Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20250818_005456535.jpg

1995 Château de Pibarnon Bandol, 92p

Jag förstår inte varför vissa på CT verkar tycka att det här är ett vin på väg utför. Hade de otur? Eller de kanske hör till sorten som föredrar ”massor frukt”?

I mitt glas:
Detta är en rustik och mycket välgjord Bandol.
Frukten rör sig mot ett mer naturligt uttryck där vinets karaktär verkligen träder fram. Här finns läder, hö, matjord och ett rejält bett av tanniner på en fullblod.

Vackert balanserat och mycket givande att dricka.

Från mitt perspektiv har det utan tvekan minst tio år kvar av att promenera uppför berget.

Perikles

Medlem
IMG_6812.jpeg

Nosiola är kanske en okänd druva men som odlas i Trentino Alto Adige. Här i Zenis version. Krispigt och fräscht med hög syra med doft av gult äpple, lite aprikos, bivax och det som är druvans kanske tydligaste karaktärsdrag - hasselnöt! Gott till en kantarellpaj och en rolig avstickare från kändare druvor.

La Dame de Montrose 2010

Inköpt en primeur en gång i tiden och vad jag minns provade vi en flaska runt 2015 (tjock purpurfärgad tanninvägg då). Så vad har då hänt på 15 år? Inte mycket visar det sej.

Det finns inte ett spår av fällning i flaskan och vinet är lika ogenomträngligt som för 10 år sen. Dock är vinet iaf rött nu och inte lila. Skyhög koncentration, doft av sten och blyertspenna. Men ärligt talat inte jättekul att dricka. Ingen tvekan om att det är skyhög kvalitet dock. Vet inte vad jag tycker om att man måste lagra ett andravin i 30 år..

IMG_5394.jpeg

La Dame de Montrose 2010

Inköpt en primeur en gång i tiden och vad jag minns provade vi en flaska runt 2015 (tjock purpurfärgad tanninvägg då). Så vad har då hänt på 15 år? Inte mycket visar det sej.

Det finns inte ett spår av fällning i flaskan och vinet är lika ogenomträngligt som för 10 år sen. Dock är vinet iaf rött nu och inte lila. Skyhög koncentration, doft av sten och blyertspenna. Men ärligt talat inte jättekul att dricka. Ingen tvekan om att det är skyhög kvalitet dock. Vet inte vad jag tycker om att man måste lagra ett andravin i 30 år..

Visa bifogad bild 34853
Har druckit en hel del Dame de Montrose av yngre årgångar och alltid tyckt att det varit fantastiskt bra. Kraftfullt, javisst. Men inte over the top. Håller det för ett av de bättre andravinerna.

LeChat

Medlem
La Dame de Montrose 2010

Visa bifogad bild 34853
Har druckit en hel del Dame de Montrose av yngre årgångar och alltid tyckt att det varit fantastiskt bra. Kraftfullt, javisst. Men inte over the top. Håller det för ett av de bättre andravinerna.
Jag har upplevt Bordeaux 2010 överlag som en väldigt tuff årgång med tanniner som jag tror i de flesta fall behöver betydligt längre lagringstid än ”normal årgångar” innan de är njutbara på riktigt. Finns nog ingen större anledning att nypa dessa innan 2030.

StefanAkiko

La Dame de Montrose 2010

Visa bifogad bild 34853
La Dame de Montrose är (mig veterligen) det enda Andravinet i Bdx som framställs som ett riktigt vin.
Slutsats: Kommer bli rävligt bra!
Vill du ha snabbare bang, är det bättre att välja sådant som just skapats för att ge snabbare bang :cool:

HELP LINE!
Att dricka ett fantastiskt vin för tidigt kan vara ångestskapande.
Här kan du få gratis hjälp och stöd: 0770-11 33 00
Om det inte hjälper rekommenderas frontallobslobotomi.

Last edited:

StefanAkiko

Befinner mig i Zürich.
Lördagen var mest kendo i Luzern. Under efterfesten noterades att en av medlemmarna var djupt involverad i vinbranschen och kanske inte helt såld på Chasselas (som knappt ens godkänns som vindruva i Ungern), men föredrog vinmakning med Riesling och Pinot noir. Har inte smakat de viner han medverkat till, men har inga som helst svårigheter att hålla med om Chasselas...

