Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Skränmunkarna May 2014
Umeå, Sweden.

INTRODUCTION
Very much looked forward to this eveing. Andanticipations were high!

FLIGHT 1 - Q: ARE THERE ANY CHAMPAGNES HERE?
I was right about the second wine (Salon) being a Champagne, but was sure the 1st one was a little successful Crémant...
  • NV Pierre Péters Champagne Blanc de Blancs Brut Cuvée de Réserve (82p.)
    France, Champagne, Le Mesnil Sur Oger, Champagne
    Blind.
    Light yellow.
    Small, simple nose with small bready component.
    Non-integrated, too simple with an over-fruity feeling in the mouth. A rather thin mid-palate. Components not integrated.
    I was certain it was a little good Crémant...

  • 1999 Salon Champagne Brut Blanc de Blancs (87p.)
    France, Champagne, Le Mesnil Sur Oger, Champagne
    Blind.
    Light yellow.
    Dark, mellow and a rather unattractive "spicey" nose that was attractive to some tasters, but not to me. Towards sweaty teenager.
    In the mouth, it has a fabulous, creamy mouthfeel. But... This murky special character towards cummin and Mexican food does not do well to marry my taste buds.
    My score is for mouthfeel and the fabulous concentration and intensity of this wine.
    But:
    I would NEVER buy this!
FLIGHT 2 - RIBERA DEL DOUERO
Red!
Beefy!
Fabulous!

My three prepared words of anticipation.

And I left with a big and wide smile :)

  • 1983 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Único (88p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blinded guess:
    Simple Rioja GR from mid 90'ies.

    Dark red with slight signage of beginning maturity.
    Nose is rich with leather and a dominant spicy set of aromas, including: mint, dill, Nepeta and Swedish glögg.
    In the mouth, this is a maturing, non-complex slightly acidic bagatelle. Delicious and goes well with both garlic- and sardine-stuffed olives.

    After learning the label: this emperor is naked. A Vega Sicilian face-plant (if you look at the price and pedigree) but a quite delicious wine in the same league as simpler Rioja GR with some age to them.

    No high scores from the 'real' chritics, so we concluded that this btl was representative and just accept that 1983 is obviously not a very good vintage of this super hero label. Mega poor QPR but nevertheless delicious.

  • 2002 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Único (96p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    This is a young, superbly beautiful wine with a future as emperor of Spain. It will probably be enjoyed for another 30 or 40 years. WOTN for me (by far) and for roughly half the crew.

    Blackish red.
    Has a nose of CS fruit, some smokey aromas but is tightly wound. Promising oomph, but difficult to touch.
    In the mouth, it immediately strikes you with its superb balance and rich, layered set of complexities. We are talking full bodied, mega-intense with M+++ tannins. A rich, young, full bodied wine with a major component in future promise and potential for more points. The oak treatment comes out of the shadows only as the fruit recedes. Long, complex and showing off also a brittle mineral component...

    I really wish I had some and cannot think that this wine is worth its price.

  • 2005 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 5° (93p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    Blackish reed.
    Nose is pure, fruity and young with ominous omph lurking in the shadows. However, I could not coax anything more out of this padawan.
    Medium bodied weight on the palate. Young-young-young. Biting acids and a constitution that is not in harmony with itself. (At least not yet.) The wine is purely grapey, wet stones galore and just a VERY well made wine of sorts.

    This one needs many more years of rest. The recent encounter with 1982 of this wine talks clearly about why it is worth waiting for.

  • 2009 Bodegas La Horra Ribera del Duero Corimbo I (88p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    It's unfortunate that there are coarse tannins here and that the wine is non-incorporated in itself.

    Blackish purple, showing REALLY young.
    Mellow nose with red fruit and buttery aromas.
    In the mouth this is TI-tannic and restrained in great fashion. I noted some harsh stalky, coarse tannins among the more velvety ones. Finishes long with intense, yet non-complex grapey aromas. Some barrels come out in the end-game, from underneath the rather rich and intense fruit. Clay-like minerality.

