Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Foodcoma

Medlem
797078D2-3294-4B14-8BD5-6342F1F61FC9.jpeg
Inför morgondagens släpp var jag tvungen att prova av en Mauro franchino gattina 2015. Var säkert tre år sedan senaste flaskan. Initialt ganska sluten men öppnar upp sig efter en timmes tid. För att vara nebbiolo har den ganska beskedliga tanniner även om de såklart är där om man kör runt vinet i munnen. Doften är elegant med nypon, rosor, pioner, marsipan och nejlika. Kanske någon liten ton av gammal källare, men inte i unken negativ klang utan mer som typ en gammal jacka som hängt länge i garderoben som luktar gammal på ett charmigt sätt. Lakrits. Lösningsmedel.

Smaken domineras annars av lakrits, körsbär och lite klister. Doften är huvudnumret, smaken en habil biroll. 91 p kan det få idag efter luftning. Gillar stilen dessutom.

Ska man sia något om framtiden så finns här nog många år kvar för vinet. Nästa flaska dricker jag väl om 4-5 år eller nått men skulle säkert klara betydligt längre tid än så. Oklart dock om det blir bättre. Sparar nog på annat istället och dricker denna.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @Carlssonsklister , @champagne_per_se , @gece , @Lennart @mackan92 , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin och @shouldkick . Temat var Chardonnay och Sangiovese, med minst 50% av endera druvan i vinerna. Av någon anledning hamnade druvorna helt i olika flighter!?!
flight 1.jpg

Flight 1, Bubbel:
2012 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier d'Or (1 röst)
2011 David Leclapart Champagne Premier Cru l'Amateur Blanc de Blancs Extra Brut (2 röster)
2012 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé (0 röster)
2004 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain (7 röster)
Flight 2.jpg

Flight 2, vitt:
2018 Galić Chardonnay (0 röster)
2018 Jules Desjourneys Pouilly-Loché (0 röster)
2019 Felton Road Chardonnay Block 6 (1 röst)
2018 Leeuwin Estate Chardonnay Art Series (7 röster)
2019 Springfield Estate Chardonnay Wild Yeast (0 röster)
2017 La Soufrandière Saint Véran La Bonnode (2 röster)
Flight 3.jpg

Flight 3, rött:
2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino (1 röst)
2004 Antinori Chianti Classico Marchese Antinori Riserva (4 röster)
2019 Fattoria Nicolucci Sangiovese di Romagna Predappio di Predappio Vigna del Generale (0 röster)
1997 Jeff Runquist Sangiovese "R" Pioneer Hill Vineyard (3 röster)
2013 Altesino Brunello di Montalcino Riserva (1 röst)
2013 Pieve Santa Restituta (Gaja) Brunello di Montalcino Rennina (1 röst)

Kul viner och trevligt sällskap!
 

Oskar M

Medlem
IMG_0795.jpeg

Ziereisen Schulen Spätburgunder 2018
Söt, parfymös doft av hallon, smultron, nougat, höstskog och lite gummi. Hög syra, medel tannin. Väl i munnen, rätt så spretigt. Levererar tyvärr inte vad doften lovar. Frukten är för tunn, ens knappt där. Hade samma intryck då jag drack det för ett år sedan. Trist! Men sista flaskan som tur är.
 

LeChat

Medlem
IMG_5758.jpeg

1983 Château Chasse-Spleen

Helt underbar. Strålande djup och mogen komplexitet. Den vackraste frukten tillsammans med blod, stall, jord, cigarr, läder och annat smaskigt som hunnit utvecklas under 40 års tid.
Här finns en sälta och en animalisk ton som jag är oerhört svag för.

Detta är andra flaskan av fyra köpta.
Som sagt, helt underbar ❤️
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 31565
1983 Château Chasse-Spleen

Helt underbar. Strålande djup och mogen komplexitet. Den vackraste frukten tillsammans med blod, stall, jord, cigarr, läder och annat smaskigt som hunnit utvecklas under 40 års tid.
Här finns en sälta och en animalisk ton som jag är oerhört svag för.

Detta är andra flaskan av fyra köpta.
Som sagt, helt underbar ❤️
Hur länge fick du dekantera och lufta vinet innan det kom till sitt rätta jag?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dags för ombesiktning:
Saumur.jpg

På Systembolagets provning:
"92441 Clos Saint Florent Saumur Blanc 2019 249 kr 4800 fl
N: Vanilj, smör, äpple, citron och trä.
M: Smör, citron, gröna äpplen och trä. Smörigt och tillgängligt med bra syra. 89-91p"
Från nyöppnad flaska stämmer noterna exakt. Det är svårt att tro att det inte är en chardonnay. Det är mycket fat, men det är fina fat. Med luft kommer mer Cheninmarkörer: ylle, grapefrukt, kiwi och passionsfrukt. Både syran och koncentrationen är fin. Mycket tillgängligt nu, men går säkert bra att lagra. Betyget hamnar längst upp i intervallet: 91p
 

LarsW

Medlem
Williams & Humbert Dos Cortados 20 YearsPalo Cortado

Fikon, rostade nötter, hav och jäst i näsan. Ek, marsipan och brynt socker. En blygsam spritighet som inte stör.

