Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA

Bäst
Krug GC. Ej lagrad annat än på TaxFree ;)

Härlig som vanligt, men jag saknar de toner som kommer när man lagrar den.
Drack den nog aningens för kall till en början. Viss eftersmak kunde skönjas även dagen efter, även om
det är långt ifrån den kola-kåda man hade i gomen efter Krug-infernot. Saknar den provningen, som fan...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Giacomo Borgogno & Figli Barbaresco Riserva 1969 till en biff med rödvinssås. Ett imponerande vin från ett mediokert år. Väl integrerad frukt, syra och tannin. Inte ett spår av trötthet ens i sista slatten i karaffen. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Weingut Ökonomierat Rebholz Riesling Trocken "vom Muschelkalk" 2012 (... eller var det 2011? tror inte det men kan inte svära).

Ganska trevlig till en början, doft av gröna äpplen och massor med godisestrar (Gott & Blandat utan lakrits?). Med lite värme och luft kommer en gräsig doft som tar över kommandot och får det hela att känna som en väldigt konstig, och inte helt aptitlig, Sauvignon Blanc.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Besökte vinmässan som hölls i Göteborg i samband med Sommelierernas Dag i söndags. Mycket vin provades men jag brydde mig inte om att anteckna då det kändes mer rätt att mingla och njuta istället. Ett vin (fanns många bra såklart) lyckades sticka ut i bruset, mycket på grund av det, för mig, unika uttrycket. 100% Carignan från Priorato. Rejält strävt med mycket skog, örter, mörka bär och en härligt rustik känsla. Unik och annorlunda.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    61,3 KB · Visningar: 312

Silex

Medlem
Drack en Paolo Scavino Barolo 2001 i helgen. Ett härligt vin med inslag av körsbär, lite ek och begynnande mognadstoner som gav komplexitet och inslag av läder. Lång eftersmak. Tanninerna och frukten säger att det här vinet skulle klara många år till i källaren och troligen integrera ektonerna lite bättre, men tanninerna togs väl om hand av en renytterfilé med svamprisotto och rotfruktspytt. Blev bara bättre under kvällen.
 
Trådskapare
A
Drack en Paolo Scavino Barolo 2001 i helgen. Ett härligt vin med inslag av körsbär, lite ek och begynnande mognadstoner som gav komplexitet och inslag av läder. Lång eftersmak. Tanninerna och frukten säger att det här vinet skulle klara många år till i källaren och troligen integrera ektonerna lite bättre, men tanninerna togs väl om hand av en renytterfilé med svamprisotto och rotfruktspytt. Blev bara bättre under kvällen.

Bra producent, bra årgång. De 2001or jag druckit generellt verkar alla behöva ett antal år till för att nå "perfektion". Å andra sidan är de väldigt goda idag. Är det inte så att man alltid hoppas att viner bara ska bli lite "bättre"?

Köpt den i Sverige och lagrat själv eller?
 

Silex

Medlem
Bra producent, bra årgång. De 2001or jag druckit generellt verkar alla behöva ett antal år till för att nå "perfektion". Å andra sidan är de väldigt goda idag. Är det inte så att man alltid hoppas att viner bara ska bli lite "bättre"?

Köpt den i Sverige och lagrat själv eller?
Håller helt med att de troligen blir bättre, men är goda nu. Köpte den när den släpptes för flera år sedan. Ursprungligen inköpt på ett annat "monopol" än vårt svenska: LCBO i Toronto.
 

