Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2011 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso
Very young rascal but promising for the future.

Decanted for 4 hrs, not quite enough.
Intense, yet light red color. Nose is young and tight, but still sporting beautiful (little old) roses, some darkness and wet lava rock.
M+++ acids that pierce the fruit and creates a currently thin mid-palate. M+ tannin are hiding behind the fruit, making the wine seem unnecessarily watery and non-oomphy. The elderly woman's roses come in well on the palate that also sports minerality in a less than expected amount. Structurally close to a Syrah-based Côtes-du-Rhône.
Too early for our tastes. Will go well with vinaigrettes and tomato-things.
Two btls left, next one in 2016.
Wife agrees on score but did not like it for the piercing acids and not enough concentration.
At French restaurant Le Message (Gumyouji, Yokohama).
 
Trådskapare
A
Två viner från Franska Vinlistan som låg och "skräpade".

2010 Domaine Arnoux Père & Fils Savigny-lès-Beaune Les Pimentiers Franska vinlistan beskrivning stämmer väldigt bra: detta överraskande goda vin.

Ett vin som går lite mot det lättare hållet och har tydlig årångskaraktär. Elegant vin med bra syra och fint , rent anslag. De dofter man förväntar sig av en Pinot, lite blommor. Bra medelfyllig smak och skön syra. Ett inte allt för komplext vin som är gott att dricka idag

2007 Domaine Gille Côte de Nuits-Villages Om Domaine Arnoux är årgångstypisk så är det här vinet det inte. Initialt är det ganska slutet och nästan lite beskt. Tar det åt sidan och ger det lite tid och ett annat vin öppnar upp sig. Köttiga toner ovanpå bären. Lite mer syra än jag förväntade mig I smaken, fortsatt beska men mindre dominerande då de andra smakerna öppnade upp sig. Bör nog lagras men för pengarna köper jag nog hellre (även om en annan stil) 2010an.

P1000165.JPG
 

gece

Man vänjer sig.
2010 Spy Valley Pinot Noir. Rejält syradriven, lätta tanniner, lite försiktig frukt (björnbär, hallon, lingon) och ek (vanilj) som tittar fram efter lite luft. Ganska lätt, men bra längd och fräsch känsla ger tokhög klunkabilitet.
 

sunqan

Vinös
Drack en Faustino I från 1981 (köpt på till SB i november) till kalvfile med klyftrotfrukter och chilibea. Rätt schysst kombo. Vinet doftar en hel del ek, men dilltonerna är väldigt tillbakadragna. Det känns att vinet är 30+, inte så det hunnit bli trött men jag har svårt att tro att det ska lagras så jättemycket till. Senare blev det en poggio salvia 2007 (brunello). Min första reaktion var hur lika de två vinerna var. Även om det var betydligt mer syra, tanniner och frukt i poggio, så fanns det mycket likheter. Hur 17 det gått till... en 30 år gammal riojagran reservation och en 6 årgammal brunello borde inte ha så mycket gemensamt.
poggion är för övrigt ett rätt trevligt vin när man slötittar på tv en lördag, opretentiöst men ändå inte slätstruket.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack en Faustino I från 1981 (köpt på till SB i november) till kalvfile med klyftrotfrukter och chilibea. Rätt schysst kombo. Vinet doftar en hel del ek, men dilltonerna är väldigt tillbakadragna. Det känns att vinet är 30+, inte så det hunnit bli trött men jag har svårt att tro att det ska lagras så jättemycket till. Senare blev det en poggio salvia 2007 (brunello). Min första reaktion var hur lika de två vinerna var. Även om det var betydligt mer syra, tanniner och frukt i poggio, så fanns det mycket likheter. Hur 17 det gått till... en 30 år gammal riojagran reservation och en 6 årgammal brunello borde inte ha så mycket gemensamt.
poggion är för övrigt ett rätt trevligt vin när man slötittar på tv en lördag, opretentiöst men ändå inte slätstruket.
Kul! Jag fick detta blint av min hustru för några månader sedan. Hamnade i Bourgogne. Hittade inga uppenbara Rioja-markörer, men visst, när jag fick veta vad det var så kunde jag väl hitta något litet dillfrö. Blev grymt imponerad av att det var vid så god vigör. Tyckte inte det var uppenbart åldrat...men samtidigt lär det knappast utvecklas mer heller.
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Blev en längre sejour på Eriks vinbar i fredags. Drack bland annat:

2008 Louis Roederer rosé. Tillsammans med David Léclapart l'Artiste och Chartogne-Taillet Les Barres den bästa 2008 jag druckit. Väldigt ren och mineraldriven doft med mycket friska, röda bär. En del rosér kan få en lätt artificiell doft vilket helt saknas här. Klart att vinet är ungt men som med många viner från Louis Roederer lyckas man kombinera ungdomen med en hel del komplexitet. Naturligtvis beror det mycket på druvmaterialet som ger koncentrationen. Vinet växer hela tiden och det här är ett vin som kommer ge glädje många år framåt. Syradominerad smak som har bra balans med frukten vilka båda hänger med i det långa avslutet.

