Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alla hjärtans dag, vad dricker man då? Jag impulsköpte, hör och häpna, en Bourgogne, närmare bestämt en Beaujolais av bättre slag och blev inte besviken:

Château des Jacques Clos du Grand Carquelin, Moulin-à-Vent, Louis Jadot 2011 (95099)

Lågmäld frukt med enstaka hallon och björnbär, detta tillsammans med snygga fat, lagerblad, krut, ngt stall och fänkål, samt aningen apelsinskal, nötter och kryddpeppar i bakgrunden. Syran var medelhög och tanninerna lite nafsande och närvarande utan att bli sträva. Lätt kropp, men med viss tyngd.

Mycket trevligt vin som imponerar stort. Ruggigt komplext och bättre än många "riktiga" Bourgogne-viner jag druckit. Påminner lite om tysk PN, faktiskt, vilket jag gillar. Kanske är fattonerna lite i mesta laget, men det funkar för mig. Är det nu man bör utropa "prisvärt"?

Är detta vad man kan förvänta sig av en bättre Beaujolais? I så fall är jag på!
Även om jag inte tycker de smakar som riktigt vin (ungefär som att Coca Cola Zero inte alls smakar som riktig Coca Cola) men är väldigt gott ändå. Man kan ju våga tänka att det är en egen sorts dryck och får sitt existensberättigande därigenom... Dock kan vissa vara nära riktigt vin också på tungan. B-viner (he-he) beter sig dessutom som riktiga viner över tiden: dvs att de bättre Beaujolaiserna växer till sig över rätt många års god lagring.

I afton dans till en medellångt lagrad och medelgod B från 2005.

Har du provat den Fleurie från 2011 som finns i standardsortimentet på SB:
image.jpg

Den är förvånansvärt bra och jag har serverat den vid några tillfällen. Har dessutom rekommenderat den till flera som velat prova något "eljest" än Amarone. Den har alltid fått någon/några att haja till, inkl mig själv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även om jag inte tycker de smakar som riktigt vin (ungefär som att Coca Cola Zero inte alls smakar som riktig Coca Cola) men är väldigt gott ändå. Man kan ju våga tänka att det är en egen sorts dryck och får sitt existensberättigande därigenom... Dock kan vissa vara nära riktigt vin också på tungan. B-viner (he-he) beter sig dessutom som riktiga viner över tiden: dvs att de bättre Beaujolaiserna växer till sig över rätt många års god lagring.

I afton dans till en medellångt lagrad och medelgod B från 2005.

Har du provat den Fleurie från 2011 som finns i standardsortimentet på SB:
Visa bifogad bild 588
Den är förvånansvärt bra och jag har serverat den vid några tillfällen. Har dessutom rekommenderat den till flera som velat prova något "eljest" än Amarone. Den har alltid fått någon/några att haja till, inkl mig själv.
Tack för din rekommendation av en liten "enklare" Beaujolais (?). Har vanligtvis lite svårt för vinstilen som ofta är lite för mycket jordgubbssaft. Den Jadot som jag drack var allt annat än enkel och saftig, den var som en fullödig PN med återhållen frukt och hög komplexitet..
 
Gårdagen blev egen gjord pizza med Brunello di montalcino, Col D Orcia 2007. Jag tyckte den spretade för mycket. Nästan så att den skulle må bra något år till i källaren eller så är kvalitén inte tillräcklig. Doften var oefterhärmlig för Sangiovese med körsbärskärnor, lite lakrits. Smaken är medelfylligt och fortfarande strävt. Sedan spretar det och kroppen sitter inte riktigt ihop.
 

Segol

Medlem
Alla hjärtans dag, vad dricker man då? Jag impulsköpte, hör och häpna, en Bourgogne, närmare bestämt en Beaujolais av bättre slag och blev inte besviken:

Château des Jacques Clos du Grand Carquelin, Moulin-à-Vent, Louis Jadot 2011 (95099)

Lågmäld frukt med enstaka hallon och björnbär, detta tillsammans med snygga fat, lagerblad, krut, ngt stall och fänkål, samt aningen apelsinskal, nötter och kryddpeppar i bakgrunden. Syran var medelhög och tanninerna lite nafsande och närvarande utan att bli sträva. Lätt kropp, men med viss tyngd.

Mycket trevligt vin som imponerar stort. Ruggigt komplext och bättre än många "riktiga" Bourgogne-viner jag druckit. Påminner lite om tysk PN, faktiskt, vilket jag gillar. Kanske är fattonerna lite i mesta laget, men det funkar för mig. Är det nu man bör utropa "prisvärt"?

