Visa bifogad bild 36189
Lopez de Heredia Vina Tondonia Gran Reserva Rosado 2012
Firade min sista helg som enbarnsfar med detta hinklistevin nr 1 för mig som rosékramare.
Färg: jordgubbssaft. Doft: omogna jordgubbar, sherry, ek, svampig källare. Smak: syrliga röda bär, torkade apelsinskal, valnöt. Komplex, långt avslut – men än mer slående är hur frisk den är. Ganska lik deras Tondonia Blanco och Gravonia, men med det där stänket av röda bär och apelsin som röjer att det är en rosé.
Väldigt glad över att äntligen kunna bocka av vinet och stilla fomokliet det orsakat – dock inte den godaste rosén jag druckit! Icke-prisvärdheten kan iofs spela in (köpte den på andra sidan bron för 945 DKK

). Men för mig är den också lite väl bentorr och stram. Roséer jag njutit mer av, som i att de var mer oemotståndliga att ta nästa klunk av: Clos Cibonne Cuvée des Vignettes, Dominio del Águila Pícaro Clarete och Dido La Solució Rosa. (Men obs, jag går på subjektiv njutning och inte objektiv kvalité.)
Dracks till grönkålspaj (funkade fint, men inte lika bra som Beaujolais Cru), och en arraksboll (perfect match).