Här en bild över staden Zürich:
PXL_20250831_044250904.jpg

StefanAkiko

Söndag i Schweitz tillbringade vi i Bern. Vi gjorde sightseeing under FM och under EM var det träningsläger för landslaget. Jag supportade Schweitz landslag allt jag kunde till att bli bättre, starkare och att vinna fler medaljer. Hittade en halvjapan som är 19 år och gudabenådat talangfull (ser ut som "han") och en 17årig person (ser ut som "hon") och var svår att besegra. "Han" kommer träna med mig i Japan under nästa sommar. "Hon" kommer träna med mig i Japan i december. Blir väldigt bra!

Bern Kendo Gasshuku (1).jpg
Nyss omklädd och redo att ge Swiss Landslag en rejäl duvning.

Ja, det kan bli så konstigt :)
Varför stödjer jag inte det svenska landslaget? För att de vill inte villhöver. Översatt till franska: "Not my problem."

Måndag och tisdag efter dagarnas möten med Schweizisk pharma stavas kendo. Och efter måndagens träning på Budokan Zürich...
PXL_20250901_191652103.jpg
Väggmålning.

... serverades en helt makalös Albariño som bara hamnade framför mig och som jag inte släppte taget om förrän vinet var fullt befriat ur flaskans fångenskap:

PXL_20250902_003819094.jpg

Skoj att se mina älskade blåmärken på handleden, två på tummen och att fingrarna blev lite mörsade i afton. En bra träning mao. #Kendolove Armbågen är helt blå efter tre missade hugg som gav mig elstötar...

Tur som en tokig hade värden (en nära 75 år gammal budoka med över 30 svarta bälten i bla kendo (7), judo (7) och karate (7) (Shotokan, JKA) en flaska över, som han skickade hem med mig. Han kör bil som Formel 1. Vi i bilen njöt av hans precision i körningen. Kanske någon form av ångest också inträffade... Gerry är en av Europas största budolegender. Pga en axelskada kan han inte längre utöva kendo. Teoretiskt sett kan jag nå hans nivå om tre år (i maj) 2028. I afton ledde han träning för ett karatepass och ett jujitsupass. Väl över 75 är han fortfarande inte en kille du vill hamna i slagsmål med...
Näppeligen!

2023 Adega Valdés Albariño Rías Baixas Gundian

En blivande klassiker och en veritabel uppenbarelse för alla oss som uppskattar den rena, nära genomborrande mineraliteten i de allra bästa vinerna från Muscadet och den karga, saltstänkta elektroniska spänningen i en förstklassig Assyrtiko från Santorini.

Det här vinet har en knivskarp syra, en vidöppen och elegant arkitektur, med en elektrisk mineralitet som får mig att dansa av lycka. Adega Valdés är en av få producenter som fortfarande handskördar alla sina druvor 💖, vilket förmodligen bidrar till den här typen av precision. Enligt vissa är Albariño besläktad med Riesling, men denna hypotes inte bara saknar evidens (DNA-bevis) utan också motsägerverifierade fynd. Men, jag håller med om att den stålaktiga renhet som hittas i dessa viner (Muscadet, Albarino och Assyrtiko) är otroligt tillfredsställande.

Jag ger den 94 poäng, för det här är inget mindre än makalöst bra. Och framtiden har alla möjligheter gör det bättre!

Att priset är närmast pinsamt lågt kommer stöta bort dem som är medlemmar i den religiösa rörelsen där tolkning av quantum entaglement - när slutsatsen (ovetenskapligt, men ändå) - korrelerar plånbok med njutning, eller pris med kvalitet. Alla världens blindprovningar har kommit fram till andra slutsatser. Men, de rällischösa, de opererar i sin alternativa verklighet - tillsammans med Trump.

Detta vin är en generös gäst jag verkligen välkomnar med öppna armar. Ser mycket fram mot nästa storslagna skal- och havsdjursfest i Yokohama. Grillarna kommer vara öppna, heta och välkomnande! Och detta vin blir det som ploppas först!

Chat GPT 5 föreslår: Prova detta vin till percebes (rankfotingar). Googlar vilt och här är vad Wikipedia visuellt kommunicerar om dessa "kreatur".:
rankfotingar.jpg

...en specialitet från Galicien. För en fulländad upplevelse???

Tydligen magiskt gott! Eller? Ser mest ut som ett skivomslag för deathmetal eller en affisch till nästa uppföljare av Alien XVI...

Om det ser gott ut? Nmnjaaae...

Vingubben

Medlem
Under efterfesten noterades att en av medlemmarna var djupt involverad i vinbranschen och kanske inte helt såld på Chasselas (som knappt ens godkänns som vindruva i Ungern), men föredrog vinmakning med Riesling och Pinot noir. Har inte smakat de viner han medverkat till, men har inga som helst svårigheter att hålla med om Chasselas...
Har nog att göra med att det är få riktigt duktiga vinmakare som förfogar över Chasselas. Kan bli riktigt bra vin även av denna druva.

