Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
En mycket trevlig kväll, med trevliga människor och goda viner!

Flight 1 - MAIN (9 Notes)
  • 1976 Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine 87 Points
    France, Loire Valley, Touraine, Chinon


    Lots of mushrooms, freshly picked porcini, dirt and pine forest undergrowth. High acidity, ok fruit with a dry finish. Impressively alive for its age, but painfully lacking both length and complexity.



  • 2010 Antonin Guyon Aloxe-Corton 1er Cru Les Fournières Domaine Hippolyte Thevenot 92 Points
    France, Burgundy, Côte de Beaune, Aloxe-Corton 1er Cru


    Lovely, quite accessible Burgundy. Nose is dominated by oak, but refined oak. Coffee and toasted bread. There is plenty of light red berries, but just a hint of spiciness. Light body, with good intensity and high acidity. Finish is slightly tannic and raw.



  • 2001 Château Montus Madiran Cuvée Prestige 89 Points
    France, Southwest France, Madiran


    Lots of fruit, cassis, plums, butterscotch and oak, but also a quite unpleasant tone of band aid and nail polish remover. High acidity, intense fruit with distinct tannins and a really good length. A high quality wine, but not really in my taste.



  • 2010 K Vintners The Creator 91 Points
    USA, Washington, Columbia Valley, Walla Walla Valley


    Heavy nose with tons of fruit, plums, blackberries. Smoky tar aroma reminiscent of ashtray, and lots of vanilla and liquorice. Even though the wine is packed with fruit there is a fresh acidity and a dry, just slightly tannic finish. Full bodied, with high intensity and good length. A slight alcoholic warmth, but not enough to bother me. A really impressive wine! Had us fooled for a modern style Spanish wine.



  • 2004 Tahbilk Cabernet Sauvignon Eric Stevens Purbrick 93 Points
    Australia, Victoria, Central Victoria, Nagambie Lakes


    Absolutely fabulous wine! Ceder, cigar box, some spices, orange peel, cool mint and red fruit. Very tasty, mature fruit on the palate. Medium bodied with a very balanced acidity. Distinct dry tannins on the long finish makes my mouth salivate!



  • 2006 Bodega Benegas Cabernet Franc Benegas Lynch 87 Points
    Argentina, Mendoza


    Had heard very good of this wine, and it was utterly disappointing to learn what I had in the glass. Nothing on the nose that I usualy associates with CF, only lots of oak, candy-ish fruit, cherries, raspberries, and canned corn. Better on the palate with a clear acidity and decent intensity. Fruit feels very young, and there is a bitter astringency in the tannins. At first it felt unbalanced, but it got better during the night.
    But the ridiculously heavy bottle just feels like a bad joke.



  • 2006 Errazuriz Founder's Reserve Don Maximiano 90 Points
    Chile, Aconcagua Valley


    overpowering nose of creme de cassis. Some other dark, red berries, blackberries and plums but having trouble getting past the intense blackcurrant. Good acidity, young slightly rough tannins, full bodied and good length. Well made, but feels slightly one dimensional and to be honest very boring.



  • 2009 Bodega Catena Zapata Malbec Adrianna Vineyard 92 Points
    Argentina, Mendoza


    Very fruity nose, inky almost. Blackcurrants, but not as much and as one-sided as the Don Maximiano that came later in the flight, but slightly more refined with some earthy notes. There is also lots of oak, roasted oak and tar. Impressive concentration and length. Medium acidity and nice grippy tannins. Undoubtedly a grand wine. And would be fun to try in 5-7 years.



  • 2002 Heitz Cellar Cabernet Sauvignon Trailside Vineyard 87 Points
    USA, California, Napa Valley, Rutherford


    This really was a disappointment as well. Lots of dried, sweet fruit on the nose. Raisins, chocolate, punschpraliner (Arrack Punch candy) and blueberries. Distinct alcohol aromas as well. Full bodied, with a sweet fruit, slightly matured, Medium acidity and good length. Warm finish, with moderate, but present tannins. Had this for a Amarone. Slightly better on day 2.

