Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Segol

Medlem
Nu blir det till att planera drycker och mat för nyår.
Lutar åt det här:
2008, Rosé de Saignée, M-N Ledru
2002, Fleur de Passion, Diebolt-Vallois
1999, Barolo Riserva Gran Bussia, Aldo Conterno
1982, Ch. Gruaud-Larose
2005, Ch. de Fargues

Det låter inte alls dumt, med den lilla brasklappen att jag hittills inte förstått storheten i Fleur de Passion men det kanske kommer då många håller den högt :)

Vi ska träffa ett par familjer med måttligt vinintresse så jag tog på mig att ta med vin. Det blir antagligen Henriot Blanc de Blancs och 2002 samt några röda där det lutar åt Nerthe 2005 och Poujeuax 2006
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har du inte fått något mail som bekräftar beställningen tror jag inte att du ska vara allt för "orolig".
Tyvärr blev det inte 60 flaskor Nebbiolo, fick detta i mailen idag:

Hej!
Langhe Nebbiolo Paolo Scavino, varunummer 9902301, som du bevakar är slut hos leverantör och kommer inte åter bli beställningsbar. Vi kommer därför att avbryta din bevakning.
-----
Men jag ger mig inte, få bli en manuell interntransfer på den när jag är tillbaka i Sverige igen... Funderade på att ta det via telefon idag men det kändes väl taskigt, de har nog lite annat at göra en dag som denna...
 
Trådskapare
A
Det låter inte alls dumt, med den lilla brasklappen att jag hittills inte förstått storheten i Fleur de Passion men det kanske kommer då många håller den högt :)

Vi ska träffa ett par familjer med måttligt vinintresse så jag tog på mig att ta med vin. Det blir antagligen Henriot Blanc de Blancs och 2002 samt några röda där det lutar åt Nerthe 2005 och Poujeuax 2006
Själv blir det nog bara champagne. Står för matlagning och vin så försöker hålla det enkelt. Ska ner i källaren och se vad jag hittar men just nu lutar det åt

Kanapéer -- 2002 Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillon
Carpaccio på tonfisk - 1989 Veuve Clicquot rosé
Hummer med tryffelmajonnäs -- 1996 Henriot Enchanteleurs
Ugnsbakad Marulk , beurre blanc med tryffel, 1996 Billecart Salmon Grande Cuvée

Står inte för efterrätten så har lite olika varianter beroende på vad som sätts på bordet.. Så får se helt enkelt.

Tolvslaget blir det nog en Selosse Inital.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Själv blir det nog bara champagne. Står för matlagning och vin så försöker hålla det enkelt. Ska ner i källaren och se vad jag hittar men just nu lutar det åt

Kanapéer -- 2002 Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillon
Carpaccio på tonfisk - 1989 Veuve Clicquot rosé
Hummer med tryffelmajonnäs -- 1996 Henriot Enchanteleurs
Ugnsbakad Marulk , beurre blanc med tryffel, 1996 Billecart Salmon Grande Cuvée

Står inte för efterrätten så har lite olika varianter beroende på vad som sätts på bordet.. Så får se helt enkelt.

Tolvslaget blir det nog en Selosse Inital.
Ibland kan det vara skönt att bara laga och dricka något riktigt enkelt!;)
 

Mats

Gone todash....
Tyvärr blev det inte 60 flaskor Nebbiolo, fick detta i mailen idag:

Hej!
Langhe Nebbiolo Paolo Scavino, varunummer 9902301, som du bevakar är slut hos leverantör och kommer inte åter bli beställningsbar. Vi kommer därför att avbryta din bevakning.
-----
Men jag ger mig inte, få bli en manuell interntransfer på den när jag är tillbaka i Sverige igen... Funderade på att ta det via telefon idag men det kändes väl taskigt, de har nog lite annat at göra en dag som denna...