    This wine seems it could have been so much more. Or will become something MUCH more. If I had some, I'd keep the next btl for 5 years.

  • 2008 Bodegas y Viñedos Alión Ribera del Duero (86p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    A very good wine with unusual red licorice and candy aromas.

    Blackish red.
    Nose of red, young, perfumed fruit: cummin, red licorice and candy esters.
    Palate did not impress in the rather tough company (2 differend Unico and 1 Valbuena as a starter) but this is a very good wine. However, felt a little simple tonight.
    If I had some, I'd keep for some time, at least for 10 yrs.

  • 2006 Bodegas Protos Ribera del Duero Gran Reserva (91p.)
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Blind.
    A well built wine that has the future for it.

    Blackish red with purple streaks.
    Unusual aromas including liver paste and dough.
    In the mouth it has a great tannic grip, great diversity and spread. Because it's so young, it still isn't showing its true face and difficult to assess for me. Happy for Protos and that their wines, that their relentless evolution and quality control systems allow for creating great wines such as this.

    My crystal ball says: Not at its best if drank before 2020.
    My wallet says: Let's get wines that we prefer over this one at a better price.
Kul med rejält fokus på Spanien. Jag saknar bara en Rioja inblandat i heatet för att röra till det aningen (Lat 42 -98 hade alltid varit kul att se hur ni upplevde blint :confused:). Låter som en grymt bra kväll, men jag ser inga symboler av detta slag... :död:...eller ens detta...:baksmälla:...men jag antar det blev lite...o_O
 
Last edited:

Oggy

Medlem
Nyss hemkommen till Umeå...
Vad kan man hitta på för att döva tristessen och bota jet-laggen? Jamen, varför inte dricka lite vin???

Så, det blev en Vega Sicilia från respektive 83 och 02 samt en Valbuena #5 från 2007 samt en gammal Salon...
Ja, helt jävla ok kväll om du frågar mig.
Trevligt att träffas! Absolut, helt OK viner för en måndag kväll... jag tillhörde dock en av dem som uppskattade Salon 99 även innan etiketten avslöjades (doften var visserligen mer intressant än bedårande). Fast prisvärt? Näe. Och håller med, Unico 82:an var trött. Drack en 69:a för några år sedan som var MYCKET piggare. Jag tillhör ju en av dem i gänget som har ekallergi, men måste säga att eken hade integrerats på ett föredömligt sätt i 02:an (närvarande, ej störande). Kvällens vin, utan tvekan.
 

jocke

Medlem
Igår vad det måndag som alla vet. Ny vecka nya upplevelser. Så då tog jag fram Pommery cuvée Louise 1979. Var inte hundra på att flaskan var i gott skick. Nivån var bra. Den var klar. Men magkänslan hade rätt :(. Bara att vaska. Släpp och gå vidare. Då plockade jag fram en Diebolt-Vallios 1999. Balanserad. Den är nog på sin topp nu el väldigt snart. Krämig, lite fruktig. Mineraler, bröd, självklart en del äpplen. Trevlig, lättdrucken och god champagne men inget som stack ut. Den uppfyller inte kraven för nyanserad direkt. Sån där champagne som man kan sitta och dricka framför tvn. Go och trevlig helt enkelt men inget man går igång på.
 

Attachments

  • Louise -79.JPG
    Louise -79.JPG
    28,8 KB · Visningar: 265
  • Diebolt -99.JPG
    Diebolt -99.JPG
    28 KB · Visningar: 259
Trådskapare
A
Igår vad det måndag som alla vet. Ny vecka nya upplevelser. Så då tog jag fram Pommery cuvée Louise 1979. Var inte hundra på att flaskan var i gott skick. Nivån var bra. Den var klar. Men magkänslan hade rätt :(. Bara att vaska. Släpp och gå vidare. Då plockade jag fram en Diebolt-Vallios 1999. Balanserad. Den är nog på sin topp nu el väldigt snart. Krämig, lite fruktig. Mineraler, bröd, självklart en del äpplen. Trevlig, lättdrucken och god champagne men inget som stack ut. Den uppfyller inte kraven för nyanserad direkt. Sån där champagne som man kan sitta och dricka framför tvn. Go och trevlig helt enkelt men inget man går igång på.

