Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
20140501_201823.jpg

2003 J. C. Pichot Vouvray Les Larmes de Bacchus

Ikväll blev det lite god, söt Chenin blanc från Loire!
I näsan är det massor av honung, bittermandel, en lätt doft av gåslever, russin och viss botrytiston.
Sötman är stor och har tydligt övertaget mot syran. Fylligt och med viss alkoholhetta. Djup koncentration och en hyfsad längd! Avslutas aningen beskt.

Väldigt gott till den Indiska thaigrytan!
 

Per Stade

Lege artis
Familjemiddag hemma hos en av sönerna, som lagat en fantastisk kalkon med rostade rotfrukter och massor av grädde i såsen. Till detta drack han och jag en flaska Domsine Laroche 1995 Les Clos. Eftersom sonen fyllt kalkonen med örter och lime gick vinet faktiskt väldigt bra tillsammans med den limedoftande kalkonen och såsen. Bra syra i vinet trots åldern, tydlig ekkaraktär, som Laroches viner brukar ha och som jag vanligtvis inte är så förtjust i men som jag faktiskt inte tyckte störde idag. Åldern hade väl givit vinet en aning sherrykaraktär men mindre än de de flaskor jag druckit tidigare. Funkade faktiskt också till efterrätten Key lime pie med vanlig lime istället för riktig Key lime, som knappast finns att få tag på i Sverige.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack en Sauvignon Blanc från Bornholm ikväll, tur att det bara var ett glas för det smakade verkligen illa. Tänk er en kombination av burkmajsspad och överkokt vit sparris, så hamnar ni hyfsat nära. :sluta:
 

mnor

Medlem
Grannen bjöd på 1996 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon Oenothèque igår. Flaskan var deggad 2008:

Doft av krut och bröd, först smak av citrus, bröd, syrlig ananas och physalis. Lång eftersmak. Ju varmare champagnen blir i glaset desto mer går smakerna mot söta tropiska frukter och syrlig krämig citrus (åt lemon curd hållet fast lite syrligare). Riktigt kul att få dricka denna "unga" champagne. Detta är ett riktigt bra vin som kommer att bli helt fantastiskt om 10-20 år. Om jag skulle haft någon flaska så skulle jag hålla på dem. Vilket också var mitt råd till grannen. Detta var riktigt gott.

Sjäv skakade jag fram en flaska 1996 Duval-Leroy Femme, för att se till att vi fick ett 1996 tema

Lika gott som förra gången jag drack den och denna flaska och det var helt i enlighet med de anteckningar jag tog förra gången:
Doft av smör och nyans av krut/flinta. Röda äpplen är den mest framträdande smaken, tillsammans med fläder. Ju varmare champagnen blir i glaset desto mer domineras smaken av röda äpplen.

Eftersom jag drack 1996 Duval-Leroy Femme direkt efter 1996 Dom Pérignon Oenothèque så går det ju inte annat än att jämföra. Dompan är en klart bättre champagne med en klart större potential och mycket längre eftersmak, däremot tycker jag att Femme i dagsläget har en bättre mognad, så slutresultat blir att de går på ett ut. Så rent ekonomiskt är Femme att föredra just nu. Men man skall vara lycklig om man har 1996 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon Oenothèque i källaren och tänker hålla på den/dem.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Testade ett riktigt udda vin igår. Det är gjort som en blend av Syrah och Gamay och jag skulle tro att det tillhör kategorin "naturviner"...
image.jpg


Lard des Choix VdP de lArdeche Rouge 2010 (80p)
Aromatiskt till tusen med skogsbär, tuttifrutti, peppar, kardemumma och pors, nästan så mycket kryddor att min allergikänsliga näsa började kvida. Lite skitiga toner fanns där också, både ladugård och lite blod. Ingen ek att hitta alls.

I munnen var det slankt, på gränsen till vattnigt, med rimlig syra och finkalibriga druvtanniner åt det stjälkiga hållet med lite grapefruktsbeska. Bra längd, men inte helt angenäm eftersmak.

Häftigt och annorlunda i liknande stil som Ruché (tror jag), men alldeles för tunt för min gom. Läskande saft på sin höjd och kul som kuriosa.
 
Last edited:

Livermore

Medlem
Drack 2002 Pol Roger Blanc de Blancs igår. Här kommer lite noteringar. Ganska uppstaplat men jag gillar det så.

Färg: Ljust gul med mousse med små bubblor.

Doft: kände först nougat. Smör och grädde kom efter en stund. På slutet var också citrustoner markanta. En väldigt angenäm doft helt enkelt.

Smak: torr och syrlig med lång eftersmak. Brödigheten kom fram efter en stund i glaset. Vaniljtoner efter någon timme, smakade lite som vaniljglass.