Torrt med en trevlig sälta i smaken. Rostade nötter och mandlar. Kanderade apelsinzest. Ekad vanilj och ngn örtkrydda jag inte helt kan sätta fingret på men tror det är timjan.
Integrerade tanniner med en bra syra. Lång eftersmak.

Mycket bra sherry och en av mina favoriter från Jerez. Denna har stadigt ökat i pris över årens lopp men tycker fortfarande inte att den är dyr. Detta var min sista stora flaska då.

94p

thumbnail_20240121_124532.jpg
 

LarsW

Medlem
Trimbach Frédéric Emile 2015

Kände jag var tvungen att prova en flaska även om jag misstänkte att det skulle vara alldeles för tidigt. Det var fel - att det var för tidigt alltså...

Citron, äpple, honung, bensinmack och vita vingummin i näsan. Klassisk solig sötma i doften. Hint av botrytis men kan vara inbillning.

I munnen är det rasande klunkvänligt, känns helt drickfärdigt om man gillar lite syra i sina viner! Äppelmos, citronsoda och skalbeska. Honung och ananas. Saffran och en påtaglig restsötma som jag vanligtvis inte förknippar med Emile men det är gott!

Denna är inte som andra Emile, mycket mer sötma och en hel del mer kropp och ooomph. Tar ett tag innan jag känner igen den – smakar ju som en Frédéric Emile Vendange Tardive!

Blir den bättre? Vettetusan men ska ta reda på det!

95 (+?) p

thumbnail_20240226_202202.jpg
 
Last edited:
Från dagens släpp.

Pegasus Bay Riesling 2020

Håller helt med @Patrik Sellin s omdöme. Jättetrevligt vin. Fullmatat diesel- och mineralmonster med honung och äpple. Både priset och sötman lär tilltala @Bastardo . Jag kommer köpa ett par flaskor till. 👍

Visa bifogad bild 31497
Klickade inte riktigt för mig, lite för mycket beska tror jag. Hoppas på bättre när nästa flaska öppnas någon gång i obestämd framtid.
 

LeChat

Medlem
IMG_5773.jpeg

2000 Château d'Angludet

Ett slott som jag inte provat tidigare men förstått ska vara bra budgetbordeaux.

Ganska generisk, drickfärdig bordeaux med lite tunn frukt och mjuka tanniner.
God Cru Bourgeois, helt klart, men förväntade mig nog ännu mer med tanke på årgången. Och lite opersonlig som sagt.

IMG_5780.jpeg

1997 Château Poujeaux

Wow! Nu snackar vi bordeaux!
Trots samma lågstatusklassning och en betydligt sämre årgång på pappret, så är denna Poujeaux betydligt intressantare och bättre på alla sätt.

Bortsett från att denna har bättre mognadstoner så känns den mer genuin och komplex. Kanongod!
Poujeaux levererar som vanligt!

På kvällens tallrik blir det entrecôte, potatismedaljonger och sparris. Gott!
 

LeChat

Medlem
IMG_5784.jpeg

2015 Argiano Brunello di Montalcino

Var nog några år sedan jag drack denna senast. Vill minnas att jag då tyckte att den kunde behöva 2-3 år för att sitta ihop bättre och bli lite mer harmonisk. Och det känns som att det var precis vad som behövdes.

Doften är närmast burgundisk med lite drag av soja och orientaliska kryddor. Slank och elegant i munnen med en något avrundad syra. Bra kvalitet på frukten men ganska lätt. Riktigt trevlig! Kommer bli kanon till fruns bolognese ikväll.

Jag har inte druckit brunello på ett tag, men denna flaska gjorde mig nyfiken på andra brunello från 2015 som ligger i källaren.
 
Vin jag aldrig provat med vinmakare som jag tycker blandat o gett lite i sin range.
En del både kul o helt ok prissatt annat som inte riktigt hållit måttet till sitt pris.

Tycker ofta att Langhe gör en väldigt bra och trevlig stil på chardonnay och Lodali är inget undantag.
En doft fylld med gul frukt,grillad citron och lätta smöraromer.
Munnen fylls av en ordentlig syra,gula frukter och citron återkommer från doften.
Ganska lång eftersmak och till en laxpudding extra allt satt den som en smäck.
 

Attachments

  • 20240303_180218.jpg
    20240303_180218.jpg
    75,4 KB · Visningar: 78

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Akizuki i Kamakura var den fantastiska skådeplatsen för mitt återinträde till vindrickning. Nu får jag njuta av måttliga mängder vin fram tills dess sommarhettan ger med sig under september. Då utsätter jag mig för nästa vita månad.