2004 Jacquesson Vauzelle Terme. Håller ju 2002an som en de bästa 10 (5?) champagner och 2004an ligger inte långt efter. Jag upplever 2004an som lite mindre koncentrerad. Bärig doft, krutrök, karamelliserad apelsin samt vällagrad tequila. Kraftig, tät smak i ett ändå elegant vin. Intressant att man lyckats få vinet att erbjuda så olika storheter i samma förpackning. som med 2002an, lång, lång eftersmak. Jag håller som sagt 2002an något högre men det kommer bli kul att prova dem mot varandra. Trots allt, även 2004an är ett mycket stort vin.

Kan också passa på att säga att Vazualle Terme och som det verkar alla 2004 lieux-dits från Jacquesson inte kommer att säljas till privatpersoner i Sverige. Då hela Jacquessons och för övrigt Louis Roederers sortiment går att köpa billigare utomlands rekommenderas vinintresserade att göra så. Ingen anledning att hålla lokala vinimportörer som väljer bort delar av kunderna under armarna.

Visa bifogad bild 515
Baksidan är intressantare än framsidan

2011 François Raveneau Montée de Tonnerre. Ren frisk , lite vaxad doft, naturligtvis med citron och krita. För att vara så ungt så är vinet förvånansvärt tillgängligt. Syran tar inte överhand och vinet har öppnat upp sig mer än exempelvis samma vin från 2010. Speglar väl årgången ganska bra. Tycker man lyckats få en väldigt bra balans på vinet och det är en Chablis som man kan dricka ung. Kan naturligtvis utvecklas men tror inte att det är långliggare utan bättre att dricka inom den närmaste åren.

Spännande att du håller Vauzelle terme så högt ! :) - följdfråga på det;
vilka är de tio bästa champagnerna anser du ?
 
Last edited:
Trådskapare
A
För att du inte ska få smita undan frågan, gör jag det lite enklare för dig, de tio bästa champagnerna utan att räkna med årgångar?

Det blir så tråkig lista. Samma som de flesta druckit, Krug, Salon, Selosse etc. Varför jag plockar upp en sådan som Vauzelle Terme och även L'Apotre är att de har något nytt och de är inte "labels" som alla redan känner till (förutom på forumet då :) )Det är egentligen inte så svårt. Det är klart att CdM 1979 är ett fantastiskt vin men jag blev mer överraskad av exempelvis Billecart-Salmon Grande Cuvée 1989. Välkänt vin men kanske från en lite "förbisedd" årgång.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blev Bolgheri Superiore i afton.
2008 Campo Al Mare Baia al Vento
Merlot 90% och lika delar CF och PV.
Dark ruby. Wine has LOTS of very fine sediment, so recommend standing the btl for some days before careful decanting.
Nose is warm and rich, with muffled dark berries and a herbal and mineral component. Very napaesque, screaming of Merlot. Also speaks a slightly geriatric and tired nasal prose.
On the palate this is much more sleek than the nose led us to expect. The M++ acids work well to make this Merlot like a firm handshake. Behind the fruit is a good portion of mature M+ tannins that to us was the finest building block of this wine. The wine enters in a merloty way, has a little glitch on the mid-palate and blooms for the end-game with dark fruits and fine herbal notes towards garrigue, but more sweet.
We enjoyed this rather extracted btl very much thanks to 3-4 hrs decant. Married all courses except the squid-ink-pasta, where the combo brought out a bitter metallic taste.
One btl to go, possibly 2016.
Wife agrees on the score.
At Italian 1 star restaurant, Honda, in Gaienmae (Tokyo).
 