chambertin

Medlem
Drack en Paolo Scavino Barolo 2001 i helgen. Ett härligt vin med inslag av körsbär, lite ek och begynnande mognadstoner som gav komplexitet och inslag av läder. Lång eftersmak. Tanninerna och frukten säger att det här vinet skulle klara många år till i källaren och troligen integrera ektonerna lite bättre, men tanninerna togs väl om hand av en renytterfilé med svamprisotto och rotfruktspytt. Blev bara bättre under kvällen.
Nebbiolo verkar ju äta ek bättre än ngn annan druva. Har ofta tyckt att Scavinos unga Barolos varit väl ektunga så kul att höra att denna verkar vara på rätt väg utan att ha trillat över kanten. Du verkar ju ha valt en trevlig rätt att matcha med också. Mums !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besökte vinmässan som hölls i Göteborg i samband med Sommelierernas Dag i söndags. Mycket vin provades men jag brydde mig inte om att anteckna då det kändes mer rätt att mingla och njuta istället. Ett vin (fanns många bra såklart) lyckades sticka ut i bruset, mycket på grund av det, för mig, unika uttrycket. 100% Carignan från Priorato. Rejält strävt med mycket skog, örter, mörka bär och en härligt rustik känsla. Unik och annorlunda.

Har du provat 100%-iga uttryck av gamla stockar av Carignane tidigare? Från Minervois? Anne Gros? Priorat?
Det är jäv**a mckt bättre viner än vad ABC-böcker beskriver Carignane som. ”Utfyllnadsdruva som används för sin syra, men som i övrigt bara är tunn och meningslöst innehållslös." Personligen uppfattar jag dem som BRA burgundiska viner som levererar både en vacker nos, en rejäl struktur, en ordentlig transparens och intressanta element att inreda denna transparens med. Makalösa viner, mao!
Och du dissar ju iaf inte detta vin - som numer står högt på MIN lista över villdrickingar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är jäv**a mckt bättre viner än vad ABC-böcker beskriver Carignane som. ”Utfyllnadsdruva som används för sin syra, men som i övrigt bara är tunn och meningslöst innehållslös." Personligen uppfattar jag dem som BRA burgundiska viner som levererar både en vacker nos, en rejäl struktur, en ordentlig transparens och intressanta element att inreda denna transparens med. Makalösa viner, mao!
Oj, har Carignan/Cariñena verkligen så dåligt rykte (snarare än att det är en druvsort som de flesta inte har någon direkt uppfattning om)? Jag kan i och för sig tänka mig att det du skriver tidigare har sagts om viner i allmänhet från Languedoc. Vad gäller druvkaraktär tycker jag att vinet både i Languedoc och när det dominerar i Priorat tenderar att ge rätt tuffa och tanninrika viner, som är torrare än de viner som görs på Bordeaux- och Rhônedruvor. Sedan är de väl i min gom mer imponerande och grabbiga än riktigt charmerande och eleganta, så "burgundisk" är väl inte det första adjektivet som jag kommer att tänka på... Men absolut viner värda att utforska, särskilt för tannintorskar.
 

Skrutt

Medlem
Oj, har Carignan/Cariñena verkligen så dåligt rykte (snarare än att det är en druvsort som de flesta inte har någon direkt uppfattning om)? Jag kan i och för sig tänka mig att det du skriver tidigare har sagts om viner i allmänhet från Languedoc. Vad gäller druvkaraktär tycker jag att vinet både i Languedoc och när det dominerar i Priorat tenderar att ge rätt tuffa och tanninrika viner, som är torrare än de viner som görs på Bordeaux- och Rhônedruvor. Sedan är de väl i min gom mer imponerande och grabbiga än riktigt charmerande och eleganta, så "burgundisk" är väl inte det första adjektivet som jag kommer att tänka på... Men absolut viner värda att utforska, särskilt för tannintorskar.
Jadis 2010 från Leon Barral raderade effektivt eventuella tvivel på carignan för min del. Kungligt. Gamla rankor iofs.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har du provat 100%-iga uttryck av gamla stockar av Carignane tidigare? Från Minervois? Anne Gros? Priorat?
Det är jäv**a mckt bättre viner än vad ABC-böcker beskriver Carignane som. ”Utfyllnadsdruva som används för sin syra, men som i övrigt bara är tunn och meningslöst innehållslös." Personligen uppfattar jag dem som BRA burgundiska viner som levererar både en vacker nos, en rejäl struktur, en ordentlig transparens och intressanta element att inreda denna transparens med. Makalösa viner, mao!
Och du dissar ju iaf inte detta vin - som numer står högt på MIN lista över villdrickingar.
Hade fram till i söndags aldrig provat en renrasig carignan. Kommer prova mer kan jag lova. Kanske är jag lite tannintorsk som @vintomas är inne på ;)
 

