Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Inspirerad av @Joakim Råhberg blev det mogen Gamay-Pinot Noir-blend ikväll. Av schweiziskt ursprung för min del.

Visa bifogad bild 1934
Les Grand Dignitaires Gloire du Rhône Dôle, Provins Valais, 1980

Flaskan fick jag av min farmor för några år sedan. Har stått (alltså inte legat) i hennes matkällare sedan länge. Stod dessutom i köket hos mig i ett år. Inte direktexponerat i ett fönster men heller ej skyddat från solen. Fyllnadsnivån var bra men hade nog förväntar mig ett lik. Ack så fel man kan ha:

Tegelröd färg, ljust och ganska transparent. Inte alls mycket fällning.

Doftar mogen fin Pinot-frukt i form av sura körsbär, övermogna hallon och grapefrukt. Därtill kryddigt (kanel och andra mer orientaliska kryddor), barrskogsmark, bassets sötlakrits, sur disktrasa, fat, jordigt, tång och lite blodigt/rostigt. Det finns svaga Madeiravibbar men de stör inte alls.

I munnen är det väldigt lätt (åt det vattniga håller om man vill vara elak - fast det tycker jag inte man ska vara i det här fallet) men ändå med vettig koncentration av elegant syrlig röd frukt uppbackad av kryddiga och fatiga toner. Relativt lång eftersmak.

Vilken överraskning! Fullt levande - även om det nog inte har så långt kvar till graven. Öppnar upp med tid och luft. Inte förrän efter cirka två timmar börjar frukten långsamt ge vika och de fatiga inslagen blir mer dominerande.

Det är inte ett stort vin men man kan inte säga att det saknar komplexitet. Visst är det en smula lätt men det stör inte så mycket då det passar vinstilen. Doften är nog vinets starkaste sida men smaken är riktigt trevlig den med. Njöt till sista droppen!

Snabb wine-searcher-sökning visar att nyare årgångar kostar kring 80kr. Än mer imponerande att ett så pass budget-vin klarat alla de åren och dessutom med bravur - för det lär väl ha varit ett lågprisvin (relativt sett) även på 80-talet.

Dracks till grillad karrékotlett med gräddstuvade champinjoner och vaxbönor smaksatt med höost (en trevlig dansk hårdost) och broccoli. Passade alldeles utmärkt.

Kul! Ibland är vi lite väl pjåskiga när det gäller perfekt lagring - temperaturer, luftfuktighet mm. En kompis sparade en Cordon Negro stående på en inglasad balkong i 6-7 år - den smakade bätte än en nyinköpt... Men, ska man spara buteljerna till barnbarnen, så är förstås Glamis Castle bättre än en balkong... :)
 

chambertin

Medlem
USA i fokus, Sauvignon Blanc mot Riesling, båda från Washington State.

Visa bifogad bild 1935

2012 K Vintners Sauvignon Blanc
Lite förvånande, hade väntat mig ett rejält fruktigt vin med massor av fläder och grönt gräs, typ som SB från NZ eller Sancerre. Detta är något helt annat. Mineraliskt (krutrökigt, ngt diesel och grus) med försiktig fet frukt åt krusbär, citrus och gula äpplen. Lite grapefruktsbeska i munnen med aningen avrundad syra och rejäl längd.

Jag brukar sällan bli imponerad av SB om vinet inte heter typ Silex. Detta är långtifrån så bra, men det finns vissa likheter i stil. (89p)

2012 Ste. Michelle & Dr. Loosen Riesling Eroica
En ganska delikat riesling-puff träffar näsan vid första sniffen. Det känns dock relativt enkelt och en aning generiskt. Hittar persika, gröna äpplen och spritsig lemonad. När jag letar lite noggrannare kan jag ana lite petroleum och steniga mineraler. I munnen finns en liten restsötma, men det bör nog ändå klassificeras som torrt. Fin och läskande syra, så typisk för Riesling. Bra längd och intensitet.