Trådskapare
A
Drack ju ett antal 2011 Valdesil Godello Sobre Lías i somras så Godello-druvan är ingen nyhet. 2011 As Sortes Val do Bibei är dock flera klasser bättre. Precis som för Valdesil ger doften initialt ett enklare intryck än vad vinet verkligen levererar. Lime, blandat med nötter och gröna äpplen som efterhand blommar ut med exotiska frukter. Integrerad smak med torkade frukter, nötter i ett vin där de olika smakerna är tydligt framträdande. Bra krämig textur. Lång, lång eftersmak. Vill inte jämföra med andra områden utan konstaterar att Godello är en druva som kan leverera riktigt bra viner. Kan inte bedöma lagringspotentialen på det här vinet men kommer nog köpa ett par flaskor till

Var tvungen att följa upp med en 2008 Rafael Palacios Godello Louro do Bolo. Gyllengul som drar åt det mörkare hållet med en rökig doft. En hel del päron och mycket honung. Upplever samma lite feta smak som i As Sortes, en antydan till lite för mycket alkohol. Finns en komplexitet i smaken som jag inte blir helt klok då vinet å ena sidan direkt i munnen upplevs som ganska enkelt men efter ett tag så utvecklas allt mer smaklager och det lämnar efter sig en bra eftersmak. Behöver mycket luft så ska nog ligga ett antal år. Återigen en trevlig överraskning från ett för mig ganska nytt område.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Chateau Lagrange (St Julien)
Reste två frågor:
Fråga 1: Varför dricker vi öht annat än bra Bordeaux?
Jag dissar korta viner min hustru dissar viner med svag mid-palate. Svag mid-palate bekommer mig inte särskilt och korta viner stör inte min fru. Därför som våra poäng går isär här. Och därför våra poäng ofta går isär på Madiran-viner.
Fråga 2: Kan man värdera mid-palate eller avslutningen högre? Eller tycker du de smäller lika?

2014-02-06 - I LIKE THIS WINE: 90 points
Sumi ink lovers find a treasure here. Very young, splendid wine but finishing short. A great wine from this pesky vintage.

Nose filled the kitchen upon decant: Bordeaux earth, some oak and loads of sumi ink.
In the mouth it is well balanced, filling out the mid-palate well but dying off early. Tannins are strong and acids are kept well inside our accepted boundaries. Lots of young fruit.

3 btls to go, next one ~2018.
Wife: 92-93p.
Enjoyed at rising star Cuscina Avrillo 13 in Azabu-Juban (Tokyo).
 

Mattias Schyberg

Administratör
2007 Chateau Lagrange (St Julien)
Reste två frågor:
Fråga 1: Varför dricker vi öht annat än bra Bordeaux?
Jag dissar korta viner min hustru dissar viner med svag mid-palate. Svag mid-palate bekommer mig inte särskilt och korta viner stör inte min fru. Därför som våra poäng går isär här. Och därför våra poäng ofta går isär på Madiran-viner.
Fråga 2: Kan man värdera mid-palate eller avslutningen högre? Eller tycker du de smäller lika?

2014-02-06 - I LIKE THIS WINE: 90 points
Sumi ink lovers find a treasure here. Very young, splendid wine but finishing short. A great wine from this pesky vintage.

Nose filled the kitchen upon decant: Bordeaux earth, some oak and loads of sumi ink.
In the mouth it is well balanced, filling out the mid-palate well but dying off early. Tannins are strong and acids are kept well inside our accepted boundaries. Lots of young fruit.

3 btls to go, next one ~2018.
Wife: 92-93p.
Enjoyed at rising star Cuscina Avrillo 13 in Azabu-Juban (Tokyo).
Jag tycker att ett vin känns åt det kortare hållet om det saknar mitt, typ. Svårt det där med längd i vin. Låter dock som ett trevligt vin ni drack :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul att du tyckte om 2007:an, har en låda Lagrange -08 och vertikalt därefter men har än så länge lyckats hålla mig från att bryta upp och synda... Nu blir man ju förstås sugen på att bra glänta på locket lite försiktigt och se om det kanske är någon liten flaska som vill ut...


2007 Chateau Lagrange (St Julien)
Reste två frågor:
Fråga 1: Varför dricker vi öht annat än bra Bordeaux?
Jag dissar korta viner min hustru dissar viner med svag mid-palate. Svag mid-palate bekommer mig inte särskilt och korta viner stör inte min fru. Därför som våra poäng går isär här. Och därför våra poäng ofta går isär på Madiran-viner.
Fråga 2: Kan man värdera mid-palate eller avslutningen högre? Eller tycker du de smäller lika?

2014-02-06 - I LIKE THIS WINE: 90 points
Sumi ink lovers find a treasure here. Very young, splendid wine but finishing short. A great wine from this pesky vintage.

Nose filled the kitchen upon decant: Bordeaux earth, some oak and loads of sumi ink.
In the mouth it is well balanced, filling out the mid-palate well but dying off early. Tannins are strong and acids are kept well inside our accepted boundaries. Lots of young fruit.

3 btls to go, next one ~2018.
Wife: 92-93p.
Enjoyed at rising star Cuscina Avrillo 13 in Azabu-Juban (Tokyo).
 
