Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rexel

Medlem
Fonterutoli 2011(89p)
Vardags chianti som alltid finns hemma, tyckte bättre om det förr, men absolut gott
Färg, mörkröd
Doft, ganska bärigt och ektoner
Smak, bär, ek, med mjuka tanniner
Barolo marcanesco 2009 (91p)
En god barolo, men lite för mycket körsbär i smaken, 2008 är bra mkt bättre
Färg, djup rubinröd
Doft, mint, choklad, salvia, ek, körsbär
Smak, körsbär, mint, ganska hög syra med mjuka tanniner

image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för svar :) . Jag har inte kommit så långt i mitt vindrickande att jag bara köper prestigeviner. Vill ju lära mig så mycket som möjligt och då är det kul/utbildande att jämföra olika nivåer från samma producent. Har till och med köpt viner som fått usla recensioner bara för att jag vill se om jag tycker likadant :rolleyes:.
Jag köper iaf inte bara prestigeviner. Verkligen inte!
Finns så mycket spännande och BRA av nya och gamla ambitiösa/passionerade odlare runt hela jorden.
Bara det att i min värld bär det emot att handla det som inte lyfter sig över tröskeln. Jag köper verkligen inte varken Lafite eller Haut-Brion. Och jag köper aldrig deras andraviner. Jag köper gärna Montrose, men aldrig deras andravin.

Med dagens prisbild i B-områdena och så oändligt många odruckna megaspännande viner från hela världen som ännu inte kommit upp i B-klass, så nyttjar jag mina pengar mer och mer till annat än prestigeviner.

...dock: köpsuget reser sig starkt av créme de la créme och skrumpnar omedelbart av allt "sekunda".

Ya ya.

Min värld, min plånbok, mitt val :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2012 Yellow Tail Pinot Noir (88p.)
South Eastern
A high score for this FANTASTIC wine!
There is this enormous difference between this wine opened and enjoyed immediately AND this wine opened and aerated for a lengthy time.
This wine is good enough for a lengthy assessment... Ganbare!

2012 Marques de Toledo La Mancha Blanco (84p.)
Verdejo
Not at all a great wine, but delicious and works well as a summer wine. We don't drink enough Spanish whites outside of La Rioja... And in all honesty: not enough of the white Riojas either...
This is just like a better Petit Chablis with slightly low acid and a price tag that would make Chablis growers bitter and sour...
Light yellow.
Nose is young and fruity with distinct TuttiFrutti (Swe candy) and something towards passion fruit.
Pure grape aromas come first on the palate. Acids are M, the body is M-, fruit is young and the finish better than 'good'. This is light with a glitchy mid-palate, but with a quite ok intensity nevertheless. The structure allows for a mineral component that is of warm, wet earth.
The aromas I collect besides the overwhelming Tutti Frutti are: green apples, passion fruit, jasmine tea and white flowers.
Not for keeping. Super cheap wine. Great for what it is even if I'm sure it would sparr well with many more expensive bottlings.
A summer glass of wine on the balcony. Yay!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant inställning, eftersom själva existensen av andraviner i marknadsföringen rimligtvis bygger på att många konsumenter resonerar tvärtom. D.v.s. att på en given prisnivå väljer de gärna något som är "mini-Château Välkänd" än "Château Mindrekänd". (Å andra bygger även Systembolagets existens på att gemene man tycker annorlunda än du och jag, så det finns ju inget behov av att tycka som alla andra...)
Kända Bordeauxslott delar normalt upp produktionen i minst tre cuvéer. Andravinet består inte av "allt skräp" utan av det som går över en viss nivå men inte hamnar i förstavinet. Tredjevinet har traditionellt sålts till bulkfirmor snarare än under egen etikett. I många fall rör det sig om en ganska fast selektion av olika vingårdsplättar som hamnar i andravinet.

