Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Stefani Accordini gör i mitt tycke ett av de bästa amaronen i Valpolicella. Modernist med full gas på frukt och smak. De rostade ekfaten ger en kön choklad ton samt rundar av bra.
Det blev standard amaronen ikväll. Acunatico 2009.
Håller på med Palacios från Bierzo 2011 nu. Lovande. Återkommer
 

MartinE

Medlem
Helgen har (hittills) bjudit på följande:

Agrapart Avizoise 2006: Magisk! Härligt rik och fruktig doft med inslag av tryffel, svamp, mango, röda äpplen och nougat. Hyfsat utvecklad smak med balanserad syra. Persika, röda äpplen, tutti frutti, citrusskal och äppleskal.

Pol Roger Rosé 2004: Mycket bra! Doft av mogen frukt och med rostade toner. Vinös och med mycket pinot noir i smaken! Röda bär, örter, blodapelsin, aprikos och mentol.

Louis Roederer Rosé 2008: Fantastisk! Doft av brioche och röda bär. Fruktig smak med perfekt syra. Förvånansvärt utvecklad redan idag och med potential att utvecklas till ett riktigt stort vin!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De rostade ekfaten ger en kön choklad ton samt rundar av bra.

big-chocolate-covered-penis-waffles.JPG
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är det någon affär som legat på ett lager eller? Priset verkar vara väldigt lågt, oavsett vilket vin vi pratar om.
Inhandlad på Yokohama Liquor Shop. Hur de får tag i sina viner vet jag ej. Men tüska Eiswein för 70 spänn halvan, detta sublima 20-åriga vin för 107kr och världens lägsta pris (enl Wine-Searcher Pro) på 2010 La Ferme du Mont Côtes Capelan mfl andra fynd har inte hindrat mig att handla. Har dock svårt se lönsamheten i supply chain.
Fö hade de tidigare REA på 16yr Lagavulin, just under 300kr flaskan...
En favoritbutik med andra ord :D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Testade Nomine-Renard special club 2008 igår.
Har nog ganska bra pontential men i mitt tycke så var den ganska ung nu.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack detta vin i veckan:
2009 La Nuit Magique Pinot Noir (http://www.erath.com/wines/release/977) Drack vinet på Norda Bar och Grill som ligger i nybyggda posthotellet i Göteborg.

Fantastiskt och sammetslent trots sin relativa ungdom. Allt annat än typisk PN (enligt min ringa erfarenhet) då den var mycket tät och mörkfruktig i aromen med tydliga fattoner åt choklad och cigarr. Lite av en besvikelse trots allt. Spontant kändes det lite Cote-Rotie på något vis.

Smaken var där vinet glänste, en otrolig lenhet ihop med en elektrisk känsla på tungan, inte helt olikt när man sätter tungan mot ett niovoltsbatteri *siifitzzz*. Kanske kommer aromen öppna upp med tiden, men vinet kändes ändå drickfärdigt.

Någon som har några erfarenheter av vinet?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tog en långpromenad i morse och passade på att göra lite shopping. Sedan några slöa timmar med sumo på TV. En bra dag! Imorgon blir det järnet med jobbet :)
Det första "very good" röda japanska vinet hitintills. Hemmamiddag med godsaker från Sogo samt privatimporterad brittisk ost; vackert marmorerad, luden Stilton och en mummig, något ung Cheddar.
2010 Suntory Premium Muscat Bailey A
Hajpades i Japan i våras och sålde slut direkt vid släppet, trots saftiga ~600kr flaskan. Min smaknot här!
Vi har en flaska kvar av detta burgundlika vin. Muscat Bailey A åstadkommer då sannerligen inga feta viner, trots att detta tom var extraherat. Har också en flaska ur Kejsarens produktion att avnjuta i år.
Hårt arbete detta...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Tog en långpromenad i morse och passade på att göra lite shopping. Sedan några slöa timmar med sumo på TV. En bra dag! Imorgon blir det järnet med jobbet :)
Det första "very good" röda japanska vinet hitintills. Hemmamiddag med godsaker från Sogo samt privatimporterad brittisk ost; vackert marmorerad, luden Stilton och en mummig, något ung Cheddar.
2010 Suntory Premium Muscat Bailey A
Hajpades i Japan i våras och sålde slut direkt vid släppet, trots saftiga ~600kr flaskan. Min smaknot här!
Vi har en flaska kvar av detta burgundlika vin. Muscat Bailey A åstadkommer då sannerligen inga feta viner, trots att detta tom var extraherat. Har också en flaska ur Kejsarens produktion att avnjuta i år.
Hårt arbete detta...

Kul med Japanska viner! Aldrig provat, men med tanke på Japaners känsla för renhet och kvalitet, så hade jag gärna provat. Känner inte på samma vis med vin från Kina.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det var ju en 2008. Ung för att vara en 08 eller ung generellt? :)
Nja har ju druckit ett antal -08 redan och de flesta har varit mer öppna. med undantag för Savart dame de couer -08.
Annars brukar jag uppskatta special club flaskorna men min Nomine-Renard kommer få vila något år iaf.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul med Japanska viner! Aldrig provat, men med tanke på Japaners känsla för renhet och kvalitet, så hade jag gärna provat. Känner inte på samma vis med vin från Kina.
Förhållningssättet till begreppet kvalitet skiljer sig ju markant länderna emellan...
 

Jos

Medlem
Tror vi saknar den gamla andan från forumet när det en gång i tiden skapades - o inte va lika seriöst ;)
Ja på den tiden var det ingen admin som frågade om dom skulle ingripa utan då gick dom bärsärk med redigeringsverktygen efter eget humör!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack detta vin i veckan:
2009 La Nuit Magique Pinot Noir.
Allt annat än typisk PN (enligt min ringa erfarenhet) då den var mycket tät och mörkfruktig i aromen med tydliga fattoner åt choklad och cigarr. Lite av en besvikelse trots allt. Spontant kändes det lite Cote-Rotie på något vis.
I min värld är Côte-Rôtie något alldeles magiskt som jag hitintills inte dragit åt PN-hållet. Inte ens då det gällt överfruktade Cali PN. Men, varför inte :)
Ibland duker fascinerande likheter och associationer upp.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
I fredags öppnades en flaska Domaine de l'Arlot Clos des Forets Saint-Georges 2000

Klart jordig, mullig och stenig doft som samsas med röda bär, bigarråer och en knippe nyklippt mynta. På tungan landar en härlig syra som träffar på lite animaliska toner. Tydliga men ändå lena tanniner och med frukt kvar som ger en bas och ryggrad till ett varmt och omslutande vin.

Ett härligt vin! Man kan ju vänja sig med mogen Bourgogne!

Efter det en flaska 2006 Winchelsea Estate Warri Chardonnay som tyvärr hade tappat. Frukten borta. Trist. Skyller på kompisens usla lagringsförhållanden.
Sen sherry och diverse flaskor rödvin.
 
Toppen