Tråkigt. Pommery var länge ett favorithus och Louise 79 skulle jag gärna druckit igen. Drack för övrigt D-V 1999 hyfsat nyligen. Håller med dig i dina observationer. Lite av en typisk 1999. Många lite bleka viner från den årgången.
 
Trådskapare
A
Tråkigt. Pommery var länge ett favorithus och Louise 79 skulle jag gärna druckit igen. Drack för övrigt D-V 1999 hyfsat nyligen. Håller med dig i dina observationer. Lite av en typisk 1999. Många lite bleka viner från den årgången.

Fick precis MMS från en sk "kompis" som just drack en Pommery Louise 1990, nydegad på Jero. Livet är orättvist ibland. Vinet var mycket bra och som för många Louise behöver de sina +20 år innan de visar upp sig.

mms_20140513_143204.jpg
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Dagens trippel igår. Taurasin köptes av frugan (tyvärr så har hon så dålig koll att hon helt missat att detta dracks mycket nyligen, pga av detta köpte jag in även 98:an idag, men det får bli ett "Mellovin" lite senare ikväll). De andra två köpte jag in för att testa, då de släpptes 2/5. Tre vin som är mycket olika, men jag ger dem alla tummen upp...

Visa bifogad bild 1175

2011 Rodney Strong, Alexander Valley, Cabernet Sauvignon (87p)
Ganska typisk amerikansk cab i balanserad och något sval stil. Rejält fruktig med mestadels söta svarta vinbär. Tydligt fatad med drag av smörkola, tobak, ceder och kokt paprika (dragning åt sparris). Medel på de flesta reglage i munnen. Frugan gillade det skarpt, själv tycker jag det var hyfsat trevligt och väl värt att testa, men inget att bunkra upp i min obefintliga källare.

2007 Radici Taurasi Riserva (92p)
Även denna gång gillar jag detta skarpt, men fick det blint.
Blommiga drag åt lavendel/viol, mörk frukt åt svarta vinbär och omogna plommon med tydliga drag av blyerts, jord och aningen mynta. Fantastisk fin syra och strävhet med massivt mellanregister. Så här upplevde jag det sist
Trodde det var en Nero d'Avola från Sicilien. Ganska typiskt Taurasi efter avtäckningen dock :(

2011 Alto Moncayo Veraton (90p)
Mustig och intensiv fruktbomb med rejält rostade ekfat. Katrinplommon, romrussin och sötlakrits dominerar stort, men lugnar ner sig efter ett tag där tydliga drag av timjan, lagerblad, piptobak och grus tar vid. Stort, visköst och megafylligt i munnen med fin restsötma och rejäl hetta. Om inte detta är ett Parkervin av rang så vet jag inte vad begreppet innebär. Intensivt och långt till tusen, men på gränsen till överdådigt och inte helt olikt portvin. Jag var dock förtjust och klagar inte, men det är absolut inte för alla.
för mig som novis vore priser jättekul att se,. visst kan jag leta, men slipper gärna...;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Priset har inget alls att göra med kvaliteten. Iaf inte i vinvärlden.
Det resonemanget måste du utveckla. Jag trodde nämligen det. Tog mig över först 100:- , sen vidare å vidare..å vidare, å ... och nog blir vinet både godare och därför, för mig, bättre längs denna resa. inte alltid det som kostar mer är godare, men 150 nästan alltid godare än 73, i vart fall på SB
 

Mattias Schyberg

Administratör
för mig som novis vore priser jättekul att se,. visst kan jag leta, men slipper gärna...;)
Ja, visst kan jag bjucka på priser...
2011 Rodney Strong, Alexander Valley, Cabernet Sauvignon (87p)
Ca 170 pix
2007 Radici Taurasi Riserva (92p)
Ca 300 pix
2011 Alto Moncayo Veraton (90p)
ca 250 pix