Flight 2 - BONUS (5 Notes)
  • 2006 Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 86 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape


    Slightly cooked nose, with sour cherries, oak, light VA, and dried fruit. Medium body, with a really dry and tannic finish. Good acidity and decent length. Nothing wrong with it, just lacking a bit in complexity and intensity and had probably fared better without the superb competition.



  • 1995 Sarget de Gruaud Larose 93 Points
    France, Bordeaux, Médoc, St. Julien


    WOTN! Nose is archetypical mature Bordeaux. Cedar, tobacco, leather, bretty barnyard, outhouse, slight coffee. A real sniffer, and one of the few bottles that were completely empty at the end. Good, high, but round acidity. Great mature fruit, light body, and a nice fresh dry finish. A true relief among the nights very powerful fruit dominated reds.



  • 2012 Giant Steps Pinot Noir Sexton Vineyard 90 Points
    Australia, Victoria, Port Phillip, Yarra Valley


    Big, fruity nose, but rather red than black berries. Some spiciness, pepper, black tea, and cinnamon. Distinct, but well balanced oak. Good acidity, generous fruit and good length. A dry, but not astringent finish.



  • 2007 Bernard Levet Côte-Rôtie Améthyste 93 Points
    France, Rhône, Northern Rhône, Côte-Rôtie


    A close second tonight! I love this style of Syrah! Black pepper, white pepper, barnyard, manure, sausage, steak tartare and dark but cool fruit.
    On the palate the wine is absolutely outstanding. High acidity, inky, almost salty fruit, round, but with a dry finish. High intensity and a length to die for.



  • 1999 Domaine Machard de Gramont Nuits St. Georges 1er Cru Les Damodes
    France, Burgundy, Côte de Nuits, Nuits St. Georges 1er Cru


    Very divided on this wine. First impression is awfull. over-ripe nose of mainly cooked cabbage and funk. Palate is raw and unbalanced, high acidity, tart tannins and short on fruit. But with time and temperature the wine starts to grow on me. Very good length and out comes more fruit that gives an overall better balance. Will try tonight for a day 2 evaluation.
Synd att inte Madeleine levererade denna kväll. :( I övrigt, fin mix med mycket kul!
 

Karl

Medlem
Först öppnades den tredje flaskan av Barbagalli 2010 som jag lurades köpa av sucklings 100 poäng. Det måste förståss finnas flera tappningar av denna. För de flaskor jag fått, köpte 6 av Atomwine, kanske jag skulle kunna sätta 88-89 poäng på om jag är snäll. Den har nästan inga dofter alls. Efter lång luftning kommer visserligen inlagda körsbär och lite fudge från faten fram. Smaken är linjär, körsbär, hög syra, en del strävhet i slutet, en aning sötma som lyfter vinet. "mind-blowing nose of prephylloxera fruit" undrar jag var den är. Jag har druckit två andra billigare cuveer från Pietradolce, båda mycket bättre men också helt annorlunda. Tom på Atomwine påstod att de gått in i tunneln, skitsnack! Jag blev lurad. Men jag öppnade också en Brovia Rocche 2009. Jag tänkte testa av några 2009:eek:r. Jag har inte köpt så många av dom men jag behöver nog ha några 2009 Barolo medans jag väntar på att alla mina andra årgångar ska mogna. Den här är lite mörkare än förväntat för Rocche( förmodligen årgången som talar), klassisk fin doft av rosor och tjära. Den öppnar upp sig ganska fort efter ett par timmar i karaff. Visst finns det en ening sötrfruktighet här och kanske blir den här med tiden lite för slätstruken. Just nu finns det gott om strävhet som på något sätt också lyfter vinet. Ett bra vin för detta år tycker jag. Kan drickas nu om man vill. Jag har försökt få tag på 2010an av detta vin men bara fått 3 stycken, det kommer nog vara kanon. Jag har också prövat Marcarinis Brunate 2009, som jag också tycker att man kan dricka nu. Jag älskar trots allt doften av en ung barolo.... Jag kommer pröva några till 2009or framöver så om intresse finns kolla i denna tråd.
20140908_071019.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Två 2004 från högra stranden:
Château Bélair: (78p från Parker, 16.5 från Jancis Robinson), kraftiga fat i doften tillsammans med röda bär. Samma röda bär i smaken, tillsammans med en rejäl dos vitpeppar och lite grön paprika (paprikan försvann dock efter lite luft). Elegant och trevligt, perfekt moget, men står sig nog tio år till.
Château Gazin: (90p från Parker, 15 från Jancis Robinson), kraftig doft av blåbär, inga fat, är det zinfandel i flaskan? Smaken ger associationer av frasiga pannkakor med vispgrädde och en rejäl klick blåbärssylt. Vad det saknar i elegans tar det igen med muskler istället. Ett riktigt roligt vin :). Också färdigt att dricka, men det är möjligt att det kan bli ännu bättre om ett par år.

