Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

daviden

Medlem
Då tar vi någon slags finewines.se-oskuld här.
Jag vill förvarna om att jag inte är i närheten av något som skulle kunna benämnas som vinkunnande, det blir helt enkelt en glad amatörs upplevelse av ett vin.

Vinet i fråga är Montepeloso Eneo 2010, gjorde några sökningar och hittade inget. Då kan jag med gott samvete posta, tänkte jag. :)
Jag är en enkel man och gillar viner som Castelforte Ripasso, Tommasi Graticcio Appassimento, The Wanted Zin osv. Nu rynkar säkert många på näsan, men here goes...

Doften är (för mig) svår att beskriva, men det är en angenäm doft som ger mersmak och nyfikenhet på hur det kan smaka. Jag hejdar mig dock och låter det lufta i 10-15 minuter.
Till vinet blev det i sin enkelhet surdegsbröd, brie, ruccola, tomat, salt och peppar. Visade sig senare vara en fullträff.
Smaken, det viktigaste. Första smaken är nästan söt, bär. Mörka bär? Vällagrade? Nästa smak - kryddigt! Eftersmaken gör en liten kullerbytta i svalget och hänger kvar en stund. Det här var gott! Bland det godaste jag druckit än så länge.
Tar några klunkar till, det blir inte sämre.
Vågar mig på att äta en bit, mer vin - fantastiskt.

Det här hoppar upp bland de godaste viner jag smakat. Nu säger det kanske inte så mycket då jag vill beskriva mig som blåbär, novis och junior i vinvärlden.
Man ska dock börja någonstans. Tack för mig!
bild 3.JPG
 
Trådskapare
A
Då tar vi någon slags finewines.se-oskuld här.
Jag vill förvarna om att jag inte är i närheten av något som skulle kunna benämnas som vinkunnande, det blir helt enkelt en glad amatörs upplevelse av ett vin.

Vinet i fråga är Montepeloso Eneo 2010, gjorde några sökningar och hittade inget. Då kan jag med gott samvete posta, tänkte jag. :)
Jag är en enkel man och gillar viner som Castelforte Ripasso, Tommasi Graticcio Appassimento, The Wanted Zin osv. Nu rynkar säkert många på näsan, men here goes...

Doften är (för mig) svår att beskriva, men det är en angenäm doft som ger mersmak och nyfikenhet på hur det kan smaka. Jag hejdar mig dock och låter det lufta i 10-15 minuter.
Till vinet blev det i sin enkelhet surdegsbröd, brie, ruccola, tomat, salt och peppar. Visade sig senare vara en fullträff.
Smaken, det viktigaste. Första smaken är nästan söt, bär. Mörka bär? Vällagrade? Nästa smak - kryddigt! Eftersmaken gör en liten kullerbytta i svalget och hänger kvar en stund. Det här var gott! Bland det godaste jag druckit än så länge.
Tar några klunkar till, det blir inte sämre.
Vågar mig på att äta en bit, mer vin - fantastiskt.

Det här hoppar upp bland de godaste viner jag smakat. Nu säger det kanske inte så mycket då jag vill beskriva mig som blåbär, novis och junior i vinvärlden.
Man ska dock börja någonstans. Tack för mig!
Visa bifogad bild 382

Som jag skrev på Twitter, inget vin jag provat men ett som fått mycket bra kritik. Kul att du gillade det och kul att du tog dig tid att skriva.

Du får passa dig, när du börjat vandra vägen ner i vinets värld så blir det svårt att gå tillbaka. Lite som med klockor :)
 

gece

Man vänjer sig.
Tackar! Snart sitter jag här och slänger ord som smak-karaktär och barnarov, omkring mig. ;)
Garanterat, jag som skrev inlägget du förmodligen tänkte på när du skrev det där har ju inte varit medlem här i många månader. Det blir dyrt (och bättre!) snabbt, för ett år sen tyckte jag att 150-kronorsviner var lyx, och för två år sen hade jag nog knappt nånsin köpt vin för mer än 100 spänn. Välkommen, jag önskar dig ett förfall lika snabbt som mitt! :D
 

daviden

Medlem
Garanterat, jag som skrev inlägget du förmodligen tänkte på när du skrev det där har ju inte varit medlem här i många månader. Det blir dyrt (och bättre!) snabbt, för ett år sen tyckte jag att 150-kronorsviner var lyx, och för två år sen hade jag nog knappt nånsin köpt vin för mer än 100 spänn. Välkommen, jag önskar dig ett förfall lika snabbt som mitt! :D
Jag är redan inne på klockor, och det eskalerade fort. Jag välkomnar vinerna, och bjuder på en bild från hur det kan se ut för en som kippar efter luft i horologiska träsket. ;)
bild 4.JPG
 

