Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke

Medlem
Förra veckans champagne. Thierry Perrion. Maurice. Stockar från 30 talet Verzenay. 450 flaskor. blanc de noirs . Väldigt mörk, kraftig, otroligt bra struktur, honung. Riktigt häftig upplevelse både doft och smak. Kan lagras ett bra tag till. Förhoppningsvis klarar jag av att låta de andra vara kvar i källaren ett tag till :).
Kan definitivt rekommendera deras "vanliga" blanc de noirs. Görs bara på magnum. Riktigt bra och för den kvaliten är den nästan grattis
Blev under förra veckan ännu ett favvohus, Henriot 2005. Klassisk, stilig och elegant. Väldigt nyanserad. Bra syra. Snart på sin topp men redan nu kanon.
Ikväll blir det ett annat favvomärke, Comtes. Svårt att slå en vällagrad Comtes :). När frun kommer hem korkar vi upp en Comtes 1970 :)
 

Attachments

  • Thierry Perrion. Maurice.JPG
    Thierry Perrion. Maurice.JPG
    21,6 KB · Visningar: 334

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Förra veckans champagne. Thierry Perrion. Maurice. Stockar från 30 talet Verzenay. 450 flaskor. blanc de noirs . Väldigt mörk, kraftig, otroligt bra struktur, honung. Riktigt häftig upplevelse både doft och smak. Kan lagras ett bra tag till. Förhoppningsvis klarar jag av att låta de andra vara kvar i källaren ett tag till :).
Kan definitivt rekommendera deras "vanliga" blanc de noirs. Görs bara på magnum. Riktigt bra och för den kvaliten är den nästan grattis
Blev under förra veckan ännu ett favvohus, Henriot 2005. Klassisk, stilig och elegant. Väldigt nyanserad. Bra syra. Snart på sin topp men redan nu kanon.
Ikväll blir det ett annat favvomärke, Comtes. Svårt att slå en vällagrad Comtes :). När frun kommer hem korkar vi upp en Comtes 1970 :)
Living the dream!
Kul med en för mig okänd producent, den skall kollas upp!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Goda, Bandol brukar bara bli bättre med åren samtidigt som de är sköna i sin ungdom. Smuttar på slattarna precis nu och det är mycket pappersbruk, kartong och skit. Utedass helt enkelt. ;)

Man kan ju undra vad det är som är fel i huvudet när man uppskattar skitlukt i vin, men så är det. :confused:
Inget fel, bara ihopskruvat på RÄTT sätt.
Iaf om man är en fluga :p
...men jag kan bara hålla med: Bandol ROCKAR och Mas Gassac från 2001 är ingenting jmf med deras 2010 som helt ligger i skuggan av deras 2011... Jag kommer låda på mig (trots HÅRT köpstopp) av 2011:an då de släpper den på min favvobutik här i Yokohama.
*hysch* :raseri: :raseri: :raseri: :raseri: :raseri: :raseri:
 
Inget fel, bara ihopskruvat på RÄTT sätt.
Iaf om man är en fluga :p
...men jag kan bara hålla med: Bandol ROCKAR och Mas Gassac från 2001 är ingenting jmf med deras 2010 som helt ligger i skuggan av deras 2011... Jag kommer låda på mig (trots HÅRT köpstopp) av 2011:an då de släpper den på min favvobutik här i Yokohama.
*hysch* :raseri: :raseri: :raseri: :raseri: :raseri: :raseri:
Får väl ge Bandol en chans till då...;)
 

Vino fino

Medlem
Efter mycket dold lobbyverksamhet och subliminala meddelanden från prominenta medlemmar här på Finewines kände jag mig tvungen att beställa och sedermera (idag) prova Reyneke Reserve 2010.

Intressant i sammanhanget är att jag provade den individuellt omedelbart efter månadens vin (Rasciatano), och sedan i tandem, och sist i tandem tillsammans med mat.

U: Ungdomligt körsbärsröd, medel+ konc.
D: Börjar stillsamt med lite rostad ek men sen kommer 4 ton nymald vitpeppar,röd-svart frukt, mocha, choklad, och lite bakgrundsrök.
S: Fylligt, pepprigt, väldigt tydlig Syrah-profil med polerad frukt. Anings anings pärlande CO2. Lite kort i slutet, saknas lite ryggrad med tanke på alla dofter och smaker.
S: Utmärkt vin som påminner ganska mycket om de sötfruktigare Crozes-Hermitage (Graillot m.fl) vi såg fram till årgång 2010. Jag tycker dock att det är väldigt högt prissatt i Svedala. 349 sek är för dyrt för kvaliteten. Strax runt 200 som det kostar på den internationella marknaden är mera rimligt och motsvarar också ganska bra det man får i Crozes-Hermitage om man gillar den här stilen.
90p
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Efter mycket dold lobbyverksamhet och subliminala meddelanden från prominenta medlemmar här på Finewines kände jag mig tvungen att beställa och sedermera (idag) prova Reyneke Reserve 2010.