Kommentar: serverades lite kall men när den kom ner i temperatur blev smörigheten och smaken av grädde tydliga. Gillar skarpt denna smak. Bästa champagnen jag druckit, men har ju inte druckit allt för många än. Kan tänka mig att den dock blir ännu bättre med åren. Älskar verkligen smaken som en god champagne har.
 

Rexel

Medlem
Tenuta di sesta brunello 2007 (94p)
Färg, djup rubinröd (jag är lite färgblind, ta färgen med en nypa salt:))
Doft, stall blommor,blåbär och körsbär. Lite vaniljtoner döljer sig långt bak.
Smak, körsbär, svartpeppar, små ektoner med vanilj, nästan lite hetta i eftersmaken mellan chili och alkohol!, mellanmjuka lite runda tanniner och riktigt bra längd!

Detta är tredje flaskan jag dricker, idag tyckte jag den var klart bättre än tidigare, beställde faktiskt en låda till från winefinder, klart intressant och se hur detta vin utvecklar sig.
image.jpg
 

TEGE

Medlem
2012 Löhrer Berg Riesling

U: Lätt gyllengrön.

D: Stor fräsch doft. Ananas, gröna äpplen. Lite mineralisk.

S: Stor med härlig spritsig syra. Tropisk frukt, lite grapelik beska samt rostat bröd i svansen. Ren fräsh lång avslutning. Gott.
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredag 2 maj i Tokyo
CT offline in Tokyo at 1 star L'Effervescence

With Chatters from Sydney, Australia and my wife. We met Chatters for the first time and had a FANTASTIC evening with outstanding food and great wines. The Mosel Reisling Spätlese was WOTN for us.

2 WHITES AND 2 REDS WITH NAMAE-SAN'S FANTASTIC MENU
We started with the two whites and continued with the two reds. We managed to keep a little Riesling for the cheese plate.
A cruel dinner for sure!

1998 McWilliam's Mount Pleasant Wines Sémillon Lovedale
91 Points
Australia, New South Wales, Hunter Valley
Reading on their website, it seems this wine never saw oak, but it certainly behaved like a very oaked wine...
Still light yellow with a roasted oak character (No oak! Fair dinkum!). Clean citrus, pure white fruits.
On the palate this has a rather high, piercing acidity from the early harvest. Transparent, very fine build and a body that is slim, yet packed. Green apples and some honey. Good length.
I would NEVER have picked this one out as an unoaked Semillion with age in a blind tasting. Quite an amazing wine. Wow!
Will surely not only last, but also develop over at least 10 more years.
Wife: 94p

1993 Vereinigte Hospitien Scharzhofberger Riesling Spätlese
98 Points
Germany, Mosel Saar Ruwer
I find no flaws with this wine, but don't feel experienced enough (non-comfortable) with Mosel Rieslings to award it 100 points. The obvious feeling is of lying down in a beautiful meadow in the summer... VOTN among four with pedigree.
Golden.
Rich, splendid, mature Riesling character with a perfect whiff of petrochemistry. Honeyed (suggesting Botrytis) with aromatic flowers (jasmine, honey suckle, Philadelphus) and summer fruit. Broad, superbly balanced acids in a fabulously concentrated, intense entry, mid-palate and somersaulting finish. Almost no sweetness in the wine anymore. Beautiful mouthfeel and transparency and oozing of mineral character. Also has an oily component together with the petroleum.
Geee, this is to live for! Wish I had more for immense pleasure now and for at least 10 more years.--
Wife: 94p

1990 Château Boyd-Cantenac
93 Points
France, Bordeaux, Médoc, Margaux
Beautifully matured wine that is still full of life, though a little advanced.
Mature red colour without any brown hues.
Big nose unmistakably Bdx with cedar, Bdx earth and a good round of sumi-ink.
Per os it goes a long way to show that its demise is a complete exaggeration and fabrication. Acids and fruit in good balance and tannins still providing a nice bite. Good length, a little faded, one-dimensional but with balance and pedigree.
Not "Margaux-specific" by any standards, but quite a wine to enjoy for some odd 10 more years for those of you still stashed.
Wife: 90p

2000 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano
91 Points
Italy, Umbria, Montefalco, Sagrantino di Montefalco
This is an unwashed and unruly medieval warrior: a minimum of refinement in a full bodied barbarian.
Ruby red.
Nose is filled with both red and dark fruits, coffee notes and wet leaves in the fall. M+++ tannins that mellowed over the evening. M++ acids that speak italian. Fabulous concentration and good length. Not complex. Not layered. Rustic and a great example of such wines.
Would work well with anchovie-garlic pizza today.
Looking forward to what is in the final btl some 10 years from now. Hopefully a scarred and seasoned warrior with fabulous stories to tell!
Wife: 90p
 

KimHartman

Medlem
Kort om viner som öppnats i helgen:

2008 Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé Gräddig, mycket fruktig med gröna äpplen, jordgubbar, apelsinjuice, tuttifrutti-tabletter, och mariekex. Lite väl ung nu, men med framtidsutsikter.