Är detta vad man kan förvänta sig av en bättre Beaujolais? I så fall är jag på!
Intressant, jag kanske borde ge Beaujolais en chans igen vid tillfälle.
Vad jag kan påminna mig har jag faktiskt aldrig druckit en Beaujolais som jag gillar så jag har inte brytt mig om vinerna därifrån på länge
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant, jag kanske borde ge Beaujolais en chans igen vid tillfälle.
Vad jag kan påminna mig har jag faktiskt aldrig druckit en Beaujolais som jag gillar så jag har inte brytt mig om vinerna därifrån på länge
Det tycker jag, har själv resonerat som du. Det är dock stor skillnad på de mer ambitiösa vinerna och de kolsyrejästa Beaujolais Nouveau. Även Morgon, som finns på sb, är i lite väl jordgubbsfruktig stil enligt mig. Den är dock ganska god som balkongvin en sommardag. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Alla hjärtans dag, vad dricker man då? Jag impulsköpte, hör och häpna, en Bourgogne, närmare bestämt en Beaujolais av bättre slag och blev inte besviken:

Château des Jacques Clos du Grand Carquelin, Moulin-à-Vent, Louis Jadot 2011 (95099)

Lågmäld frukt med enstaka hallon och björnbär, detta tillsammans med snygga fat, lagerblad, krut, ngt stall och fänkål, samt aningen apelsinskal, nötter och kryddpeppar i bakgrunden. Syran var medelhög och tanninerna lite nafsande och närvarande utan att bli sträva. Lätt kropp, men med viss tyngd.

Mycket trevligt vin som imponerar stort. Ruggigt komplext och bättre än många "riktiga" Bourgogne-viner jag druckit. Påminner lite om tysk PN, faktiskt, vilket jag gillar. Kanske är fattonerna lite i mesta laget, men det funkar för mig. Är det nu man bör utropa "prisvärt"?

Är detta vad man kan förvänta sig av en bättre Beaujolais? I så fall är jag på!

Själva drack vi bl.a. en mogen Nebbiolo, nämligen Malvira Roero Superiore Trinità 2000 från Roero, Piemonte.

Ett härligt vin med både massa frukt, mogenhet och struktur. Syltig jordgubbsfrukt med russin, tobak och stall. Dessutom parfymerat och blommigt. Ja, lite nyponsoppa också, nu när jag smuttar på vinet så här dagen efter...

-------------------------------------------------------
http://vininfo.wordpress.com/
 

Mattias Schyberg

Administratör
Själva drack vi bl.a. en mogen Nebbiolo, nämligen Malvira Roero Superiore Trinità 2000 från Roero, Piemonte.

Ett härligt vin med både massa frukt, mogenhet och struktur. Syltig jordgubbsfrukt med russin, tobak och stall. Dessutom parfymerat och blommigt. Ja, lite nyponsoppa också, nu när jag smuttar på vinet så här dagen efter...

-------------------------------------------------------
http://vininfo.wordpress.com/
Låter som ett vin för mig. :)
 

TEGE

Medlem
Navaherreros
Stor doft, röda bär. Ger verkligen av sig själv. Smaken blir tyvär bara ett uns av doften. Visst, mycket röda bär, men alldeles för lätttillgänglig. Vare sig syra eller tanniner är med o spelar. En besvikelse.
image.jpg
 

Jos

Medlem
Blev en -04 Radici Riserva från Mastroberardino igår. Kan ligga många år till men riktigt bra tjut. Fin balans mellan kraft och elegans med klassiska Italienska toner på näsan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Noterar 9 flaskor Beaujolais i källaren innan dagens avkorkning av den äldsta:
2005 Domaine de Milhomme Beaujolais, 81p
Det är också den äldsta jag har idag.
Färg: anemisk, verkligen anemisk.
Doft: exceptionellt typisk för Gamay; jordgubbssylt och några smurfar.
Smak: tanig Twiggy. Visst, lite jordgubbssylt, bra syra men tanniner som mest liknar mini-prinskorv när man trånar efter Tjeckiska jättekorvar. Kort. Smaklöst. USUI (vattnigt på japanska). Och exceptionellt menlöst. Har många år av "pseudo-liv" kvar innan vinet kan sägas ramlar över kanten.
Hustrun: fnys!
Vinet har en vunnen guldmedalj och jag kan inte skryta över att jag förstår domarpanelen.
Hade jag en till, så skulle jag leta efter en massvinprovning á la BYO och smyga in denna tillsammans med en flaska riktigt vin...
Visa bifogad bild 594
Hustrun ville inte ge några poäng.
Dracks Hemmavid, framför OS med ODEN, NIKU MAN, HII-HAA chips och Crunky choklad.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev en -04 Radici Riserva från Mastroberardino igår. Kan ligga många år till men riktigt bra tjut. Fin balans mellan kraft och elegans med klassiska Italienska toner på näsan.
Låter mums!
En klar favorit i detta läger!
 
