Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sjödin

Joråsåatt...
Har precis hittat Manilas näst bästa vinhandlare som dessutom råkar ha butik bara 2 km från där jag bor. Praktiskt. Där köpte jag en Henriot Blanc de Blancs härom dagen och korkade upp tillsammans med svärföräldrarna till en laxmiddag som svärmor hade lagat åt oss.

Nötter, tydligt Mesnil-karaktär, blodapelsin, mynta, mognad, ett riktigt kraftpaket. Ett häftigt vin och en perfekt matchampagne. Ett bra exempel på att en ung blanc de blancs inte behöver vara liktydigt med apertifchampagne.
Hur ligger priserna på vin generellt mot Europa?
 

Elvis

Medlem
Hur ligger priserna på vin generellt mot Europa?

Champagne och europeiska kvalitetsviner ligger ungefär 30% över Systembolaget. Det är inte på grund av skatter, som i Thailand, utan på grund av det nästan inte finns någon efterfrågan alls och de få specialbutiker som finns inte har några volymer.

Felton Road köper jag dock direkt av importören för priser som ligger strax under Systembolaget. Och då får jag det hemkört på köpet.
 

gece

Man vänjer sig.
Fick ett litet smarrigt smakprov Mersault "en la Barre" 2007 från producenten Antoine Jobard.

Ung syra men sköna smöriga toner, bra koncentration och längd. Godis för en sargad själ.
Tyckte väl jag kände igen det där namnet, och handlingarna visar att jag drack 04:an på Fäviken i september. Jag hade uppmärksamheten mer på maten vid tillfället, men minns att jag tänkte på ett rejält stycke sammetslen ek. Instämmer att det är balsam för själen (eller gommen iaf), fantastiskt gott.
 
Trådskapare
A
Igår blev det Juhlins alkoholfria BdB. Jag är förvirrad. Vet inte vad syftet med denna lansering är, men som champagne-älskare dricker jag hellre Ramlösa om jag måste avstå alkohol.
Stora bubblor, söt och dör direkt. Jag pinar i mig det som återstår i glaset innan jag vaskar resten.
Varför blev du förvirrad. Alkohofritt vin är sällan det bästa alkoholfria alternativet :)
 

downtown

Medlem
Varför blev du förvirrad. Alkohofritt vin är sällan det bästa alkoholfria alternativet :)
Jag blev förvirrad därför att jag inte förstår vilka som kan tänkas köpa detta "vin" mer än en gång (bara för att ha provat). Jämfört med andra kändisar som lanserat vin är Richard ganska okänd för den stora massan. De som vet vem han är ställer gissningsvis lite högre krav på det som dricks. Jag har svårt att se vilken målgrupp hans vin har.
På sätt och vis kan jag förstå att han väljer ett alkoholfritt vin, dels för att han förmodligen inte vill sätta sitt namn på en champagne om den inte håller mycket hög kvalité och dels för att konkurrensen är mycket mindre i det alkoholfria segmentet. Förhoppningsvis gör han det enbart p.g.a. pengarna han eventuellt kan tjäna, för jag har svårt att tro att han ens själv tycker att det är gott.
Själv dricker jag hellre t.ex. vatten eller Pommac och accepterar det för vad det är, istället för att försöka ersätta upplevelsen som ett riktigt vin ger, med ett alkoholfritt som aldrig kommer i närheten av äkta vara.
 
Trådskapare
A
Jag blev förvirrad därför att jag inte förstår vilka som kan tänkas köpa detta "vin" mer än en gång (bara för att ha provat). Jämfört med andra kändisar som lanserat vin är Richard ganska okänd för den stora massan. De som vet vem han är ställer gissningsvis lite högre krav på det som dricks. Jag har svårt att se vilken målgrupp hans vin har.
På sätt och vis kan jag förstå att han väljer ett alkoholfritt vin, dels för att han förmodligen inte vill sätta sitt namn på en champagne om den inte håller mycket hög kvalité och dels för att konkurrensen är mycket mindre i det alkoholfria segmentet. Förhoppningsvis gör han det enbart p.g.a. pengarna han eventuellt kan tjäna, för jag har svårt att tro att han ens själv tycker att det är gott.
Själv dricker jag hellre t.ex. vatten eller Pommac och accepterar det för vad det är, istället för att försöka ersätta upplevelsen som ett riktigt vin ger, med ett alkoholfritt som aldrig kommer i närheten av äkta vara.
Påminner mig om en "gammal" debatt med dåvarande UNF-ordförande Linda Engström där vi var något oense om alkoholfria alternativ

