Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Det har blivit en del champagne sista tiden:
Pol Roger 1999 (magnum)
Lanson 1982 (magnum)
Vilmart Coeur de Cuvée 2002
Legras & Haas Cuvée Pi (magnum)
Jacquesson Cuvée No 736
Launois 1997

Lanson 1982 var helt fantastisk. Pigg och fräsch med sprudlande mousse som en ung champagne i kombination med skön mognad åt kola/karamell-hållet. Nästa vecka passerar jag Heathrow terminal 5 igen - om det finns några magnum kvar vete sjutton om jag kan hålla mig.

Pol Roger 1999 också riktigt bra. De här magnumbuteljerna fyndade jag på FRW när de hade något slags rea för ett par år sedan. Jag är ingen stor anhängare av 1999 som årgång generellt med kombinationen Pol Roger och magnum kompenserar mer än väl för det.

Vilmart 2002 var oroväckande trött. Tunnel? Svag flaska? Jag hoppas det och har lagt undan mina övriga Vilmart 2002:eek:r.

Legras & Haas Cuvée Pi ett snäpp bättre än förra sommaren. Jag dricker nog ingen mer i sommar, det ska bli intressant att följa de andra under de kommande åren.

Jacquesson Cuvée 736 baserat på 2008 års årgång är bra men är för mig ett vin för källaren. Jag är lite sugen på att beställa hem ett par lådor med magnumbuteljer och lägga undan...

Launois 1997 plockade svärfar fram ur sin källare. Trött och lite unken på näsan, ingen höjdare. Inte kork utan ett vin som är på väg utför. Svärfar plockade raskt fram en Launois 1996 också och la i kylskåpet men den lär vara konsumerad innan jag kommer hem från min jobbresa till Nordamerika. Det gör inte så mycket för jag har aldrig gillat Launois' stil, för mig är Launois ett bra exempel på att allt från Mesnil inte behöver vara bra.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ända sedan jag såg Christian Audigier Rosé Brut på hyllan hos SS har jag hyst ett lätt förakt mot den och undrat hur stort överlappet mellan "de som är beredda att betala så mycket för champagne" och "målgruppen för vin med Biltema-motiv" är. Man ska inte undra över såna här saker för mycket för till slut får man veta svaret. Without any further ado:

Blekt laxrosa färg. Ganska anonym doft. Frisk, syrlig och kort smak med toner av citron, och lite återhållet i bakgrunden finner vi en rätt angenäm brödighet och lite russin. Inget stort vin men helt OK, smärtar det mig att medge, har druckit sämre rosébubbel än så här.

Förmodligen är detta samma sak som Dumangin & Fils Brut Rosé som har en misstänkt lik sammansättning om man avrundar lite.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Lanson 1982 var helt fantastisk. Pigg och fräsch med sprudlande mousse som en ung champagne i kombination med skön mognad åt kola/karamell-hållet. Nästa vecka passerar jag Heathrow terminal 5 igen - om det finns några magnum kvar vete sjutton om jag kan hålla mig.
Är den verkligen så bra?
Jag har alltid sett Lanson som en riktigt usel producent, så det vore intressant att bli motbevisad.
Flyger via Heathrow T5 om 2 veckor, vart köpte du flaskan?
Besöker för övrigt dina hemtrakter nästa vecka, ska till Cebu i några dagar...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Är den verkligen så bra?
Jag har alltid sett Lanson som en riktigt usel producent, så det vore intressant att bli motbevisad.
Flyger via Heathrow T5 om 2 veckor, vart köpte du flaskan?
Besöker för övrigt dina hemtrakter nästa vecka, ska till Cebu i några dagar...


Vinbutiken heter Wine Collection - Rare & Vintage. När jag var där sist hade de Lanson 1976, 1982 och 1988 på magnum.

Trevligt med Cebu. Jag ska själv dit i oktober på lite semester.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår en Jacquesson No 736. Deg okt 2012. Största delen druvor från 2008. Tror det är drygt 30 % reservviner. Väldigt fruktig doft, lite pärondoft. Gräddig smak med tendenser av ek. Balanserad. 736 är drickbar redan från start. En av de bästa 700 tycker jag. Kommer utvecklas riktigt bra med tiden och som Elvis skrev, några magnumflaskor borde man investera i.
För övrigt håller jag på att planera en champagneresa lite så där spontant :). Den kommer gå av stapeln nästa söndag. Ska bli trevligt :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Vinbutiken heter Wine Collection - Rare & Vintage. När jag var där sist hade de Lanson 1976, 1982 och 1988 på magnum.

Trevligt med Cebu. Jag ska själv dit i oktober på lite semester.
Vad fick du betala för den?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

1583 Albarino de Fefinanes, Rias Baixas, 2011 (linguine Vongole med gremolata) Initial doft av citronzest, lätt grönörtigt och ostronskalskalkig mineralitet. Med luft och värme tillkommer först en doft av persika (haribos godisvariant) och sedan en fetare doft av bakad citron och smält smör. Djup citronsmak med bra mineralitet och fatfetma. Frisk syra.

