Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Nyllet

Medlem
Sybille Kuntz Kabinett Trocken 2015
Mordernare Mosel Kabi trocken. Sibylle är som vanligt ett energiknippe när man hälsar på, måste dock säga att vinerna inte levererar till den standard som hon hyllas för.
2015 fick ju hjälp av en legendarisk årgång överlag, men jag har druckit rätt trista viner från senare årgångar. Kommer inte fortsätta fylla källaren med Sybille tror jag.
Denna hade fina mognadstoner i kombination med hög syra och honung.

Håller helt med, tyvärr. Kuntz känns i lite för många fall när jag har provat hennes viner som mer snack än verkstad. Vinerna håller hög klass, ingen tvekan om det, men mina förväntningar är kanske lite väl högt uppskruvade. Eller så är bara jag skruvad. Eller samtliga alternativ ovan 🤔

Kul att höra att jag inte är ensam, känns som en riktigt "unpopular opinion". Jag drack en 2010 Auslese för några år sedan som var riktigt härlig, men i övrigt har jag alltid blivit lite besviken.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, kan varmt rekommenderas, väldigt mycket fest o väldigt mycket vin :)

Njaa, jag utgår från San Sebastian i Baskien då frun är där i från så vi spenderar mycket tid där.

Just i det här fallet bilade vi till A Coruña och var där i några nätter (inte direkt Rias Baixas territorium men mycket bra mat). Sen åkte vi ner till Cambados och bode i byn i jämte (för vi passade oxå på att klämma in Vikinga-festivalen i Catoira (som är ett spektakel för sig)). Jag hade bokat vingårdsbesök i området på bl.a. Granbazan som var väldigt trevligt, tyvärr tog inte Zarate (som jag verkligen gillar) i mot besök på grund av att de var upptagna på Albariño festivalen. Själva festivalen kan nog beskrivas som 2 delar redlöst vin-party på gatan (natt som dag) och 1 del seriösare provande i en lokal en bit bort från centrum.

Utgår du från RdD (trevligt!) så har du inte mer än 4-5h i bil till Cambados annars är det vanligt att folk i området flyger till o från Porto (enligt den delen av familjen som bor i Galicien) när det gäller internationella flyg.

Hör av dig när det börjar bli dags så kan jag berätta och tipsa om mer och hjälpa till att arrangera/boka grejer om du vill. Jag är långt ifrån klar med området så jag kan hänga med som semi-lokal spansktalande guide :D
Tack för fantastiska råd om dåd!

StefanAkiko

Två små tips om de där trakterna. I Valladolid/Ribera del Duero, försök få tag i El Canto de la Alondra. Kan vara svårt att hitta, men skitgott. Hon tar inte emot besök. Och besök Bodega El Paraguas. Deras toppvin 'Fai un sol de carallo' är det bästa spanska vita vinet jag druckit, på Kaia Kaipe i Getaria för några år sedan.
Taget!

StefanAkiko

Domini Veneti, Recioto della Valpolicella 2011.
Cassis, hallon, massor av vanilj och en ganska kraftig beska i slutet. Sött, men med tunn munkänsla. Intressant, men ganska kort. Inte otrevligt, men lite obalanserat. [För tydlighet, jag vet inte riktigt vad jag borde ha väntat mig, det här är kanske idealt för vintypen]. 83 p?
Visa bifogad bild 34887
Hur definierar du vintypen?
"Lägre kvalla från fantastiskt område"? Eller 🤣

StefanAkiko

images (23).jpeg

Tänk vad de kan i Ryssland!

StefanAkiko

Var bara tvungen återkomma till 2015 Château Montus, 90p just som viner fyllt sitt första decennium.

PXL_20250916_171813963.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg

Tyckte inte alls att detta vin imponerade år 2022 och hoppades då på det magiska med flasklagring.

Och magin sker!!! Vinet har nu börjat hantera sina stora skor men vill nog inte öppna någon av mina återstående två flaskor den här sidan av 2030.

Krävde några modiga timmar i decanter innan dess värsta vresiga natur lagt sig. Den röda frukten här är fabulös! Kräver kött idag.

StefanAkiko

Jag har två alternativ.
1) Jag har missförstått vintypen och därför inte förstått att det är strålande.
2) Det här är ett vin som svärmödrar och landsvägscyklister säger "Italienskt vin är ju såååå gott!" om.
3) Jag har en flaska 1975 Bertani som står och väntar på ditt sällskap här i Tokyo. Skynda dig! Så kan vi dricka saker också från andra bra områden.

LeChat

Medlem
IMG_7461.jpeg

2015 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis

Efter dubbeldekantering och att den fått stå till sig i glaset börjar den öppna upp och visa mer än yppig frukt. Bättre struktur och eleganta drag börjar träda fram. Guigals ekrostade karaktär känns igen och jag gillar stilen.

Till en början en mix av röda och mörka bär, peppar och kaffe. Men efter ett tag börjar det även komma fram lite köttiga, animaliska drag, oliver och viol.
Årgången ger bra intensitet och syran är pigg och ger vinet en bra energi.

Detta är en riktigt god syrah av hög kvalitet men behöver mycket luft idag för att komma fram. Förmodligen gör man bäst i att låta resterande flaskor ligga till 2030.
Känns dock som ett vin som gjort för kvällens oxfilé.

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 34949
2015 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis

Efter dubbeldekantering och att den fått stå till sig i glaset börjar den öppna upp och visa mer än yppig frukt. Bättre struktur och eleganta drag börjar träda fram. Guigals ekrostade karaktär känns igen och jag gillar stilen.