Johpe

Medlem
Söndag i Schweitz tillbringade vi i Bern. Vi gjorde sightseeing under FM och under EM var det träningsläger för landslaget. Jag supportade Schweitz landslag allt jag kunde till att bli bättre, starkare och att vinna fler medaljer. Hittade en halvjapan som är 19 år och gudabenådat talangfull (ser ut som "han") och en 17årig person (ser ut som "hon") och var svår att besegra. "Han" kommer träna med mig i Japan under nästa sommar. "Hon" kommer träna med mig i Japan i december. Blir väldigt bra!

Visa bifogad bild 34859
Nyss omklädd och redo att ge Swiss Landslag en rejäl duvning.

Ja, det kan bli så konstigt :)
Varför stödjer jag inte det svenska landslaget? För att de vill inte villhöver. Översatt till franska: "Not my problem."

Måndag och tisdag efter dagarnas möten med Schweizisk pharma stavas kendo. Och efter måndagens träning på Budokan Zürich...
Visa bifogad bild 34858
Väggmålning.

... serverades en helt makalös Albariño som bara hamnade framför mig och som jag inte släppte taget om förrän vinet var fullt befriat ur flaskans fångenskap:

Visa bifogad bild 34860
Skoj att se mina älskade blåmärken på handleden, två på tummen och att fingrarna blev lite mörsade i afton. En bra träning mao. #Kendolove Armbågen är helt blå efter tre missade hugg som gav mig elstötar...

Tur som en tokig hade värden (en nära 75 år gammal budoka med över 30 svarta bälten i bla kendo (7), judo (7) och karate (7) (Shotokan, JKA) en flaska över, som han skickade hem med mig. Han kör bil som Formel 1. Vi i bilen njöt av hans precision i körningen. Kanske någon form av ångest också inträffade... Gerry är en av Europas största budolegender. Pga en axelskada kan han inte längre utöva kendo. Teoretiskt sett kan jag nå hans nivå om tre år (i maj) 2028. I afton ledde han träning för ett karatepass och ett jujitsupass. Väl över 75 är han fortfarande inte en kille du vill hamna i slagsmål med...
Näppeligen!

2023 Adega Valdés Albariño Rías Baixas Gundian

En blivande klassiker och en veritabel uppenbarelse för alla oss som uppskattar den rena, nära genomborrande mineraliteten i de allra bästa vinerna från Muscadet och den karga, saltstänkta elektroniska spänningen i en förstklassig Assyrtiko från Santorini.

Det här vinet har en knivskarp syra, en vidöppen och elegant arkitektur, med en elektrisk mineralitet som får mig att dansa av lycka. Adega Valdés är en av få producenter som fortfarande handskördar alla sina druvor 💖, vilket förmodligen bidrar till den här typen av precision. Enligt vissa är Albariño besläktad med Riesling, men denna hypotes inte bara saknar evidens (DNA-bevis) utan också motsägerverifierade fynd. Men, jag håller med om att den stålaktiga renhet som hittas i dessa viner (Muscadet, Albarino och Assyrtiko) är otroligt tillfredsställande.

Jag ger den 94 poäng, för det här är inget mindre än makalöst bra. Och framtiden har alla möjligheter gör det bättre!

Att priset är närmast pinsamt lågt kommer stöta bort dem som är medlemmar i den religiösa rörelsen där tolkning av quantum entaglement - när slutsatsen (ovetenskapligt, men ändå) - korrelerar plånbok med njutning, eller pris med kvalitet. Alla världens blindprovningar har kommit fram till andra slutsatser. Men, de rällischösa, de opererar i sin alternativa verklighet - tillsammans med Trump.

Detta vin är en generös gäst jag verkligen välkomnar med öppna armar. Ser mycket fram mot nästa storslagna skal- och havsdjursfest i Yokohama. Grillarna kommer vara öppna, heta och välkomnande! Och detta vin blir det som ploppas först!

Chat GPT 5 föreslår: Prova detta vin till percebes (rankfotingar). Googlar vilt och här är vad Wikipedia visuellt kommunicerar om dessa "kreatur".:
Visa bifogad bild 34861
...en specialitet från Galicien. För en fulländad upplevelse???

Tydligen magiskt gott! Eller? Ser mest ut som ett skivomslag för deathmetal eller en affisch till nästa uppföljare av Alien XVI...

