Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 31099
Valet i USA med pedofiliska katolska päster, evangeliker och Trump kommer bli lite "spännande" för den fria världen och för förståelsen av vad som är sant/verkligt… Ett spännande år med val i fantastiskt många länder där populistiska högervindar blåser. Vi kanske (om ett år) får se en värld regerad av ”strong men” i varje land. Huh…

Denna 'horror clown' är AI-genererad. Arg och hemsk!


Jag trodde det här var en äkta porträtt av en präst, men antalet fingrar var avslöjande!
 
Visa bifogad bild 31099
Valet i USA med pedofiliska katolska päster, evangeliker och Trump kommer bli lite "spännande" för den fria världen och för förståelsen av vad som är sant/verkligt… Ett spännande år med val i fantastiskt många länder där populistiska högervindar blåser. Vi kanske (om ett år) får se en värld regerad av ”strong men” i varje land. Huh…

Denna 'horror clown' är AI-genererad. Arg och hemsk!


Visa bifogad bild 31100
En ensam själ… AI-genererad.

Visa bifogad bild 31101
Dju-yon-dai
en av de bästa sakkarna, alla kategorier. Kostar som en Bgn GC per flaska…
Har haft äran att dricka 8 av deras olika buteljeringar. Alla var rejält jädra bra!

Visa bifogad bild 31103
@vintomas tog med detta underverk till makalöst vin till Alte Liebe. Det har (äntligen) fått mig att förstå Rieslingdruvans potential för (också) torra viner. Oändligt bra. Borde nog egentligen dominera min översikt av 2023…

I always get dry Rieslig wrong…


Visa bifogad bild 31104
Bara för att ett vin inte är mainstream, betyder det inte att vinet är varken sekunda eller mindre underbart. Ssk blindprovning i combo med ödmjukhet kastar otroligt tydliga facit över ens egen personliga smak. Kanske det viktigaste spåret att följa…

Ett av årets stora höjdpunkter, inklusive Feteasca Negra från Moldavien och producenten Garzon i Uruguay… Världsklass! Och årets Schweiziska röda vin 2015 Domaine du Daley Mersyca Grande Réserve Les Rueyres skapade oändligt stor mersmak!

Visa bifogad bild 31105
Mitt livs bästa Muscadet
Pepp - en mumsig men atypisk GV.
Poirot Dabin SB-smakande Muscadet som är helt ok, men lömgt från typoåisk. Kanske npgon begick ett misstag?
La Spinetta Vermentino. Inte purung.
En mycket spännande Muscadet!


Visa bifogad bild 31106

Årets i särklass mest efterlängtade plopp…
1934 Château Lafaurie Peyraguey, 100p
1853 Colheita, 100p

Årets, i särklass, mest magiska söta viner.

7 st söta viner fick 100 p av mig under 2023, de övriga fem var också totalt galet bra, men inte som de här….
Den där 日本酒 :n är extremt god! Drack den i november i Tokyo
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den där 日本酒 :n är extremt god! Drack den i november i Tokyo
Nästa gång i Tokyo: Hör av dig innan! Så kan vi vara wicked :cool:
Ja, det är den. Och jag har svårt hitta bättre.
Men, det finns bra uppstickare som utmanar hårdare och mer.
Förmodligen är de också förbjudande dyra om ett år eller två.
Av de tusentals KURA (sakke-makare) som finns har jag inte ens kommit till 25%. Hurusom, det finns de som skapar vågor på vattenytan utan att mörda kreditkort. Här är vår lista för i år:.
  • Tedorigawa
  • Denshu (lite dyr)
  • Jikon (lite dyr)
  • Azuma Ichi
  • Tatenogawa
  • Kirinzan
Men, denna lista är inte på något vis komplett eller uttömmande. Det är vad två totala amatörer kommit fram till efter 15 års slumpmässig provning... Och vi har inte slutat leta.

För @Bastardo rekommenderas Gekkeikan från Systembolaget, Made in California. Är också bra för att rengöra din bils underrede (om du nu har råd med en bil).
 

