997 Le Macchiole Paleo Rosso. Denna kraftfulla och komplexa meritage från Bolgheri, tog omedelbart plats som kvällens ohotade röda huvudattraktion.

Middag på Restaurang PRIMO

Restaurang PRIMO, med sin inbjudande atmosfär och utsökta mat, var även i afton en perfekta plats för stora vinupplevelser. Med varje rätt som serverades, fann vi nya aspekter och harmonier i vinerna som kompletterade maten på ett enastående sätt. Undantaget carpaccio… Den ackompanjerades dock perfekt av vattnet! [Saknas fyra rätter (parmaskinkan, varmrätten med rådjurskött, ostbricka och dessert) samt mignardises/te/kaffe.]

Visa bifogad bild 31029Visa bifogad bild 31030Visa bifogad bild 31031Visa bifogad bild 31032Visa bifogad bild 31033

Cotarellas Syrah: En Resa från Stränghet till Elegans

Tillbaka till Cotarellas Syrah, som nu hade spenderat flera timmar i decanteren: transformationen var slående. Från den inledande strängheten hade den utvecklats till att visa en mer generös sida av Syrah – varmare, mer välkomnande, med ungdomligt varm frukt som nu stod i förgrunden. Frukten balanserade och tog ut alla de tidigare hårda elementen. En fin påminnelse om att även de mest utmanande vinerna kan blomma ut med lite tålamod och tid. Iaf ibland.

Visa bifogad bild 31043

Paleo Och Stjärnstatus

Paleo stod i centrum, hela vägen från start till ostbrickan serverades. Med sin just sepass påbörjade mognad i färgen och sofistikerade aromer, bjöd den på en symfoni av mörka och röda bär, jordtoner, och eleganta tobakstoner. Allt vackert balanserat med noter av choklad, tobak och kryddor. Det var en stark upplevelse som tydligt visade på Paleos förmåga att föra samman intensitet och elegans på ett spektakulärt sätt. Ssk 2008 och 2012 har slagit oss som ofattbart bra viner! (Då naturligtvis med 100% CF, men fortfarande polerat och intensivt nannting!)

…och sen kom ostbrickan in!…
Och jag smög fram ett glas av vardera:

1934 Château Lafaurie-Peyraguey, 100p

Efter att ha njutit av de rika smakerna från våra tidigare viner, var det dags för en perfekt avslutning till en kväll fylld med extraordinära smaker. Till de mildare ostarna valde vi att smutta i oss varsitt glas av 1934 Château Lafaurie-Peyraguey. Sauternes i sitt esse! Ett vin som återigen visa sig vara perfekt.

Tidlös Skönhet

Dess mörk bärnstensfärg glänste i glaset, en inbjudan till en resa tillbaka i tiden. När vi nosade på vinet avslöjades en ren, fruktig Botrytiskaraktär, ett tecken på en överlägsen årgång. Häromdagen, då vi ploppade vinet, var nosen inte alls bra. Men nu så! Om jag inte hade sett färgen på vinet hade jag på nosen förmodligen gissat sent 1990-tal.

Ren Perfektion

I munnen var vinet återigen oändligt elegant och vackert. Det bar på allt det man kan förvänta sig av ett stort Sauternes: överlägsen längd, komplexitet och en känsla av evig passion. Det här vinet är som ett vin som aldrig kommer dö. De klassiska inslagen av honung, citrus och Botrytis var intensiva och oerhört välavvägda. I afton tillkom även toner av toffee, mjölkchoklad och ett rikt spektrum av kryddiga karaktärer, vilket lämnade mig stum av beundran och trollbunden. Det fanns fler aspekter i detta vin än vad mina enkla ord kan beskriva.

För känsliga tittare vill vi understryka att inga som helst oxidativa inslag eller tecken på 'gammalt' vin fanns här.

Ett Vin för Evigheten

För de lyckliga själar som fortfarande har denna absolut magiska pärla i sina källare finns det ingen brådska. Detta är ett vin kommer sannolikt att fortsätta leverera exceptionell njutning även 100 år från nu. Det var en "Mega WOW!"-upplevelse i varje klunk. Borde stå på allas #Bucketlist

…och de Starkare Ostarna Kräfwde Annan Dryck!