Från hennes blogg
3. Vinfolket är missunnsamma. Det här är en del av ett inlägg på forumet ”Sedan har jag SÅ svårt för alkoholfria alternativ som ska vara ”högtidliga”, menar hon läsk? För att dricka alkoholfri öl och vin är lika meningsfullt som Quorn. Varför inte acceptera att man valt bort alkohol och istället väljer att dricka de andra drycker naturen gett, frukter, vatten och mjölkbaserad drinkar (hon tror tydligen att det bara finns mjölk som alternativ)” Hur missunnsam får man vara. Alla 58 % av jordens befolkning som inte dricker alkohols ska bara vara hänvisade till ”naturliga” drycker. Då ingår ju inte ens läsk. Varför ska inte jag ha rätt att dricka högtidliga och avancerade drinkar bara för att jag vill ha dem fria från alkohol? Tala om att vara trångsynt och ta patent på vad högtidlighet är.
 

downtown

Medlem
Påminner mig om en "gammal" debatt med dåvarande UNF-ordförande Linda Engström där vi var något oense om alkoholfria alternativ

Från hennes blogg
Håller helt med dig i det du skriver där. Tramsigt att påstå att endast alkoholfria drycker i form av vin eller öl kan ge en upplevelse av festlig status.
För min del avspeglas det här tänket i det mesta jag gör. Varför kämpa för att nå upp till något halvdåligt som inte räcker hela vägen fram, när man kan välja alternativ som kan stå på egna ben.
Jag säger inte att jag avstår om jag inte får det bästa, men jag strävar alltid efter att göra det bästa av det man har. Många människor nöjer sig med dåliga alternativ. Som exempel kan jag ta min fru som tycker att jag är så jäkla märkvärdig när jag ser till att vinet har rätt temperatur vid servering, att jag ofta föredrar ett vitt vin till ost eller när jag står och putsar glasen innan det ska drickas vin. Hos svärföräldrarna (som ibland har dåligt diskade vinglas med rester av diskmedel) ser jag själv till att glasen blir ordentligt diskade innan det ska serveras. Några i min omgivning bryr sig helt enkelt inte så mycket om att få en så bra upplevelse som möjligt.
En del skulle säkert tycka att det är snobberi, men som Ni här på forumet säkert håller med mig om tycker jag det är värt att anstränga sig lite för att göra upplevelsen lite bättre.

Nu gjorde jag visst lite avsteg ifrån ämnet, men det är lätt att fladdra iväg i en sån här debatt. :)
 

sunqan

Vinös
Den bästa kommentaren när det kommer till surrogat (för öl, vin, yoghurt osv) är ett spontant "det smakar inte SÅ illa".
 

Per Stade

Lege artis
Trots att "vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift" så föredrar jag ett gott vatten, gärna med bubblor, som alternativ måltidsdryck om jag vill ha ett alkoholfritt alternativ. Jag har aldrig riktigt förstått poängen med, eller varför det är festligt, att leka låtsaslekar.
 

kayaker

Cyklist
Jag blev förvirrad därför att jag inte förstår vilka som kan tänkas köpa detta "vin" mer än en gång (bara för att ha provat). Jämfört med andra kändisar som lanserat vin är Richard ganska okänd för den stora massan. De som vet vem han är ställer gissningsvis lite högre krav på det som dricks. Jag har svårt att se vilken målgrupp hans vin har.
Beställningsjobb från IOGT-NTO? De har säkert lovat att köpa ett gäng pallar. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"Det var på Unga Örnar som jag lärde mig supa!" Sa alltid en av mina gamla lärarinnor med sina gener helt från Norrlands träskbemängda inland. Så något gott för de ju med sig, de där festlighetsfascisterna.
På vägen hem från Tokyo idag, så passade jag på att stanna till vid en Riedel Wine Bar och, som vanligt, späka mig med Pinot noir. Jag har ännu inte förstått vitsen med dessa viner, men obsessivt ger jag mig på dem så fort möjlighet bjuds. Detta eftersom min kära hustru ger mig onda ögat om jag råkar få för mig att ta med en PN på restaurang.
Röd Bordeaux, Sauternes, Mosel, Cali Cab, Oz Shiraz, Rioja, Barolo, Jura, Barbaresco mfl mfl mfl distrikt och druvsorter har poletten ramlat ned redan vid första försöket. Med PN har j dock rivit ut mig ur alla kvalomgångar. Trots det väljer jag ständigt att envetet kämpa vidare. Det tog mig 15 smörgåsar att börja tycka om Vegemite. ...över 50 försök att börja älska NATTO (jästa sojabönor). Surströmming, redan på 2a försöket. Shouchu av sötpotatis tog ett år av kendofestande (minst en gång i veckan) innan det förvandlades från finkel till sublim njutning.
En vacker dag så är jag övertygad om att jag vaknar upp ur min slummer och plötsligt inser det fantastiska med PN. Om jag nu inte hinner bli nykterist innan dess, förståss. Det är ju betydligt billigare att vara IOGT:are än att gilla Bourgogne, och förmodligen ungefär lika roligt.
 