Sjödin

Joråsåatt...
Den gånga helgen drack jag, för första gången på år, ingenting!!
Var bilburen både fredag och lördag och drack vatten och coca-cola. Sjukt annorlunda upplevelse. :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Var på hensexa i helgen. Medan resten av gänget roade sig med att bli utkastade från tweed genom att öppna upp en medhavd burköl och placera den på bardisken tog jag mig en mental bensträckare hos Totte. Fick ett litet smarrigt smakprov Mersault "en la Barre" 2007 från producenten Antoine Jobard.

Ung syra men sköna smöriga toner, bra koncentration och längd. Godis för en sargad själ.

Vilken vitsig vinkel det blev på bilden. Hipster-reverse-angle.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    91,7 KB · Visningar: 348

SUPRA

Bäst
Salon 1996.

Jag har några 1996 och flera 1997. Tidigare har jag tyckt att båda var sylvassa i syran, så pass att jag nästan inte uppskattar det.
Fina, goda viner - visst. Men alltför unga och vassa.

Plockade fram en 1996 i fredags och denna flaska var i vilket fall till min stora uppskattning. Mognadstonerna börjar komma, var faktiskt förvånad över vilken skillnad det var sedan sist (2 år sen?).

Någon med nyupplevda Salon 1996 och 1997?
 

gece

Man vänjer sig.
Salon 1996.

Jag har några 1996 och flera 1997. Tidigare har jag tyckt att båda var sylvassa i syran, så pass att jag nästan inte uppskattar det.
Fina, goda viner - visst. Men alltför unga och vassa.

Plockade fram en 1996 i fredags och denna flaska var i vilket fall till min stora uppskattning. Mognadstonerna börjar komma, var faktiskt förvånad över vilken skillnad det var sedan sist (2 år sen?).

Någon med nyupplevda Salon 1996 och 1997?
Jag drack en 96a i lördags, gå en sida bakåt så får du se :)

Sammanfattningsvis, upplevde den som ganska ungdomlig i inledningen men följs upp med lite mer mogen gul frukt. Mycket trevlig
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Descombes Régnié 2011
Är pur-ung och väldigt ren o tight på nosen.
I munnen är vinet otroligt elegant , lite örtigt, och massvis med krossad krita. Lång och väldigt fint avslut med lätt peppriga toner.
Otroligt elegant och njutningsbart vin !
Kan inte påstå jag upplever någon vidare skillnad mot senast jag testade. Fortfarande ett lätt o livligt men seriöst vin som är svårt att låta bli att dricka , bara njuta av i stora klunkar :)
 

Attachments

  • IMAG1433.jpg
    IMAG1433.jpg
    33,3 KB · Visningar: 335

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Helgens vinbatalj i källaren bjöd på en Rhone-drabbning i form av Vieux Telegraphe -10 VS Chat. Beaucastel -10 och som referens på hur det också kan smaka kastade vi in en "Arc Du Rhone C9DP" vilket är restaurangrossisternas 149-kronors C9DP som man säljer in till pizzerian i Emmaboda när de vill ha "något fint franskt" på menyn.

Resultatet då utan att bli allt för detaljerad; jo, alla var överens att det förmodligen går att koka rätt god rödvinsdojja på Arc du Rhone, i övrigt smakade den lika gott som tändvätska i sällskap med de andra två.
Vidare var alla överrens om att både Telegraphe och Beaucastel var otroligt bra och välgjorda viner och värda vartenda öre av de 450 respektive 650 kronor man får betala på SB. Beaucastelen glänste garanterat starkast och trots att Telegraphen var ett mycket trevligt vin så var alla provare överens om att Beaucastelen stal showen fullständigt.
När dyrgriparna sedan var överstökade återstod en god bit av kvällen varvid jag slängde in en låda Petit Barbaras som jag precis fått från Franska Vinlistan till vargarna och den stod sig faktiskt mycket väl trots tidigare flarror, så väl att jag nog får ha några fler lådor av den vid nästa beställning.
Åt gjorde vi också, först en Soppa på trattkantarell och tryffel följt av en lågtempad älgstek, svampragu på svensk skogssvamp, picklade smålökar och polkabetor samt en jordärtsskockspure med karljohansvamp och tryffel.
Desserten bestod av dominikanska cigarrer stora som scudmisiler samt konjak av god kvalité.

