Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Var på ytterligare en Bourgogneprovning i Tryffelsvinets regi. Denna gång i Göteborg och i sittande form med mat och väldigt trevligt umgänge (ett lokalt vinsällskap). Dessa skapelser dracks (ber om ursäkt för de lite stolpade noterna, men blev mest praktiskt så):

Perrier-Jouët Belle Epoque 1976 Magnum.
Doft: Mörk, rostad, gul väldigt mogen frukt, lite madeiratoner som tilltog efter hand.
Smak: Rostad och kraftig. Fortfarande pigg syra. Inga bubblor kvar.
Mer intressant än bra - men kul att pröva.

Vita
Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Champ-Canet 2006
Doft: Mycket koncentrerat, citrus, gula äpplen, ljusa hallon, rejält med mineralskjuts - skitig kalkig/flintig, lätt rökig. Smöriga toner och med luft tilltagande nötighet.
Smak: MYCKET koncentrerat, frisk syra och rejält med mineraler.
Helt klart bästa vita tack vare koncentration, balans och så härligt mycket mineralitet.

Leflaive Grand Cru Chevalier-Montrachet 2006
Doft: Fetare, mer smör och framför allt smörkola/kolaremmar, mer mogen frukt - mognare äpplen och aprikoser - mer diskret mineralitet.
Smak: Boknare, smörigare, mycket aprikos, lägre syra.
Fetare både var gäller frukt och fat samt mindre friskt. I början tyckte jag det var väldigt klumpigt men blev mer finessrikt efter mer luft. Mycket bra.

Bonneau du Martray Corton-Charlemagne 1998
Doft: Tropisk gul frukt, smör, kola, godisestrar (tänkte tomeskum), gröna örter
Smak: Friskare och mer mineraliskt i munnen jämfört med doften. Tropisk mogen frukt. Mindre koncentrerat än föregående. Bra.

Amiot Guy et fils Grand Cru Montrachet 1999
Doft: Gul mogen frukt, lotion, lösningmedel, lite sherry
Smak: Samma som doft med finosherry oxidation.
Tyvärr defekt alltså.

Bouchard Corton-Charlemagne 2008
Doft: Svalt tropisk, hallon/åkerbär, vitblommigt, vingummi, flintrökigt
Smak: Som doft. Lite lik Viogner med så mycket blommighet och vingummi. Frisk syra. Bra.

Röda

Domaine de la Romanée-Conti Saint Vivant 1989
Doft: Röda bär, nästan lite russin, kryddigt, grönt stjälkigt, stalligt, skitigt, blod, läder
Smak: Moget, blodgrape, blodigt, grönt, syrligt. Lite tunn och kort.
Kvällens största besvikelse. Det hade definitivt passerat sitt bäst före datum och blev bara tröttare ju längre kvällen gick. Roligare doft än smak.

Louis Jadot Grand Cru Chambertin Clos de Beze 1997
Doft: Fruktigare, fläskigare, tyngre med läder, fin kryddighet, blod, chark, lite rök
Smak: Koncentrerat och fläskigt med fin kryddighet och charktoner. Mycket bra.

Comte George de Vogüé Grand Cru Musigny 1995
Doft: Elegantare, ljusare frukt, dammig parfym/sandelträ, kryddighet, lakrits. Lite knutet.
Smak: Elegantare men bra koncentration.
Helt klart det elegantaste av vinerna men också det mest slutna. Jämför med 1999 av samma vin, som jag provade förra veckan, var det dock mycket mer öppet. Mycket bra.

Okänd producent (ej utskrivet på flaskan) Corton 1949
Doft: Skitig, fortfarande fin frukt - multna jordgubbar -, multet/höstlöv, läder, skog, tång, röda blommor.
Smak: Mycket multet och moget men fin frisk röd frukt i bakgrunden.
Kvällens stora överraskning. Visst är det väldigt moget men ändå otroligt vitalt med levande frukt och utan oxidationstoner. Riktigt gott är det också :)

Joseph Drouhin Beaune Clos de Mouches 1990 Magnum
Doft: Koncentrerat, fruktigt, skitig kryddighet, lakrits, grönörtigt - mynta
Smak: Fruktigare, kryddigt och örtigt
Mer fruktdrivet och mörkare. Bra.
I listan står det 1er Cru men såg inte att det stod så på flaskan - hur ligger det till?

Till detta serverades en riktigt sjyst oxfilé med tryffelpotatispuré, frästa champinjoner och rödvinssås.

