Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varför börjar jag tänka på denna?
610253

Nämen seriöst, jag gör mig inte lustig över de som har en annan smak. Tror du är lite för känslig. Jag tyckte bara tanken på att ett vin som inte går att smaka/dofta sig till ett ursprung hos skulle vara ett uttryck för en vintyp, i det här fallet Chianti. Blir ju ett moment 22, typ. Eller nåt.
Jag vill nog gärna argumentera för att det finns folk med känsligare näsor än dig, som absolut skulle kunna plocka vinet som en Sangiovese.
Vissa skulle tom kunna göra det helblint :cool:
 

gece

Man vänjer sig.
Inte idag men igår blev det 1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia till dubbelpanerad kolja med blomkål. Kinderna dras ihop av citron, grapefrukt och en aning tanniner. Tio år på fat känns som betydligt mindre, både vad gäller ekinslag i smaken och oxidativ utveckling, även om det finns en viss vaniljsötma över det hela och lite svamp och nötter dyker upp i svansen. Känns fortfarande ganska ungt. "Aningens burgundisk karaktär", tänker jag. "Det smakar dyrt", menar sambon.

Till efterrätten håller vi oss kvar i samma århundrade och på Iberiska halvön med 1982 Krohn Colheita, buteljerad 2013. Fantastisk koncentration. Mandel, russin, torkade aprikoser... ja nästan allt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte idag men igår blev det 1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia till dubbelpanerad kolja med blomkål. Kinderna dras ihop av citron, grapefrukt och en aning tanniner. Tio år på fat känns som betydligt mindre, både vad gäller ekinslag i smaken och oxidativ utveckling, även om det finns en viss vaniljsötma över det hela och lite svamp och nötter dyker upp i svansen. Känns fortfarande ganska ungt. "Aningens burgundisk karaktär", tänker jag. "Det smakar dyrt", menar sambon.

Till efterrätten håller vi oss kvar i samma århundrade och på Iberiska halvön med 1982 Krohn Colheita, buteljerad 2013. Fantastisk koncentration. Mandel, russin, torkade aprikoser... ja nästan allt.
Låter smarrigt. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte idag men igår blev det 1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia till dubbelpanerad kolja med blomkål. Kinderna dras ihop av citron, grapefrukt och en aning tanniner. Tio år på fat känns som betydligt mindre, både vad gäller ekinslag i smaken och oxidativ utveckling, även om det finns en viss vaniljsötma över det hela och lite svamp och nötter dyker upp i svansen. Känns fortfarande ganska ungt. "Aningens burgundisk karaktär", tänker jag. "Det smakar dyrt", menar sambon.

Till efterrätten håller vi oss kvar i samma århundrade och på Iberiska halvön med 1982 Krohn Colheita, buteljerad 2013. Fantastisk koncentration. Mandel, russin, torkade aprikoser... ja nästan allt.
Deras vita R och GR samt sammalika från Marques de Murieta är lätt de vita viner jag allra mest går igång på. Santa vad bra de är! Bra val för en underbar afton.
Rätt val!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Måndag kväll, trött efter jobbet och rejält vinsugen. Vad blir det då för vin? Provar för första gången producenten Bodega Catena Zapata som förmodligen är Argentinas mest kända producent. Vinet är ett av hans enklare och gjort på druvan Malbec:

image.jpg
www.systembolaget.se/99238

Aromen är komplex med björnbär, kryddor, violer, grus, blyerts, ädelträ och aningen torkad frukt åt katrinplommon. Smaken är fyllig och helt torr med medelsyra och rejäla druvtanniner. Hög koncentration och imponerande längd.

Detta vin imponerar stort på mig. Blint hade jag säkerligen hamnat någonstans i Spanien eller möjligtvis Portugal, men karaktären pratar en del franska (Bordeaux, Madiran och Cahors). Klar köprekommendation för alla som gillar kraftiga viner men som önskar lite mer återhållen frukt. Kan tänka mig att lagring är att rekommendera, men det känns komplext och klart drickbart redan nu. Kommer dricka det till hemmagjorda hamburgare idag, inte optimalt såklart, men så får det bli. :)

Någon som har testat?
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Måndag kväll, trött efter jobbet och rejält vinsugen. Vad blir det då för vin? Provar för första gången producenten Bodega Catena Zapata som förmodligen är Argentinas mest kända producent. Vinet är ett av hans enklare och gjort på druvan Malbec:

Visa bifogad bild 674 www.systembolaget.se/99238

Aromen är komplex med björnbär, kryddor, violer, grus, blyerts, ädelträ och aningen torkad frukt åt katrinplommon. Smaken är fyllig och helt torr med medelsyra och rejäla druvtanniner. Hög koncentration och imponerande längd.