Om du vill ha exakta priser så får du kolla upp dem på SB själv, har nämligen inte bättre koll än så. ;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Ja, visst kan jag bjucka på priser...
2011 Rodney Strong, Alexander Valley, Cabernet Sauvignon (87p)
Ca 170 pix
2007 Radici Taurasi Riserva (92p)
Ca 300 pix
2011 Alto Moncayo Veraton (90p)
ca 250 pix
duger perfekt, tack


Om du vill ha exakta priser så får du kolla upp dem på SB själv, har nämligen inte bättre koll än så. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det resonemanget måste du utveckla. Jag trodde nämligen det. Tog mig över först 100:- , sen vidare å vidare..å vidare, å ... och nog blir vinet både godare och därför, för mig, bättre längs denna resa. inte alltid det som kostar mer är godare, men 150 nästan alltid godare än 73, i vart fall på SB
Jomenvisst! På de lite lägre nivåerna så finns det relativt förutsägbar korrelation mellan pris och kvalitet. Problemen blir större om du bakar in området Bourgogne inkl Beaujolais och andra "premiumområden". Men, då du passerar 250 kr flaskan så finns inte längre någon förutsägbarhet kvar vad gäller korrelation kvalitet och pris.
En röd Bourgogne, eller för all del: bubblande Champagne, för 300 kr kan vara just se pass drickbar medan en flaska från Madiran eller Minervois till samma pris kan katapulta dig (eller iaf mig) till den Sjunde Himlen...
 
Trådskapare
A
Jomenvisst! På de lite lägre nivåerna så finns det relativt förutsägbar korrelation mellan pris och kvalitet. Problemen blir större om du bakar in området Bourgogne inkl Beaujolais och andra "premiumområden". Men, då du passerar 250 kr flaskan så finns inte längre någon förutsägbarhet kvar vad gäller korrelation kvalitet och pris.
En röd Bourgogne, eller för all del: bubblande Champagne, för 300 kr kan vara just se pass drickbar medan en flaska från Madiran eller Minervois till samma pris kan katapulta dig (eller iaf mig) till den Sjunde Himlen...

Vet inte om jag skulle stoppa in Beaujolais men resonemanget stämmer. Vissa områden, champagne. bourgogne, barolo/barberesco etc har en större efterfrågan än tillgång och därigenom kan producenten ta ut ett högre pris. Priset avspeglar dock oftast högre kostnader i form av druvor och speciell hantering. Drack exempelvis en Riesling där skördeuttaget var 18hl. Det är klart att det vinet betingar ett högre pris då kostnaden är högre än en massproducerat vin där man maximerar skördeuttaget.

Sedan är det viktigaste ju personlig smak. För mig är en bourgogne så mycket mer njutbar än en ett vin från exempelvis CdP, oavsett om den senare har fått 100 poäng från Parker eller inte.
 
Trådskapare
A
Agrapart Complantee. degad december 2013, basår 2010, 5 g dosage, €32. En champagne med 6 druvsorter, Arbanne, Pinot Blanc, Petit Meslier, Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Meunier.

2014-05-15 00.10.35.jpg


En stor överraskning. Har tidigare druckit viner av den här typen, bland annat Laherte Frères Les 7. De har varit lite klumpiga och mer kuriosa än riktigt intressanta viner. Här presenteras istället ett elegant vin med en mycket kritig ansats. Lite söt, brödig doft med mycket olika bärtoner. Krämig mousse tillsammans med en tydlig syra. Balansen och längden i vinet är slående. Naturligtvis köpte jag bara en flaska av vinet då jag var tveksam till druvblandningen. Skulle gärna vilja ha lagt ett par flaskor i källaren för att se hur det utvecklades. Ett bevis på hur bra Agrapart är som odlare.