Visa bifogad bild 31044

En Underbar Tidsresa med 1853 Colheita Whitwham Porto Millennium-Reserve King Pedro V, 100p

Kvällen avslitades med en extra låmg resa genom tiden. Detta vin var riggigt bra då jag ploppade den på julaftonen, men den kom samman i perfektion först i afton. Alla de miljoner smakerna samverkar… Kvällens höjdpunkt var utan tvekan detta vin till de två starkaste ostarna. Detta portvin, med en historia som sträcker sig över århundraden, bjöd på en upplevelse som sällan skådats.

Vad gjorde du 1853?

  • Jag är gammal, men min farfars farfar var just bara en nyfödd bäbis.
Sverige hade börjat ta de första stegen från bondesamhälle till industrisamhälle. Över 90% av befolkningen svalt mest hela tiden. Få hade ens hört talas om vin. Samhället var starkt stratifierat, med en tydlig skillnad mellan adel, borgare, bönder och tjänare. Det närmaste man kom Internet var möjligheten att skicka brev (epost), läsa bibeln (Google), läsa den lokala tidningen (Newsletter) och prata med grannarna (SNS). Varken flygplan, bilar eller moppar existerade. Asfalt fanns inte. Vägar fanns till viss del, men de var 'stigar'. Elektricitet saknades i varje hus. Det offentliga och politiska livet dominerades fortfarande av kungahuset och adeln. Liberalismen låg fortfarande i sin svenska linda. Sverige var ett rejält fattigt land med missväxt och svår svält vart och vartannat år.

1853 i Swärje
Den första telegrafistolpen för morsekommunikation restes. I Märsta !?! Första kommunikationslinjen var Stockholm-Uppsala. Enormt tekniskt kliv framåt!
Men, det stora samtalsämnet i Sverige det året var om fregatten Eugenie som anlöpte hamn i Göteborg efter att ha seglat jorden runt på två (!) år. Vi fick vårt första gasverk… En ny lag begränsade rätten att bränna brännvin (Monopolet var dock fortfarande 100 år bort), en andra koleraepidemi utbröt, och Sveriges första lokomotiv, Förstlingen, byggdes på Munktells Mekaniska Verkstad i Eskilstuna. Klädsel, språk, uppförande och vad som stod att läsa i de lokala tidningarna hade upprört varje vän av dagens åsikter som rör jämlikhet och upplysning… Man hade fortfarande inte koll på att det fanns ett universum som var större än vårt solsystem med någon form av inkluderad Vintergata. Man hade inte ens börjat håna Charles Darwin… Bibeln var fortfarande sedd som ett viktigt vetenskapligt dokument.
Halleluja, Praise the Lord!

En Skatt från Förgångna Tider

Trots det baklänges samhälle som Sverige var på den tiden, hade man i Portugal kommit längre, iaf vad vinmaknkng anbeföll. Beviset: Från det ögonblick jag ploppade flaskan, var det uppenbart att detta var både äkta och ett vin utöver det vanliga. Med en CellarTracker-genomsnittspoäng på 96,3 och recensioner som talar om dess enastående karaktär, var förväntningarna höga. Och vinet levererade – över mina förväntningar.

När vinet hamnade i glasen, serverade det en aromatisk symfoni som helt enkelt satte nya rekord. Flyttade pålar. Balansen och intensiteten var perfekt anpassade till de intensiva ostarna på ostbrickan. Varje sipp av detta vin är som kombinationen av en todsresa och en utforskning av tidlöst luxuös extravagans…

Ett Vin för 'Evigheten'

Det mest anmärkningsvärda med denna port är dess enorma närvaro- som en nybuteljerad, mångårig Tawny. Med en förväntad livslängd som sträcker sig till minst år 2500 (tveksamt om mänskligheten klarar det…), är det tydligt att detta är ett vin är av högsta kvalitet och i enastående skick.

