Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

PinotGringo

Medlem
IMG_4718.jpeg

Sparkling Sake Janpan av Kaba Shuzojo

Noter av ris, päronsoda, honung, grapefrukt. Sött och med en besk svans. Som en korsning mellan sake och Moscato d’Asti. Hög festlighetsfaktor! Alla ville prova, ingen sa ”nej tack, jag kör”. Gick hem hos både svärmor som gillar sött och ölfantasten som gillar (antar jag) beskt. Personligen föredrar jag mer kärv, stilla sake, men kunde inte vara mer nöjd som värd.

Soignerad

Medlem
Har köpt hos Peter Solberg i omgångar. Knep de tre sista flaskorna av 2019 i lördags som dock blev 100:- dyrare. Priserna verkar gå lite upp och ner hela tiden hos den handlaren.
Tack, kollade där innan jag skrev och då fanns den inte längre kvar. Hört andra som jämför den med klassisk bdx-blend och inte amerikansk syrah, men låter helt okej vilket som :)
Cheval Blanc är ju inte direkt rookies i druvblandar-branschen... ;)

Vingubben

Medlem
IMG_6871.jpeg

Charles Smith, The Creator 2016

Har nog aldrig provat någon Cab/Syrah som imponerat på mig, och inte heller denna vid tidigare besök. Nu med snart 10 år på nacken så har den faktist gift sig fint, men det är Syrah som ger de flesta markörerna trots sina blygsamma 20%. Det finns lite läder och tobak i bakgrunden som jag gissar kommer från cabben, men frukten med blåbär och björnbären är syrahtypiska, och så även den milda pepprigheten. Härligt avslut med breda avrundade tanniner och det är definitivt ett vin som klingar Charles Smith. 93p

Ligger lite back på min dryckenskap, men förra helgen blev det iaf lite finewine med Doktorn. Allt blint för den andre.
Första kvällen började Doktorn med ett kolsvart vin, skyhög alkohol (15%) och en väldig massa ek. Gissade Ribera Del Duero, vilket var korrekt. Normalt sett en vintyp som jag inte är svag för, men jag tyckte ändå att detta höll ihop och gav tummen upp. Vinet en Aalto PS 2010. Tycker det var stabila 90-91 poäng. Mitt vin var en Carruades de Lafite 2003, och Bordeaux spikade Doktorn på fem sekunder. Men sen var det svårgissat. En ganska grönt och en aning glest vin,, lite Cru Bourgeois-känsla som nydekanterat. Skyhög syra som fräste på tungan och enbart 12.5% alkohol. Efter lång luftning kommer lite mer klassiga markörer som cigarrök. Men totalt sett en besvikelse med tanke på ursprunget? När det var som bäst kanske 87-88 poäng.

Kanske andravinernas förbannelse? Jag har rätt dåliga erfarenheter rent generellt, förutom Forts de Latour 2000 som är på mitt livs 10-i-topp-Bordeaux.

Attachments

• IMG_5932.jpeg
    IMG_5932.jpeg
    53,1 KB · Visningar: 38

Magikern

Medlem

Giuseppe Quintarelli Recioto della Valpolicella Classico 2015

Doft: Russin, farinsocker, muskötnöt och fikon. Dämpad men trevlig.
Attack: Balanserad russinsötma och tanniner. Ung och dämpad men det känns som att frukten är klockren ändå. Russin, muskötnöt,fikon,dadlar, kryddnejlikor och blandade julkryddor. Vinet är fylligt och koncentrerat till tusen.
Mellansmak: Samma smaker men även lite salmiak. Detta är en uppenbar Recioto av riktigt hög kvalititet. Allt sitter ihop i en bra balans med syran kunde varit högre. Sötman är där och den är perfekt balanserad.
Eftersmak. Mycket tanniner och russin men även en julaktig sötma. Visst sitter den i i över 3 minuter.

Detta är ett vin som man vill prova om 10 år onekligen. Ungt som bara den idag och det blir 94 poäng. 2 pinnar till minst om 10-15 år.

Någon som provat?

Soignerad

Medlem
DD 2019.png

2019 Schrader Cellars, Double Diamond Oakville Napa Cabernet Sauvignon

Glas: Spiegelau Definition Bordeaux & Riedel Veritas Champagne & gamla Villeroy & Boch Bordeaux
POP temp: 15°-16°

Färg: Opak djup rubinrött som går mot blekrött mot kanten
Doft: Blåbärssoppa
Smak: Blåbar och kakao, vanilj, nougat. Extremt välbalanserat, fyllig och fräsch frukt, låg syra, totalt integrerade superfina små tanniner som kakao-pulver.

