Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
20150117_191639.jpg

1994 Bodegas Vega-Sicilia Valbuena 5° (95P)
WOTN! Detta är definitivt ett mycket speciell vin. Startar med massor av funk och med distinkta övertoner av möglig källare. Hade det inte varit för den fantastiska smaken skulle ha kallat detta korkskadat direkt och ställt åt sidan. Men med lite tid ger tandkrämen och källardoften vika för en flerskiktad, otroligt djup näsa. Jord, undervegetation, en hel del torkad frukt, mentol, viol, svamp och vanilj och dill.

Smaken är enastående! Silkeslen frukt, hög intensitet och en finish som aldrig vill ta slut. Utmärkt balans mellan hög, frisk syra, frukt och runda tanniner. Min blinda gissning var Rioja.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppnas tidigast 2020, och ja den är alldeles för dyr.
Men det gäller väl de flesta "prestige" Bdx från 05.
Ja, gäller ju alla dyra etiketter, från Gucci till Krug...
Blir inga fler Bdx:er i min källare.
Ssk inte med naturmuppskork.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ping @Matlen re Petit Sirah.
Det mesta är typ syltburk utan syra.
Men det finns dem som gör fullkomligt makalösa viner av denna druva. Hr Turley, ej att förväxla med systern och ärkefienden Helen Turley. Hans PS-viner lär leva "för evigt" och går inte av för hackor. Har relativt nyligen druckit några och är så lyckligt lottad att jag har ett litet urval i källaren.
Ser alltid fram mot dem.
MacManis PS från SB har jag fö nästan skrämt ihjäl två Bjs-älskare i London med :)
 
Last edited:

mnor

Medlem
Drack det för ett tag sedan och tyckte syran kändes vresig och pålagd på något vis. Gillade inte detta alls, även om det har kvaliteter. :)

Kan tänka mig att mat gör susen...
Det var en snäll sågning av vinet :). Får erkänna att jag ganska snabbt korkade igen och ställde in vinet i kylskåpet dag 1. När jag sedan öppnade vinet dag 2 så dekanterade jag det i några timmar innan vi drack det till en rejäl köttbit och det gjorde susen. Sedan var fortfarande syran påtaglig men inte störande när jag drack vinet efter maten. Detta vin bör man låta ligga några år.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
muncagota 7-8.jpg

Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Muncagota 2007 mot 2008: Kul att testa - det är som frökens gullegris mot klassens bråkstake. I åttan ligger allt i harmoni: syra, sötma, sälta och tanniner, till en långkokt lammstek sitter den helt perfekt. Sjuan skjuter åt alla håll: det finns det mycket mer torkade körsbär i doften, syran och tanninerna är i kraftigaste laget med lammet, men det är fortfarande ett riktigt gott vin. Åttan leder på poäng efter köttet. Med osten blir sjuan mer medgörlig och åttan lite mesig (relativt sjuan). Sjuan vinner andra ronden.
Både sjuan och åttan har 91.4 poäng på cellartracker - och det är väl där de hör hemma enligt mig också. Sjuan vinner nog mer på lagring och luftning än vad åttan gör.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ping @Matlen re Petit Sirah.
Det mesta är typ syltburk utan syra.
Men det finns dem som gör fullkomligt makalösa viner av denna druva. Hr Turley, ej att förväxla med systern och ärkefienden Helen Turley. Hans PS-viner lär leva "för evigt" och går inte av för hackor. Har relativt nyligen druckit några och är så lyckligt lottad att jag har ett litet urval i källaren.
Ser alltid fram mot dem.
MacManis PS från SB har jag fö nästan skrämt ihjäl två Bjs-älskare i London med :)
Har också druckit ett par trevliga exemplar i USA, men blir inte klok på karaktären som skiljer sig oerhört från vin till vin. Lurig druva...
 

ChristianB

DipWSET
Ikväll blev det finvin med @Thylith och resten av familjen! Delamotte BdB-05 ställdes mot Salon-97 och båda levererade, om än på olika plan. Det är ju knappast rättvist att låta en flaska av sådan ålder och dignitet som Salon-97 gå loss på en flaska Delamotte-05, men det var en bra upplevelse.

Delamotte BdB 2005:
Fräsch, fortfarande ung och med alla drag som en blanc de blancs ska ha i unga år. Blommigt, stenigt, relativt mogen frukt och inledningsvis så levererar den nästan lite för mycket av söta persikor och sol. Enligt Decanter var det ett varmt år i slutet av säsongen och det gav hög mognad av druvorna, något jag inbillar att man märker i glaset. :) Jag saknar den gräddiga tonen som jag märkte av i 2002an som jag drack för ganska exakt ett år sedan. Gott oavsett och jag skulle gärna ha den som hus-champagne!