Detta vin imponerar stort på mig. Blint hade jag säkerligen hamnat någonstans i Spanien eller möjligtvis Portugal, men karaktären pratar en del franska (Bordeaux, Madiran och Cahors). Klar köprekommendation för alla som gillar kraftiga viner men som önskar lite mer återhållen frukt. Kan tänka mig att lagring är att rekommendera, men det känns komplext och klart drickbart redan nu. Kommer dricka det till hemmagjorda hamburgare idag, inte optimalt såklart, men så får det bli. :)

Någon som har testat?
Har ju inte fördjupat mig särskilt mycket i Argentinsk Malbec men efter några års frånvaro från vinstilen och din lite lockande beskrivning nu så blir det nog till att testa igen.
 

Vino fino

Medlem
Vinet är ett av hans enklare och gjort på druvan Malbec:
Någon som har testat?
Njaaoo, inte ett av Catenas enklaste kanske. "Alta" är tredje pinnen av fyra, Alamos och Catena ligger under, Catena Zapata högst upp. Sen har Catena även budgetmärken som säljs under andra namn, men hursomhelst… ska inte snöa in för mycket på detta ämne.

Angående lagring så är min försiktiga rekommendation att inte lagra för länge. Jag har druckit tioåriga Catena Alta som börjar kännas trötta, vilket jag tror har att göra med Catenas filosofi av maximal dubbelturbo-malo som konverterar det mesta av de svåra syrorna som Malbec annars kan ha. (Vilket jag för övrigt också märkt hos andra Parker-fjäskande producenter, finns många exempel på det). Jag skulle dricka Catenas viner under de första fem åren efter släpp. Rätta mig gärna om någon har andra erfarenheter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Njaaoo, inte ett av Catenas enklaste kanske. "Alta" är tredje pinnen av fyra, Alamos och Catena ligger under, Catena Zapata högst upp. Sen har Catena även budgetmärken som säljs under andra namn, men hursomhelst… ska inte snöa in för mycket på detta ämne.

Angående lagring så är min försiktiga rekommendation att inte lagra för länge. Jag har druckit tioåriga Catena Alta som börjar kännas trötta, vilket jag tror har att göra med Catenas filosofi av maximal dubbelturbo-malo som konverterar det mesta av de svåra syrorna som Malbec annars kan ha. (Vilket jag för övrigt också märkt hos andra Parker-fjäskande producenter, finns många exempel på det). Jag skulle dricka Catenas viner under de första fem åren efter släpp. Rätta mig gärna om någon har andra erfarenheter.
Jag vet inte hur Catena brukar vara, men detta är inte ett "Parkervin" i alla fall (om jag fattat vad det är, ingen fruktbomb menar jag). Syrorna känns mjuka (medelsyra angav jag), så du har nog en poäng att det inte behöver lagras allt för länge. Tycker ofta argentinsk malbec brukar vara avsevärt svulstigare än detta (vilket jag inte ser som ett problem). Har du testat just detta vin och årgång eller utgår du från andra?

Men intressanta synpunkter, du om någon har ju koll på Sydamerika. :)
 

Vino fino

Medlem
Jag vet inte hur Catena brukar vara, men detta är inte ett "Parkervin" i alla fall (om jag fattat vad det är, ingen fruktbomb menar jag). Syrorna känns mjuka (medelsyra angav jag), så du har nog en poäng att det inte behöver lagras allt för länge. Tycker ofta argentinsk malbec brukar vara avsevärt svulstigare än detta (vilket jag inte ser som ett problem). Har du testat just detta vin?

Men intressanta synpunkter, du om någon har ju koll på Sydamerika. :)
Håller absolut med om att det inte är någon fruktbomb. Snarare försöker Catena enligt min erfarenhet medvetet hålla en husstil med ganska mycket "centrum", välpaketerad frukt med gräddig kryddighet, bra spektrum av smaker.

Att det har körts hårt i malo-bänken var ingen kritik mot vinet, däremot har jag mina reservationer inför lagringsdugligheten. Frågar du Catena så säger de att vinerna släpps drickfärdiga. Mina erfarenheter av Catena Alta Malbec är att de inte blir bättre efter fem år. Catena Alta Cabernet Sauvignon håller bättre. Men där har de låtit syrorna vara mer ifred.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller absolut med om att det inte är någon fruktbomb. Snarare försöker Catena enligt min erfarenhet medvetet hålla en husstil med ganska mycket "centrum", välpaketerad frukt med gräddig kryddighet, bra spektrum av smaker.

Att det har körts hårt i malo-bänken var ingen kritik mot vinet, däremot har jag mina reservationer inför lagringsdugligheten. Frågar du Catena så säger de att vinerna släpps drickfärdiga. Mina erfarenheter av Catena Alta Malbec är att de inte blir bättre efter fem år. Catena Alta Cabernet Sauvignon håller bättre. Men där har de låtit syrorna vara mer ifred.
Då förstår jag bättre. :)
 

Vino fino

Medlem
@Matlen Apropå din provning i helgen så var Le Pousseur det vinet som gjorde mig ledsen när jag provade det.