Om det ser gott ut? Nmnjaaae...

Var on-site i Galicien i sommar och provade kombinationen Percebes med Albariño, fungerade väldigt bra (även om jag inte är toksåld på just Percebes som den delikatess det påstås vara). Passade även på att prova kopiösa mängder Albariño på Albariño festivalen i Cambados, finns mycket gott och till och med en del bubbel tillverkat på traditionellt sätt på druvan som överraskade positivt.

LeChat

Medlem
IMG_7410.jpeg

1995 Bouchard Père et Fils Volnay 1er Cru Caillerets Ancienne Cuvée Carnot

Moget vin är vackert. Och gott.
Det här är tredje och sista flaskan och det är fortfarande ett vin på topp utan några egentliga skavanker. De något diffusa dragen av frukt drar åt jordgubbar. Karaktären är jordig, kryddig med drag av balsamico och härlig sälta i avslutet.
Här finns en bra munkänsla med fina mineral, smekande tanniner som har ett behagligt motstånd kvar, och en aptitlig syra som ger bra energi åt ett 30 år gammalt vin. Värdigt åldrande.

IMG_8019.jpeg

Halvblind provning av topp-Bourgogne Blanc orkestrerad av Jonas på Barsac. Bokstavligt talat en god idé att ställa några av de bästa producenterna sida vid sida.

Flight 1 – 2020:
Antoine Jobard
– Maffig doft av tropiska frukter. Rund och ganska opulent utan att bli fet. Lätt ekad i stilen. Typisk Meursault. Gillar den mycket! Bäst i flighten.

Maison Camille Giraud – Lättare i doften, nästan lite mineral. Citrus och viss vanilj i smaken. Rätt slank och rak. Inte dålig på något sätt, men försvinner lite i sällskapet. Denna var nog med som den ”billiga” flaskan, för jämförelsens skull. Negociant dessutom.

Bernard Bonin – Något lättar i doften jämfört med Jobard. Lite grönska och petrolium i näsan. Upplever den som rätt ek-krallig i smaken, med bra koncentration.

Flight 2 – 2022:
Domaine Leflaive
– Fin doft, som en elegantare Meursault. Riktigt bra koncentration med smak av stenfrukt och citrus som hänger kvar länge. Gissade på Coche-Dury. Flightens bästa.

Roux Père & Fils Les Murelles – Kvällens inhoppare då Mikulski-flarran inte gick att få fram. Väldigt anonym doft. Tunn, nästan lite vattnig i munnen. Nej tack. Ingen tvekan att detta var Roux, m.t.p. sällskapet.

Coche-Dury – Mycket fin i doften, med ett litet inslag av tvål (positivt ändå). Mycket balanserad och välavvägd. Puligny-feeling så gissade på Leflaive.

Flight 3:
Etienne Sauzet 2018
– Viss doft av kylskåpskall omogen banan. Snygg med lång, linjär smak. Bekräftar min bild av Sauzet, som jag också gissade på.

Domaine Roulot 2013 – Magisk doft. En touch av ganja-sötma dyker upp i undertonerna. Lång smak. Lätt reduktiv och lite flintig. Definitivt village-kvalitet.

Bonus:
Francois Carillon Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Macherelles 2022 – 1er Cru i jämförelse med BB. Ett snäpp upp i kvalitet, mer komplex och med fin koncentration och lång smak. Ganska mineralisk.

Kvällens pallplatser:
1. Leflaive
2. Delas mellan Jobard och Coche-Dury. Hade mycket svårt att kora en vinnare dem emellan.
Roulot är runner-up och skulle absolut kunna knipa en pallplats en annan dag.

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 34872

Halvblind provning av topp-Bourgogne Blanc orkestrerad av Jonas på Barsac. Bokstavligt talat en god idé att ställa några av de bästa producenterna sida vid sida.

Flight 1 – 2020:
Antoine Jobard
– Maffig doft av tropiska frukter. Rund och ganska opulent utan att bli fet. Lätt ekad i stilen. Typisk Meursault. Gillar den mycket! Bäst i flighten.

Maison Camille Giraud – Lättare i doften, nästan lite mineral. Citrus och viss vanilj i smaken. Rätt slank och rak. Inte dålig på något sätt, men försvinner lite i sällskapet. Denna var nog med som den ”billiga” flaskan, för jämförelsens skull. Negociant dessutom.

Bernard Bonin – Något lättar i doften jämfört med Jobard. Lite grönska och petrolium i näsan. Upplever den som rätt ek-krallig i smaken, med bra koncentration.