Vad gäller Bordeaux var flera topproducenters (1:a och 2:a cruers) andraviner fram till ca 2009 kända som bra köp. Sedan slog den kinesiska Lafite-febern till, och andravinet Carruades de Lafite blev absurt dyrt (som mest låg de på ca 300-400 euro exkl. moms på Wine-Searcher, oavsett årgång, och var under en period dyrare än vissa årgångar av Haut Brion), varefter de andra kända andravinerna också följde efter. Då var de inte längre bra köp. Nu när topp-Bordeaux har börjat komma ner lite i pris kanske några av dem börjar bli prisvärda igen (fast Carruades de Lafite för 200-250 euro är nog fortfarande lite i överkant). Flera andraviner från 2:a cru och nedåt har väl aldrig slutat vara prisvärda.

Har själv köpt bl.a. Bahans Haut-Brion, Pavillon Rouge, Clos du Marquis (tidigare Leoville-las-Cases andravin, räknas numera som ett eget vin efter att de införde det nya andravinet Le Petit Lion) och för vardagsdrickande Les Hauts de Smith.
Naturligtvis resonerar många som att the lime light inte är för dem, och att en gnutta av stjärneglans är nästan lika bra som stor stjärneglans. För mig så har andravinet "subtraherats" från modervinet så att modervinet skall kunna hålla en hög och god kvalitet. Nyckeln till min tolkning ligger i att det är bortsorterat. Det blir lite som att köpa en Rolex på marknad i Turkiet för 50kr. (Även om jag aldrig skulle köpa en Rolex på findyrbutiken heller.)

Jag har själv inga behov av att sola mig i stjärneglans eller bevisa att min lilla dingelidång minsann är GIGANTISK. Jag är heller inte så skicklig att jag klarar av att hitta ursprung i viner, mer än vissa druvor och områden... ibland. Jag skulle aldrig kunna smaka på en "nästan-Lafite" och kunna dra några slutsatser om Modervinets natur. Jag är en enkel insekt som bara är intresserad av att äta, dricka gott, få jobba hårt (och länge), röra på fläsket och använda dingelidången på traditionella vis.

Sedan har jag fått Giscour's andravin serverat blint, trodde det var en PHET Pauillac... Och, tja... Ännu ett lärorikt faceplant. Men hamnade ändå inte på min inköpslista.
 

Silex

Medlem
Kan bara hålla med dig om att man bör välja C9DP. Detta var alldeles för "blaskigt" för min smak, lite som ett urlakat te med fruktsmak. Inget fel på fruktsmaken (inslag av svarta vinbär, björnbär och vissa toner av ceder (även om det inte är en frukt)) men som sagt alldeles för urlakat och avslutningen var alldeles för kort. Min bättre hälft uttryckte att det smakade som ett "flygplansvin" vilket kanske inte var det bästa betyget. Inget som jag kommer att köpa mer av.

Drack Plan Pegau 2011 igår och kan bara hålla med. Inte så imponerad. Mycket mörka bär, men lite kort och inte särskilt komplext. Tycker också det har en störande eldighet (i likhet med många andra syd-Rhonare enligt mig). Flygplansvin tycker jag var en ganska träffande beskrivning.

Idag öppnade jag istället en Domaine Labet Cuvée Fleurs 2012 från Jura. Perfekt till en gräddig fisksoppa. Här finns gröna äpplen och mineral, men också tropisk frukt i doften. Bra syra som delvis döljs av en ganska fyllig munkänsla. Gröna äpplen, mineral, lite rök och jag anar lite fat. Det här var gott!
 

vininfo.nu

Medlem
Provence rules...

Kvällens vinnare i melodifestivalen blev Domaine Hauvette 2000 från Les Baux. Biodynamisk producent och apellationens stjärna om man inte räknar uteslutna Trevallon. Dominique Hauvette (ja just det, en kvinna!) är "mannen" bakom detta vin som är gjort på Grenache, Cabernet och Syrah...

image.jpg


Moget med nypon, plommon, örter, lakrits och stall i en härlig mix. Påtagligt strävt, fylligt, kryddigt och eldigt i munnen med ett långt köttigt och stalligt slut..

SKITGOTT!!!
 