Intressant i sammanhanget är att jag provade den individuellt omedelbart efter månadens vin (Rasciatano), och sedan i tandem, och sist i tandem tillsammans med mat.

U: Ungdomligt körsbärsröd, medel+ konc.
D: Börjar stillsamt med lite rostad ek men sen kommer 4 ton nymald vitpeppar,röd-svart frukt, mocha, choklad, och lite bakgrundsrök.
S: Fylligt, pepprigt, väldigt tydlig Syrah-profil med polerad frukt. Anings anings pärlande CO2. Lite kort i slutet, saknas lite ryggrad med tanke på alla dofter och smaker.
S: Utmärkt vin som påminner ganska mycket om de sötfruktigare Crozes-Hermitage (Graillot m.fl) vi såg fram till årgång 2010. Jag tycker dock att det är väldigt högt prissatt i Svedala. 349 sek är för dyrt för kvaliteten. Strax runt 200 som det kostar på den internationella marknaden är mera rimligt och motsvarar också ganska bra det man får i Crozes-Hermitage om man gillar den här stilen.
90p
Kul att du provade det. :)
Lite snål var du dock, men smaken är ju delad.
 

jocke

Medlem
Igår en Comtes 1970. Inget fel på flaskan. Vällagrad. Var förbered för en vaskning men så blev det inte :). En champagne som har varit på topp för länge sen. Ingen direkt syra. Sötman var tung. Trevlig färg. Rolig att prova. Den var ändå 44 år. Har druckit många Comtes som har varit bättre. Bra champagne men inte någon höjdare.
 

Attachments

  • Comtes 1970.JPG
    Comtes 1970.JPG
    42 KB · Visningar: 301

Larseman

Medlem
Nebbiolo-fredag :)

WP_000395.jpg


Har aldrig varit med om ett mousserande vin med en kork som var så omöjlig som den här :vägg:
Blev till slut tvungen att skära av toppen och ta den med korkskruven...
Men vi gillar det här!
Färgen är vackert laxrosa, typ rosé från Provence.
I näsan en angenäm, frisk, fräsch, men svårfångad doft, hallon, tuttifrutti (men utan sötma) och mineral.
Frisk smak med bra, lite ruffig mousse, ganska stram (för att vara rosébubbel) med bra längd utan störande beska. Riktigt gott!
Till maten (Gnocchi med lammfärs- och svampragu) en enkel men schysst Nebbiolo.
Målarfärg, hallon, röda vinbär, bittermandel, mossa (källare), lite dill, kummin, lagerblad, salvia och en aning tjärpastiller i doften.
I munnen, frisk, syrlig, röda vinbär, ganska stram med finkorniga tanniner. Mycket bra längd och ett friskt slut med mycket frukt i eftersmaken. Frugan, som tror att hon inte gillar Nebbiolo, tyckte också att det var mycket bra.
 

karl.1480

Medlem
Sitter med ett glas 2008 Gagnard-Delagrange Chassagne-Montrachet just nu.
Blekt gyllengul med gröna reflexer. Ingen särskild intensitet att snacka om.
Citroner, gröna och gula äpplen dominerar nosen. I bakgrunden ligger lite smör, rostade nötter, kalkiga mineraler och en puff knallpulver. Fatbehandlingen är tydlig men på helt rätt sätt. Visst anar man ett uns utveckling men jag skulle ändå säga att vinet doftar ungt. Inget vansinnigt komplext vin men snyggt nyanserat och rättframt.
I munnen är vinet rikt, fylligt och mjukt. Citronerna och äpplena dominerar även här men i avslutet kommer en våg av nötter, smör, mineraler och citronzest. Syran sitter ordentligt i kinderna och ger vinet en fin fräschör. Fataromerna är något blygare i munnen men ger rondör och kropp åt vinet. Eftersmaken är lång, något uppstramande och det som hänger sig kvar är känslan av syrlig äppelkaramell.

Allt som allt en riktigt fin by-chassagne som jag gärna dricker i stora klunkar utan någon större eftertanke. Vinet är tilltalande och rättframt. Okomplicerat men ändå inte enkelt. Det kommer definitivt vinna på ytterligare lagring men ger bra utdelning redan idag.
 