SB är för härliga. Eftersom jag kunde beställa förra gången när du bara kunde bevaka gick jag in igen nu, och då websaldot sa 27 st kunde jag inte låta bli ett beställa en till bara för att prova.... Beställningen gick iväg utan problem och jag fick bekräftelsemail:
VarunrNamnFörpackningAntalPrisPris totalt
99023Langhe Nebbiolo Paolo ScavinoHelbutelj (750 ml)1150,00150,00

Att betala: 150,00

Spännande fortsättning kommer om nån vecka.
 
Trådskapare
A
SB är för härliga. Eftersom jag kunde beställa förra gången när du bara kunde bevaka gick jag in igen nu, och då websaldot sa 27 st kunde jag inte låta bli ett beställa en till bara för att prova.... Beställningen gick iväg utan problem och jag fick bekräftelsemail:
VarunrNamnFörpackningAntalPrisPris totalt
99023Langhe Nebbiolo Paolo ScavinoHelbutelj (750 ml)1150,00150,00

Att betala: 150,00

Spännande fortsättning kommer om nån vecka.

För mig kommer den blå skylten upp -- bevaka vara --. Systembolagets webbsida är inte helt konsekvent :)
 

chambertin

Medlem
Det låter inte alls dumt, med den lilla brasklappen att jag hittills inte förstått storheten i Fleur de Passion men det kanske kommer då många håller den högt :)

Vi ska träffa ett par familjer med måttligt vinintresse så jag tog på mig att ta med vin. Det blir antagligen Henriot Blanc de Blancs och 2002 samt några röda där det lutar åt Nerthe 2005 och Poujeuax 2006

Nej jag är väl ingen jättefan av Fleur de Passion heller men tycker nog att den presterar ganska bra i kategorin BdB runt 500-lappen.
Nu har jag inte druckit den heller på några år så var lite nyfiken på hur den utvecklats. Kanske skall ta den till amuserna i stället och ha ngt annat till hummersoppan (som den var tänkt till först).

Provar just nu den vita1996, Ch. Smith Haut-Lafite och det är ett alternativ. Ett annat är 2010, La Fontaine från Dom Grand Veneur.

Låter trevligt med La Nerthe -05. En årgång som har kommit runt ganska fort tycker jag och dricker fint nu.
Poujeaux -06 har jag inte provat men slottet brukar prestera bra har jag för mig. Henriot gillar jag skarpt så låter som ett bra val.

Glad att jag slapp välja vin på SB idag. Påminde väldigt mkt om en Sovjetiskt livsmedelsaffär på 70-talet (tomma hyllor, långa köer,..... Världens bästa system/sortiment lämnades med ett leende och det trots kämpande och mkt vänlig personal).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag får också den. På vilket sätt har @Mats smörat för Magdalena? Har vi en katt bland hermelinerna? ;)
Kan ju synas märkligt att vända upp och ner på hela forumet för att man inte får tag på en 150-kronors vardagsflarra men det retar mig otroligt när SB i sann DDR-sverigeanda inte låter mig med ett enkelt knapptryck få den flaskan jag vill ha trots att det finns lådvis av den på bolagen i storstäderna. Visst, jag kan ringa mitt lokala bolag härifrån via sattelittelefon och härja eller jag kan fysiskt resa hem till sverige och gå in i butiken och be dem ta hem flaskan men att göra det på internet? Icke.
-Om de nu ska ha monopol får de väl åtminstone ge folk en vettig möjlighet att få tag på ett vin utan att behöva slå knut på sig själv..?
Arrrgh, urrgh, snigel på ögat, etc.
 

chambertin

Medlem
Kan ju synas märkligt att vända upp och ner på hela forumet för att man inte får tag på en 150-kronors vardagsflarra men det retar mig otroligt när SB i sann DDR-sverigeanda inte låter mig med ett enkelt knapptryck få den flaskan jag vill ha trots att det finns lådvis av den på bolagen i storstäderna. Visst, jag kan ringa mitt lokala bolag härifrån via sattelittelefon och härja eller jag kan fysiskt resa hem till sverige och gå in i butiken och be dem ta hem flaskan men att göra det på internet? Icke.
-Om de nu ska ha monopol får de väl åtminstone ge folk en vettig möjlighet att få tag på ett vin utan att behöva slå knut på sig själv..?
Arrrgh, urrgh, snigel på ögat, etc.