Igår Penfolds bin 707 Cabernet Sauvignon 1990. Löjligt välbalanserad med en perfekt mognad. Faten är helt helt integrerade. Inte en tillstymmelse till överextrahering. Sjukt gott. Förlorade kanske lite i frukt till ankan som jag hade till, men när väl vinet fick stå i fokus för själv själv så kn******e det i munnen. Elegans, både primär och sekundär frukt, bra syra som backade upp. Inga eukalyptustoner som jag brukar störa mig svårt i Aussiveiner. Den skulle man ju vilja ha mer av. :)
Idag en Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Ausleese Goldkapsel 2005. Satt som en smäck till anklever med hemkokad svartvinbärsgele. Fortfarande ungt med en liten mognad som börjar visa sig, mycket gissar jag på grund av den relativt varma årgången.
Utan anklevern lite för sött för att passa mina smaklökar, men utan tvekan ett stort vin.
Avslutar kvällen med en Schlumberger Riesling Grand Cru Kitterle 2008. Vilken smekning. Vinet har passerat den första ungdomliga syraattacken, och är just nu perfekt balanserat. Vuxensaft.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Noterar 9 flaskor Beaujolais i källaren innan dagens avkorkning av den äldsta:
2005 Domaine de Milhomme Beaujolais, 81p
Det är också den äldsta jag har idag.
Färg: anemisk, verkligen anemisk.
Doft: exceptionellt typisk för Gamay; jordgubbssylt och några smurfar.
Smak: tanig Twiggy. Visst, lite jordgubbssylt, bra syra men tanniner som mest liknar mini-prinskorv när man trånar efter Tjeckiska jättekorvar. Kort. Smaklöst. USUI (vattnigt på japanska). Och exceptionellt menlöst. Har många år av "pseudo-liv" kvar innan vinet kan sägas ramlar över kanten.
Hustrun: fnys!
Vinet har en vunnen guldmedalj och jag kan inte skryta över att jag förstår domarpanelen.
Hade jag en till, så skulle jag leta efter en massvinprovning á la BYO och smyga in denna tillsammans med en flaska riktigt vin...
Visa bifogad bild 594
Hustrun ville inte ge några poäng.
Dracks Hemmavid, framför OS med ODEN, NIKU MAN, HII-HAA chips och Crunky choklad.
Låter som en mer typisk Beaujolais, så som de brukar vara. Min var helt klart något annat. Mer som en lite rustikare Bourgogne.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår Penfolds bin 707 Cabernet Sauvignon 1990. Löjligt välbalanserad med en perfekt mognad. Faten är helt helt integrerade. Inte en tillstymmelse till överextrahering. Sjukt gott. Förlorade kanske lite i frukt till ankan som jag hade till, men när väl vinet fick stå i fokus för själv själv så kn******e det i munnen. Elegans, både primär och sekundär frukt, bra syra som backade upp. Inga eukalyptustoner som jag brukar störa mig svårt i Aussiveiner. Den skulle man ju vilja ha mer av. :)
Idag en Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Ausleese Goldkapsel 2005. Satt som en smäck till anklever med hemkokad svartvinbärsgele. Fortfarande ungt med en liten mognad som börjar visa sig, mycket gissar jag på grund av den relativt varma årgången.
Utan anklevern lite för sött för att passa mina smaklökar, men utan tvekan ett stort vin.
Avslutar kvällen med en Schlumberger Riesling Grand Cru Kitterle 2008. Vilken smekning. Vinet har passerat den första ungdomliga syraattacken, och är just nu perfekt balanserat. Vuxensaft.
Mycket trevligt där. Är själv lite extra förtjust i Auslese-stilen (när den inte är utjäst, dvs ganska söt). Tycker det är en väldigt trevlig sötma som funkar riktigt bra för sig själv, även om anklever är en trevlig partner många gånger.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på Barrique Wine Bar igår med @vininfo.nu och respektive fruar. Fantastisk restaurang by the way, mer av fun dining än fine dining.

Australien-tema var det som gällde och både mat och vin levererade. (http://www.barrique.nu/mat/vin-tema-meny/)

Vi valde både den exklusiva och enklare vinmenyn, fördelat mellan paren. Samtliga viner var klart bra, där rieslingen (2005 Wynns Riesling, Wynns Coonavarra Estate)
var en höjdare med klassiska tyska flinta- och petroleumdrag tillsammans med citrus och persika. Kanske var syran lite snäll men vinet kändes balanserat och trevligt till maten.

Ytterligare ett vin att lyfta är
2008 Albert, Teusner Wines, Barossa Valley, vilket var trevligt i sin totalt fullmatade stil med frukt (plommon, björnbär) och mint och choklad i mängder. Gott som tusan, men var fanns de typiska syrah-dragen? Kändes mer som en Priorato eller liknande. Tycker ofta detta är fallet med just aussie-shiraz från Barossa. Fruktbomb (en riktigt god sådan) ligger nog närmast tillhands för att beskriva vinet. Kanske fanns där lite kryddighet och animaliska toner, men i så fall långt bak i bakgrunden.

Trevlig kväll blev det och kul med Australien-tema. De kan göra bra vin downunder, det är i alla fall klart.
 
Last edited:
Toppen