Ett trevligt vin, men jag kan tyvärr inte undgå tanken på vad jag hade kunnat få för samma peng från Europa. Bra Riesling är inte direkt ovanlig i prisklassen 200 pix och uppåt. Jag tycker dock att detta är riktigt bra, så det blir ett bra betyg, men prisvärt är det inte. (87p)
Drack vi inte Eroica på Judgement of Sweden i våras ?
Har för mig att jag inte vara så impad av Ste.Michelle överlag vid det tillfället.

Har dom inga tomtar att låna ut till fotosessionen ? Vi saknar dom.;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack vi inte Eroica på Judgement of Sweden i våras ?
Har för mig att jag inte vara så impad av Ste.Michelle överlag vid det tillfället.

Har dom inga tomtar att låna ut till fotosessionen ? Vi saknar dom.;)
Så sant, lite därför jag ville testa det igen. :) Rent generellt var det få vita viner som lyckades imponera oavsett om det var från Oregon eller Washington State på den mässan, tyvärr. Dugliga viner, men lite generiska utan något extra. Charles Smith testade vi dock aldrig, hans "bås" var ju löjligt poppis vill jag minnas med långa köer.

Tomtar? Du har rätt, jag saknar dem också. Kommer hem om ett par dar...de finns kvar vill jag lova. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite gott som dracks tidigare i veckan.

20140815_142247.jpg


  • 2012 Vincent Carême Vouvray Le Peu Morier 88 Points
    France, Loire Valley, Touraine, Vouvray
    Very fruity nose with yeasty esters. Pear, star fruit and green grapes. There's a hint of vanilla and almond biscuits.
    Good, high acidity and an surprisingly fat and round body. With good intensity and length this is definitely a quality wine. Though lacking a bit of character to really get me excited.



  • 1999 Domaine Henri Gouges Nuits St. Georges 1er Cru Les Chaignots 93 Points
    France, Burgundy, Côte de Nuits, Nuits St. Georges 1er Cru
    Enticingand complex nose full of mature aromas. Hard cheese, tobacco, leather and dried ham. Lots of bretty notes, horse, lamb and sheep. Like going to a children's zoo. But there is also a distinct Tabasco sauce aroma. Cherry and cranberry fruit.
    On the palate the wine does not dissapoint. Mature round fruit with a high but well balanced acidity. There is just enough tannins to give it structure. What's surprising is the quite big body, even though it's a elegant wine it's no small wine. I like this a lot! But it's missing the Burgundy earthiness for it to become magical.



  • 2002 Château Beausejour (Duffau Lagarrosse) 91 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Dark, intense colour. Nose is big and vocal with lot's of burnt wood, tar and sulfur. Dense, unspecific fruit and spices. There is some grilled bell pepper giving hints of its origins, but otherwise the guesses was all over the world.
    Full bodied, with a medium+ acidity and maturing fruit. Really good intensity and length. Dry but not especially tannic. The finish is somewhat bitter. Good, quality wine but the burnt sulfur notes hides some of the complexity.



  • 2005 Luigi Baudana Barolo Cerretta 90 Points
    Italy, Piedmont, Langhe, Barolo
    Modern style Barolo. Lots of inky, almost sticky fruit on the nose. Most prevalent is the cherry candy, but there is also "Kungen av Danmark", Soda Pops and "punschpraliner". Italian speaking for sure, with some volatile acidity and apple seed cyanide.
    A lot more to my liking on the palate. Smooth tannins, high, fresh acidity but with a round, delicious fruit. Very good concentration. One of these wines that are high quality, but were I don't really find the aromas to my liking. Still this is at least a 90p. wine.



  • 1999 Oremus Tokaji Aszú 6 Puttonyos 95 Points
    Hungary, Tokaji
    This is an outstanding wine! So rich and concentrated. Big nose, dripping of honey, dried fruit, figs, coffee, toffee and grapes. Immensely sweet, but with enough acidity to keep it fresh and drinkable. Balancing this wine is a real craft. The concentration is endless and so is the length.