Riktigt trevlig, småfet, Albarino. Har det jag söker i en Albarino. Lysande matchning till maten.

Mathias Gaul, Pinot Noir, Pfalz, 2012 (Époisses) Doftar tranbär, grapefrukt, multna jordgubbar, sur disktrasa och muskotlik fatkrydda. I munnen är det rödbärig syrlig frukt med fatkrydda.

Läskande syrlig, urtypisk, purung Pinot. Kanske inte så komplext men gud så gott! Aldrig druckit så bra billig (119kr) PN. Grymt bra till osten.
 

Bar57

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
1583 Albarino de Fefinanes, Rias Baixas, 2011 (linguine Vongole med gremolata)

Det verkar bli mycket musslor och gremolata för dig på sommaren! :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bar57 skrev:
Det verkar bli mycket musslor och gremolata för dig på sommaren! :)

Någon håller koll i alla fall ;) Men jo, visst är det gott! Varierar musselvalet i alla fall.

Blev en till Albarino idag - Orballo, 2011 - denna gång till rökta räkor. Enklare historia men dög gott.

Sedan den bonusflaskan Cibi e Vini bjöd på: 'a vita Cirò rosso, 2009 (pizza med mozzarella och Parma - en till repris) Svalfrultigt trots sitt sydliga läge (Calabrien). Enkelt men gott.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2007 Inniskillin Vidal Icewine Oak Aged. Strålande grejer! Otroligt koncentrerat, med toner av ananas och en kryddighet jag förknippar med pinot gris, och en antydan till saffran. Har alltid tyckt att eiswein spelar en division under botrytisviner, men det finns uppenbarligen undantag.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tommasi, Amarone Classico, Il Sestante, 2007 (långlagrad goda och gruyere) Doftar mörkt kirschigt, russin, mycket ek - mörk choklad, tallbarr och vanilj. Alkoholstick. Smakmässigt samma tunga mörka frukt med mycket ek, viss sötma och hetta.

Som för så många andra svenskar började vinintresset med Amarone. Jag drev sedan därifrån och dricker det sällan nuförtiden. Ikväll tänkte jag dock göra en till återdykning i det gamla hemdistiktet. Kan väl lugnt säga att det inte känns som hemma längre. Nu tycker jag väl inte att detta var någon höjdaramarone i och för sig - väl överdriven vad gäller den tunga mörka frukten, faten och alkoholen - men det märks tydligt att det är en vinstil som jag växt ifrån. Kändes även för obalanserad för att gå ihop med osten.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bründlmayer, Grüner Veltliner, Langenloiser, 2011 (pasta med getost, pinjenötter, vårlök och rosmarin) Doftar söta päron, gröna äpplen, gröna örter, vitpeppar, kalkmineral och en lätt anstrykning av petroleum. I smakbilden är det syrlig ung frukt med bra mineralkänsla, lätt örtig kryddighet och petroleum i eftersmaken.

Lätt och frisk stil men gott. Passade bra till pastan.

Domaine du Vieux Télégraphe, CndP, Télégramme, 2008 - enligt producenten främst grenache och mourvedre från yngre stockar (grillad entrecôte med pommes och bearnaise) Doft av mörka körsbär, rätt tydlig ek, jordigt, undervegetation, lakrits och lätt animaliskt/blodigt. I munnen den mörka frukten, eken och en lakrisal sälta.

Man känner igen sig i den tyngre stilen från gårdagens Amarone. Men detta är bättre: mindre söt och kvalmig frukt, inte lika träiga och vaniljdoftande fat och mindre hetta. Kändes friskare. Dessutom mer grejer som händer - större komplexitet. Dock krävdes det rätt lång luftning innan balansen infann sig; Främst alkoholhettan som störde men komplexiteten var också mindre. Gick fint till köttet.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår lite hemmagjord sushi och en André Jacquart Rose Experience. Inköpt hos Jacquart förra sommaren. En kraftig doft av svarta vinbär. Väldigt mycket syra och hela rosen var sprettig. Här fanns ingen balans. Blev väldigt besviken. Hade lite högre förväntningar. En riktigt dålig rose måste jag säga. Blev ett glas och sen fick Linköpings reningsverk resten. Sushin - kanon som vanligt :)
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Taittinger Prestige Rosé Brut, första gången jag dricker rosé ifrån Taittinger och jag blev glatt överraskad!
God frukt och i mitt tycke bra syra, och passade perfekt till en grillad lax.

Inköpt på CPH för 249 DKK.
 

yarik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Idag:

DRC Echezeaux 2009. Stora förväntningar, men de uppfylldes inte! Visst finns det massor VR markörer på näsan, som viol, kryddor, som påminner om indisk curry, och antydan till lammkött. Men i munnen känns den för fet och trött. Ingen intensitet, vitalitet eller energi. Kort sagt, för lite syra och återigen bevisar den att 2009 är ingen store årgång i bourgogne (för mig). Den 2006 av samma vin som vi drack förra året gjorde mycket mer intryck.

