Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag drack vi, copy paste fr CT:

2010 Ferrer Bobet Priorat Vinyes Velles (Priorat)
This wine needs some more years and will come out ablazing in ~3 yrs time.

Today, it looks like blood with a violet streak. Has a powerful young-fruity nose with Grenache style brambles and a non-integrated behaviour on the palate. Fruit is huge and the little more than moderate acids still pierce through. The M+ tannins have their own little orchestra hidden behind the fruit. There is an integration problem, but time will mend.
Did well with all courses except dessert. Would have married anything garlic.
Wife: 89-90p.
Three btls to go, next one in 2017.
At magnificent La Rochelle in Tameikesan-o, Akasaka (Tokyo).
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
I fredags öppnades en flaska Domaine de l'Arlot Clos des Forets Saint-Georges 2000
Klart jordig, mullig och stenig doft som samsas med röda bär, bigarråer och en knippe nyklippt mynta. På tungan landar en härlig syra som träffar på lite animaliska toner. Tydliga men ändå lena tanniner och med frukt kvar som ger en bas och ryggrad till ett varmt och omslutande vin.
Ett härligt vin! Man kan ju vänja sig med mogen Bourgogne!

Efter det en flaska 2006 Winchelsea Estate Warri Chardonnay som tyvärr hade tappat. Frukten borta. Trist. Skyller på kompisens usla lagringsförhållanden.
Sen sherry och diverse flaskor rödvin.
Trist med Warri, en av de viner jag verkligen saknar från APW-tiden. Bra skit helt enkelt.
 

Larseman

Medlem
2011 Anselmann Dornfelder Trocken
Spännande vin och spännande druva.
Mörkt rött, nästan helt ogenomskinligt. Medelstor doft av gröna tomater, mandel, mörk choklad med chili (!), lite rosor (eller någon liknande parfymerad ton), gummi och nyponsoppa.
I munnen dominerar syrorna i början, men också mycket frukt. Ganska beskedliga, lite torra tanniner och en delvis bitter eftersmak med syror som hänger kvar. Inget stort vin men kul att ha provat. Köpt på flygplatsen i Frankfurt för inga pengar (10EUR). Om man nu gillar druvan och skulle vilja hitta en Dornfelder hos monopolet med världens bästa sortiment så finns det vid en snabb sökning totalt 0 (noll) att välja på...
 

Mattias Schyberg

Administratör
2011 Anselmann Dornfelder Trocken
Spännande vin och spännande druva.
Mörkt rött, nästan helt ogenomskinligt. Medelstor doft av gröna tomater, mandel, mörk choklad med chili (!), lite rosor (eller någon liknande parfymerad ton), gummi och nyponsoppa.
I munnen dominerar syrorna i början, men också mycket frukt. Ganska beskedliga, lite torra tanniner och en delvis bitter eftersmak med syror som hänger kvar. Inget stort vin men kul att ha provat. Köpt på flygplatsen i Frankfurt för inga pengar (10EUR). Om man nu gillar druvan och skulle vilja hitta en Dornfelder hos monopolet med världens bästa sortiment så finns det vid en snabb sökning totalt 0 (noll) att välja på...
Oj, vad sugen jag blev. Låter fantastiskt intressant så du beskriver det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Larseman du skall absolut copypäjsta din smaknot inklusive den salta svansen, rakt in i CT! Det är ett vin som skall uppmanas till den globala allmänheten som både gillar vin och begriper sig på Google Translate.
...här dreglas det rejält åt vad jag redan längtar efter från Anselmann...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tattinger Comtes 2004

Ek i doften mycket bubblor och liv.
I munnen är det sammetslent och sprudlande. Bubblorna dansar balett bak i gommen. Väldigt smörig
Äpple, grape en hint av citrus. Lång eftersmak och väldigt välbalanserad. Inte odrickbar idag fast skulle växa till sig om några år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på vinprovning igår och testade 8 viner, 4 vita och 4 röda, blint.

Höjdpunkten var en mogen Clos du Papillion från 2004: Varm filt, flinta, bokna äpplen och aningen svavel i aromen. Syran var hög men mjuk som sammet tack vare en trevlig fetma. Eftersmaken var lång och härligt dammig med aningen sälta. Faktiskt den bästa CB jag druckit, vilket möjligen indikerar bristande referenser.

Ett annat vin som var med på provningen var Schloss Gobelberg, riesling, Kamptal från 2005 (glömde skriva upp mer utförligt men inköpspriset var 199 kr). Mina noteringar var enligt följande: Söt, fruktig, aprikos, honung, botrytis, lut, ngt gummi. Hög syra med aningen restsötma i fyllig och aningen eldig kropp. God som tusan!

Den kändes ganska precis som en Sauternes, men torr och utan fattoner samt saffran. Famlade i mörker med min gissning och landade lite omotiverat i Loire och en halvtorr CB, med gardering på en utjäst sauternes (finns de ens?).

Vad säger ni, var jag helt på vift i min analys eller är det vanligt att riesling från Österrike kan upplevas åt det hållet?
 
Trådskapare
A
Var på vinprovning igår och testade 8 viner, 4 vita och 4 röda, blint.

Höjdpunkten var en mogen Clos du Papillion från 2004: Varm filt, flinta, bokna äpplen och aningen svavel i aromen. Syran var hög men mjuk som sammet tack vare en trevlig fetma. Eftersmaken var lång och härligt dammig med aningen sälta. Faktiskt den bästa CB jag druckit, vilket möjligen indikerar bristande referenser.