Magikern

Medlem
Failla Hirsch Pinot Noir 2019

Doft: Mycket jordgubbar, viol och körsbär. Kalifornienpinot med bra kvalitet troligen. Ungt men rätt intensiv doft.
Attack: Elektriska tanniner, jordgubbar och mörka frukter. Rätt fylligt.
Mellansmak: Syran kunde vara högre men visst är det ett gott vin. Mörkfruktigt och trevligt
Eftersmak: Lång och präglad av mörk fruktkompott, bär och viol.

Detta är bra grejer och jag tror på att det vinner på lagring 5 år till minst. 92 poäng idag.
 

LarsW

Medlem
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Auslese 2006

Dag 1 var jag inte så imponerad, tyckte det saknade struktur och var lite klumpigt i sin sötma.
Dag 2 hade allt fallit på plats!

Ananas, papaya, söt citrus, honung, gummi, saffran, bensinmack och solsken! Allt som man förväntar sig och massor av det. Massiv söt och läcker doft.

I munnen kommer syran fort fram och styr upp skeppet. Söta honungsaktiga tropiska frukter. Massiv frukt men elegant. Lång, lång efttersmak.

Dag 2 var det överlägset bättre. Kommer vänta minst 5 år med nästa flaska och tänker kanske 10 är att föredra.
94+(+?)p

thumbnail_20231231_174247.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5625.jpeg

2001 Château La Tour Carnet
(50% Merlot, 40% Cabernet Sauvignon, 8% Cabernet Franc, and 2% Petit Verdot)


Bra för ett par veckor sedan, men svingott idag! :cigarr: Förmodligen jagvariation.

För idag upplever jag den som riktigt läcker både på nosen och i munnen, med härlig komplex mognad och lagom tanninbett. Och 23 år är tydligen ingen ålder, syran har en härlig energi och ger vinet en elegant finish.
Perfekt nu, men samtidigt ingen brådska att dricka upp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fattar inte anledningen till att detta vin ens buteljerades. Sista glaset brukar vara godast. I detta fall kändes det bara som en lättnad att vaska de sista glasen...

2001 Clos du Moulin aux Moines Auxey-Duresses Moulin aux Moines, 60p

PXL_20240103_160343296.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg


Min hund är minst lika skeptisk som jag...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lunch på Restaurant PRIMO, 3 januari 2024

Vi tog med oss en flaska dubbeldekanterad och välluftad Paleo, övriga viner serverades i små skänkar och helt blint.

PXL_20240103_053100797.jpg


2003 Le Macchiole Paleo Rosso, 98 p
Fantastiskt vin, ännu ej moget. Doft av röd Bordeaux övergår till polerad CS. Unga, mörka bär, lite tobak, örtiga noter helt utan CF-typisk paprika. Smaken är magisk, rik, intensiv, balanserad, komplex. Avslutar något abrupt, förmodligen en ungdomlig egenhet. En flaska kvar som vi önskar låta vila ca 10 år.

2020 Fattoria di Corsignano Levitate Rosato Toscana IGT, 82p
Inte förtjust i unga, fruktdrivna viner. Vattnig konsistens. Serverades med dagens fiskrätt och förbättrade matupplevelsen. Föredrar dock när vinet framhävs. Men, det är nog en smaksak då alla former av mariage är till glädje.

2005 Placido Brunello di Montalcino, 92p
Vacker, transparent röd färg, tegelfärgad kant. Mogen doft, lätt oxiderad, påminner om höstlig skogsmark. Smaken visar på distinkta men smälta tanniner och välbalanserad syra. Ett varmare års vin, synnerligen njutbart men kunde haft mer substans. Min gissning hamnade i Barbaresco / Langhe Nebbiolo ca 1995.

2020 Villa Corniole Cimbro Rosso Vigneti delle Dolomiti IGT, Inget betyg
För ungt för att uppskattas av mig. Kunde lika gärna ha varit en Nerello Mascalese från Etna eller Pinot Noir från ett varmare californiskt klimat. Inte ett vin för mig, iaf inte idag.

