Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Här i Manila är det redan eftermiddag och bara några timmar tills det ska korkas upp. Det blir foie gras i rikliga mängder och Grande Dame 1988, därefter entrecôte och potatisgratäng (här känns potatisgratäng svenskt!) och en Sassicaia 2006. Ska försöka spara lite Grande Dame 1988 till tolvslaget, annars får jag gå till plan B (jag har en Krug GC i kylskåpet…).

Gott nytt år!
Jag ser att du går för lite enklare bubbel vid 12-slaget.;)
Gott nytt och år grattis till att vara först ut !
 

jocke

Medlem
Blir en Comtes 1990 och en Caudalies Rosé. Kan nog bli ngt mer. Hmm kan bli lite mkt för det är bara jag och fru :). eller nä det kan aldrig bli för mkt champagne. Pilgrimsmusslor i champagnesås, oxfilé och mandelpotatis och Cream Brulée står på menu. Hmm kanske måste korka upp en flaska redan nu :)

Gott nytt år och jag hoppas det blir många trevlig inköp och dryckesupplevelser under 2014
 

Attachments

  • Comtes.JPG
    Comtes.JPG
    54,5 KB · Visningar: 369
Trådskapare
A
Blir en Comtes 1990 och en Caudalies Rosé. Kan nog bli ngt mer. Hmm kan bli lite mkt för det är bara jag och fru :). eller nä det kan aldrig bli för mkt champagne. Pilgrimsmusslor i champagnesås, oxfilé och mandelpotatis och Cream Brulée står på menu. Hmm kanske måste korka upp en flaska redan nu :)

Gott nytt år och jag hoppas det blir många trevlig inköp och dryckesupplevelser under 2014
Detsamma till dig, blir kul att höra hur Comtes 1990 är. Länge sedan jag drack den
 
Trådskapare
A
Här i Manila är det redan eftermiddag och bara några timmar tills det ska korkas upp. Det blir foie gras i rikliga mängder och Grande Dame 1988, därefter entrecôte och potatisgratäng (här känns potatisgratäng svenskt!) och en Sassicaia 2006. Ska försöka spara lite Grande Dame 1988 till tolvslaget, annars får jag gå till plan B (jag har en Krug GC i kylskåpet…).

Gott nytt år!

Gott nytt år. 2014/2015 lär du ligga efter i tiden :)
 
Trådskapare
A
I afton blir det,
Delamotte, NV Blanc de blancs, magnum
deVenoge, 2000 Blanc de blancs 175 year Anniversary, magnum
Pol Roger, 2002, magnum
Perrier Jouet, Belle Epoque 2002, magnum
Bonnaire, 1996 Prestige, magnum
Louis Roederer, 2008 Rose, magnum
för tolvslaget får det bli något spontant!

Gott Nytt År!
Här blir det följande lilla vertikal:

Dom Pérignon 1990
Dom Pérignon 1996

Gott Nytt År!

Ingen av er kommer att lida allt för mycket
 
Gott nytt år!

Som nyårschampagne hade jag Cristal 2006. Den var en alldeles enastående, redan nu. Dess vanliga rika, nästan tropiska fruktighet fanns där.
Jag kan ha varit påverkad av att jag redan läst Juhlins omdöme, men jag tycker nog att den var en aning vassare än 2005:an.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag hade Gonet-Medeville som inte va så jättebra, sedan Leclarc-Briant Rubis de noirs 2002 som hade en aning för mycket rödvin för mig.
Sen blev det en Selosse Rose deg 2011 som kändes väldigt ung men jäkligt god.
Efter det blev det en Egly-Ouriet Vignes de vrigny deg 2011. jäkligt smarrig också men inte lika fet som egly brukar vara. Avslutar nu med Ron Zacapa XO :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Folkpartiet Liberalerna, monopolens och förbudens väktare.

Att den kristna högern driver förbud och moralism är ju inte förvånande men att ett sk liberalt parti står på barrikaderna och slåss för mer inskränkningar upphör inte att förundra mig.
För mycket frihet är skadligt för massorna och det är bara den politiska eliten som vet vad som är bäst... Liberalismen i ett nötskal. Hurwen. Snigel på ögat :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
God fortsättning alla!
Själv har jag som mål för 2014 att dricka fler riktigt goda viner och att delta vid minst två vinkvällar utanför Umeå och Tokyo. Känns spännande. (Jo, ähum, räknar fö in Stlm till Umeå.)
 

jocke

Medlem
Comtes 1990. Guldfärgad. Lukten är sött, lite mot aprikos. Smaken är väldigt komplex, äpple, jordgubb, honung, fett, mandel och sött på ett bra sätt. Lång eftersmak. En riktig härlig Comtes som jag tror är på sin topp men kommer nog vara där ett tag till. Den är inte påväg ner iallafall. Har bara en till i källaren :(
 
Trådskapare
A
Nyår, god mat, gott sällskap och gott vin. Precis som det ska vara. Blev lite förändrade dryckesplaner baserat på vad som fanns tillgängligt i källaren

2013-12-31 14.10.04.jpg


2002 Diebolt-Vallois Fleur De Passion. Serverades till lite enklare tilltugg samt till kanapéer med bland annat löjrom, sikrom och ren. Söt doft, inte så mineralisk som den borde vara. Naturligtvis citrus och tropiska frukter. Smaken är krämig, lite väl söt, inte olik Comtes De Champagne. Vinet har börjat komma på plats men det krävs några år till innan man öppnar nästa. Fågel eller fisk, jag vet inte.