Flight 2 – 2022:
Domaine Leflaive
– Fin doft, som en elegantare Meursault. Riktigt bra koncentration med smak av stenfrukt och citrus som hänger kvar länge. Gissade på Coche-Dury. Flightens bästa.

Roux Père & Fils Les Murelles – Kvällens inhoppare då Mikulski-flarran inte gick att få fram. Väldigt anonym doft. Tunn, nästan lite vattnig i munnen. Nej tack. Ingen tvekan att detta var Roux, m.t.p. sällskapet.

Coche-Dury – Mycket fin i doften, med ett litet inslag av tvål (positivt ändå). Mycket balanserad och välavvägd. Puligny-feeling så gissade på Leflaive.

Flight 3:
Etienne Sauzet 2018
– Viss doft av kylskåpskall omogen banan. Snygg med lång, linjär smak. Bekräftar min bild av Sauzet, som jag också gissade på.

Domaine Roulot 2013 – Magisk doft. En touch av ganja-sötma dyker upp i undertonerna. Lång smak. Lätt reduktiv och lite flintig. Definitivt village-kvalitet.

Bonus:
Francois Carillon Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Macherelles 2022 – 1er Cru i jämförelse med BB. Ett snäpp upp i kvalitet, mer komplex och med fin koncentration och lång smak. Ganska mineralisk.

Kvällens pallplatser:
1. Leflaive
2. Delas mellan Jobard och Coche-Dury. Hade mycket svårt att kora en vinnare dem emellan.
Tyckte du dig känna något karaktäristiskt för årgångarna -20 och -22 om det är möjligt att bortse från producent? Jag är själv väldigt förtjust i 2022. Min erfarenhet av 2020 är att den behöver mer tid och inte är lika självklar som 2022.

Last edited:
Tyckte du dig känna något karaktäristiskt för årgångarna -20 och -22 om det är möjligt att bortse från producent? Jag är själv väldigt förtjust i 2022. Min erfarenhet av 2020 är att den behöver mer tid och inte är lika självklar som 2022.
Funderade en del på det, men svårt att hålla isär producentstilar och årgångar som du skriver. Spaningen jag gjorde är att 2022 möjligtvis är lite mer tillgänglig nu, mer direkt i frukten, och att 2020 kommer vinna mest på att tiden går av de två - kommer bli en mäktig årgång.

Last edited:

Foodcoma

Medlem
Visa bifogad bild 34872

Flight 1 – 2020:
Antoine Jobard

Flight 2 – 2022:
Domaine Leflaive

Flight 3:
Etienne Sauzet 2018

Bonus:

Kvällens pallplatser:
1. Leflaive

Låter som en riktigt intressant provning och kunde förnimma vinernas doft, profil och smak genom dina noter.

Fick du någon uppfattning om hur övriga provare rangordnade vinerna?

Magikern

Medlem
Rene Rostaing La Landonne 2017

Doft: Mörk frukt och chark i mängder. Kanske även lite järn. Ungt och lite dämpad.
Attack: Mörk frukt och kött i mängder. tanninerna och intensiteten är rejäl.
Mellansmak: Fyllig och rätt syrligt och mycket toner av garrique och mörk frukt. Lite som om man stoppat violsaft med björnbär i en fruktkompott med örtkryddor och lindat in det hela med rökt kött. Tanniner i mängder.
Eftersmak: Lång och präglad av tanniner och köttig intensitet.

Ungt men mycket lovande. Detta vin kommer att kliva upp till betyget 94 om ett litet tag. Dekantera i minst 5 timmar i karaff.

LeChat

Medlem
IMG_7431.jpeg

2018 Domaine Tempier Bandol
(Husets egna druvor i skålen)

Viner från Bandol har en egen karaktär även om här ofta finns aromer som påminner om både norra och södra Rhone.

I huvudsak är det mourvèdre men här ska även finnas en mindre mängd av grenache, cinsault, carignan och syrah. Väldigt sydfranskt.
Här finns en mix av både mörka och röda bär, chark, oliv, garrigue, lakrits, lite choklad mm.

Årgångarna skiftar lite grann men kvaliteten är alltid hög. Har aldrig druckit en dålig årgång av Tempier.
Intressant komplexitet, bra balans och oftast svingoda! Men trots jämnare kvalitet och bättre balans än chateauneuf så är de lika impopulära. Konstigt!

Startade dagen med bad från klipporna och ikväll blir det sommargrill med fläskkarré och starka chorizos tillsammans med tzatziki och grillad paprika. Det gäller att njuta av sensommaren!

Last edited:
Toppen