Läst mig till att druvorna till detta vin kommer från samma vingård som producerar Agrapart Venus, vilket troligen förklarar kvaliteten.
 

Mmm

Medlem
Var för en gångs skull på krogen idag (jobbet betalar). 560 spänn för en Poliziano Vino Nobile de Montepulciano.

Men av någon anledning smakar vin bättre på krogen? Det var kanonbra. Men jisses vilket påslag (149 kr på SB)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var för en gångs skull på krogen idag (jobbet betalar). 560 spänn för en Poliziano Vino Nobile de Montepulciano.

Men av någon anledning smakar vin bättre på krogen? Det var kanonbra. Men jisses vilket påslag (149 kr på SB)
Tänk om jag visste var du kunde få tag i den med några år på nacken och till ett ändå lägre pris? :blyg:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vet inte om jag skulle stoppa in Beaujolais men resonemanget stämmer. Vissa områden, champagne. bourgogne, barolo/barberesco etc har en större efterfrågan än tillgång och därigenom kan producenten ta ut ett högre pris. Priset avspeglar dock oftast högre kostnader i form av druvor och speciell hantering. Drack exempelvis en Riesling där skördeuttaget var 18hl. Det är klart att det vinet betingar ett högre pris då kostnaden är högre än en massproducerat vin där man maximerar skördeuttaget.

Sedan är det viktigaste ju personlig smak. För mig är en bourgogne så mycket mer njutbar än en ett vin från exempelvis CdP, oavsett om den senare har fått 100 poäng från Parker eller inte.
Precis! Personlig smak och vad man föredrar är ju det centrala då det kommer till var man väljer att spendera sina pengar och vilka droppar man hedrar genom att låta dem tillra nedåt i strupen... Så, en lliknande vinkling blir ju två av vinerna vi drack i måndags:
2002 Vega Sicilia Unico och
1999 Salon BdB
Grannar i prisklassen: 1900kr flaskan.
Unico gav mig gåshud och njutningsfyllda ilningar över hela kroppen och jag kan nästan tänka mig betala priset för denna outstanding upplevelse!!! Jmf med bubblet som var lite speciellt, men helt ok, så hade jag dock fått ut minst lika mycket njutning ur en bättre Cava för €15. Jag föredrar Unico, andra kanske föredrar Salon.
Det är fascinerande!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vi vill höra mer! Bjucka gärna på lite mer. Hur är den jämfört med 2000, hur skulle du gradera den? Jag gillar ju den också som du säkert vet. :)
Stor doft med tydliga brettiga toner och en hel del dill och vanilj ovanpå mogen frukt. Inget upphetsande, men trevlig. Men som sagt, smaken var helt fantastisk. Generös men frisk frukt, bra syra och en lätt stram touch. Väldigt trevlig mognad. Kände mig tagen och gav den den generösa 90 poäng på CT :)
Tycker den var betydligt bättre än 2000 som var mycket mer snipig och stram och inte alls lika harmonisk.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinmakarmiddag igår med ROCO från oregon (http://www.rocowinery.com/)
en mycket trevlig tillställning ledd av @Jimmy Örnewald och Kenneth från @Fine Wines Sweden. Tack för ett trevligt arrangemang! Tillställningen höll till på Norda Bar och Grill på Clarion Post Hotel i Göteborg.

Hög kvalitet rakt igenom med en del toppar som var smått fantastiska. Svala viner i burgundisk stil lovades och det som levererades skulle mest sannolikt kräva rejält bra viner från Bourgogne för att hamna i skuggan. Vi mjukade upp med lite mousserande rosé innan det hela startade. Betygen bör ni ta med en stor nypa salt, både med tanke på vinstilarna men även då jag saknar en del erfarenhet. Se det mest som indikationer ur ett subjektivt perspektiv.

2008 Argyle Brut Rosé (87p)
Tydlig mineralkaraktär med våta stenar i mängder. Frukt åt grapefrukt, citrus och smultron med tydligt florala inslag, viss brödighet med nötighet. Fin och läskande syra med lagom och lättsam längd.