En Oförglömlig Upptäckt

Att öppna denna flaska var som att "Release the Kraken!". Det står nu onödigt klart för mig att inget annat "normalt" portvin någonsin kommer kännas "värdigt" igen. Detta är inte bara en dryck, det är en upplevelse som förändrat mitt perspektiv på vin och dess potential. För dem som har turen/skickligheten att äga en eller flera flaskor finns det ingen anledning att oroa sig – detta är ett vin som bara blir bättre med tiden. Och det har knappt ens påbörjat sin resa mot mognad…

Denna kvälls avslutning med ett litet glas 1853 Whitwham Porto Millennium-Reserve King Pedro V var mer än bara en snurk; det var en upptäckt av det som överstiger vanlig förståelse för vad vin kan vara. Det var en resa genom tid och rum, och en påminnelse om att vissa viner bär på hemligheter och historia som ger våra erfarenheter vingar…

Vi avslutade kvällen med en känsla av tacksamhet och vördnad. Med länkar till en svunna tider och otvetydiga bevis på vinets tidlösa magi. En sådan kväll är en påminnelse om varför vi är vinnördar – det är dessa stunder av ren och ojämförbar skönhet som fortsätter att fängsla oss i vinets underbara värld.

Denna kväll blev en resa genom vinets värld, från den stränga ungdomen hos Cotarellas Syrah till en gammal Colheitas mästerliga framträdande. Varje vin berättade sin egen historia, och tillsammans skapade de en förtrollande afton.
Imponerande postning och imponerande viner. Tack!
 
Vad i..?
Helt säker på att jag klickade på tre bilder, och nu kan jag inte editera. Kan nån admin ta bort allt som inte är dompa, poyferre, och PVG?
Oönskat sidospår men blev nyfiken på vad det var för Qvevri-vin och vad tyckte du om den? Hann inte söka upp det men kände igen etiketten från någonstans (den med en häst på)
 

mackan92

Medlem
BYOB igår 28/12 tillsammans med @Lennart @Boletus @Patrik Sellin @Carinasomm @shouldkick @B.Balck samt undertecknad på Vinkällaren Grappe.

1703847887293.jpeg

Flight 1:
El Enemigo Chardonnay 2017 - 4 röster
Domaine Fontaine-Gagnard Chassagne Montrachet 1er Cru La Romanée 2013 - 2 röster
Latour Malartic 2021 - 0 röster.
Hospice de Beaune Cuvee Goureau Meursault 2010 - 0 röster.
Franz Keller Krichberg 2021 1 röst.

Flight 2:
1703848024283.jpeg


Domaine de La Vougerai Nuits St George Les Damodes 2020 - 0 röster
Rotem & Mounir Saouma Omnia Chateauneuf de Pape 2018 - 2 röster
M. Chapoutier Pie VI Chateauneuf de Pape 2018 - 5 röster
Isabel Ferrando 2020 Chateauneuf de Pape 2020 - 0 röster.

Flight 3 (ber om ursäkt för dåligt ljus)

1703848167076.jpeg


Tua Rita Gusto di Notri 2007 1 röst.
Brancaia Ilatraia 2018 0 röster.
El Enemigo El Cepillo 2013 - 6 röster.

......

Som vanligt väldigt lärorikt och kul att byta kunskap med andra och det som var lite extra kul var att Argentina gjorde grand slam i denna BYOB som för mig är ett ganska obevandrat vinland. Mer Argentinskt vin till folket?

/M
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
BYOB igår 28/12 tillsammans med @Lennart @Boletus @Patrik Sellin @Carinasomm @shouldkick @B.Balck samt undertecknad på Vinkällaren Grappe.

Visa bifogad bild 31055
Flight 1:
El Enemigo Chardonnay 2017 - 4 röster
Domaine Fontaine-Gagnard Chassagne Montrachet 1er Cru La Romanée 2013 - 2 röster
Latour Malartic 2021 - 0 röster.
Hospice de Beaune Cuvee Goureau Meursault 2010 - 0 röster.
Franz Keller Krichberg 2021 1 röst.

Flight 2:
Visa bifogad bild 31056

Domaine de La Vougerai Nuits St George Les Damodes 2020 - 0 röster
Rotem & Mounir Saouma Omnia Chateauneuf de Pape 2018 - 2 röster
M. Chapoutier Pie VI Chateauneuf de Pape 2018 - 5 röster
Isabel Ferrando 2020 Chateauneuf de Pape 2020 - 0 röster.

Flight 3 (ber om ursäkt för dåligt ljus)

Visa bifogad bild 31057

Tua Rita Gusto di Notri 2007 1 röst.
Brancaia Ilatraia 2018 0 röster.
El Enemigo El Cepillo 2013 - 6 röster.

......

Som vanligt väldigt lärorikt och kul att byta kunskap med andra och det som var lite extra kul var att Argentina gjorde grand slam i denna BYOB som för mig är ett ganska obevandrat vinland. Mer Argentinskt vin till folket?