Mats

Gone todash....
Nebbiolo-fredag :)

Visa bifogad bild 1170

Har aldrig varit med om ett mousserande vin med en kork som var så omöjlig som den här :vägg:
Blev till slut tvungen att skära av toppen och ta den med korkskruven...
Men vi gillar det här!
Färgen är vackert laxrosa, typ rosé från Provence.
I näsan en angenäm, frisk, fräsch, men svårfångad doft, hallon, tuttifrutti (men utan sötma) och mineral.
Frisk smak med bra, lite ruffig mousse, ganska stram (för att vara rosébubbel) med bra längd utan störande beska. Riktigt gott!
Till maten (Gnocchi med lammfärs- och svampragu) en enkel men schysst Nebbiolo.
Målarfärg, hallon, röda vinbär, bittermandel, mossa (källare), lite dill, kummin, lagerblad, salvia och en aning tjärpastiller i doften.
I munnen, frisk, syrlig, röda vinbär, ganska stram med finkorniga tanniner. Mycket bra längd och ett friskt slut med mycket frukt i eftersmaken. Frugan, som tror att hon inte gillar Nebbiolo, tyckte också att det var mycket bra.

Jamen hallå där @emanuel , remember Scavinogate (sista inlägget på sidan + flera senare)? Nu börjar smaknoterna trilla in. Trevligt att se att andra gillar den, synd att inte alla fick chansen att köpa :cigarr:.
 

gece

Man vänjer sig.
I rent studiesyfte har under aftonen inmundigats

2013 Clotilde Davenne Chablis har en överraskande generöst sötfruktig doft på nosen när jag poppar flaskan innan den hunnit bli helt kyld. I munnen är det förstås snustorrt, men inte så brutal syra som jag kommit att förknippa med Chablis. Luft och kyla tonar ner frukten och drar fram någon slags mineralisk citron. Gott, tycker jag som brukar påstå att jag inte gillar Chablis. (tack @kayaker för det tipset)

1999 Reichsgraf von Kesselstatt Josephshöfer Riesling Auslese Lange Goldkapsel visar sig vara ett riktigt SUPERFYND. Typisk rieslingfrukt och dito -dieseldoft när vi tar första sniffen, och när vi smakar på härligheten tillkommer vanilj, grädde och blöt sten. Bra syra, sötman känns något lägre än jag förväntar mig av en auslese. Med tid och luft kommer det fram lite gröna kryddor - oregano, dill och mynta. Ytterligare senare kryper det fram en ganska parfymerad blommighet av oklart slag - vi argumenterar fram och tillbaka om det är rosor, lavendel, tulpaner, syren, eller kanske nåt annat? Men så tog flaskan slut :( innan vi hann komma fram till vad det var. Tur vi har fler!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bubbel på DEN och ett glas vitt på balkongen:
NV Berlucchi Guido Franciacorta Cuvée '61 (89 p.)
Franciacorta DOCG Champagne Blend
Light yellow.
Fine bready nose with distinct fruitiness.
Creamy, fine bubbles, ok carriage from entry to M finish. Distinct acids and a restrained composition.
Just as good as any Champagne.

2012 Marques de Toledo La Mancha Blanco (84p)
Verdejo
Not at all a great wine, but delicious and works well as a summer wine. We don't drink enough Spanish whites outside of La Rioja... And in all honesty: not enough of the white Riojas either...

This is just like a better Petit Chablis with slightly low acid and a price tag that would make Chablis growers bitter and sour...

Light yellow.
Nose is young and fruity with distinct TuttiFrutti (Swe candy) and something towards passion fruit.
Pure grape aromas come first on the palate. Acids are M, the body is M-, fruit is young and the finish better than 'good'. This is light with a glitchy mid-palate, but with a quite ok intensity nevertheless. The structure allows for a mineral component that is of warm, wet earth.
The aromas I collect besides the overwhelming Tutti Frutti are: green apples, passion fruit, jasmine tea and white flowers.
Not for keeping. Super cheap wine. Great for what it is even if I'm sure it would sparr well with many more expensive bottlings.
A summer glass of wine on the balcony. Yay!
 

merlotsmile

Medlem
Drack två C9dp ikväll. Båda från 2005. Mont Redon och Telegramme. Vet inte om jag utvecklat min smak den senaste tiden men jag tyckte båda två var tämligen anonyma :confused:. Känns som samma tasting note passar båda.
Färg: Medium intensitet, ruby red med lite orange antydning i kanten.
Doft: Medium intensitet. Väldigt anonyma båda två - lite mörkröda bär, lite lakrits, lite örter
Smak: Alkohol integrerad, syran ok, frukten medium intensitet, lite mer tanniner i Telegrammen, finishen medium-.