Gurto

Medlem
Var på Bourgogneprovning i regi av Tryffelsvinet. Provningen var stående, typ mingel, och endast 2cl per vin. Känner att jag hade behövt mer lugn och ro för att rättvist kunna uppskatta varje vin men delar med med mig av mina sparsamma noter och hoppas det kan vara av något allmänintresse iaf:
Domaine Bonneau du Martray:
Corton Charlemagne Grand Cru 2011: ungt men tillgängligt med citrus, gula äpplen och fin mineralitet. Gott och absolut tillgängligt redan nu.

-"- 2005: Stramare, mer mineraliskt och egentligen mindre tillgängligt.

-"- 2001: lite mognare men fortfarande mkt ungdomligt och inte så öppet som jag hade trott.

-"- 1994: Moget men vid god vigör. Härlig smörighet och fin, lätt rökig mineralitet i en relativt frisk stil. Mycket gott. Säkerligen på topp nu.

Domaine Comtes Georges de Vogüé:
Chambolle-Musigny 1er Cru 2011: Doft: Väldigt primär frukt - tänk röd- och blåaktiga friska bär - violblommighet. Smak: Kartig knuten frukt med viss örtig beska. Funkar att dricka på ungfrukten och även om -11 inte anses vara något långliggarårgång mår nog detta bra av ett gäng års vila.

C-M (alltså Village) 1999: Doft: mer parfym men ej så öppet. Röda bär, lite målarlåda. Smak:Stram, ej vidöppen, något snipig.

C-M 1er Cru 1999: Doft: Rödbärigt, målarlåda, gröna toner, ungt. Smak: Mer konc, fylligare, mjukare och mer kryddighet.

Musigny Grand Cru 1999: Doft: Sötare röda bär, fin parfym, målarlåda, lite skitigare (på det bra sättet), mer mineralitet, ungt. Smak: Fylligare röda bär, stallig mineralitet.

Bonnes Mares Grand Cru 1999: Doft: Fruktigare, mörkare frukt (relativt då), fin parfymering och mineralitet. Mer öppet. Smak: mörkare, mer öppet

Av dessa erfarenheter att döma är Vogüé -99 riktiga långliggare. Finns inte mycket som antyder mognad trots rätt många år på nacken (och tydligen drygt 5 timmars luftning).

Domaine Trapet Pere et Fils (förvirrade någon Bourgognekunnig på the Burgundy som jag bytte några ord med genom att referera till dem som Domaine Peret et Fils :) )
Gevrey Chambertin Ostrea 2005: Doft: Silkigt rödbärigt, lätt tropiskt, ungt men mer öppet, viss mineralitet. Smak: Fin komplex frukt, lätt stalligt

G-C 1er Cru Clos Prieur 2006: Doft: Röda bär, blodgrape, gröna toner, mineral, skitigt. Smak: Stram, röda bär, grape, gröna toner, skitig mineralitet. Bästa vinet överlag - i nuläget då.

Chambertin Grand Cru 2004: Doft: Ännu mer parfym, grape, skitig, stallig och flintig mineralitet.
Smak: Mest skitig av alla. Lite oginare smak än ovanstående. Bäst doft just nu men pga att smaken inte höll samma nivå håller jag 06 1er Cru högre.

Trapets viner var överlag mer öppna än Vogüés. Inte så att de hade speciellt mogna toner men de var definitivt mer tillgängliga.

Blev som sagt lite spretiga, korthuggna noter men kanske lyckats säga lite om vinerna som har relevans.
 
Toppen