Lunchens övningar i omvänd kronologisk ordning:
PXL_20240103_055116582.PORTRAIT.jpgPXL_20240103_055037558.PORTRAIT.jpgPXL_20240103_052354557.jpgPXL_20240103_051207856.jpgPXL_20240103_044011885.jpgPXL_20240103_042755020.jpgPXL_20240103_041800879.jpgPXL_20240103_040938171.jpg
 

Vingubben

Medlem
IMG_5086.jpeg


T Voetpad, Ebien Sadie 2021

Min första kontakt med detta vin och det som slår en först är den oljiga strukturen och långa eftersmaken. Detta är en field blend med ett stort antal druvor men det känns som att det är Chenin Blanc som tar överhanden med en hel del ylle, honung och tropisk frukt. Persika, citron och tranbär tittar fram efter en stund i glaset. Perfekt vän till kvällen ostar. Kul och bra vin som kommer må bra av ett par år till på rygg. 93p+
 

LarsW

Medlem
Château Clinet 1993
Inte en årgång som kommer gå till historien som en av de stora men denna flaska var väldigt charmig.

Tobak, körsbär, hö, läder och alla andra klassiska bårdå-dofter. Ganska intensiv doft.

Tobak, körsbär, hö, läder och alla andra klassiska bårdå-smaker.
Det är snällt. Det är insmickrande. Det är tryggt. Men det är inte tråkigt.
OK, man får inga rysningar eller wow-känsla men det är ett väldigt välgjort och lättklunkat vin som inte gör ont någonstans. Kul att de har lyckats så bra med en sån mellan-årgång i Pomerol. Även om årgången inte var på vinmakarnas sida så märks kvaliteten och kunnandet!

90p.

thumbnail_20240101_194415.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5631.jpeg

1996 Château Poujeaux

Sammetslen munkänsla. Mjuk men inte vek. Bra syra. Karaktäristiska aromer för en mogen bordeaux, lagom med stalltoner och fin sälta i avslutet. Passar mina preferenser ypperligt.

Lite bistert, men det får bli grillat ikväll ändå. Skar upp lite härliga lammsteksskivor, så det ihop med vitlökssmör och en potatisgratäng blir nog riktigt smaskigt.
 

Vingubben

Medlem
IMG_5087.jpeg


Chateau Giscours 2006

Lycka i vätskeform. Har haft många bra upplevelser med denna årgång från högra stranden men varit mer tveksam till vänstra stranden. Giscours är normalt sett väldigt elegant men här är det både elegans och bra tryck. Alla markörer är där och tanninerna är perfekta. Sandiga och fylliga. Blyerts, cederträ, körsbärskärnor, svamp och vinbär. Många år kvar men dricks riktigt bra nu. Drick mer Bourdeaux är väl sammanfattningen. 93p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Vingubben kommer med en bra slutsats om att man borde dricka mer Bdx. Bara att hålla med 🎆 Här kommer lördagens pizzavin med slutsatsen att man borde dricka mer Tempranillo. Också!

PXL_20240106_163523392.jpg


2018 Bodegas Balbas Ribera del Duero Crianza, 93p
Auktionsfynd.
Mörkröd.
En fantastisk Tempranillo-blandning med känslan av att komma från ett svalare klimat. Perfekt balans med lite högre syra. Fortfarande rått och ungt. Eken ännu inte fullt integrerad.

Utmärkt idag men ännu bättre om cirka 7 år.

Om jag smakat detta vin blint, hade jag definitivt satt det som ett kallklimatsvin...

Kommer definitivt att leta efter mer! Me like!
Mer Tempranillo åt folket!

images (15) (22).jpeg


Kort om ursprunget:
Ribera del Duero hittar man i norra Spanien. Huvuddruvan är Tempranillo, känd lokalt som Tinto Fino eller Tinta del País. Crianza kräver minst två års lagring, varav minst ett år på ekfat och samma på flaska. Ribera del Duero tillåter även andra druvsorter som Grenache, Merlot, Malbec och Cabernet Sauvignon.
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Patrick Piuze - La Butte "O" 2020

1704629965008.jpeg


Vingårdsläget är bara ett stenkast från välrenommerade Butteraux klassat som 1er cru. Piuze som är känd för att plocka sina druvor tidigt kräver sin tid i flaskan eller karaff för att få full effekt och det inte ska bli syrastinnt. Här bra balans mellan frukt och syra. Smaken domineras av gröna äpplen, citrus och viss jästighet. Fin viskositet som fyller munnen på ett snyggt sätt.