Kommentar: Drack förra flaskan 2025 och blev så sjukt besviken - detta var ju ändå Wine Spectator top 1 år 2022 på 94 p.. Men herrejävlar vad det hänt grejer i flaskan sen dess! Det här var tyvärr min sista flaska fast önskar jag hade några kvar; det här dricker i min smak helt perfekt nu om man vill ha kralligt amerikanskt rödpang utan fransk Saint Emilion Grand Cru Classé-elegans! Kan för lite om Napa cab för att sia om det blir bättre/annorlunda tertiärt med mer tid men vill man ha kravlös och god kvalitet som nog alla runt bordet kan uppskatta skulle jag inte tveka korka upp nu. Varning för mycket fällning. Med luft och dekantering blir smaken djupare men går utmärkt poppa direkt.

Kommentar: Provade ur tre olika glas och konstaterar att mitt go-to-glas Riedel Champagne Veritas är det som levererar störst doft, Villery & Boch är bara slänga och smaken densamma Riedel vs Spiegelau

Min poäng: 97 🙀

LeChat

Medlem
IMG_0032.jpeg

2022 K Vintners Syrah Motor City Kitty Boushey Vineyard

Ikväll blir det enkel grill på fläskkarré, chorizo och röd paprika. Då brukar en MCK funka ypperligt. Dags att testa den nya årgången!

Den känns lite tunn initialt och med en något knepig doft, typ inlagd gurka. Men den vinner mycket på att luftas så efter att den fått en sväng i karaffen så känner man igen aromerna hos en MCK.

Tycker att den känns helt drickfärdig faktiskt. Strukturen är mjuk med pulverfina tanniner och hela bygget sitter ihop bra. Känns dessutom som att den redan hunnit få lite mognadstoner.

Jag gillar det! Men omdömena har varierat ganska kraftigt tycker jag, men brukar man gilla vinerna från Charles Smith så ser jag ingen anledning att hoppa över denna årgång.

Last edited:

KimHartman

Medlem
5110A7CB-C92D-4313-8432-6B52A4604723.jpeg

2013 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc
Decanted 1.5 h prior to tasting. Faint cherry, tannic, muted and a bit harsh. Very slightly corked. Doh! Others liked it though.

2021 Pierre Gonon St. Joseph
Splash decanted 15 min prior to tasting. Raspberries, tangy red fruit, bay leaf. So fresh and youthful, acidity at max, energy beyond max. Slender compared to most vintages, kind of Les Iles Féray-styled. Only 12.5%. Extremely drinkable, it took me by surprise. Hypnotizing! Lucky to have a few more.
95 p

Foodcoma

Medlem
Visa bifogad bild 36182

2013 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc
Decanted 1.5 h prior to tasting. Faint cherry, tannic, muted and a bit harsh. Very slightly corked. Doh! Others liked it though.

2021 Pierre Gonon St. Joseph
Splash decanted 15 min prior to tasting. Raspberries, tangy red fruit, bay leaf. So fresh and youthful, acidity at max, energy beyond max. Slender compared to most vintages, kind of Les Iles Féray-styled. Only 12.5%. Extremely drinkable, it took me by surprise. Hypnotizing! Lucky to have a few more.
95 p

Grymt! Har två gonon 2021 hemma, dags att öppna en låter det som?

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Visa bifogad bild 36160
Sparkling Sake Janpan av Kaba Shuzojo

Noter av ris, päronsoda, honung, grapefrukt. Sött och med en besk svans. Som en korsning mellan sake och Moscato d’Asti. Hög festlighetsfaktor! Alla ville prova, ingen sa ”nej tack, jag kör”. Gick hem hos både svärmor som gillar sött och ölfantasten som gillar (antar jag) beskt. Personligen föredrar jag mer kärv, stilla sake, men kunde inte vara mer nöjd som värd.
Bubbel-Sakke är alltid hemskt :)

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Ligger lite back på min dryckenskap, men förra helgen blev det iaf lite finewine med Doktorn. Allt blint för den andre.
Första kvällen började Doktorn med ett kolsvart vin, skyhög alkohol (15%) och en väldig massa ek. Gissade Ribera Del Duero, vilket var korrekt. Normalt sett en vintyp som jag inte är svag för, men jag tyckte ändå att detta höll ihop och gav tummen upp. Vinet en Aalto PS 2010. Tycker det var stabila 90-91 poäng. Mitt vin var en Carruades de Lafite 2003, och Bordeaux spikade Doktorn på fem sekunder. Men sen var det svårgissat. En ganska grönt och en aning glest vin,, lite Cru Bourgeois-känsla som nydekanterat. Skyhög syra som fräste på tungan och enbart 12.5% alkohol. Efter lång luftning kommer lite mer klassiga markörer som cigarrök. Men totalt sett en besvikelse med tanke på ursprunget? När det var som bäst kanske 87-88 poäng.