Mmm

Medlem
Intressant inställning, eftersom själva existensen av andraviner i marknadsföringen rimligtvis bygger på att många konsumenter resonerar tvärtom. D.v.s. att på en given prisnivå väljer de gärna något som är "mini-Château Välkänd" än "Château Mindrekänd". (Å andra bygger även Systembolagets existens på att gemene man tycker annorlunda än du och jag, så det finns ju inget behov av att tycka som alla andra...)
Kända Bordeauxslott delar normalt upp produktionen i minst tre cuvéer. Andravinet består inte av "allt skräp" utan av det som går över en viss nivå men inte hamnar i förstavinet. Tredjevinet har traditionellt sålts till bulkfirmor snarare än under egen etikett. I många fall rör det sig om en ganska fast selektion av olika vingårdsplättar som hamnar i andravinet.

Vad gäller Bordeaux var flera topproducenters (1:a och 2:a cruers) andraviner fram till ca 2009 kända som bra köp. Sedan slog den kinesiska Lafite-febern till, och andravinet Carruades de Lafite blev absurt dyrt (som mest låg de på ca 300-400 euro exkl. moms på Wine-Searcher, oavsett årgång, och var under en period dyrare än vissa årgångar av Haut Brion), varefter de andra kända andravinerna också följde efter. Då var de inte längre bra köp. Nu när topp-Bordeaux har börjat komma ner lite i pris kanske några av dem börjar bli prisvärda igen (fast Carruades de Lafite för 200-250 euro är nog fortfarande lite i överkant). Flera andraviner från 2:a cru och nedåt har väl aldrig slutat vara prisvärda.

Har själv köpt bl.a. Bahans Haut-Brion, Pavillon Rouge, Clos du Marquis (tidigare Leoville-las-Cases andravin, räknas numera som ett eget vin efter att de införde det nya andravinet Le Petit Lion) och för vardagsdrickande Les Hauts de Smith.

Jag vet inte om jag håller med om att andraviner någonsin varit ett bra köp. Jag har i alla fall aldrig druckit ett andravin som jag ens tyckte var bra (oavsett prisbild). Inte ens Forts de Latour har känts värt mer än möjligtvis ett par hundra.

Det som gör mej lite perplex är att andravinerna oftast skiljer sej åt väldigt mycket i stil och karaktär från förstavinet. Man hoppas ju på lite grand av samma smakprofil men med mindre koncentration och intensitet. Ofta tycker jag att andravinerna är svåra att ens placera i Bordeaux? Jag kommer iaf aldrig med att köpa ett andravin mer, hellre lite Poujeaux och Coufran (t.ex)
 

Mmm

Medlem
Man kan inte enbart dricka Krug och JL Chave... Idag hittade jag en flaska i källaren som jag inte vet mycket om. Tror jag köpt den för att jämna ut en beställning till en hel låda någon gång. Kostar runt 70 DKK
Réméjanne Côtes-du-Rhone 2009, ekologiskt vin.

Antitesen till Guigals version. Lätt vin, nästan som en Fleurie. Riktigt fin och typisk Syrahkaraktär. Osar av fin och ren frukt. Blir till att leta mer från denna producent.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ofta tycker jag att andravinerna är svåra att ens placera i Bordeaux?
????? Var placerar man t.ex. Bahans Haut-Brion och Clos du Marquis (när det fortfarande var ett andravin) annars?
Men det är sant att druvsammansättningen kan bero på vad de valt till förstavinet och det är ofta är mer Merlot i en del andraviner.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dagens trippel igår. Taurasin köptes av frugan (tyvärr så har hon så dålig koll att hon helt missat att detta dracks mycket nyligen, pga av detta köpte jag in även 98:an idag, men det får bli ett "Mellovin" lite senare ikväll). De andra två köpte jag in för att testa, då de släpptes 2/5. Tre vin som är mycket olika, men jag ger dem alla tummen upp...

Visa bifogad bild 1175

2011 Rodney Strong, Alexander Valley, Cabernet Sauvignon (87p)
Ganska typisk amerikansk cab i balanserad och något sval stil. Rejält fruktig med mestadels söta svarta vinbär. Tydligt fatad med drag av smörkola, tobak, ceder och kokt paprika (dragning åt sparris). Medel på de flesta reglage i munnen. Frugan gillade det skarpt, själv tycker jag det var hyfsat trevligt och väl värt att testa, men inget att bunkra upp i min obefintliga källare.