Du har missförstått det här med monopol @emanuel :)
Det är enbart pga av monopolsituationen som dom kan göra så här och inget kan få dom att ändra på det så länge dom själva inte vill det.

Har vårt folkkära f.d apoteksmonopol i färskt minne där man tyckte att det var ok att man en söndag inte ens kunde köpa en Panodil.
 
Trådskapare
A
Du har missförstått det här med monopol @emanuel :)
Det är enbart pga av monopolsituationen som dom kan göra så här och inget kan få dom att ändra på det så länge dom själva inte vill det.

Har vårt folkkära f.d apoteksmonopol i färskt minne där man tyckte att det var ok att man en söndag inte ens kunde köpa en Panodil.

För mycket Panodil är skadligt, Nu finns det ju i varje livsmedelsbutik. Ur folkhälsosynpunkt borde det omedelbart regleras.
 
Trådskapare
A
2007 Cavallotto Bricco Boschis Pondus och kraft. Har inte hänt så mycket på 8 månader. Vinet är mer tillgängligt än exempelvis 04an. Mogna toner i smaken men fortsatt bra med tryck i tanninerna. Lite förvånad över att de inte utvecklats något men tror fortsatt inte det är en långliggare utan ett vin att dricka nu och 3-5 år framåt
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För mycket Panodil är skadligt, Nu finns det ju i varje livsmedelsbutik. Ur folkhälsosynpunkt borde det omedelbart regleras.
En ny fråga för Folkpartiet att ta tag i nu när de nog vill undvika att förknippas med skolpolitiken inför valet? "Vi måste slå vakt om den restriktiva läkemedelspolitiken och få bort kommersialismen!"
 
Trådskapare
A
En ny fråga för Folkpartiet att ta tag i nu när de nog vill undvika att förknippas med skolpolitiken inför valet? "Vi måste slå vakt om den restriktiva läkemedelspolitiken och få bort kommersialismen!"

Folkpartiet Liberalerna, monopolens och förbudens väktare.

Att den kristna högern driver förbud och moralism är ju inte förvånande men att ett sk liberalt parti står på barrikaderna och slåss för mer inskränkningar upphör inte att förundra mig.
 

Gurto

Medlem
Petra Unger Riesling Erste Lage Stein Gaisberg, Kremstal 2010 (Bergtunga med blomkål, skärbönor och brynt dillsmör) I doften ljus grapefrukt, persika, en liten skvätt diesel, lite vitpeppar och ett litet myntablad. Smakmässigt citrus och mer mogen persika, lite grapebeska, pepprig kryddighet och kännbar, men ändå välintegrerad, alkoholvärme (14%), ganska hög syra men ej rakbladsvass.

Vettig utan att vara en toppriesling. Sparade ett glas i flaskan till idag och tycker att den förlorade lite spänst nu på dag två. Gick bra till maten.
 

Mats

Gone todash....
Jag får också den. På vilket sätt har @Mats smörat för Magdalena? Har vi en katt bland hermelinerna? ;)[--/quote]
Flytta till Umeå grabbar, det är här det händer! ...Eller så är vi så långt borta att det riktiga websaldot inte nått oss än ....
 

Elvis

Medlem
Här i Manila är det redan eftermiddag och bara några timmar tills det ska korkas upp. Det blir foie gras i rikliga mängder och Grande Dame 1988, därefter entrecôte och potatisgratäng (här känns potatisgratäng svenskt!) och en Sassicaia 2006. Ska försöka spara lite Grande Dame 1988 till tolvslaget, annars får jag gå till plan B (jag har en Krug GC i kylskåpet…).

Gott nytt år!
 
Toppen