chambertin

Medlem
"Det var på Unga Örnar som jag lärde mig supa!" Sa alltid en av mina gamla lärarinnor med sina gener helt från Norrlands träskbemängda inland. Så något gott för de ju med sig, de där festlighetsfascisterna.
På vägen hem från Tokyo idag, så passade jag på att stanna till vid en Riedel Wine Bar och, som vanligt, späka mig med Pinot noir. Jag har ännu inte förstått vitsen med dessa viner, men obsessivt ger jag mig på dem så fort möjlighet bjuds. Detta eftersom min kära hustru ger mig onda ögat om jag råkar få för mig att ta med en PN på restaurang.
Röd Bordeaux, Sauternes, Mosel, Cali Cab, Oz Shiraz, Rioja, Barolo, Jura, Barbaresco mfl mfl mfl distrikt och druvsorter har poletten ramlat ned redan vid första försöket. Med PN har j dock rivit ut mig ur alla kvalomgångar. Trots det väljer jag ständigt att envetet kämpa vidare. Det tog mig 15 smörgåsar att börja tycka om Vegemite. ...över 50 försök att börja älska NATTO (jästa sojabönor). Surströmming, redan på 2a försöket. Shouchu av sötpotatis tog ett år av kendofestande (minst en gång i veckan) innan det förvandlades från finkel till sublim njutning.
En vacker dag så är jag övertygad om att jag vaknar upp ur min slummer och plötsligt inser det fantastiska med PN. Om jag nu inte hinner bli nykterist innan dess, förståss. Det är ju betydligt billigare att vara IOGT:are än att gilla Bourgogne, och förmodligen ungefär lika roligt.

Lustigt hur olika Pinot Noir kan upplevas av oss vindrickare. För egen del så var det en Clos de Vougeot -74 som drog in mig i träsket på riktigt i början av 80-talet. Prislappaen idag på en motsvarande flaska ligger kanske runt 800-1000:- och jag upplever ofta när jag provar röd Bourgone i t.ex 200-400-spannet att dom underpresterar ordentligt jfrt med andra regioners viner i samma prishärad. Vet inte riktigt vilken prishärad du rört dig i vad gäller PN men för att inte göra dig helt uppgiven så skulle jag rekommendera dig att prova lite Nya Zealändsk Pinot från t.ex Felton Road. Gillar du inte det så skall du nog ta ett break med Pinot.

Bra röd Bourgogne är annars notoriskt svårt om man inte är är beredd att slanta upp 4-siffrigt eller i närheten. Vet inget annat område som fortfrarande är ett sådant minfält i prisspannet under 500:- och där även välrecenserade viner faller ur ramen ganska ofta. När det däremot presterar så är bra Pinot inte likt ngt annan vin och det är väl därför man aldrig ger upp utan provar på oförtrutet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lustigt hur olika Pinot Noir kan upplevas av oss vindrickare. För egen del så var det en Clos de Vougeot -74 som drog in mig i träsket på riktigt i början av 80-talet. Prislappaen idag på en motsvarande flaska ligger kanske runt 800-1000:- och jag upplever ofta när jag provar röd Bourgone i t.ex 200-400-spannet att dom underpresterar ordentligt jfrt med andra regioners viner i samma prishärad. Vet inte riktigt vilken prishärad du rört dig i vad gäller PN men för att inte göra dig helt uppgiven så skulle jag rekommendera dig att prova lite Nya Zealändsk Pinot från t.ex Felton Road. Gillar du inte det så skall du nog ta ett break med Pinot.

Bra röd Bourgogne är annars notoriskt svårt om man inte är är beredd att slanta upp 4-siffrigt eller i närheten. Vet inget annat område som fortfrarande är ett sådant minfält i prisspannet under 500:- och där även välrecenserade viner faller ur ramen ganska ofta. När det däremot presterar så är bra Pinot inte likt ngt annan vin och det är väl därför man aldrig ger upp utan provar på oförtrutet.