Två helt olika viner, trots samma druva (nästan), samma år och samma prisklass. Personligen föredrog jag kraften i Gazin, men flickvännen valde elegansen i Bélair.
gazinbelair.jpg
 

Gurto

Medlem
Paolo Scavino Barolo 2010 (från halvflaska. Dracks till blandade ostar) Doftar mörkröda bär - rätt knutna trots 8h luftning -, mycket feta rostade fattoner av rostat kaffe och väldigt mörk choklad, lakrits, örter, barrskog, mörk stenighet/modellera. I munnen är det fin rödaktig frukt som först slår en. Sen sköljer rätt mycket rostade fat och en jäkla massa lakrits, följt av en mörk mineralitet, munnen. Tanninerna är rätt ruffa och opolerade.

Vinet är naturligtvis för ungt. Frukten är oförlöst och de generösa faten ligger utanpå. De skymmer dock inte att det faktiskt är ett riktigt gott vin. Rejäl koncentration med elegant frukt och tydlig mineralitet. Av de typiska rosorna och tjäran märktes dock föga. Ge det lite tid så ...hoppas och siar jag i alla fall.

Trivdes bra tillsammans med osten. Speciellt till tryffelpecorino.
 

merlotsmile

Medlem
Hur var Rotari med ålder?
För 171 spänn så var den supertrevlig! Den har ju legat på jästfällningen i 14 år och degorgerades i år. Autolys men även massa frukt (de använder tydligen speciella jäststammar för att få fram frukten mer om jag har förstått det rätt). Mineralig, citrus. 85% chard o 15 % pinot. Funderar på att köpa någon flaska och se hur mognadstonerna utvecklar sig de närmaste 2-3 åren :).
 

Larseman

Medlem
Ikväll dricker vi:
WP_20140910_001.jpg
2008 Château Calissanne Coteaux d'Aix-en-Provence Clos Victoire
Inköpt på plats i Provence förra sommaren. I stilen inte helt olik månadens Blaufränkish, men i detta fall är det Syrah och Cabernet Sauvignon. Färgen är mörkt blåröd. Doften upplevs ganska sval, med mycket mörka bär, plommon och blåbär. Viss kryddighet i form av peppar och lagerblad men också lite mineralitet (cementbruk). I munnen ganska fyllig, medelstram, bra längd med ett lite eldigt slut. En liten sälta finns där vilket också påminner om Blaufränkish. Vi gillar stilen och är glada att det finns åtminstone en flaska kvar i källaren :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blev lite inspirerad av att utforska röda viner från NZ som inte innehåller PN, vilket är en bristvara från detta land. Läs mer i @Larsemans exellenta tråd.

Nåväl, har haft en flaska Syrah från Hawkes Bay liggandes i några år och tänkte det var dags att korka upp. Vinet ifråga är Elephant Hill Reserve 2009.

image.jpg


Medelfylligt med mörk mogen frukt åt plommon, svarta vinbär och björnbär av aningen återhållet slag. Andas klart mer gamla än nya världen i sin stil, men påminner ändå en aning om en Syrah från USA eller möjligtvis Sydafrika. Hittar en hel del kryddighet åt peppar, lagerblad och svarta oliver, men även drag av wellpapp, torkad skinka, mörk sten och rostade ekfat. Komplext och trevligt på alla sätt och vis, men ändå lite tillrättalagt.

I munnen känns det mycket europeiskt med rejäl syra och bitande men mogna tanniner samt läskande drag av eneträ och blyerts. Frukten känns len och mogen helt utan skönjbar sötma med en längd som inte borde göra någon missnöjd.