Inget stort vin på något sätt, men gott och skulle passa perfekt en varm sommardag på balkongen.

Första heatet (mousserande)
image.jpg

2007 Argyle Blanc de blanc (87p)
Frisk och stramt med tydligt grön frukt åt gurka och melon. Viss brödighet och nougat i bakgrunden. Fin mousse som dock klingar av aningen snabbt. Upplevdes ganska enkelt, men syran var ruggigt krispig och vital.

Ambitiöst men inget att sjunga lovsånger om.

2001 Argyle Extended Tirage Brut (91p)
Mycket Champagnelik (har dock ingen diger erfarenhet). Nötig åt hasselnöt, gula äpplen, kalk, kofta och en härlig ton av hav. Mycket intensiv i både arom och smak. Fin mousse som var rejäl men aningen för snabbt avklingande. Syran var mycket hög men ändå mjuk och mogen. I eftersmaken fanns en trevlig sälta och längden var otroligt bra.

This is good shit! Hade det inte varit lite tam mousse så hade poängen varit några pinnar högre.

Andra heatet (röda PN)
image.jpg


2012 Roco Marsh Estate Vineyard Yamhill Carlton (92p)
Vinet öppnar upp direkt trots sin ungdom och levererar fokuserad frukt åt rabarber, blomstjälk och körsbär för att därefter lämna över till stendamm, lagerblad, ceder, blyerts, kryddnejlika och mörk choklad. I munnen känns det medelfylligt och intensivt med stingslig syra. Mycket långt med en stenighet som var mycket tydlig även efter någon minut.

Svingott nu, men kommer såklart bara bli bättre med tiden. Riktigt bra PN med ovanligt mycket kraft men utan att tappa "elegans".

2009 Roco Private Stash Pinot Noir (85p?)
Mogen och grenache-liknade karaktär med lite körsbärslikör och mogna jordgubbar, utöver detta tydliga drag av oxidation, röda äpplen, choklad och vanilj. Hyfsad syra men den kändes lite platt och varm.

Saknade komplexitet och kändes mer södra Rhone än PN och Oregon. Lite trött och over the hill. trots detta så var vinet gott och korrekt (tror jag).

2010 Roco Private Stash Pinot Noir (93p)
Komplex och aningen reduktiv (åt det positiva hållet) med inslag av malört, tranbär, lagerblad och lite kafferost. Rejält fatat men ändå inte så de går över styr. Lite lakrits och gummi lurar aningen i bakgrunden. I munnen var syran riktigt bra och lagom mjuk, intensitet så det räcker och blir över.

Jag gillar som fan, speciellt då det påminner om en bättre tysk PN som är lite av favoritområdet när det gäller PN för mig.

2011 Roco Private Stash Pinot Noir (87p)
Burgundisk till tusen, men tyvärr var det negativt i detta fall. Det kändes alldeles frör tunt och vattnigt (jag är ingen Bourgogne-fantast). Tranbär, blodapelsin och kryddor åt kardemumma, lakrits, oliver och peppar. I munnen känns det väl kort och saknar frukt och intensitet. Eftersmaken är lång, men det är mest syran som hänger kvar vilket ger ett obalanserat intryck.

Inte dåligt alls, men det passade inte mina smaklökar särskilt bra.

2012 Roco Private Stash Pinot Noir (91p)
Stor arom med kryddiga drag av lagerblad, rotfrukt, rabarber och peppar. Efter en stund i glaset ökar komplexiteten med stendamm, lakrits, salmiak och lite ingefära. Medelfylligt och intensivt med en antydan till restsötma och en lång och härlig eftersmak.

Riktigt jävla bra helt enkelt. Årgång 2012 verkar kunna bli en höjdare.

Blev jag lite klokare då? Absolut! Oregon levererar rejäla doningar och mycket av det som erbjöds dricker jag mer än gärna igen.
 
Last edited:
Toppen