Kanske andravinernas förbannelse? Jag har rätt dåliga erfarenheter rent generellt, förutom Forts de Latour 2000 som är på mitt livs 10-i-topp-Bordeaux.
Aalto står alltid på min lista över villhaviner.
Det är ju väldigt olika hur de olika Bdx-slotten ser på sina andraviner. Mina erfarenheter säger mig att de flesta hanterar dem med en utpräglad styvmoderlig hand. Dame de Montrose är dock ett vin jag gärna söker upp på sina egna meriter. Ett annat är Château L'Eglise-Clinet La Petite Eglise. Låter bli att räkna upp den mycket långa listan med fäjlade andraviner som tillrat över mitt gomsegel. Livet är helt enkelt för kort!

PinotGringo

Medlem
IMG_4752.JPG

Lopez de Heredia Vina Tondonia Gran Reserva Rosado 2012

Firade min sista helg som enbarnsfar med detta hinklistevin nr 1 för mig som rosékramare.

Färg: jordgubbssaft. Doft: omogna jordgubbar, sherry, ek, svampig källare. Smak: syrliga röda bär, torkade apelsinskal, valnöt. Komplex, långt avslut – men än mer slående är hur frisk den är. Ganska lik deras Tondonia Blanco och Gravonia, men med det där stänket av röda bär och apelsin som röjer att det är en rosé.

Väldigt glad över att äntligen kunna bocka av vinet och stilla fomokliet det orsakat – dock inte den godaste rosén jag druckit! Icke-prisvärdheten kan iofs spela in (köpte den på andra sidan bron för 945 DKK 😬). Men för mig är den också lite väl bentorr och stram. Roséer jag njutit mer av, som i att de var mer oemotståndliga att ta nästa klunk av: Clos Cibonne Cuvée des Vignettes, Dominio del Águila Pícaro Clarete och Dido La Solució Rosa. (Men obs, jag går på subjektiv njutning och inte objektiv kvalité.)

Dracks till grönkålspaj (funkade fint, men inte lika bra som Beaujolais Cru), och en arraksboll (perfect match).

Last edited:

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 36189

Firade min sista helg som enbarnsfar med detta hinklistevin nr 1 för mig som rosékramare.

Färg: jordgubbssaft. Doft: omogna jordgubbar, sherry, ek, svampig källare. Smak: syrliga röda bär, torkade apelsinskal, valnöt. Komplex, långt avslut – men än mer slående är hur frisk den är. Ganska lik deras Tondonia Blanco och Gravonia, men med det där stänket av röda bär och apelsin som röjer att det är en rosé.

Väldigt glad över att äntligen kunna bocka av vinet och stilla fomokliet det orsakat – dock inte den godaste rosén jag druckit! Icke-prisvärdheten kan iofs spela in (köpte den på andra sidan bron för 945 DKK 😬). Men för mig är den också lite väl bentorr och stram. Roséer jag njutit mer av, som i att de var mer oemotståndliga att ta nästa klunk av: Clos Cibonne Cuvée des Vignettes, Dominio del Águila Pícaro Clarete och Dido La Solució Rosa. (Men obs, jag går på subjektiv njutning och inte objektiv kvalité.)

Dracks till grönkålspaj (funkade fint, men inte lika bra som Beaujolais Cru), och en arraksboll (perfect match).
Trista priser på andrahandsmarknaden. Lyckades få hem ett gäng flaskor från bolaget för några år sedan för 349 kr styck och då är det ingen annan som kommer i närheten vare sig det gäller absolut kvalitet eller kvalitet per krona. Bästa rosén som går att få tag på. Punkt!

Johpe

Medlem
Visa bifogad bild 36189

Från en rosé-vän till en annan, och speciellt som du skriver ut en clarete som favorit så kan jag verkligen rekommendera dig Bodegas Negon 1618:
Det är en helt j*vla magisk clarete, det är nästan så att om jag bara fick dricka ett vin resten av mitt liv så skulle det bli den. Smakrik, rödfruktig, fräsch men ändå fantastiskt klunkvänlig så om man inte passar sig försvinner en flaska på 30 min.

LeChat

Medlem
IMG_0038.jpeg

2020 Felton Road Pinot Noir Bannockburn

Parfymerad doft. Komplex med bl.a. röda bär, saffran, vanilj och kryddor. Blir bara bättre med lite tid. En bra tanninstruktur och lite jordiga drag växer fram.
Felton Road är ju kvalitet, och gott är det, särskilt till maten som blev en Kålmaja med pressgurka. Bra match!

Toppen