1989 Veuve Clicquot Ponsardin Rosé Cave Privée. Carpaccio på tonfisk . Sista flaskan i källaren och det är med lite sorg i hjärtat som jag ser den försvinna. Mycket trevlig doft med rostade mognadstoner. Friskt vin som inte känns åldermässigt som en 89a men har alla de kvaliteter många 89or har. Som tidigare, det är inget stort vin men ett mycket gott vin.

1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Hummer med tryffelmajonnäs. Fortsätter att imponera. Det här är helt klart en av de bättre 1996orna och ett vin som till skillnad mot enklare viner klarar att balansera upp syran från årgången. Bra brödig doft, komplex smak som mynnar ut i en lång eftersmak. Mycket bra och en flaska som var åt det friskare hållet.

2002 Philipponnat Clos des Goisses Serverad till ugnsbakad marulk, beurre blanc med tryffel. Dekanterad. Kraftig vin som fungerar väldigt bra till mat. En årgång av CdG som kommer bli en av de klassiska. Pinotdominerad doft. Kräver värme och luft för att öppna upp. Ett stort vin som ska lagras i ett antal år till för att komma till sin fulla rätt.

P1000075.JPG

Ugnsbakad marulk. Får jobba lite på uppläggning och önskat lite mer färg på marulken. Det var dock väldigt gott och är lite stolt över en perfekt beurre blanc.

Paul Dethune Blanc de Noirs. Till ostbricka med bland annat Langres. Chabichou du Poitou och Brie de Meaux. Degad mars 2011 Har utvecklats en hel del sedan sist jag drack denna degorgering. Fint bröd och bärdominerad doft med bra koncentration i smaken. Krämig mousse och bra eftersmak. Har ett skönt bett i avslutet som hänger kvar i munnen. Fungerade väldigt bra till osten

2009 Ruppertsberger Linsenbusch Riesling Eiswein
och Brännlands Iscider. Pavlova med lemon curl och bär. Köpte Ruppertsberger då det var den enda tillgängliga Eiswein som fanns på SB och jag kan bara rekommendera er att undvika det vinet. Vinet har en grumlig, lite otrevlig färg. Kan inte helt bekriva den men lätt gråaktig, lite sjuklig ton. Vinet är ganska menlöst och har tunn framtoning med svag syra. Ett vin som inte gör någon glad. Brännlands däremot är mörkt gyllengult, friskt med skön sötma som fungerar väldigt bra till efterrätten. Precis så bra som det var för någon månad sedan. Gillar verkligen den här drycken

Till tolvslaget blev det en Selosse Initale, degad mars 2010. Exotiskt är väl det bästa sättet att beskriva doften på det här vinet . Begynnande mognad som adderar smörighet till doften. Bra, koncentrerat vin med syra som känns upp i gommen. Så här i efterhand skulle jag tagit det här vinet som förstavin, dels då syran är mer dominerande, dels då FdP var kvällens svagaste champagne.

Får passa på att önska forumet ett Gott Nytt År och ser fram emot ett spännande 2014
 
Trådskapare
A
Gott nytt år!

Som nyårschampagne hade jag Cristal 2006. Den var en alldeles enastående, redan nu. Dess vanliga rika, nästan tropiska fruktighet fanns där.
Jag kan ha varit påverkad av att jag redan läst Juhlins omdöme, men jag tycker nog att den var en aning vassare än 2005:an.

Kan inte bärga mig tills 2008an blir tillgänglig
 
Trådskapare
A
Jag hade Gonet-Medeville som inte va så jättebra, sedan Leclarc-Briant Rubis de noirs 2002 som hade en aning för mycket rödvin för mig.
Sen blev det en Selosse Rose deg 2011 som kändes väldigt ung men jäkligt god.
Efter det blev det en Egly-Ouriet Vignes de vrigny deg 2011. jäkligt smarrig också men inte lika fet som egly brukar vara. Avslutar nu med Ron Zacapa XO :D

Gonet-Nedeville kan jag inte påminna mig om att jag provat någon gång, verkar heller inte något att jaga efter
 

Per Stade

Lege artis
Kunde naturligtvis inte hålla mig utan vi började kvällen med en magnum av Le Clos Cazals 2002. Enorm doft redan när jag öppnade flaskan. Har aldrig känt så mycket mineral både i doft och smak, som i denna, men inte den vanliga kritan utan granit. Passade ju bra ute på Koster! Fortfarande väldigt ung med massor av syra och mycket komplexitet, som väntar på att utvecklas. På slutet efter lite värme en doft av lakrits. Till förrätt naturligtvis min favorit, Kalix löjrom, jag är ju en enkel man. Varmrätten var rulader av rödspätta på en bädd av färsk spenat med fyllning av morot och purjolök och med chablissås. Fantastiskt gott. Sköljdes ner med massor av chablis. Till tolvslaget drack vi kaffe med Bortran Solera 1893, en mindre söt lillebror till Ron Zacapa.
Hummern hämtade vi idag på väg hem och delade på en ikväll och sparar en till fredag kväll.
image.jpg
 
Toppen