/M
Kameran var förmodligen också lite på lyset till sista flighten 😜

Fantastisk afton!
 

mackan92

Medlem
Två föråkare och uppsnack innan BYOB med delar av gänget som deltog. Vi la ribban högt inför BYOBen redan innan - två fantastiska viner som jag kommer minnas länge.

Domaine Jean-Louis Chave Hermitage Blanc 2016
1703856988242.jpeg



Domaine Arlaud Charmes-Chambertin Grand Cru 2020

1703857016607.jpeg
 
Visa bifogad bild 30883

Sarget Gruaud Larose, 2006

Pigg syra och fortfarande lite bett i tanninerna men kropp och själ saknas. Tobak, lagerblad, earl grey och en lite uns av körsbär. Rätt trist historia och lärdomen är väl att inte köpa andraviner i svagare årgångar. 84p
Tack för bra efterköpsterapi! Köpte denna när den släpptes i februari 2016 men gav raskt bort den i avskedspresent till sonens fotbollstränare som blev glad. Provade således inte. Nu känns det litet bättre faktiskt efter att ha tänkt på om jag i stället borde ha köpt en billig skumpa till trevlige men inte så vinintresserade fotbollstränaren. Jag hoppas han drack den för 8 år sedan - gissar att den höll ihop bättre då än nu.

(Dock har jag gillat många första-viner från samma årgång i Bordeaux och har väl något dussin flaskor kvar i källaren.)
 
Vi brukar inte utse WOTN - när det är dags för det är vi alldeles för dimmiga ;).
Ceritas var jättebra - jag hade den som klar två efter Clos des Corvees Pagets, men det var väldigt jämnt.
Ceritas är fantastisk. Deras Porter-Bass Chardonnay är bland de bästa viner jag någonsin smakat. Kul att ngn tog med PN från denna producent! Chloe är nog ett litet nyare inslag (har inte druckit deras viner på flera år) och den har jag inte provat.
 

Magikern

Medlem
Littorai One Acre 2016

Doft: Mörk frukt och mycket trevlig. Det är en ung och solmogen pinot utan tvekan. En doft av smultron, fikon och jordgubbar märks tydligt.

Attack: Mycket mörk frukt och bra balans. Det är lite bourgogne 2015 över vinet. Intensiteten är rött hög. Det är mycket fruktjordiga silkestoner med pirrig mineralitet.

Mellansmak: Rätt bra syra och drygt medelfylligt. Jag gillar fasen som vinet är i. Det är mycket, slånbär, smultron och fikon i smakbilden.Tanninerna är som silke.

Eftersmak: Lång och trevlig. Man märker den pigga frukten och syran rätt tydligt.

Visst kan jag sträcka mig till 93 minus i poäng. Detta är bra grejer utan tvekan och vinet hade mått bra av 4 års lagring skulle jag gissa. Någon som provat?
 

LarsW

Medlem
Alion 1997

Ceder, cigarr och riktigt, riktigt mogna körsbär i näsan. Mörk/bitter choklad, mörkrostat kaffe och insuttet läder. Bekväma, åldriga och mustiga toner utan att vara trött någonstans. Härlig och djup doft att drömma sig bort i.

Mjukt, moget men fylligt i munnen. Söta körsbär, läder, choklad, kaffebönor. Torkad tobak, höstlöv och hö. Alkoholen märks men stör inte.
Fortfarande gott klös i tanninerna och syran är fräsch och tillsammans håller de allt på plats.
Lång eftersmak med ett lite sött avslut (alkoholen?).

Väldigt gott. Tror nog detta har några år till på sig men kommer knappast bli bättre.
En av de bästa Alion jag druckit.

95p
thumbnail_20231230_211232.jpg
 

LarsW

Medlem
Offley Boa Vista 1968

Likör, russin, hallon och körsbär i näsan. Ek, vaniljfudge, pepparkaka och vitpeppar. Ett diskret stick av alkoholen som känns lite billig.

Moget i kvadrat i smaken. Men inte tunt på något sätt. Mycket frukt, bådetorkad och mer klassisk mogen. Det kommer efter ett tag fram mjölkchoklad och apelsin – tänk romerska båga.
Bra syra och påtaglig alkoholsötma (återigen lite billig känsla typ enklare grappa men stör inte väldigt mycket). Lång, söt och simmig, eftersmak.