2011 Ata Rangi Pinot Noir Mörk något odefinierad frukt. Lakrits, rostat kaffe, rökiga toner. För mycket fat och för lite fräschör för att det ska bli riktigt kul. Vinet är lite bättre dag två, och visst finns det kvalitet här, men iaf vid detta tillfälle är det inte min kopp te. Hade förväntat mig mer.

2008 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Rio Sordo Underbar doft med kryddor, te, läder, lakrits, körsbär och apelsinskal. Viss bitterhet och lite varm känsla, men på det stora hela mycket trevligt.

N.V. Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Extra Brut V.O. Utvecklad med mogna äpplen, nötter, och salta kex. Mörka lager på djupet med rågbröd, choklad och mineral. Lyfter och lägger på sig tyngd efter luftning. Inte alls så exotisk och parfymerad som än Initial, snarare torr, stram och allvarlig. Riktigt gott hursomhelst!

1997 Ridge Monte Bello Kass kork som gick i tusen bitar. Men vad gör det när själva vinet är helt fantastiskt? Söt svartvinbärsfrukt men utan att bli sliskigt eller sött. Lager på lager av frukt, ceder, kryddor och kakao. Nedslipade tanniner men ändå så mycket tryck i detta. Helt i balans, mycket fin mognad. Mycket bra.
 

MartinE

Medlem
Gårdagen inleddes med en liten löprunda längs vår fantastiska sydkust (http://sydkustloppet.se). Som belöning för den prestationen plockades det sedan fram en 1993 de Venoge Grand Vin des Princes från källaren.

Den här champagnen känns utan tvekan som en prestigecuvée i ordets rätta bemärkelse! Inte minst den underbara flaskan understryker det. Extra kul med en 93:a också, då det är en lite udda årgång i Champagne! En underbart gyllene färg avslöjade vinets mognad. Moussen var dessvärre ganska klen, men det inverkade ändå inte nämnvärt på upplevelsen av att det här är en fantastisk champagne! Intensiv och mogen doft med sherrytoner. Inslag av smörkola, torkad frukt och marspian. Mogen och frisk smak av torkad och mogen frukt, mycket citrus samt mineral. 91 p

bild-8.JPG

bild-9.JPG
 

anders

Medlem
Igår hittade en 2004 Lynch-Bages vägen från källaren till köksbordet.
På vägen blev det tvunget att passera vasken eftersom korken förvandlades till smulpaj.
Vinet var dock tack och lov riktigt bra. Mörkt djupröd med en näsa som får kallas "komplex". Brukar vara ett bra tecken när det är svårt att plocka ut enskilda komponenter. Mörka körsbär och björnbär är de toner som jag fann. Smaken var fortfarande fruktig även om mognadstoner också började smyga fram där.
Lyckligtvis ligger där en pava till.
Dock det här med korken...
Nytt ämne startat för vidare diskussion.
http://www.finewines.se/threads/smulkork.2839/
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack lite Etna Rosso av bättre slag igår, ett vin jag inte kommer att ge betyg på, då det kändes alldeles för grinigt att dricka ungt...Ping @Mats
image.jpg


2011 Etna Rosso Santo Spirito, Tenuta delle Terre Nere
Grinig och ung frukt åt tranbär och surkörsbär, lite rosor och apelsinskal möter upp ihop med lite eneträ och blyerts. Ung, sur och kartig i munnen, med höga värden på syra och tannin. Hela paketet levererades i en slank och späd kropp. Idag helt obalanserat och aningen okomplicerat, men det är inte svårt att inse att det finns lagringspotential, men har själv ingen koll på om rätt saker kommer att hända med detta med tiden, det vill säga - ingen rekommendation från min sida. Tänk också på att jag sällan har problem med unga viner, men detta kändes helt enkelt lite för grinigt. Surt sa räven när han smaskade i sig en klase rönnbär, typ. :)
 
Testade Plan Pegau igår (lot 2011, från bolagets majsläpp). Fina mörka bär. Ok syra. Knappt märkbara tanniner. Okomplicerat, lätt till medelfylligt, klunkvänligt. Kort avslutning. Njae, jag hade hoppats att det här skulle duga som ett ännu bättre vardagsvin. Ger den ca 83-84. Ska det vara Pegau bör det nog vara cuvéen. c9dp.
 