Salon 1997:
Wow, här talar vi leverans av allt man kan tänka sig från en BdB som börjar mogna till sig. Hasselnöt, nougat och vit choklad, tillsammans med en krutrökig mineralitet och "forest floor" (jag saknar verkligen en översättning här!). På detta får man lägga en hint av sherry... Doften bjuder verkligen upp till dans här!
Det första som slår till i munnen är mer oxidations- och mognadstoner; choklad, rostade nötter, krutrök som påminner om en nyskjuten AK-5a och återigen en mineralitet, som inte är framträdande men subtilt elegant. Därefter kommer den tydliga syran som Salon är så känd för och även om den har mjuknat från sin ungdom så är den ändå påtaglig. Ett riktigt gott vin och jag vidhåller att detta är bland det bästa jag druckit. Om 2002an inte vore så ohyggligt mycket dyrare så hade jag huggit en flaska igår. ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ikväll blev det finvin med @Thylith och resten av familjen! Delamotte BdB-05 ställdes mot Salon-97 och båda levererade, om än på olika plan. Det är ju knappast rättvist att låta en flaska av sådan ålder och dignitet som Salon-97 gå loss på en flaska Delamotte-05, men det var en bra upplevelse.

Delamotte BdB 2005:
Fräsch, fortfarande ung och med alla drag som en blanc de blancs ska ha i unga år. Blommigt, stenigt, relativt mogen frukt och inledningsvis så levererar den nästan lite för mycket av söta persikor och sol. Enligt Decanter var det ett varmt år i slutet av säsongen och det gav hög mognad av druvorna, något jag inbillar att man märker i glaset. :) Jag saknar den gräddiga tonen som jag märkte av i 2002an som jag drack för ganska exakt ett år sedan. Gott oavsett och jag skulle gärna ha den som hus-champagne!

Salon 1997:
Wow, här talar vi leverans av allt man kan tänka sig från en BdB som börjar mogna till sig. Hasselnöt, nougat och vit choklad, tillsammans med en krutrökig mineralitet och "forest floor" (jag saknar verkligen en översättning här!). På detta får man lägga en hint av sherry... Doften bjuder verkligen upp till dans här!
Det första som slår till i munnen är mer oxidations- och mognadstoner; choklad, rostade nötter, krutrök som påminner om en nyskjuten AK-5a och återigen en mineralitet, som inte är framträdande men subtilt elegant. Därefter kommer den tydliga syran som Salon är så känd för och även om den har mjuknat från sin ungdom så är den ändå påtaglig. Ett riktigt gott vin och jag vidhåller att detta är bland det bästa jag druckit. Om 2002an inte vore så ohyggligt mycket dyrare så hade jag huggit en flaska igår. ;)

känner du oxidation, sherry & nougat i en Salon-97 så är det sannerligen en dåligt lagrad flaska!
Själv gillar jag när de visar upp de aromerna, men, den du testa här har troligtvis stått varm under en längre tid eller blivit utsatt för nån typ av misshandel
 

ChristianB

DipWSET
känner du oxidation, sherry & nougat i en Salon-97 så är det sannerligen en dåligt lagrad flaska!
Själv gillar jag när de visar upp de aromerna, men, den du testa här har troligtvis stått varm under en längre tid eller blivit utsatt för nån typ av misshandel
Alla tänker olika och ja, det fanns tydliga toner av mognad/oxidation i vinet. Jag tänker inte på "oxidation" som något dåligt här utan snarare så att det har givit komplexitet i vinet. Kanske använder jag ordet på ett sätt som är svårt att tolka. Hur flaskan har lagrats har jag ingen aning om. Den köptes på SB för ett tag sedan... Misshandlad tror jag knappast att den blivit.

Undervegetation?
Det är ett utomordentligt bra ord. Jag får förtydliga med att jag tänker på torra barr och löv, torrmossiga stenar och kottar. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det brukar väl innebära fruktigt och syltigt så egentligen logiskt att göra ett vin i portstil av druvan.
Har du druckit några Petite Sirah som kostar över hundralappen?

Håller helt med om att denna druva verkar vara lämplig till portstil, men är inte Touriga Nacional (viktigaste kvalitetsdruvan i port) en väldigt strukturerad druva att jämföra PS med?
 

Gurto

Medlem
Har du druckit några Petite Sirah som kostar över hundralappen?

Håller helt med om att denna druva verkar vara lämplig till portstil, men är inte Touriga Nacional (viktigaste kvalitetsdruvan i port) en väldigt strukturerad druva att jämföra PS med?

http://www.systembolaget.se/72094 har jag druckit på ditt stammisställe i alla fall. Den bekräftar mina fördomar om PS :) Visst var det välgjort och drickbart på alla sätt och vis men definitivt syltigt.

Du har säkert rätt om port.
 
Toppen