Svårare att kora en favorit bland dessa - men de tre det står mellan är Jadot, 49:an och Vogüé.

Bonusvin:
Da Silva Vintage Port 1900
Doft: Som madeira - fast rikare, sjyst oxidation, russin, parfymerat
Smak: Karamelliserat, rikt, russin...
Som en madeira på steroider! Riktigt bra!
Kan nämnas att här inte fanns något rött kvar i färgen utan mer som mörk whisky.

Även om jag skrivit bra/mycket bra på vinerna ska det mer ses som ett relativt omdöme vinerna emellan - alla vinerna (förutom Saint Vivant och Amiot) var VÄLDIGT bra viner.
Tack Tryffelsvinet och alla väldigt trevliga medprovare för en grym kväll!
 

yarik

Medlem
Domaine Arnaux-Lachaux Chambolle-Musigny 2010. Ganska rustik doft med lite brettanomyces (en acceptabel nivå för mig), jord och rostad ek, men med behaglig frukt som består mest av svarta vinbär och lite viol. Ett seriöst vin i munnen. Hög syra med tydliga tanniner och fin mineralitet. Gott men behöver tid i källaren. Kanske inte representativ för appellation ändå.

Domaine de la Janasse Chaupin 2010. Typisk modern CdP ‘concoction’. Mycket frukt, extremt spritig (säkert över 17%), ekig, svampig (tryffel). Bitter alkohol i munnen och inte speciellt lång. Blä, men tjejen tyckte om den (hon har säkert en sentimental tillgivenhet då vi var hos Janasse för flera år sedan)!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på ytterligare en Bourgogneprovning i Tryffelsvinets regi. Denna gång i Göteborg och i sittande form med mat och väldigt trevligt umgänge (ett lokalt vinsällskap). Dessa skapelser dracks (ber om ursäkt för de lite stolpade noterna, men blev mest praktiskt så):

Perrier-Jouët Belle Epoque 1976 Magnum.
Doft: Mörk, rostad, gul väldigt mogen frukt, lite madeiratoner som tilltog efter hand.
Smak: Rostad och kraftig. Fortfarande pigg syra. Inga bubblor kvar.
Mer intressant än bra - men kul att pröva.

Vita
Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Champ-Canet 2006
Doft: Mycket koncentrerat, citrus, gula äpplen, ljusa hallon, rejält med mineralskjuts - skitig kalkig/flintig, lätt rökig. Smöriga toner och med luft tilltagande nötighet.
Smak: MYCKET koncentrerat, frisk syra och rejält med mineraler.
Helt klart bästa vita tack vare koncentration, balans och så härligt mycket mineralitet.

Leflaive Grand Cru Chevalier-Montrachet 2006
Doft: Fetare, mer smör och framför allt smörkola/kolaremmar, mer mogen frukt - mognare äpplen och aprikoser - mer diskret mineralitet.
Smak: Boknare, smörigare, mycket aprikos, lägre syra.
Fetare både var gäller frukt och fat samt mindre friskt. I början tyckte jag det var väldigt klumpigt men blev mer finessrikt efter mer luft. Mycket bra.

Bonneau du Martray Corton-Charlemagne 1998
Doft: Tropisk gul frukt, smör, kola, godisestrar (tänkte tomeskum), gröna örter
Smak: Friskare och mer mineraliskt i munnen jämfört med doften. Tropisk mogen frukt. Mindre koncentrerat än föregående. Bra.

Amiot Guy et fils Grand Cru Montrachet 1999
Doft: Gul mogen frukt, lotion, lösningmedel, lite sherry
Smak: Samma som doft med finosherry oxidation.
Tyvärr defekt alltså.

Bouchard Corton-Charlemagne 2008
Doft: Svalt tropisk, hallon/åkerbär, vitblommigt, vingummi, flintrökigt
Smak: Som doft. Lite lik Viogner med så mycket blommighet och vingummi. Frisk syra. Bra.

Röda

Domaine de la Romanée-Conti Saint Vivant 1989
Doft: Röda bär, nästan lite russin, kryddigt, grönt stjälkigt, stalligt, skitigt, blod, läder
Smak: Moget, blodgrape, blodigt, grönt, syrligt. Lite tunn och kort.
Kvällens största besvikelse. Det hade definitivt passerat sitt bäst före datum och blev bara tröttare ju längre kvällen gick. Roligare doft än smak.