Nä det här var inte så upphetsande. På CT står det att Mont Redonen skall drickas mellan 2017 - 2040 :eek: . Hur skall man tolka det? Känns ju som att den är alldeles för anonym för att hålla så länge ... är det något default värde som sätts in i CT??? Telegrammen har 2009 - 2017 .. det känns mer realistiskt.

Det här med tunnlar ... kan någon förklara vilka viner som oftast kan hamna tunnlar och hur man kan veta att det är i en tunnel. Kan de här vinerna vara i en tunnel trots att de bara kostar typ 250 kr? Jag antar dock att det är viner med mer komplexitet som det handlar om.
bild-4.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack två C9dp ikväll. Båda från 2005. Mont Redon och Telegramme. Vet inte om jag utvecklat min smak den senaste tiden men jag tyckte båda två var tämligen anonyma :confused:. Känns som samma tasting note passar båda.
Färg: Medium intensitet, ruby red med lite orange antydning i kanten.
Doft: Medium intensitet. Väldigt anonyma båda två - lite mörkröda bär, lite lakrits, lite örter
Smak: Alkohol integrerad, syran ok, frukten medium intensitet, lite mer tanniner i Telegrammen, finishen medium-.

Nä det här var inte så upphetsande. På CT står det att Mont Redonen skall drickas mellan 2017 - 2040 :eek: . Hur skall man tolka det? Känns ju som att den är alldeles för anonym för att hålla så länge ... är det något default värde som sätts in i CT??? Telegrammen har 2009 - 2017 .. det känns mer realistiskt.

Det här med tunnlar ... kan någon förklara vilka viner som oftast kan hamna tunnlar och hur man kan veta att det är i en tunnel. Kan de här vinerna vara i en tunnel trots att de bara kostar typ 250 kr? Jag antar dock att det är viner med mer komplexitet som det handlar om. Visa bifogad bild 1173
Mont-Redon var på 60-talet den bästa, eller iaf dyraste, CdP:n. Sedan gled de under isen. Och 2009 vaknade de till liv en smula... Men generellt bara ett överprissatt vin som SB säljer på sitt sedvanligt ansvariga sätt. Ofta är faktiskt Mont-Redon:s CdR bättre än deras CdP. Bättre prissatt är den också...

Av princip köper jag aldrig andraviner, så jag kan inte uttala mig om din Telegramme, men modervinet, det RIKTIGA Vieux Telegraph från 2005 är sublimt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Berätta om din princip ... att aldrig köpa andraviner ... :)!!!
Nu förstår jag inte?
Att låta bli att köpa andraviner är väl inte underligare än att inte köpa andraviner?

Min känsla styrs av:
Att köpa det som subtraherats från vad som är ett varumärkes benchmark kommer aldrig tilltala mig: andraviner.
(Även om jag absolut har druckit alldeles underbara andraviner, så har jag aldrig kunnat förmå mig till att köpa sådana, även om jag pillat på både Pavillion Rouge, les Forts och Dame de Montrose...)
Att köpa Cuvée Prestige tilltalar väldeliga iom att det är det jävla bästa man kunnat åstadkomma.
Att handla olika cuvéer från de odlare som inte levererar enbart ett eller ett par labels ger en blandad känsla hos mig som jag ännu inte kan formulera mig kring. Tex Peuch-Haut, Chateau de Pibarnon, Alain Brumont (Montus etc) mfl både tilltalar (ssk Brumont) och repellerar (ssk Peuch-Haut).
Ya-ya.
Bättre svar kan jag inte ge idag eftersom jag fortfarande är en mycket omogen människa.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Glömde nästan bort torsdagen, och att vi brunchade så där lite carefree och drygt, med näsorna i vädret och med ett fransksnörpigt drag kring våra munnar... L'Effervescence. Kan bara säga att DJÄVLAR vilken underbar restaurang detta är! Två ur serveringspersonalen beklagade sig över att hustrun och jag äter MER av restaurangens mat än vad de gör.

Stackars dem... :finger:

2008 Trapiche Malbec Single Vineyard Viña Federico Villafañe (93 p.)
Mendoza
2014-05-08
Decanted too short time because the chosen wine (a silly Barbera) was found wanting for one of this World's greatest restaurants 90 mins before leaving for the restaurant...

Purple colour, no sediment (!) and intensely rich color.
Nose is with Malbec blueberries and several other components. Insanely young and is screaming of infanticide.
In the mouth, it is separated: acids do their thang, fruit does its thing and tannins do their dang... But there is incredible depth in there. Absolutely fabulous! When it all comes together, this will be a World Class great wine. Yay! :)
Really, really looking forward to our 2nd and final btl in maybe 10 yrs from now... Depending on what is written about the ~100 btls in CTers' cellars.
Wife: 94p.
Lunch at L'Effervescence.
 
Toppen