 
Intressanta pavor. Är dessa långlagrade hos dig eller har du köpt färdiga / halvfärdiga?

Båda är köpta de senaste 2-5 åren, inför detta år när jag fyller 50 - har (hade...) 185 flaskor från 1964 att börja med, nu nere i ca 150... :)

Dags för en uppdatering - har nu varit i glas och karaff knappt två timmar. Båda har hälsan, men......jag önskar att det varit en blend (som jag säkert kommer att förrsöka mig på lite senare...).
Fattoria´n har en lite gammal, torr doft men mycket torkad röd frukt och torrt läder, men smaken är varm, fin och tät.
Biondi-Santi´n är précis tvärtom - en pigg, varm, krämig dogt men smaken är lite åt det brända hållet med torr frukt och lite kantiga tanniner.
Får se vad som händer de närmaste timmarna - återkommer.
 

Rexel

Medlem
Båda är köpta de senaste 2-5 åren, inför detta år när jag fyller 50 - har (hade...) 185 flaskor från 1964 att börja med, nu nere i ca 150... :)

Dags för en uppdatering - har nu varit i glas och karaff knappt två timmar. Båda har hälsan, men......jag önskar att det varit en blend (som jag säkert kommer att förrsöka mig på lite senare...).
Fattoria´n har en lite gammal, torr doft men mycket torkad röd frukt och torrt läder, men smaken är varm, fin och tät.
Biondi-Santi´n är précis tvärtom - en pigg, varm, krämig dogt men smaken är lite åt det brända hållet med torr frukt och lite kantiga tanniner.
Får se vad som händer de närmaste timmarna - återkommer.
Varför har inte min fru köpt 150 flaskor från -64 då hon fyllde 50 precis:(
 

Sörplarn

Medlem
1: Fazi Battaglia Verdicchio San Sisto Riserva 2009 (3 av 5)
En billig italienare, lagom skarp faktiskt och levererar rätt så dugligt under kvällen, här finner man jord, mineraler, inte så värst fruktig lite mer rak på saken, måste kombineras med mat (fisk/skaldjur) för att få fram det lilla extra, sträv som sätter sig på tungan länge, dock inte så det blir otrevlig, man finner en lite vattnig känsla om hastar för fort, den kräver lite tid och rätt tempratur för att komma till sin rätt så lite jox på denna, man rekommenderar en timme, men tycker 30 min duger gott. Lätt drucket vin om inte annat, hyfsad eftersmak 13,5%.

2: Villa Matilde Caracci 2008 (3,5 av 5)
Den gula färgen reagerar man på, mycket frukt smak, känns tropiskt, bara en strand som saknas. Denna gjorde sig bättre utan mat och var bara att korka upp och servera. En liten elegans finns, blomster, gula päron, vanilj, nötter och lite toast mycket smakfull. Lite som en del mousserande viner på smak fast utan bubblor (Bättre klasser), trevlig rackare överlag, kan tänka mig några år på detta vit vin för att få igång det mera, få utveckla sin karaktär, otroligt prisvärd i min mening, mysig eftersmak som säger ta en klunk till, 13,5%.

2.jpg

I Glaset från San Sisto, mörkare gul färg i Matilde.

I Matilde är det en druva som kallas Falanghina, gjorde en sökning på den druvan hos bolaget för att se vad liknande viner dom hade, men inte ett enda vin finns med denna druva, kanske hos leverantör, men de räknas inte tycker jag, just här och det har jag inte tänkt på innan ser man verkligen bolagets riktiga sortiment och hur uselt det faktiskt är på vin fronten när man ska söka på druva, prova gärna själva.
 
Efter fyra timmar i glas och karaff kommer nog inte mer att hända.