Segol

Medlem
Det var länge sen jag drack Plan Pegau men jag kommer ihåg att jag gillade den, inget stort vin men gott

Igår drack jag Penfolds St Henri -06 & Leoville Poyferré -04 till grillad ko, jag brukar gilla Penfolds dyrare viner och köper på mig en del som tex St Henri -10 på senaste släppet på systembolaget. Båda var bra men Poyferrén var klart bättre, särskilt att sitta och dricka av efter maten. Slank och fräsch utan några som helst gröna toner, kaffe, jord, bra frukt.
Toppen nu och säkert bra många år framöver.

Efter det öppnade vi en Nerthe -06 som var en besvikelse, viss beska och stickighet men jag tror inte den var defekt. Trist.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det var länge sen jag drack Plan Pegau men jag kommer ihåg att jag gillade den, inget stort vin men gott

Igår drack jag Penfolds St Henri -06 & Leoville Poyferré -04 till grillad ko, jag brukar gilla Penfolds dyrare viner och köper på mig en del som tex St Henri -10 på senaste släppet på systembolaget. Båda var bra men Poyferrén var klart bättre, särskilt att sitta och dricka av efter maten. Slank och fräsch utan några som helst gröna toner, kaffe, jord, bra frukt.
Toppen nu och säkert bra många år framöver.

Efter det öppnade vi en Nerthe -06 som var en besvikelse, viss beska och stickighet men jag tror inte den var defekt. Trist.
Låter som en kväll av klass, hur smakade Penfoldsen?
 

Segol

Medlem
Låter som en kväll av klass, hur smakade Penfoldsen?
Jag gillade den men så dricker jag gärna Aussie Shiraz då och då också. Det är såklart extra lätt att plocka ut typiska markörer när jag vet vad som är i flaskan men den var hmmm, typisk :)
Kryddigt med smak av mörk frukt och mörka bär, rejält kraftig, en touch av pepparmint. Inte särskilt elegant i dagsläget men bra
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gillade den men så dricker jag gärna Aussie Shiraz då och då också. Det är såklart extra lätt att plocka ut typiska markörer när jag vet vad som är i flaskan men den var hmmm, typisk :)
Kryddigt med smak av mörk frukt och mörka bär, rejält kraftig, en touch av pepparmint. Inte särskilt elegant i dagsläget men bra
Det är ju trist om vinet är elegant om man är sugen på ett bombastiskt vin å andra sidan. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kort om viner som öppnats i helgen:

2008 Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé Gräddig, mycket fruktig med gröna äpplen, jordgubbar, apelsinjuice, tuttifrutti-tabletter, och mariekex. Lite väl ung nu, men med framtidsutsikter.

2011 Ata Rangi Pinot Noir Mörk något odefinierad frukt. Lakrits, rostat kaffe, rökiga toner. För mycket fat och för lite fräschör för att det ska bli riktigt kul. Vinet är lite bättre dag två, och visst finns det kvalitet här, men iaf vid detta tillfälle är det inte min kopp te. Hade förväntat mig mer.

2008 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Rio Sordo Underbar doft med kryddor, te, läder, lakrits, körsbär och apelsinskal. Viss bitterhet och lite varm känsla, men på det stora hela mycket trevligt.

N.V. Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Extra Brut V.O. Utvecklad med mogna äpplen, nötter, och salta kex. Mörka lager på djupet med rågbröd, choklad och mineral. Lyfter och lägger på sig tyngd efter luftning. Inte alls så exotisk och parfymerad som än Initial, snarare torr, stram och allvarlig. Riktigt gott hursomhelst!

1997 Ridge Monte Bello Kass kork som gick i tusen bitar. Men vad gör det när själva vinet är helt fantastiskt? Söt svartvinbärsfrukt men utan att bli sliskigt eller sött. Lager på lager av frukt, ceder, kryddor och kakao. Nedslipade tanniner men ändå så mycket tryck i detta. Helt i balans, mycket fin mognad. Mycket bra.
Jämlarns vilken kanonhelg ! ! !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagen inleddes med en liten löprunda längs vår fantastiska sydkust (http://sydkustloppet.se). Som belöning för den prestationen plockades det sedan fram en 1993 de Venoge Grand Vin des Princes från källaren.

Den här champagnen känns utan tvekan som en prestigecuvée i ordets rätta bemärkelse! Inte minst den underbara flaskan understryker det. Extra kul med en 93:a också, då det är en lite udda årgång i Champagne! En underbart gyllene färg avslöjade vinets mognad. Moussen var dessvärre ganska klen, men det inverkade ändå inte nämnvärt på upplevelsen av att det här är en fantastisk champagne! Intensiv och mogen doft med sherrytoner. Inslag av smörkola, torkad frukt och marspian. Mogen och frisk smak av torkad och mogen frukt, mycket citrus samt mineral. 91 p

Visa bifogad bild 1139
Visa bifogad bild 1140
Men: var är tomtarna på kakelväggen?
 
Toppen