Ett vin från Priorat, från tiden innan Priorat var PRIORAT.
Grenache: 70%
Cab Sauv: 30%

PXL_20240304_095532757.PORTRAIT.jpg


1987 Rotllan Torra, Priorat, 96p
...kunde inte vänta längre... Var helt enkelt tvungen att korka upp vår andra och sista av dessa flaskor ikväll.

Vid öppning: tunn och uttalat syrlig.
Efter 2 timmars dekantering börjar den blomma ut till ett rikt vin som befinner sig i en mycket bra fas.

Oeil: Som en M-mogen Bdx.
Nez: Rika, Bdx-stil jordiga aromer med tobak, läder och en liten hjord av kor. Strålande!
Palette: Om blindprovad, är jag rätt säker på att jag skulle ha gissat Bdx. Precisa, orörda röda bär över tidiga mognadstoner som inbegriper läder, tobak, krossad terrakotta och gammal träbåt. Bra, fast syra, tanniner nästan helt smälta, komplex, lång, balanserad och medelkropp. Passade bra till alla fiskrätter ikväll. Mycket lite brett i smaken, hade nog förväntat mig lite mer efter DEN näsan!

Superbt balanserad med en slank personlighet som är en förvånansvärt väluppfostrad gentleman. Kan bara älskas. Det finns en varm piruett i slutet av vinet, som föreslår "en varmare årgång från en svalare terroir".

(Grenache gick inte att hitta...)


In kom också en flaska från kockens medhjälpare::
PXL_20240304_120222397.jpg

2014 Calabretta Nerello Mascalese Sicilia Vigne Vecchie av druvan Nerello Mascalese, 92 p
Ett nästan lika transparent vin som mina favvo-Muscadetter ofta är! Mineraliteten här är multifacetterad: Lava-sten, vulkanisk aska och en (i min värld) ovanlig sorts lera. Vinet är kmplext, fantastiskt delikat och ett vin som kommer hålla många år till och bara bli bättre!

Några rätter:
PXL_20240304_120039353.jpgPXL_20240304_113855178.jpgPXL_20240304_111652592.jpgPXL_20240304_105916432.jpgPXL_20240304_103912984.jpgPXL_20240304_102246526.jpgPXL_20240304_102216127.jpgPXL_20240304_100854415.jpgPXL_20240304_095452170.jpg
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
31BBACFC-DCDD-480D-8AEB-2881AFC08987.jpeg

Dönnhoff riesling Trocken 2022

Tisdagsvin till varmrökt lax med romsås.

Försiktig näsa med kolsyrat mineralvatten citron känsla. Lite lagom ägg sulfit. Päron.

Lime; snäckskal, hö & yuzu.
Läskande syra som lyfter vinet.

Rent och precist men inte särskilt komplext just nu. Ett lugnt elegant paket, vilket jag gillar.
Ett fynd för 181kr.

Fungerade utmärkt till maten.
 

pinoten

Medlem
IMG_4620_sml.jpg

La Chablisienne Chablis 1er Cru Vaulorent 2019

Äpple, lite honung, nästan lemon curd och lite tropiska toner. Mycket trevlig just nu. Vaulorent är den del av Fourchaume som ligger närmast Grand Cru-områdena. Förra helgen drack jag just La Chablisienne Chablis Fourchaume 1er Cru 2019. Ganska lika omdöme men denna känns lite fylligare...mums.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_8083.jpeg

Keith Tulloch Semillon -09

Haft vattenskada i källaren och varit tvungen att flytta alla viner. Jobbigt, såklart, men en chans att hitta bortglömda flaskor i diverse blandlådor. Inget ont som inte osv….

En av dessa totalt bortglömda flaskor var just denna.
Vet ju att ozzi semillion åldras väl, men hade ändå garderar upp med andra flaskor om den passerat krönet.

Men tjohej! Vilket vin!
Gyllengult i glaset, en fantastisk färg.
Doften är lite som att man gjort en fulgrogg av Alsace-riesling och Sydafrikans Chenin blanc. Lite petroleum samt fet frukt, vax och massor av kryddor och lite lite rökelser.
I munnen är det en oväntad och krispigt hög syra där frukten kommer lite smygande. Syrliga röda äpplen (jazz), aprikoser och andra gula frukter. Ganska lång eftersmak med kryddighet.

Årets bästa vita hittills. Är inte blyg för att drämma till med 93p här.

Jag tror inte att den kommer bli bättre härifrån. Tog den nog i rättan tid!
 

LeChat

Medlem
IMG_5790.jpeg

1990 Château Malescot St. Exupéry

Mogen bordeaux eller mogen bourgogne? Inte helt självklart på doften emellanåt när man har med äldre flaskor att göra.

Suget efter mogen bordeaux är inte helt mättat än, så idag fick det bli ett tredje möte med denna suveräna 1990 Malescot. Men även om kvaliteten är hög så blir jag kanske inte lika knockad denna gång, vilket förmodligen är ett resultat av höga förväntningar snarare än flaskvariation. Men gott är det och klarar både uppgiften som sniffar-/kontemplationsvin och matvin med bravur.
 
Toppen