Ett annat vin som var med på provningen var Schloss Gobelberg, riesling, Kamptal från 2005 (glömde skriva upp mer utförligt men inköpspriset var 199 kr). Mina noteringar var enligt följande: Söt, fruktig, aprikos, honung, botrytis, lut, ngt gummi. Hög syra med aningen restsötma i fyllig och aningen eldig kropp. God som tusan!

Den kändes ganska precis som en Sauternes, men torr och utan fattoner samt saffran. Famlade i mörker med min gissning och landade lite omotiverat i Loire och en halvtorr CB, med gardering på en utjäst sauternes (finns de ens?).

Vad säger ni, var jag helt på vift i min analys eller är det vanligt att riesling från Österrike kan upplevas åt det hållet?

Österrikisk riesling är verkligen inte mitt område, @anders , @Peder och ett gäng andra har mer erfarenhet.
Vad gäller Sauternes, bland annat Château d'Yquem gör ett torrt vitt vin, Ygrec som jag tyvärr aldrig druckit.
 

chambertin

Medlem
Den kändes ganska precis som en Sauternes, men torr och utan fattoner samt saffran. Famlade i mörker med min gissning och landade lite omotiverat i Loire och en halvtorr CB, med gardering på en utjäst sauternes (finns de ens?).

Vad säger ni, var jag helt på vift i min analys eller är det vanligt att riesling från Österrike kan upplevas åt det hållet?

Ingen större Österrikekännare jag heller men brukar inte känna så starkt släktskap mellan Sauternes och söta Rieslingviner men som sagt jag har inte provat speciellt många Österrikiska sådana men väl en hel del tysk sådan. Men för att svara på din fråga om torra Sauternes så finns det rent tekniskt inga sådana eftersom appellationen inte tillåter att dom är torra (minimum 45g/l restsocker tror jag). Om slotten väljer att göra en torr cuvée (som t.ex Yquems "Y", Rieussecs "R", "S" från Suduiraut eller "G" från Guiraud) så blir det Bordeaux AOC på denna i så fall. Rent praktisk så kan ju då slottet också ha med vin från andra geografiska områden än just Sauternes/Barsac. Även några odlare i australien gjörde (i alla fall förr) torra viner från botrytisangripna Sauvignon+Semillion (t.ex de Bortoli).

Har hört att odlarna i Sauternes jobbar på att få en ändring till stånd så att dom skall kunna använda ngn annan AOC än den generiska Bordeaux. T.ex så fick grannområdet Cérons tillåtelse att använda Graves för sina torra vita nyligen. Allt detta är drivet av Sauternes-vinernas problem på marknaden där konsumenterna skyr söta viner allt mer. Området producerar i snitt 8 miljoner buteljer/år och man säljer 5 vilket ju är ohållbart i längden. Kunde dom få tillgång till en lite mer attraktivt och namnkunningt AOC för torra viner så skulle det kunna balansera utbud/efterfrågan mycket bättre. Eller så får vi köpa mer Sauternes allihopa !:)


Har själv inte druckit så många av dessa torra "Sauternes" men det är ofta ganska kraftfulla viner (framför allt "Y"). R från Rieussec var ganska länge sedan jag drack och stilen kan ju mycket väl ha ändrats sedan dess men den hade tydliga drag av från "Y". Jag har däremot mkt fina vinminnen från en flaska Sec från Gilette (kommer inte ihåg årgången nu men den var +25 år då i alla fall) som vi drack tidigt 90-tal och den saknade inget jag ville ha i ett moget torrt vitt vin.
 

fabio

Medlem
Vad säger ni, var jag helt på vift i min analys eller är det vanligt att riesling från Österrike kan upplevas åt det hållet?

Spontant svar - Beror på producent kanske, men riesling från Österrike upplevs enligt min erfarenhet som något kraftigare än tysk riesling

Aldrig testat aktuell producent, men en Prager Wachstum Bodenstein 2009 som påminde om din flaska lämnade jag tillbaka till SB som defekt...

Av mina favoritproducenter är det nog bara Hirtzberger jag upplevt som kraftigare, dock mycket långt från det du beskriver. Helt klart torrt (och mycket bra!)
Både Alzinger och Prager tycker jag är stramare och krispigare i stilen, Alzinger har jag ibland gissat tyskt på. Båda producenterna gör dock mycket goda viner.

FX Pichler är väl lite lösare i hullet, ingen favorit. Knoll är däremot bra. Det jag testat från Jamek har jag också gillat
 
Trådskapare
A
Det skulle finnas en flaska kvar av 2011 Langhe Nebbiolo Paolo Scavino (nr 99023) på det lokala Systembolaget så flickvännen erbjöd sig att plocka upp den på hemvägen.

Naturligtvis var lagersaldot felaktigt så 2008 Roagna Langhe Rosso (nr 79852) fick följa med hem istället. Det visade sig vara ett felköp. Tydlig Nebbiolonäsa men med en lite oren doft i bakgrunden som hänger kvar. Platt smak och det är helt klart enkelt vin. Det finns visserligen en antydan till tanniner men inte alls i närheten av vad jag väntar mig från en förhållandevis ung Nebbiolo. Helt enkelt ett grymt tråkigt vin. Blev ett halvt glas och resten gick in i kylen för eventuell matlagning eller troligare vaskning
 

Oggy

Medlem
Jag hade samma erfarenhet Anders med Roagna 2008 Langhe Rosso, men drog slutsatsen att vinet var defekt. Årgångarna 04 till 06 av samma vin har varit kanon (i synnerhet 04 och 06... där 06 blev utnämnt till årets vin av Mr. Tumble).

Men jag hade kanske fel. 2008 är nog bara ett ovanligt svagt år för vinet i fråga.
 
Last edited:
Toppen