Ett riktigt bra och välgjort vin av hög kvalitet som jag njuter av till fullo. Trots detta så saknar jag ändå något som får mig att vilja brista ut i sång och bli religiös. Bra QPR utan tvekan dock. 90p
 

Larseman

Medlem
Blev lite inspirerad av att utforska NZ och röda viner som inte innehåller PN, vilket det finns lite väl mycket av från detta land. Detta på grund av @Larsemans tråd.

Nåväl, har haft en flaska Syrah från Hawkes Bay liggandes i några år och tänkte det var dags att korka upp. Vinet ifråga är Elephant Hill Reserve 2009.

Visa bifogad bild 2168

Medelfylligt med mörk mogen frukt åt plommon, körsbär och björnbär av aningen återhållet slag. Andas klart mer gamla än nya världen i sin stil, men påminner ändå en aning om en Syrah från USA eller möjligtvis Sydafrika. Hittar en hel del kryddighet åt peppar, lagerblad och svarta oliver, men även drag av wellpapp, torkad skinka, mörk sten och rostade ekfat. Komplext och trevligt på alla sätt och vis, men ändå lite tillrättalagt.

I munnen känns det mycket europeiskt med rejäl syra och bitande men mogna tanniner samt läskande drag av eneträ och blyerts. Frukten känns len och mogen helt utan skönjbar sötma med en längd som inte borde göra någon missnöjd.

Ett riktigt bra och välgjort vin av hög kvalitet som jag njuter av till fullo. Trots detta så saknar jag ändå något som får mig att vilja brista ut i sång och bli religiös. Bra QPR utan tvekan dock. 90p
Alltid glad att kunna inspirera :)
Själv slank jag in på Drottninggatan i Sthlm och förbarmade mig över en flaska 2011 Trinity Hill Syrah Gimblett Gravels. Återstår att se när den korkas upp dock, kanske lite ung ännu...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alltid glad att kunna inspirera :)
Själv slank jag in på Drottninggatan i Sthlm och förbarmade mig över en flaska 2011 Trinity Hill Syrah Gimblett Gravels. Återstår att se när den korkas upp dock, kanske lite ung ännu...
Hoppas den smakar. Tror dessutom att den passar dig bättre än mig, då den är av det slankare slaget. :)
 

ChristianB

DipWSET
Alltid glad att kunna inspirera :)
Själv slank jag in på Drottninggatan i Sthlm och förbarmade mig över en flaska 2011 Trinity Hill Syrah Gimblett Gravels. Återstår att se när den korkas upp dock, kanske lite ung ännu...
Drack den i somras, riktigt fin och slank Syrah, grusig eller om jag bara inbillar mig p g a namnet. ;) Men jag gillade den starkt!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack den i somras, riktigt fin och slank Syrah, grusig eller om jag bara inbillar mig p g a namnet. ;) Men jag gillade den starkt!
Namnet Gimblett Gravels syftar dock på ett specifikt område i Hawkes Bay och har ingen koppling till smakkaraktären på vinet eller producenten ifråga. Men visst, som namnet antyder så härstammar det från jordmånen på denna plats och används av flertalet producenter som "varumärke". Läs mer här

Nu inser jag dock att du mycket väl har full koll på detta, men skrev det ändå, om inte annat för att ta chansen att visa upp mina begränsade teoretiska kunskaper. I bästa fall lär sig alltid någon något nytt. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag skulle nog uttryckt mig lite bättre och sagt att jag "inbillar mig p g a ursprunget". ;)

Det är aldrig fel att repetera och Hawke's Bay är ju definitivt ett område som är värt att nämnas i fler sammanhang. Jag ska se till att prova lite Cab och Merlot därifrån när jag kommer tillbaka från semestern i oktober!
 

SUPRA

Bäst
Åkte ut i skärgården, satt i solen och njöt i mitten av september och kollade på sälar.

Tog med en Duval-Leroy 1996 med mig.
Har inte haft en enda dålig, och har nog druckit 20.
Den här luktade lite jäst, men inte markant.
Bra med bubblor, men dog jättefort. Direkt i glaset var den drickbar, men så fort bubblorna började lägga sig blev den minst sagt sådär.
Såg aldrig korken, den sköt jag ut över fjärden.
Vad hade hänt?
 
Toppen