2007 Radici Taurasi Riserva (92p)
Även denna gång gillar jag detta skarpt, men fick det blint.
Blommiga drag åt lavendel/viol, mörk frukt åt svarta vinbär och omogna plommon med tydliga drag av blyerts, jord och aningen mynta. Fantastisk fin syra och strävhet med massivt mellanregister. Så här upplevde jag det sist
Trodde det var en Nero d'Avola från Sicilien. Ganska typiskt Taurasi efter avtäckningen dock :(

2011 Alto Moncayo Veraton (90p)
Mustig och intensiv fruktbomb med rejält rostade ekfat. Katrinplommon, romrussin och sötlakrits dominerar stort, men lugnar ner sig efter ett tag där tydliga drag av timjan, lagerblad, piptobak och grus tar vid. Stort, visköst och megafylligt i munnen med fin restsötma och rejäl hetta. Om inte detta är ett Parkervin av rang så vet jag inte vad begreppet innebär. Intensivt och långt till tusen, men på gränsen till överdådigt och inte helt olikt portvin. Jag var dock förtjust och klagar inte, men det är absolut inte för alla.
Till mellon så måste det ju öppnas vin, som lovat blev det den mogna varianten av Taurasin jag drack igår.

1998 Radici Taurasi Riserva (91p)
Ställde den mot 07:an från gårdagen. Klart mjukare och snällare med lite extra komplexitet av tjära, kakao och strandplanka. Utöver detta så var frukten mer torkad med inslag av te och nypon.

Gillar 07:an aningen mer då intensiteten och syran var bättre och frukten renare och mer vital. Båda är dock köpvärda.
 

Mmm

Medlem
????? Var placerar man t.ex. Bahans Haut-Brion och Clos du Marquis (när det fortfarande var ett andravin) annars?
Men det är sant att druvsammansättningen kan bero på vad de valt till förstavinet och det är ofta är mer Merlot i en del andraviner.

Drev det lite långt eftersom jag bara provat en handfull andraviner (och varken Bahans Haut-Brion och Clos du Marquis). Men trenden är 100%-ig, för mej är det dåligt "bang for the buck".

Tror också att det är mer Merlot och betydligt kortare tid på fat som gör stor skillnad. Och yngre/sämre stockar såklart. Förr hade jag nog en tro på att det var fat från huvudvinet som dömdes bort och blev andravin, men det är knappast så någonstans.
 

Vino fino

Medlem
Drev det lite långt eftersom jag bara provat en handfull andraviner (och varken Bahans Haut-Brion och Clos du Marquis). Men trenden är 100%-ig, för mej är det dåligt "bang for the buck".

Tror också att det är mer Merlot och betydligt kortare tid på fat som gör stor skillnad. Och yngre/sämre stockar såklart. Förr hade jag nog en tro på att det var fat från huvudvinet som dömdes bort och blev andravin, men det är knappast så någonstans.
Har du provat Pavillon Rouge från senare år? I sådana fall, vad tyckte du?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag menar nog mest lite vattenskadat trä, men varför inte lite hav på toppen också. Mums!
Låter som Japanskt cuisine där väldigt mckt har drag av hav.
Har du förresten hittat din väg gnm ngt annat japanskt?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drev det lite långt eftersom jag bara provat en handfull andraviner (och varken Bahans Haut-Brion och Clos du Marquis). Men trenden är 100%-ig, för mej är det dåligt "bang for the buck".

Tror också att det är mer Merlot och betydligt kortare tid på fat som gör stor skillnad. Och yngre/sämre stockar såklart. Förr hade jag nog en tro på att det var fat från huvudvinet som dömdes bort och blev andravin, men det är knappast så någonstans.
Det är alltid bra att testa sina idéer fullt ut. Man lär sig mycket på det sättet. Ibland håller det. Ibland blir det fäjsplant, ibland håller det hela vägen. Oftast blir det ngt i gråzonen. Ungefär som blindprovning. Alltid bra att utmana!

Har hittat åt Gin här i loungen på Narita Airport och skålar för dina undersökningar av idéer. Skål!
 

vininfo.nu

Medlem
Av princip köper jag aldrig andraviner, så jag kan inte uttala mig om din Telegramme, men modervinet, det RIKTIGA Vieux Telegraph från 2005 är sublimt.