Louis Jadot Grand Cru Chambertin Clos de Beze 1997
Doft: Fruktigare, fläskigare, tyngre med läder, fin kryddighet, blod, chark, lite rök
Smak: Koncentrerat och fläskigt med fin kryddighet och charktoner. Mycket bra.

Comte George de Vogüé Grand Cru Musigny 1995
Doft: Elegantare, ljusare frukt, dammig parfym/sandelträ, kryddighet, lakrits. Lite knutet.
Smak: Elegantare men bra koncentration.
Helt klart det elegantaste av vinerna men också det mest slutna. Jämför med 1999 av samma vin, som jag provade förra veckan, var det dock mycket mer öppet. Mycket bra.

Okänd producent (ej utskrivet på flaskan) Corton 1949
Doft: Skitig, fortfarande fin frukt - multna jordgubbar -, multet/höstlöv, läder, skog, tång, röda blommor.
Smak: Mycket multet och moget men fin frisk röd frukt i bakgrunden.
Kvällens stora överraskning. Visst är det väldigt moget men ändå otroligt vitalt med levande frukt och utan oxidationstoner. Riktigt gott är det också :)

Joseph Drouhin Beaune Clos de Mouches 1990 Magnum
Doft: Koncentrerat, fruktigt, skitig kryddighet, lakrits, grönörtigt - mynta
Smak: Fruktigare, kryddigt och örtigt
Mer fruktdrivet och mörkare. Bra.
I listan står det 1er Cru men såg inte att det stod så på flaskan - hur ligger det till?

Till detta serverades en riktigt sjyst oxfilé med tryffelpotatispuré, frästa champinjoner och rödvinssås.

Svårare att kora en favorit bland dessa - men de tre det står mellan är Jadot, 49:an och Vogüé.

Bonusvin:
Da Silva Vintage Port 1900
Doft: Som madeira - fast rikare, sjyst oxidation, russin, parfymerat
Smak: Karamelliserat, rikt, russin...
Som en madeira på steroider! Riktigt bra!
Kan nämnas att här inte fanns något rött kvar i färgen utan mer som mörk whisky.

Även om jag skrivit bra/mycket bra på vinerna ska det mer ses som ett relativt omdöme vinerna emellan - alla vinerna (förutom Saint Vivant och Amiot) var VÄLDIGT bra viner.
Tack Tryffelsvinet och alla väldigt trevliga medprovare för en grym kväll!
Verkar som om du trivdes riktigt bra. '49:an skulle jag nog väldigt gärna ha kastat mig över och även det gamla portvinet...
Formfråga: vad betalar man för en sådan kväll och hur stora är skvättarna man får?
 

Gurto

Medlem
Verkar som om du trivdes riktigt bra. '49:an skulle jag nog väldigt gärna ha kastat mig över och även det gamla portvinet...
Formfråga: vad betalar man för en sådan kväll och hur stora är skvättarna man får?
3500 kostade det. 12 personer som delade på flaskorna så ganska bra skvättar ändå. De räckte absolut till för att både bilda sig en uppfattning kring vinerna och att sen njuta av dem.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
3500 kostade det. 12 personer som delade på flaskorna så ganska bra skvättar ändå. De räckte absolut till för att både bilda sig en uppfattning kring vinerna och att sen njuta av dem.
Ok pris. De hade bökat fram riktigt spännande saker. Tryfflar de också upp icke-burgundiska aftnar?
 

Vino fino

Medlem
Ingen anledning att hålla lokala vinimportörer som väljer bort delar av kunderna under armarna.
Amen. Så less på att se en viktig del av importörernas sortiment otillgängligt för slutkonsumenterna. Varför måste jag gå på krogen och betala 200% marginal? Jag vill beställa hem, eller till närmaste bolag, om vi nu måste ha skräpmonopolet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick ytterligare ett vin blint igår. Vinet stank av kräftspad, vanilj och rotmos, längre kom jag inte. Smaken var platt och trist, med vattenliknande känsla.

Jag bedömde det dock som korrekt trots allt, men detta vin förklarar troligen varför Rioja har haft så dåligt rykte en längre tid. Rakt ner i vasken fick det bli! Undvik, alltså :)

Gissade jag rätt då? Ingen på detta forum hade kunnat missta denna för annat än Rioja, visserligen en karikatyr, men ändå...

Lat 42, Gran Reserva, 2000 (101 pix på SB)

Någon som har testat och delar min syn eller har ni möjligtvis en annan?
 