Bra kväll med en något mindre bra dagen efter, jag är i övrigt mycket nöjd att jag har en låda av Beaucastelen och Telen i källaren, det ska bli kul att följa dem vidare...
20131116_220918.jpg
 
Trådskapare
A
Var på hensexa i helgen. Medan resten av gänget roade sig med att bli utkastade från tweed genom att öppna upp en medhavd burköl och placera den på bardisken tog jag mig en mental bensträckare hos Totte. Fick ett litet smarrigt smakprov Mersault "en la Barre" 2007 från producenten Antoine Jobard.

Ung syra men sköna smöriga toner, bra koncentration och längd. Godis för en sargad själ.

Vilken vitsig vinkel det blev på bilden. Hipster-reverse-angle.
Att lyckas bli utslängd från Tweed är lite av en merit.

Vit bourgogne är aldrig fel. Ingen producent jag kan komma på att jag provat dock. Men så har jag mycket att lära i Bourgogne
 
Trådskapare
A
-Helgens vinbatalj i källaren bjöd på en Rhone-drabbning i form av Vieux Telegraphe -10 VS Chat. Beaucastel -10 och som referens på hur det också kan smaka kastade vi in en "Arc Du Rhone C9DP" vilket är restaurangrossisternas 149-kronors C9DP som man säljer in till pizzerian i Emmaboda när de vill ha "något fint franskt" på menyn.

Resultatet då utan att bli allt för detaljerad; jo, alla var överens att det förmodligen går att koka rätt god rödvinsdojja på Arc du Rhone, i övrigt smakade den lika gott som tändvätska i sällskap med de andra två.
Vidare var alla överrens om att både Telegraphe och Beaucastel var otroligt bra och välgjorda viner och värda vartenda öre av de 450 respektive 650 kronor man får betala på SB. Beaucastelen glänste garanterat starkast och trots att Telegraphen var ett mycket trevligt vin så var alla provare överens om att Beaucastelen stal showen fullständigt.
När dyrgriparna sedan var överstökade återstod en god bit av kvällen varvid jag slängde in en låda Petit Barbaras som jag precis fått från Franska Vinlistan till vargarna och den stod sig faktiskt mycket väl trots tidigare flarror, så väl att jag nog får ha några fler lådor av den vid nästa beställning.
Åt gjorde vi också, först en Soppa på trattkantarell och tryffel följt av en lågtempad älgstek, svampragu på svensk skogssvamp, picklade smålökar och polkabetor samt en jordärtsskockspure med karljohansvamp och tryffel.
Desserten bestod av dominikanska cigarrer stora som scudmisiler samt konjak av god kvalité.

Bra kväll med en något mindre bra dagen efter, jag är i övrigt mycket nöjd att jag har en låda av Beaucastelen och Telen i källaren, det ska bli kul att följa dem vidare...Visa bifogad bild 387

Petit Barbaras brukar jag ha som bjudvin i båten och liknande. Verkar uppskattas av de fleksta.

I övrigt är jag väl inte forumets största Rhônefantast :). Men jag kanske kan lära mig.
 

Elvis

Medlem
Har precis hittat Manilas näst bästa vinhandlare som dessutom råkar ha butik bara 2 km från där jag bor. Praktiskt. Där köpte jag en Henriot Blanc de Blancs härom dagen och korkade upp tillsammans med svärföräldrarna till en laxmiddag som svärmor hade lagat åt oss.

Nötter, tydligt Mesnil-karaktär, blodapelsin, mynta, mognad, ett riktigt kraftpaket. Ett häftigt vin och en perfekt matchampagne. Ett bra exempel på att en ung blanc de blancs inte behöver vara liktydigt med apertifchampagne.
 
Toppen