Igår:

Egly Ouriet tradition NV (deg. 2008). Stor lactic näsa med blommor och fat. Hög koncentration och intensitet i munnen. Tydlig mineralitet med hög syra. Strålande vin!

Peace.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

"Gårdagens vinferno hade tema prestigechampagne" - lite sena anteckningar, men, men...

Cédric Bouchard Côte de Val Vilaine 2010 Deg April 2012
Mycket ung (självklart). Härligt krämig mousse, som alltid. överlag mycket lätt och bombastiskt packad med hårda och rökiga mineral inslag, men för mig når detta aldrig riktigt fram - av de tre årgångar jag testat av Cédrics instegsvin är 2010 det som imponerar minst

Comtes de Champagne 1999
Stor krut doft med små mognads inslag, massor av örter och torkad lime på nosen.
Krämig och mycket harmonisk, här har det börjat öppnas upp och vinet bestitter en skön balans.
ljus och fruktig där torkad päron dominerar.
Då jag fick veta att detta var en 99- blev jag väldigt positivt överraskad, då årgången aldrig riktigt imponerat tidigare, detta är absolut en av de bästa 99 jag någonsin testat.

Jacques Selosse Rosé Deg September 2011
Mycket försynt första timmen - men som alltid låter jag Selossen ligga kvar och blir återigen belönad med det vin som håller längst men framförallt vinner mest på att få luft, ingen av de stora husen, Salon, Cristal, Krug, Henriot osv kan nå upp till detta, lika spännande för mig varje gång att beskåda, storheten och en viss magi som detta vin besitter, visst är deg2011 kanske inte den bästa jag testat men för mig är det rakt av tillsammans med den sköna RD-88 kvällens vin.

Cristal 2002
Bjussar på en mycket sluten nos med inslag av mysig vitmögelost.
Liten försiktig nötighet och en markerad Chard-karaktär raktigenom gör att jag är helt säker på att det är en BdB vi har i glasen, men det visar sig att vi har kvällens största barnarov i glaset. För mig iprincip helt odrickbart i dagens läge - Bra potential? - Absolut!


Krug 1998
Oxidativ nos, men utan att vara för mogen.
Direkt i gommen mycket bra bredd med superskön frukt och generösa mängder av bakad shiitake.
inte helt elegant men med fint avstämd mineral gör ändå att det funkar.
Långt bak i gommen; massor med svampiga fat som sitter kvar bra länge.
För mig det vinet med störst syra, brutalt, för mig var detta en solklar 96a då de brukar vara de ända vinerna som kan ge den stora bredd och mognad i kombination med brutalt ung syra....men men Krug98 visar sig vara en bra Krug-årgång!


Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1998
De karakteristiska rostade Dompa tonerna på nosen gjorde mig fast besluten att vi var någonstans kring DP95 eller dylik..överlag har vi ändå något mellan den stil 95 & 98 ger i mognads fas


Bollinger R.D. 1988 Deg Mars 2002
I stortsätt perfektion på nosen med stora, nästan övermogna drag av multna äpplen, källare och gammal äppelpaj. Direkt i munnen packad med bröd och champinjonstuvning o toffée, men fortfarande med ett litet uns av frisk syra som är mycket lik den av ett päronchips - för mig som älskar osmidiga, överdådiga och gärna burdust mogna viner var detta det som passade mig bäst, tro dock inte att den går utför. För mig är vinet på sin absoluta topp nu men går absolut att dricka närmaste 5-8åren.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bra skrivet Johan. Håller med enfast Krugen imponerade mest på mig.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Deutz brut lagrad jordkällare ca 8 år
Häftigt nästan början till sherry toner. Djup och väldigt öppen. lätt bästa standard ja druckit.

Pol roger vintage 2002
Som förväntat väldigt välbalanserad. tillgänglig redan nu och väldigt njutbar.

Charles Heidseck millionares 1995
Lite tröttare redan från början men underbara smaklager och ett bra djup. En champagne jag gärna dricker igen.

Agrapart Terrior Avize magnum
Väldigt öppen. Stor och kraftfull. Var lite orolig för den här flaskan hade stått som utställnings ex på silja båten. Men den tiden den hade stått framma i hörnet har bara mognat på flaskan lite extra snabbt. Underbar!
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kloster Eberbach, Riesling, Spätlese, 2011 (först till kalkonbröst i röd curry-kokosmjölk, frästa minisparris, broccoli och vårlök med risnudlar och sen till morbier) Doftar honung, gula plommon, äpple och med värme och luft kommer dieseln fram. Rätt sött och endast ok syra.

Helt ok. Ingen van drickare av halvsött/halvtorrt men i rätt sammanhang funkar det. Mer syra hade varit önskvärt för att bära upp sötman. Går bra till thai-kycklingen och är ok till osten.
 
Toppen