Trådskapare
A
Var på Bourgogneprovning i regi av Tryffelsvinet. Provningen var stående, typ mingel, och endast 2cl per vin. Känner att jag hade behövt mer lugn och ro för att rättvist kunna uppskatta varje vin men delar med med mig av mina sparsamma noter och hoppas det kan vara av något allmänintresse iaf:
Domaine Bonneau du Martray:
Corton Charlemagne Grand Cru 2011: ungt men tillgängligt med citrus, gula äpplen och fin mineralitet. Gott och absolut tillgängligt redan nu.

-"- 2005: Stramare, mer mineraliskt och egentligen mindre tillgängligt.

-"- 2001: lite mognare men fortfarande mkt ungdomligt och inte så öppet som jag hade trott.

-"- 1994: Moget men vid god vigör. Härlig smörighet och fin, lätt rökig mineralitet i en relativt frisk stil. Mycket gott. Säkerligen på topp nu.

Domaine Comtes Georges de Vogüé:
Chambolle-Musigny 1er Cru 2011: Doft: Väldigt primär frukt - tänk röd- och blåaktiga friska bär - violblommighet. Smak: Kartig knuten frukt med viss örtig beska. Funkar att dricka på ungfrukten och även om -11 inte anses vara något långliggarårgång mår nog detta bra av ett gäng års vila.

C-M (alltså Village) 1999: Doft: mer parfym men ej så öppet. Röda bär, lite målarlåda. Smak:Stram, ej vidöppen, något snipig.

C-M 1er Cru 1999: Doft: Rödbärigt, målarlåda, gröna toner, ungt. Smak: Mer konc, fylligare, mjukare och mer kryddighet.

Musigny Grand Cru 1999: Doft: Sötare röda bär, fin parfym, målarlåda, lite skitigare (på det bra sättet), mer mineralitet, ungt. Smak: Fylligare röda bär, stallig mineralitet.

Bonnes Mares Grand Cru 1999: Doft: Fruktigare, mörkare frukt (relativt då), fin parfymering och mineralitet. Mer öppet. Smak: mörkare, mer öppet

Av dessa erfarenheter att döma är Vogüé -99 riktiga långliggare. Finns inte mycket som antyder mognad trots rätt många år på nacken (och tydligen drygt 5 timmars luftning).

Domaine Trapet Pere et Fils (förvirrade någon Bourgognekunnig på the Burgundy som jag bytte några ord med genom att referera till dem som Domaine Peret et Fils :) )
Gevrey Chambertin Ostrea 2005: Doft: Silkigt rödbärigt, lätt tropiskt, ungt men mer öppet, viss mineralitet. Smak: Fin komplex frukt, lätt stalligt

G-C 1er Cru Clos Prieur 2006: Doft: Röda bär, blodgrape, gröna toner, mineral, skitigt. Smak: Stram, röda bär, grape, gröna toner, skitig mineralitet. Bästa vinet överlag - i nuläget då.

Chambertin Grand Cru 2004: Doft: Ännu mer parfym, grape, skitig, stallig och flintig mineralitet.
Smak: Mest skitig av alla. Lite oginare smak än ovanstående. Bäst doft just nu men pga att smaken inte höll samma nivå håller jag 06 1er Cru högre.

Trapets viner var överlag mer öppna än Vogüés. Inte så att de hade speciellt mogna toner men de var definitivt mer tillgängliga.

Blev som sagt lite spretiga, korthuggna noter men kanske lyckats säga lite om vinerna som har relevans.
Missade det här inlägget. Tack. Alltid intressant att få en överblick på det här sättet. Intressant att du hade en 1crus som bäst. Någon annan som var "favoriten" för kvällen @Gurto?
 
Trådskapare
A
Var tvungen att följa upp med en 2008 Rafael Palacios Godello Louro do Bolo. Gyllengul som drar åt det mörkare hållet med en rökig doft. En hel del päron och mycket honung. Upplever samma lite feta smak som i As Sortes, en antydan till lite för mycket alkohol. Finns en komplexitet i smaken som jag inte blir helt klok då vinet å ena sidan direkt i munnen upplevs som ganska enkelt men efter ett tag så utvecklas allt mer smaklager och det lämnar efter sig en bra eftersmak. Behöver mycket luft så ska nog ligga ett antal år. Återigen en trevlig överraskning från ett för mig ganska nytt område.

Fortsätter min resa in i Godellos värld med en 2009 Rafael Palacios Godello Louro do Bolo. Naturligtvis väldigt lik 2008an men upplever den här årgången som bättre. Stramare och mer mineralisk både i doft och smak, mindre alkoholstinn, mer fokuserad och bättre koncentration. Ligger närmare bourgogne i struktur. Av de två den som har mest utvecklingspotential. Skulle ha druckit dem sida vid sida men det får bli en annan gång.
 
Toppen