Segol

Medlem
Fick ytterligare ett vin blint igår. Vinet stank av kräftspad, vanilj och rotmos, längre kom jag inte. Smaken var platt och trist, med vattenliknande känsla.

Jag bedömde det dock som korrekt trots allt, men detta vin förklarar troligen varför Rioja har haft så dåligt rykte en längre tid. Rakt ner i vasken fick det bli! Undvik, alltså :)

Gissade jag rätt då? Ingen på detta forum hade kunnat missta denna för annat än Rioja, visserligen en karikatyr, men ändå...

Lat 42, Gran Reserva, 2000 (101 pix på SB)

Någon som har testat och delar min syn eller har ni möjligtvis en annan?
Jag har druckit det där och håller med, det är på sitt sätt fascinerande att ett rödvin verkligen kan osa kräftspad
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även jag köpte ett vin blint till min hustru igår. Vinet ifråga var ett vin som en kollega bett mig att testa då han gillar det skarpt (han tillhör kategorin: Den vinintresserade Svensson) . Var väldigt skeptisk till detta och namnet "The Wanted Zin (Zinfandel Old Vines, 2012, artnr: 74659)" bör få er att förstå varför. Skall understrykas att det är en italienare vi pratar om här, inte USA. ;)

Frugan landade snyggt (som planerat) i USA och Kalifornien och druvan zinfandel.

Hur var vinet då? Ganska gott, men väldigt lättdrucket. Sockervadd, rostade nötter, choklad, tuttifrutti och romrussin dominerade aromen. Smaken var märkbart söt, på gränsen till sliskig, med viss tannin och relativt klen syra, speciellt för att vara en italienare. Kändes lite som att dricka godisshot!

Väldigt enkelt vin med viss komplexitet bland smågodisångorna som dock borde uppskattas av den något mindre insatta (ovana) vindrickaren. I denna stil så funkar det bra, men inga mer köp för min del. Bättre än BiB i alla fall.

Frågan är hur jag skall förmedla mina intryck utan att trampa denna nyblivna vindrickare på tårna och på så vis skrämma bort honom från vinets trevliga värld?
 

Magikern

Medlem
Var på ytterligare en Bourgogneprovning i Tryffelsvinets regi. Denna gång i Göteborg och i sittande form med mat och väldigt trevligt umgänge (ett lokalt vinsällskap).

Låter som en kanonproving. Den var sluten eller? Bara för medlemmar i sällskapet?
 

Mats

Gone todash....
Fick ytterligare ett vin blint igår. Vinet stank av kräftspad, vanilj och rotmos, längre kom jag inte. Smaken var platt och trist, med vattenliknande känsla.

Jag bedömde det dock som korrekt trots allt, men detta vin förklarar troligen varför Rioja har haft så dåligt rykte en längre tid. Rakt ner i vasken fick det bli! Undvik, alltså :)

Gissade jag rätt då? Ingen på detta forum hade kunnat missta denna för annat än Rioja, visserligen en karikatyr, men ändå...

Lat 42, Gran Reserva, 2000 (101 pix på SB)

Någon som har testat och delar min syn eller har ni möjligtvis en annan?

Jag har bara druckit den från 98 och din beskrivning stämmer in perfekt även på den, det formligen stinker av kräftspad, dvs dill, dill dill och åter dill. Ett i det närmaste odrickbart vin och så karakteristiskt att det är det enda vin som jag efter att bara ha luktat på kunnat säga exakt vin och årgång på på en blindprovning. Den enda gång jag varit med om att en hel flaska druckits upp var nu senaste nyårsafton när klockan var 2 på natten och alla andra riktiga viner var slut, då var det till och med en i sälskapet som tyckte det var hyfsat gott :eek: Jag har en kvar i källaren och kommer antingen att använda den direkt till matlagning utan någon som helst provsmakning eller spara den till någon provning för att visa på en överdrivet karakteristisk Rioja. Men det är nog bäst jag vaskar/lagar mat på den för en annan frekvent skivare här på forumet har hotat med att jag inte får komma på någon fler brown-bag provning han anordnar innan jag destruerat den.....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har bara druckit den från 98 och din beskrivning stämmer in perfekt även på den, det formligen stinker av kräftspad, dvs dill, dill dill och åter dill. Ett i det närmaste odrickbart vin och så karakteristiskt att det är det enda vin som jag efter att bara ha luktat på kunnat säga exakt vin och årgång på på en blindprovning. Den enda gång jag varit med om att en hel flaska druckits upp var nu senaste nyårsafton när klockan var 2 på natten och alla andra riktiga viner var slut, då var det till och med en i sälskapet som tyckte det var hyfsat gott :eek: Jag har en kvar i källaren och kommer antingen att använda den direkt till matlagning utan någon som helst provsmakning eller spara den till någon provning för att visa på en överdrivet karakteristisk Rioja. Men det är nog bäst jag vaskar/lagar mat på den för en annan frekvent skivare här på forumet har hotat med att jag inte får komma på någon fler brown-bag provning han anordnar innan jag destruerat den.....
Frågan är om du vill förstöra maten? Nä, ha den som ett avskräckande exempel på hur kass Rioja kan vara istället. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vi kanske kan öppna den tillsammans med min skönhet ifrån -98... Horisontal for the win!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    98,6 KB · Visningar: 278