Tack för tips.
Att ge upp är inte för mig :)
Och någon dag kommer det säkert lossna. Inom kort skall vi ha i oss ännu en Bourgogne och en Brewer-Clifton.
Har druckit "allt" från Bourgogne, utom DRC (som jag liksom Petrus har som livsmål att låta bli) och har absolut fått njuta av himmelska droppar, ssk Bonnes Mares, Chambertin och Vosne har varit bra. Men inte så jag ramlat av stolen, som tex då vi avnjöt första flaskan 2000 Pichon Baron för ganska precis ett år sedan... Prisvärdhet är ju inte en kvalitetsaspekt, men min plånbok skriker i panikångest om jag ens tänker på vad Bourgognerna från 60-talet kostade. Underligt nog gillar jag riktigt billiga, fruktiga PN, som Backhouse PN som SAS serverade på sina long hauls i fjol: då bedrev jag verksamhet ombord som hade fått Unga Örnar att sträcka på sig av stolthet :)
 

chambertin

Medlem
Tack för tips.
Att ge upp är inte för mig :)
Och någon dag kommer det säkert lossna. Inom kort skall vi ha i oss ännu en Bourgogne och en Brewer-Clifton.
Har druckit "allt" från Bourgogne, utom DRC (som jag liksom Petrus har som livsmål att låta bli) och har absolut fått njuta av himmelska droppar, ssk Bonnes Mares, Chambertin och Vosne har varit bra. Men inte så jag ramlat av stolen, som tex då vi avnjöt första flaskan 2000 Pichon Baron för ganska precis ett år sedan... Prisvärdhet är ju inte en kvalitetsaspekt, men min plånbok skriker i panikångest om jag ens tänker på vad Bourgognerna från 60-talet kostade. Underligt nog gillar jag riktigt billiga, fruktiga PN, som Backhouse PN som SAS serverade på sina long hauls i fjol: då bedrev jag verksamhet ombord som hade fått Unga Örnar att sträcka på sig av stolthet :)

Låter betryggande då @StefanAkiko. Brewer-Clifton har jag en flaska av i källaren men har inte provat ännu.
Jag är ju som du kanske förstår en "sucker" på bättre Gevrey-viner men skulle ju gärna se att det gick att njuta i även av enklare appellationer också. En Rousseau-Chambertin, DRC-La Tâche, de Vogüe-Musigny, Roty-Charmes Chambertin är alla viner som får mig om inte i extas så i alla fall att rysa av välbehag. DRC är för mig "beyond-reach" idag så jag får dricka det jag har kvar och leta nytt ngn annanstans. Nya Zealand och då särskilt Central Otago verkar för mig vara det område som utvecklas bäst och dessutom gör viner som tangerar det jag gillar i bra Bourgogne fast med en egen stil ändå. Har provat för lite Oregon-Pinot för att säga ngt om dessa men måga menar att det finns fin potential där också.

När du nämner SAS så kan jag inte låta bli att lägga upp en fil med en sida från deras Taxfree-prislista från -97 (som jag råkade ha liggande). I början 90-talet arrangerade deras vinklubb en Bourgogne-provning i som jag var på där vi drack tre DRC:er (vara Romanée-Conti -89 var en av dom) och en radda Rousseau-viner och valde väl redan då lite väg då jag insåg att jag fick en låda Clos St. Jacques för samma pengar som en flaska Conti och klassskillnaden för mig var inte himmeslvid även om den var tydlig.

Kollar man i listan så kan man kan krasst konstatera att topp-bourgopgne har 10-dubblats i pris (minst) medans t.ex Yquem kostar lite drygt det dubbla.

Köp mer Sauternes alltså (men det kanske du redan har gjort) ! :)
 

Attachments

  • 2013-12-06-1712.pdf
    64,7 KB · Visningar: 351

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fantastisk lista!
Fick jag handla från den idag med DE prislapparna så... Wow!
Förutom Oregon, så är ju Washington på G också, även om det inte bara är PN. Har gillat precis allt jag druckit och fastnat för Washingtons suveräna uttryck av Cab franc och meritage. Det finns så mckt att undersöka och studera. Har du testat ngt från Anne Gros ägor i Minervois där hennes Carignan-viner har fått flera PN-älskare på knä? Hon är ju en legend i Bourgogne, så...
 

chambertin

Medlem
Fantastisk lista!
Fick jag handla från den idag med DE prislapparna så... Wow!
Förutom Oregon, så är ju Washington på G också, även om det inte bara är PN. Har gillat precis allt jag druckit och fastnat för Washingtons suveräna uttryck av Cab franc och meritage. Det finns så mckt att undersöka och studera. Har du testat ngt från Anne Gros ägor i Minervois där hennes Carignan-viner har fått flera PN-älskare på knä? Hon är ju en legend i Bourgogne, så...

Har ju druckit några av hennes Bourgogner men inte ngt från Minervois. Får sätta upp det på att göra-listan. Den börjar i och för sig bli lite lång men bättre det än tvärtom.

Just nu köps och dricks det mer gjort på Nebbiolo och Riesling än annat men lite Pinot brukar jag försöka klämma in titt som tätt. Carignan har det varit tunnt med dock. Mourvèdre och Bandol är annars viner som jag skulle vilja botanisera mer i. Gillar C9dP med +30% Mourvèdre.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Clos de goisses 1979 på operakällarn...
Simply marvelous...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    77,4 KB · Visningar: 295
Toppen