Positiv överraskning och levererade bra mycket mer än förväntat i sin relativt unga ålder. 89-90p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagsmiddag på Pecorella kan man med fog säga att vi numer etablerat som veckorutin.

I afton ploppade jag först en Rioja GR, men då den hade vissa oxidativa inslag (pga avsaknad av skruvkork) vägrade hustrun detta. Mitt vänliga jag letade då istället upp en kär gammal vän:

PXL_20240107_112025042.jpg


2011 Château Bouscassé Madiran Vieilles Vignes, 92 p.
Dekanterades under nästan 7 timmar.
Mörkröd färg.
Det är ett förbluffande tanninhaltigt vin med en vacker balans och livlig syra. Efter lite hård tag fick vi slutligen fram några små glimtar av den kompakta men vackra Tannat-fruktprofilen som så sakteliga börjat öppna upp sig.
Ungt! Ser gärna att jag får i mig en flaska av detta om 10, 15, 20 och 25 år.
Vinet är huvudsakligen tillverkat av Tannat-druvor.

Från www.brumont.fr:​

Detta vin är tillverkat av 100% Tannat från 50 till 100 år gamla vinrankor. Vinet genomgår maceration i 3 till 6 veckor vid 28°C. Den malolaktisk jäsningen sker på nya fat, och vinet lagras sur Lie på 100% nya fat under 14 till 16 månader - beroende på årgång. Åldras väl!

Tannat-wine-color-grapes-illustration-winefolly.jpg

Citat från det Allvetande SB:​

Odlas i: Frankrike och Uruguay.
Kända distrikt: Madiran och dess granndistrikt i sydvästra Frankrike.
Smak: Strama viner med hög syra och toner av lakrits och mörka bär, exempelvis svarta vinbär och björnbär.
Passar till: Kraftiga kötträtter med lamm, nöt och vilt.
Smaktyp: Tannatviner tillhör smaktyperna Stramt & Nyanserat och Fruktigt & Smakrikt.

Stram och sträv​

Tannat är en druva från den franska delen av Baskien och odlas nästan bara där och i Uruguay. I Frankrike har området Madiran gjort druvan känd. Här gör man av tradition mycket sträva, fylliga och smakrika rödviner som passar bra att lagra.

Blandas och lagras på fat​

Ofta är de så strama att de blandas med andra sorter som cabernet sauvignon, cabernet franc och den mindre kända druvan fer. Madiranviner brukar också ekfatlagras av samma skäl.

I dag kan man med moderna vinmakningsmetoder framhäva fruktigheten i dessa viner och vinerna från Uruguay är betydligt fruktigare än sina franska motsvarigheter.

Två av söndagens rätter:​

PXL_20240107_105925883.jpgPXL_20240107_111932013.jpg
 

LarsW

Medlem
Clos Mogador Nelin 2020.

Blend av Grenache Blanc and Macabeo. Dracks över 3 dagar, bäst dag 2 och 3 då det vaknat till ordentligt.

I näsan är det vanilj och vita blomster med en hint av dammig sherry. Karamelliserad citron och olivspad från gröna oliver. Dofter kommer verkligen till sin rätt när det kommer upp lite i temperatur.

Medel fylligt i munnen. Blomstren i doften blir till tropisk frukt och päron. Bra syra och tanniner – ska ha haft ganska lång skalkontakt. Ekad javisst! Medel lång eftersmak.

Vet inte riktigt var denna kommer ta vägen med tiden men gillar den! Tänker några år till på rygg innan nästa flaska.

89+(+?)p

thumbnail_20240105_195735.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1985 Taylor (Fladgate) Porto Vintage
Datum: 29 december 2023
Betyg: 97 poäng

PXL_20240108_022001301.jpg


Mycket blek tawny.
Omfattande och komplex nos, med inslag av kinesisk plommonsås, brittisk julfruktkaka, samt fruktiga och kryddiga toner.
Sötman dominerar från början till slut. Fruktig och njutbar med rena och detaljerade aromer. Smaker bla som röda körsbärskarameller, mörk lakritslikör, rått trä, 80-talsdiskoperfym, grillat laxskinn och sofistikerade godistoner. De vanliga aromerna är också här: Tobak, våta tepåsar, äldre trävirke och kompott.
Ett "WOW"-vin! Har förbättrats en hel del sedan ploppet.