Larseman

Medlem
Fick ytterligare ett vin blint igår. Vinet stank av kräftspad, vanilj och rotmos, längre kom jag inte. Smaken var platt och trist, med vattenliknande känsla.

Jag bedömde det dock som korrekt trots allt, men detta vin förklarar troligen varför Rioja har haft så dåligt rykte en längre tid. Rakt ner i vasken fick det bli! Undvik, alltså :)

Gissade jag rätt då? Ingen på detta forum hade kunnat missta denna för annat än Rioja, visserligen en karikatyr, men ändå...

Lat 42, Gran Reserva, 2000 (101 pix på SB)

Någon som har testat och delar min syn eller har ni möjligtvis en annan?
Har druckit den vid några tillfällen, aldrig på eget initiativ dock. Första gången uppfattade jag det verkligen på samma sätt, en fruktansvärt överdrivet typisk Rioja. Andra gången hade vi med det som matvin på en provning med Munskänkarna och då var jag något mindre kategoriskt negativ, men fortfarande inget jag skulle köpa själv.
Mest fascinerande är ändå att Munskänkarna prisade just detta vin som "Mest prisvärda röda" förra året. Kanske ett misstag i samma klass som BiB-tävlingen med Allt om Vin :mad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har druckit den vid några tillfällen, aldrig på eget initiativ dock. Första gången uppfattade jag det verkligen på samma sätt, en fruktansvärt överdrivet typisk Rioja. Andra gången hade vi med det som matvin på en provning med Munskänkarna och då var jag något mindre kategoriskt negativ, men fortfarande inget jag skulle köpa själv.
Mest fascinerande är ändå att Munskänkarna prisade just detta vin som "Mest prisvärda röda" förra året. Kanske ett misstag i samma klass som BiB-tävlingen med Allt om Vin :mad:
Jag vet att det har "prisats" av Munskänkarna, men det bevisar väl bara att det är hög tid för förnyelse inom föreningen och de som ligger bakom vinrekommendationerna, möjligen. ;)

Men eventuell flaskvariation kan aldrig uteslutas heller...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag vet att det har "prisats" av Munskänkarna, men det bevisar väl bara att det är hög tid för förnyelse inom föreningen och de som ligger bakom vinrekommendationerna, möjligen. ;)

Men eventuell flaskvariation kan aldrig uteslutas heller...
Munskänkarnas provningskommitté fick förmodligen ett utspätt vin.
Detta vin är Satan vinifierad.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sitter just nu och sippar på resterna av Villa Poggio Salvi, Brunello di Montalcino (2008) inköpt nyligen utan några större förhoppningar. Öppnade den redan i fredags, men tyckte då mest "nja".

Idag när jag provar så är det klart trevligare, kanske för att jag har åkt på århundradets förkylning!

Mycket Italien över vinet med rejält syrliga röda bär i aromen, detta ihop med allehanda kryddor (salvia?), lite kanel från faten och en blommighet som drar åt tulpan och krokus. Slankt och medefylligt i munnen med lite salmiak och ettrig syra.

Tänk, i fredags så tyckte jag mest det smakade rödtjut av generisk italiensk sort. Klart bättre efter några dar på diskbänken...

Inget märvärdigt vin dock...
 

Gurto

Medlem
Låter som en kanonproving. Den var sluten eller? Bara för medlemmar i sällskapet?
Absolut en kanonprovning.

Antar att det räcker med att man är medlem i Tryffelsvinet och får deras utskick. Och det är ju gratis. Det var så jag fick nys om provningen. Är inte medlem i vinsällskapet som övriga tilhörde.
 
Toppen