1964 Brunello, Fattoria dei Barbi var hela tiden lite tråkig och torr i doften men hade en fantastisk smak med söta röda körsbär, viol och sadel läder. Mycket god smak men lite för torr doft (87p)

1964 Brunello, Biondi-Santi, var intressant precis tvärtom - en rik, krämig, söt doft med massor av körsbär, lakrits och rosmarin; medan smaken var torr med torra tanniner och torr röd frukt. Funkar med mat men inte på egen hand. (86p)

Jag försökte mig på en blend med 50% av vardera vin för att få det bästa av de två, men det blev snarast en katastrof - en anonym doft och en torr och tråkig smak - där försvann min master blender karriär...:)

IMG_3530.JPG


IMG_3535.JPG
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
364 dagar / 180 räknar man på det så har du minst 1 dag per holmgång att nyktra till under ett år då du fyller 50, när fyller du kanske ska medverka med något roligt!? ;)
 
Så de senaste fem åren har du köpt 15 lådor 1964?? Olika länder-distrikt eller bara Brunello / italienare?

Nej, det var bara de här två flaskorna. De 185 64:eek:r jag hade i våras har köpts in från 1993 (en Tokajer Szamorodni från bolaget) och framåt, så det har tagit drygt 20 år att samla ihop dom - men bara ett år att dricka upp dom... :)

Har lite av varje, men mest Barolo och Bordeaux, även om 1964 var bra överallt! ;-)
 
364 dagar / 180 räknar man på det så har du minst 1 dag per holmgång att nyktra till under ett år då du fyller 50, när fyller du kanske ska medverka med något roligt!? ;)

Nja, det blir nog inte en och en flaska, utan lite temaprovningar då och då under hösten - fyller inte förrän i december... :)
Har redan kört en omgång med de Pomerol flaskor jag hade - noteringar finns på min blogg. Det kommer mera...:D
 

Gurto

Medlem
Ställde två vita Bourgogner av bynivå mot varandra (eller egentligen efter varandra):

Vincent Girardin Puligny-Montrachet 2011 (till förrätt bestående av grillade skaldjur - havskräftor, rödräkor, pilgrimsmusslor - och gratinerade ostron)

Doftar citrus, vitblommigt, flintstensmineralitet och rostade fat i form av karamelliserade toner och smör

Frisk syra- och mineraldriven smak med lagom tyngd från eken.

Passade mycket bra till skaldjuren.

Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet 2009 (till varmrätten piggvar med kokt mandelpotatis, körvelslungad gurka och vitvinssås)

I doften aprikos, mognare äpple, nötter, kolaremmar och lite vanilj. Svag mineralton åt ostronskalshållet.

Smakmässigt mogen gul frukt och kolatoner. Mindre syra - men ändå på en tillräcklig nivå.

Passade bra till maten.

Pulignyn tar hem det för mig - även om båda är bra viner. Främst pga de härliga mineraltonerna. Att det är mer mogen och bredare frukt i Chassagnen har jag alls inget emot -äldre och från varm årgång. Men det finns mindre nerv och charm i det jämfört med Pulignyn. Att faten drar mer åt kola tycker jag också är mindre tilltalande än de mer karamelliserade och smöriga.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vin på flygplan brukar som ni vet osa bränd katt milt uttryckt. På vår flygresa från Chicago till Frankfurt med bolaget United så fick vi chansen att smaska på följande högkvalitativa "plonk". Det vill säga, det var faktiskt riktigt gott. En helt vanlig halvflaska (glasflaska), dock helt okänt för mig...

image.jpg


2012 Meiomi Pinot Noir
Enligt etiketten så är det en blend från tre olika AVA:s i Kalifornien och mest troligt är det en ren PN.

Riktigt gott och väluppfostrat vin. Ganska druvtypiskt med röda bär, rabarber och apelsinskal. Lite bränd fatkaraktär, sötlakrits och kryddskåp hittas också. Bra struktur med acceptabel syra och tannin. Enkelt och okomplicerat.

Funkade kanon i sammanhanget. Det klart bästa flygplansvin jag har druckit. Jag bara måste ge det (85p).
 
Toppen