Detta glas dracks knappt 5 månader efter plopp.
Återstår ett glas (som lär innehålla grums) efter kvällens ostbricka.
 

LeChat

Medlem
IMG_5638.jpeg

2020 Fontodi Chianti Classico Filetta di Lamole

Förrförra gången jag köpte Fontodi på auktion så blev det fel i lådan.
En annan CC hade smugit sig in. En 2020 Filetta di Lamole. Aldrig provat, så blev egentligen inte direkt besviken utan tyckte på sätt och vis att det var rätt så kul.

Om jag förstått det rätt så är den vanliga CC en blandning av Sangiovesedruvor från olika vingårdar medans denna bara har från gården Filetta.

Initialt tyckte jag att den var lite tillknäppt, lite vresig och lite snipig. Men den fixar till sig efter ett tag och blir då klart bättre. Känner bl.a. körsbär, hallon, tobak, löv och jord. Kanske är den bara något för ung, kvalitet finns här iallafall.

Men något skiljer de åt, men man får nog ha dem i parallella glas för en riktig analys.

Men om minnet inte sviker mig, så tror jag nog att den vanliga Fontodi CC, är för mig mer generös, vild och vacker, och passar mina preferenser för Chianti bättre.
 

MartinBz

Medlem
Visa bifogad bild 31192
2020 Fontodi Chianti Classico Filetta di Lamole

Förrförra gången jag köpte Fontodi på auktion så blev det fel i lådan.
En annan CC hade smugit sig in. En 2020 Filetta di Lamole. Aldrig provat, så blev egentligen inte direkt besviken utan tyckte på sätt och vis att det var rätt så kul.

Om jag förstått det rätt så är den vanliga CC en blandning av Sangiovesedruvor från olika vingårdar medans denna bara har från gården Filetta.

Initialt tyckte jag att den var lite tillknäppt, lite vresig och lite snipig. Men den fixar till sig efter ett tag och blir då klart bättre. Känner bl.a. körsbär, hallon, tobak, löv och jord. Kanske är den bara något för ung, kvalitet finns här iallafall.

Men något skiljer de åt, men man får nog ha dem i parallella glas för en riktig analys.

Men om minnet inte sviker mig, så tror jag nog att den vanliga Fontodi CC, är för mig mer generös, vild och vacker, och passar mina preferenser för Chianti bättre.
Ja, jag kan bara instämma. Har druckit den vanliga Fontodi CC många gånger, och den här från Lamole-gården några gånger - och min erfarenhet är samma varje gång; Filetta di Lamole är liksom lite snålare och "snipigare" som du uttrycker det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31192
2020 Fontodi Chianti Classico Filetta di Lamole

Förrförra gången jag köpte Fontodi på auktion så blev det fel i lådan.
En annan CC hade smugit sig in. En 2020 Filetta di Lamole. Aldrig provat, så blev egentligen inte direkt besviken utan tyckte på sätt och vis att det var rätt så kul.

Om jag förstått det rätt så är den vanliga CC en blandning av Sangiovesedruvor från olika vingårdar medans denna bara har från gården Filetta.

Initialt tyckte jag att den var lite tillknäppt, lite vresig och lite snipig. Men den fixar till sig efter ett tag och blir då klart bättre. Känner bl.a. körsbär, hallon, tobak, löv och jord. Kanske är den bara något för ung, kvalitet finns här iallafall.

Men något skiljer de åt, men man får nog ha dem i parallella glas för en riktig analys.

Men om minnet inte sviker mig, så tror jag nog att den vanliga Fontodi CC, är för mig mer generös, vild och vacker, och passar mina preferenser för Chianti bättre.
Vad trevligt med positiva överraskningar 🎊

Hur ser din smak ut för Chiantisar med mognad? För oss drar de mogna högre växlar med köttiga såser till pastan medan de yngre svarar riktigt bra mot tomatbaserade såser.

Beror naturligtvis på mängden grädde i såserna och kvaliteten på vinet...
 
Toppen