Märkligt ostrukturerat, blanding av primära och mogna toner. Ofärdigt och samtidigt nästan övermoget. En besvikelse.

Jag gillar annars Randall Grahm, som jag såg att du slängde upp en bild på. Har haft förmånen att dricka mig berusad på hans egna viner tillsammans med denna galning på en mässa i London 1999. Han påstod själv att han var extremt jet-laggad när han dök upp efter lunch men det var fler än jag som misstänkte att det var något berusningsmedel inblandat. Hursomhelst så försvann jet-laggen efter ett par tre glas och han blev mer harmonisk… På slutet öste vi i oss av hans hallonvin, Framboise. Inte så smart, märkte vi dagen efter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Matlen Apropå din provning i helgen så var Le Pousseur det vinet som gjorde mig ledsen när jag provade det.

Märkligt ostrukturerat, blanding av primära och mogna toner. Ofärdigt och samtidigt nästan övermoget. En besvikelse.

Jag gillar annars Randall Grahm, som jag såg att du slängde upp en bild på. Har haft förmånen att dricka mig berusad på hans egna viner tillsammans med denna galning på en mässa i London 1999. Han påstod själv att han var extremt jet-laggad när han dök upp efter lunch men det var fler än jag som misstänkte att det var något berusningsmedel inblandat. Hursomhelst så försvann jet-laggen efter ett par tre glas och han blev mer harmonisk… På slutet öste vi i oss av hans hallonvin, Framboise. Inte så smart, märkte vi dagen efter.
Jag kan förstå varför du inte är så förtjust i årgång -11 av detta vin. För mig hade det en hel del kartig frukt och en viss obalans. Några övermogna drag kunde jag inte hitta dock. Tycker det är kul att det går att få till ett så pass svalt uttryck i Kalifornien. Det andas verkligen Rhone, men slankare och mer kliniskt. Stilen var dessutom så typisk Randall Grahm att jag till och med kunde plocka det blint. Det är väl alltid värt något. ;)

Privärd? Nej! Kul och annorlunda för CA? Ja!

Jag tror att årgång -11 kan bli riktigt burgundisk med lite lagring (rejäl PN), men jag har haft fel förr. Sen så skadar det ju inte att vara delvis oense - jag gillar ju dig ändå trots allt. ;)

För övrigt, är klart avis på dig, hade gärna druckit hallonvin med Randall. :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2011 Bodegas Carchelo (Agapito Rico) Jumilla Vedré "V" (73p) 101 kr på SB idag.
Hugaligen... Undvik!
Ville köpa ett enkelt, men ändå liiiiten gnutta ambitiöst vin till måndagens enkla hämtpizzamiddag.
Men, vaffan... Detta har en fin, bred, ung-fruktig doft med vissa mörkare toner. Men... Den viktigaste komponenten, SMAKEN, är fullkomligt urvattnad och menlös. Har druckit betydligt bättre viner för halva priset. Detta är skämmigt uselt.
Att det går att misshandla Monastrell (Mourvèdre) så mycket trodde jag inte var möjligt.
vedre.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
2011 Bodegas Carchelo (Agapito Rico) Jumilla Vedré "V" (73p) 101 kr på SB idag.
Hugaligen... Undvik!
Ville köpa ett enkelt, men ändå liiiiten gnutta ambitiöst vin till måndagens enkla hämtpizzamiddag.
Men, vaffan... Detta har en fin, bred, ung-fruktig doft med vissa mörkare toner. Men... Den viktigaste komponenten, SMAKEN, är fullkomligt urvattnad och menlös. Har druckit betydligt bättre viner för halva priset. Detta är skämmigt uselt.
Att det går att misshandla Monastrell (Mourvèdre) så mycket trodde jag inte var möjligt.
Visa bifogad bild 679
Skönt, har tittat på detta vid tillfälle men ångrat mig i sista stund. Etiketten ser ju så fin och stilren ut...Välkommen till Sverige och Systembolaget. ;)
 
Trådskapare
A
Jag är galet nyfiken på rosén men tillgången är ju lite svår. Har hört att nästa årgång ska släppas 2016, tålamod är en dygd...
Årgång 2000 släpptes 2010. Har bara en flaska kvar. Ett måsteköp nästa gång de släpps.
Det var @Arvid som tipsade mig förra gången. Gäller att hänga på låset
 

Mats

Gone todash....
Årgång 2000 släpptes 2010. Har bara en flaska kvar. Ett måsteköp nästa gång de släpps.
Det var @Arvid som tipsade mig förra gången. Gäller att hänga på låset

Intressant att höra! Själv har jag aldrig druckit en rosé som varit drickbar, säkert för att jag mest smakat billigare varianter och varit ignorant nog att tro att bara för att de smakar så mycket sämre/blaskigare/ointressantare än jämförbara vita viner så kan inget vara bra. Har helt enkelt aldrig sett rosé som riktigt vin, men det kanske är dax att ompröva den inställningen, speciellt om Heredia gör en.
 
Toppen