Intressant!

Innebär ju - då bra producenters 2:a vin kan vara bättre än andras 1:a vin - att du/ni faktiskt medvetet väljer att köpa något som du/ni vet är "sämre". Och hur resonerar du/ni när en producent i stället gör ett huvudvin men kompletterat med bättre cuveer. Man kan ju då se det som att "standardcuveen" inte går att köpa. Den är ju liksom sekunda då dom kan göra bättre... Gäller ju i så fall mängder med producenter och vin...

Dessutom så kan ju huvudsyftet med ett 2:a vin vara dels att man gör det på druvor man inte får använda pga laggstiftning eller vill använda då man valt bort druvorna (basvinerna) av andra skäl. Kanske att de förändrar stilen på huvudvinet på något sätt... Inget av skälen betyder ju att vinerna för den delen blir dåliga, eller att dom ens blir sämre än andra egendomars sk. första vin...
 
Kan bara hålla med dig om att man bör välja C9DP. Detta var alldeles för "blaskigt" för min smak, lite som ett urlakat te med fruktsmak. Inget fel på fruktsmaken (inslag av svarta vinbär, björnbär och vissa toner av ceder (även om det inte är en frukt)) men som sagt alldeles för urlakat och avslutningen var alldeles för kort. Min bättre hälft uttryckte att det smakade som ett "flygplansvin" vilket kanske inte var det bästa betyget. Inget som jag kommer att köpa mer av.
Däremot har jag testat ett par andra viner i snarlik prisnivå som lyckligtvis funkat bra. Vina Pedrosa (för 30kr mer än Pegau - dvs 159kr) är inte dumt, likaså Tenuta Etna Rosson' för 143kr. Min fru gillade dock 'flypplansvinet' - så det får väl funka som pizzavin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant!

Innebär ju - då bra producenters 2:a vin kan vara bättre än andras 1:a vin - att du/ni faktiskt medvetet väljer att köpa något som du/ni vet är "sämre". Och hur resonerar du/ni när en producent i stället gör ett huvudvin men kompletterat med bättre cuveer. Man kan ju då se det som att "standardcuveen" inte går att köpa. Den är ju liksom sekunda då dom kan göra bättre... Gäller ju i så fall mängder med producenter och vin...

Dessutom så kan ju huvudsyftet med ett 2:a vin vara dels att man gör det på druvor man inte får använda pga laggstiftning eller vill använda då man valt bort druvorna (basvinerna) av andra skäl. Kanske att de förändrar stilen på huvudvinet på något sätt... Inget av skälen betyder ju att vinerna för den delen blir dåliga, eller att dom ens blir sämre än andra egendomars sk. första vin...
Nu är jag inte @StefanAkiko men om jag pratar för mig själv så köper jag hellre en producents hjärtebarn än de vin som görs medvetet för att säljas billigare (druvmaterial som inte duger till förstavinet när så är fallet). Detsamma gäller andra livsmedel där jag aldrig köper lågprisvaror inom en varukategori om jag kan välja dess premiumserie. Detta även om den billigare produkten inte behöver vara så mycket sämre.

Inget är dock svart eller vitt, men jag väljer hellre att köpa vin från en mindre vinmakare där man har råd med husets flaggskeppsvin än att nöja mig med en hypad producents "billigare" vin som ett substitut.

Men vissa producenter kan ju göra flera viner inom premiumkategorin. Det kan handla om olika lägen, cuveér och varianter, vilket är ett stort undantag i resonemanget. Många producenter kan ju ha en hel range av vin gjorda på olika druvor till exempel, där alla håller en likvärdig kvalitet på pappret.

Oavsett vad som är rätt: det är roligare att köpa flaggskeppsprodukter. I detta läge VET man att man får det bästa just den producenten gjort aktuell årgång. Gillar man inte detta så är det bara att ignorera producenten i framtiden om det nu inte är årgångens fel.

Men är en producents "förstavin" alltid bättre än en annans "andravin"? Nej, det tror jag inte man kan säga. Det handlar mer om ett förhållningssätt. Jag köper trots allt andravin ganska ofta, då jag gärna testar producenter som är stora och erkända också.
 
Toppen