Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1994 Chateau Léoville Barton, (92p)
An elegant, classy and classic Bordeaux with earthy, leathery horse and stables combined with pure red berries. LB outperformed this vintage.
Mature dark red color.
Nose was more appealing (included licorice and toasted barrels) upon opening, but more nuanced and restrained at the restaurnt after its 3 hrs decant. The pure red berries that create the foundation of this wine's nose create drama.
On the palate, this wine is fabulously balanced and soon reaching maturity. Acids are M++ and tannins M+. All components are well integrated with the red fruit shining, just like spot lights put light on a stage. This is an elegant, maturing LB with still plenty of life left. It sings with a rather small, yet precise, voice.
If we had a case, we'd break it open next year and drink one btl a year.
Wife: 91p
At absolutely magical French restaurant L'Effervescence in Nishi-Azabu (Tokyo).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kvällens vitvinsprovning.
20140218_170740.jpg

Chablis Jean de Chaudenay 2012 (nr 2430)
Medelstor doft av äpple, lite blöt cement, citron.
Bra syra, något lägre än jag förväntade mig. Viss alkoholbeska. Medelfyllig. Helt ok, billig chablis. Men på det stora hela lite karaktärslös.

Jim Barry Lodge Hill Riesling 2012 (nr 95383)
Tydlig doft av petroleum, bränt gummi. Även lite honung och blommighet.
Bra syra, men även här lägre än förväntat. Medelfyllig fruktig, med en viss metallisk eftersmak. God och trevlig, lite svag för allt som sticker ut. Men varför får dom TDN i sina unga Rieslingviner?

Hunter's Sauvignon Blanc 2013 (nr 6202)

Massor av S.B. aromer, nässlor, krusbär, hela krusbärsbusken och gräsmattan under.
Hög ganska stram syra. Bra längd, bra frukt. Inte min typ av vin, tröttnar ganska fort på dom intensiva dofterna. Dock en publikfriare.

Rodney Strong Chardonnay 2012 (nr 6471)
Ek så det står härliga till. Vaniljkola och smörpopcorn. Finns lite äpplig kartighet där bakom dock.
Högre syra än jag förväntade mig, men ändock ganska låg. Fyllig, alkoholvarm och med en viss beska. Stilen i stort är inget jag brukar köpa eller dricka, men absolut inget fel på vinet.

Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Spätlese 2002 (nr 5830)
Underbara gräddiga toner, med viss gummi och mycket honung och persika.
Halvtorr, kanske på gränsen till halvsöt. Bra syra bakom sötman. Härligt vin! Men så är jag också väldigt svag för stilen. Hade kanske velat ha lite mer koncentration i vinet, känns lite ihåligt bitvis.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kvällens vitvinsprovning.
Visa bifogad bild 618
Chablis Jean de Chaudenay 2012 (nr 2430)
Medelstor doft av äpple, lite blöt cement, citron.
Bra syra, något lägre än jag förväntade mig. Viss alkoholbeska. Medelfyllig. Helt ok, billig chablis. Men på det stora hela lite karaktärslös.

Jim Barry Lodge Hill Riesling 2012 (nr 95383)
Tydlig doft av petroleum, bränt gummi. Även lite honung och blommighet.
Bra syra, men även här lägre än förväntat. Medelfyllig fruktig, med en viss metallisk eftersmak. God och trevlig, lite svag för allt som sticker ut. Men varför får dom TDN i sina unga Rieslingviner?
Hunter's Sauvignon Blanc 2013 (nr 6202)
Massor av S.B. aromer, nässlor, krusbär, hela krusbärsbusken och gräsmattan under.
Hög ganska stram syra. Bra längd, bra frukt. Inte min typ av vin, tröttnar ganska fort på dom intensiva dofterna. Dock en publikfriare.

Rodney Strong Chardonnay 2012 (nr 6471)
Ek så det står härliga till. Vaniljkola och smörpopcorn. Finns lite äpplig kartighet där bakom dock.
Högre syra än jag förväntade mig, men ändock ganska låg. Fyllig, alkoholvarm och med en viss beska. Stilen i stort är inget jag brukar köpa eller dricka, men absolut inget fel på vinet.

Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Spätlese 2002 (nr 5830)
Underbara gräddiga toner, med viss gummi och mycket honung och persika.
Halvtorr, kanske på gränsen till halvsöt. Bra syra bakom sötman. Härligt vin! Men så är jag också väldigt svag för stilen. Hade kanske velat ha lite mer koncentration i vinet, känns lite ihåligt bitvis.
Gott att se lite smaknoter från dig. :) Inga måsteviner som det verkar, möjligen de två Rieslingvinerna? Nu vill vi även att du presenterar dig här: http://www.finewines.se/threads/finewines-medlemmar-i-fokus.2575
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åh! Hittar åt mig ett glas 2012 Yellowtail Pinot noir, finns några glas kvar för fler eskapader.
Vilken utomordentlig gåva till mänskligheten! Och sådana enorma volymer att vinproducenterna i Bourgogne borde rodna av lågvolymsskam.
Vinet har stått några dagar under skruvkork i vinrummet och blommat ut lite ytterligare.
Är där inte en dragning också åt det lite melankoliska i detta vin?
Jo minsann! Och gott som rackarn är det fortfarande.
Flaskpriset jag betalat överträffar vida det värde jag upplever från hjärnbarkens tolkningar av innehållets retningar av det sensoriska nervsystemet.
Jag ler, trots melankolin :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Tack för det, intressant läsning!

Såg också senare att jag hade uppgett fel vin i min ursprungliga post (och som ni kan se på bilden). Vinet vi provade var Pewsey Vale The Contours Riesling. Uppenbarligen känd just för sin överdrivna TDN. Och med 2 timmars luftning blev den på inget vis bättre, utan snarare ännu mer tydlig. Fullkomligt stank av gummi och diesel. Brukar inte ha så svårt för det, men här var det bara för mycket. Men precis som Stevenson skriver i artikeln på wine-pages.com så var det riktigt trevligt när man väl fick det i munnen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Synd på La Tour de By, att det blev 08:an. Har hört att 10:an skall vara mycket bättre av @Vino fino . Här själv tänkt plocka upp några flaskor. Var det på Nordstan du handlade? Meddela gärna hur de var sen. :)

Annars ser det ut som en trevlig provning. Skall själv på en idag, dock vet jag inte temat.
Har druckit 08 Tour de By flera gånger, och tycker den är väldigt trevlig för priset. Bra frukt, bra syra och fin koncentration. Att den inte är purung är i min bok ett plus. Skall försöka pröva 10 när jag ser den.

Kul med blint tema! =)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Synd på La Tour de By, att det blev 08:an. Har hört att 10:an skall vara mycket bättre av @Vino fino . Här själv tänkt plocka upp några flaskor. Var det på Nordstan du handlade? Meddela gärna hur de var sen. :)

Annars ser det ut som en trevlig provning. Skall själv på en idag, dock vet jag inte temat.
Ok, ja det var i Nordstan jag handlade :)
 

Vino fino

Medlem
Då vet jag att jag får leta på annan ort efter 10:an. Tack!
Eftersom Bolaget envisas med sin extremt nonchalanta inställning till årgångar vill jag ge alla (som inte redan känner till det) detta råd: om du vill ha ett vin av den senaste lanserade årgången, leta upp en butik nära dig som INTE har vinet i sitt sortiment. Beställ sedan vinet som en webbeställning till just den butiken.

Om du trots detta får en icke fräsch årgång när du hämtar ut vinet, acceptera inte leveransen med hänvisning till att du beställt precis den årgång som fanns på webben, inget annat. (Jag har gjort detta ett antal gånger).
 

Magikern

Medlem
Jadot Pommard premier cru-97

Doftar mycket läder, ekfat och stall och man tänker möjligen att de här är en medioker bordeaux från 98 och den smakar lite som den doftar. Lite frukt finns kvar men vinet är inte mycket att hurra för men helt ok. Kan hända att vinet var bättre för några år sedan och flaskvariationen är garanterat påtaglig.
 
Toppen