Mycket bra och väldigt piggt med tanke på åldern. Absolut inte på väg utför. Sen kommer det nog inte bli bättre än vad det är nu.

Två små saker jag stör mig på:
1: Alkoholen känns billig – detta var innan det blev lagstadgat vad man fick sprita upp porten med så kan vara de sparade in lite här.
2: Det är inte riktigt lika gott som en Taylor´s eller Fonseca 1977 – å andra sidan, vilket portvin är det?

Men, allt i allt ett mycket bra vin, och väldigt kul med ett så vitalt gammalt vin.

93p
thumbnail_20231231_125951.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5617.jpeg

1990 Château de Fieuzal

Underbar bordeaux från -90 som bara växer med luft. Denna flaskan känns av någon anledning starkare än den som jag drack för några veckor sedan.

Här finns essensen av vad mogen bordeaux handlar om.
Mörka bär, blyerts, jord, höstlöv, järn, sälta, choklad, lite läder och lite stall. Utvecklad och komplex. Underbar!

Ett nyårslöfte som är lätt att hålla: Drick bordeaux!
 

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 31097
1990 Château de Fieuzal

Underbar bordeaux från -90 som bara växer med luft. Denna flaskan känns av någon anledning starkare än den som jag drack för några veckor sedan.

Här finns essensen av vad mogen bordeaux handlar om.
Mörka bär, blyerts, jord, höstlöv, järn, sälta, choklad, lite läder och lite stall. Utvecklad och komplex. Underbar!

Ett nyårslöfte som är lätt att hålla: Drick bordeaux!
Snygg vas!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
a_catholic_priest__make_up_as_a_horror_clown_with_sharp_teeth__holding_incense__photorealisti...jpeg

Valet i USA med pedofiliska katolska päster, evangeliker och Trump kommer bli lite "spännande" för den fria världen och för förståelsen av vad som är sant/verkligt… Ett spännande år med val i fantastiskt många länder där populistiska högervindar blåser. Vi kanske (om ett år) får se en värld regerad av ”strong men” i varje land. Huh…

Denna 'horror clown' är AI-genererad. Arg och hemsk!


dream_TradingCard (23)_Original.jpeg

En ensam själ… AI-genererad.

PXL_20231019_100508538_Original.jpeg

Dju-yon-dai
en av de bästa sakkarna, alla kategorier. Kostar som en Bgn GC per flaska…
Har haft äran att dricka 8 av deras olika buteljeringar. Alla var rejält jädra bra!

IMG_3240.jpeg

@vintomas tog med detta underverk till makalöst vin till Alte Liebe. Det har (äntligen) fått mig att förstå Rieslingdruvans potential för (också) torra viner. Oändligt bra. Borde nog egentligen dominera min översikt av 2023…

I always get dry Rieslig wrong…


PXL_20231215_153409104_Original.jpeg

Bara för att ett vin inte är mainstream, betyder det inte att vinet är varken sekunda eller mindre underbart. Ssk blindprovning i combo med ödmjukhet kastar otroligt tydliga facit över ens egen personliga smak. Kanske det viktigaste spåret att följa…

Ett av årets stora höjdpunkter, inklusive Feteasca Negra från Moldavien och producenten Garzon i Uruguay… Världsklass! Och årets Schweiziska röda vin 2015 Domaine du Daley Mersyca Grande Réserve Les Rueyres skapade oändligt stor mersmak!

PXL_20231214_153031240_Original.jpeg

Mitt livs bästa Muscadet
Pepp - en mumsig men atypisk GV.
Poirot Dabin SB-smakande Muscadet som är helt ok, men lömgt från typoåisk. Kanske npgon begick ett misstag?
La Spinetta Vermentino. Inte purung.
En mycket spännande Muscadet!


PXL_20231224_083620147_Original.jpeg


Årets i särklass mest efterlängtade plopp…
1934 Château Lafaurie Peyraguey, 100p
1853 Colheita, 100p

Årets, i särklass, mest magiska söta viner.

7 st söta viner fick 100 p av mig under 2023, de övriga fem var också totalt galet bra, men inte som de här….
 

Attachments

  • PXL_20231118_010812446_Original.jpeg
    PXL_20231118_010812446_Original.jpeg
    67 KB · Visningar: 87
Toppen