Till en början en mix av röda och mörka bär, peppar och kaffe. Men efter ett tag börjar det även komma fram lite köttiga, animaliska drag, oliver och viol.
Årgången ger bra intensitet och syran är pigg och ger vinet en bra energi.

Detta är en riktigt god syrah av hög kvalitet men behöver mycket luft idag för att komma fram. Förmodligen gör man bäst i att låta resterande flaskor ligga till 2030.
Känns dock som ett vin som gjort för kvällens oxfilé.

Har funderat på att ploppa en, men ska försöka hålla mig. Händerna på täcket, fiskarna i havet!

KimHartman

Medlem
IMG_2840.jpeg

Ännu fler sommarviner:

2013 Colleoni Brunello di Montalcino Santa Maria
Decanted 2 h prior to tasting but needed at least two more. Cherries, peach, citrus fruit, earth, wood, a hint of clove and Play-Doh. Drinks well with a long decant but has room for improvement.
94 p

2013 Keller Hipping “R”
Decanted 1.5 h prior to tasting. Mango, banana, honey, stone, tobacco. Intense and generous, some sweetness at the end. Good balance between acidity and sugar. In a good spot now but no rush.
92 p

2013 Pierre Gonon St. Joseph
Decanted 2 h prior to tasting. Grapefruit, blueberries, cherries, earth, leather, cinnamon, game, a hint of smoke. Relatively light, very fresh, juicy and tangy. Pretty fruit and has developed a lot of complexity. This is ready but will hold up for many years.
94 p

2016 Le Macchiole Paleo Rosso
Decanted 2.5 h prior to tasting. Blackcurrant, licorice, stone, hint of wood. Very appealing now but also with a bright future.
93 p

2009 Domaine Auguste Clape Cornas
Decanted 3 h prior to tasting. Dark cherries, plums, grapefruit, leather, earth, smoke, tar, meat, flowers. Big and powerful with plenty of tannins, but no heaviness. This is in a nice drinking window but can develop further. Impressive!
95 p

2016 Wittmann Morstein GG
Decanted 2 h prior to tasting. Apples, passion fruit, a garden in summertime, stone. Very pretty on the nose, but the palate does not follow suit. Acidity is there, but it still feels a bit thin, and there is a strange impression of being too young and too evolved at the same time. Did not meet my expectations based on the producer in general and previous vintages of this bottling in particular.
90 p

2008 Billecart-Salmon
Pop and pour. Apples, stone, a hint of blue cheese, and just a slight touch of oxidation which fits in and adds complexity. A clear pinot noir character to me. Beautifully matured with great energy.
94 p

2015 Auguste Clape Cornas
Decanted 4.5 h prior to tasting. Deep dark fruit in many layers, lime, barnyard, leather, hay, earth, asphalt, cinnamon. Perfect balance between savory elements and cool fruit. Distinct acidity, tannins are assertive but also harmonious. Finishes on a note of sweet strawberry jam. Exceptional!
96 p

Vi kör försenad nyhetsprovning ikväll!

Mas de Boislauzon Côtes du Rhône Villages 2023

Rökig (brett?), björnbär/blåbär, frisk syra och väldigt fina tuggiga tanniner. Riktigt gott, bra hantverk och en no-brainer för 169 kr. Tror det blir svårt att hitta någon som inte gillar detta.

Monopole Blanco Seco Reserva 2021

Om förra vinet var lätt att förstå sej på, blev det genast mycket svårare här. Vinet påminner lite om en Retsina? I alla fall smakar det snarare nyhyvlad furuplanka än ek. Vinet bakom plankan verkar vara riktigt trevligt dock. Får se vad som händer med mer luft men just känns det som en kommande halsbränna.

Edit: efter en halvtimme i karaffen häller vi tillbaka vinet i flaskan för kommande fisksoppor. Jag mår fysiskt dåligt av detta, ungefär som när man stöter på en överdrivet ekad vit Bordeaux. Detta vinet var inte för mej.

IMG_5520.jpeg

Last edited:

StefanAkiko

2016 Le Macchiole Paleo Rosso
Decanted 2.5 h prior to tasting. Blackcurrant, licorice, stone, hint of wood. Very appealing now but also with a bright future.
93 p

Verkar som om Pelao inte riktigt förmår lyfta de tyngre vikterna då det krävs.
Eller att de som gymmar kanske inte fullt ut begriper vad de göra :cool:
Så, vi ploppade en flaska 2002 i afton. Inte ansett som en av Paleos bättre årgångar. Men....

PXL_20250921_121232431.NIGHT (1).jpg

Efter plopp:
HWAD HAR VI GJORT!???
Hysteriskt syrligt och aggressivt vin helt utan njutning eller kvalieter. Hustrun föreslog vaskning och att ploppa en annan putell.

Men, jag har sett mönsret tidigare. Så, 94 poäng för detta monstruösa vin sedan det landat.,

Och min plånbok... Hurusom, redan efter 3 timmar med luft, böööörjade detta lyfta! Medan 1985 Haut Batailley flög akrobatik redan från plopp, 97p... Magi

Last edited:
IMG_8095.jpeg

Hamilton Russell Pinot Noir 2021
Mineral, rök, kryddor, nejlika och lite undervegetation i doften. Mycket välbalanserad, salin känsla. Röken hänger kvar som slöjor över körsbären. Precis lagom med sval frukt och smaken av kryddor stannar en bra stund. Utan tvekan premier cru-nivå om det vore från Bourgogne. Detta är så himla snyggt och välsvarvat! Skulle kunna dricka det typ jämt. 93 p.

Toppen