Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade

Lege artis
Det var hårda ord milt sagt. Minns inte riktigt själv vad jag tyckte i detalj om detta vin vid tidigare årgångar, men jag minns det som hyggligt i vilket fall som helst (amerikansk Riesling brukar dock på sin höjd vara helt ok). Den lilla sötman skall nog vara där, då det inte är helt torrt utan förmodligen halbtrocken (om vi skall gå på tyskt vokabulär), dessutom så förvånar det mig inte att syran var låg. Jag har dock en förhoppning om att @Larseman testade detta nyligen också, och i så fall hade det varit kul att höra hans åsikt också.

Kul sågning i vilket fall som helst, det behövs det också! :)

Det är varje vinälskares plikt att varna sina medmänniskor för katastrofer.
Under lång tid har jag gruvat mig för att berätta följande hemskheter:
Semesterns första vecka inleddes med goda föresatser, tvättmaskinen i midjeregionen skall omvandlas till tvättbräda. Powerwalk, även känd som PW, varje morgon och alkoholfritt vin.
En nära döden upplevelse .
Veckan inleddes ambitiöst med Richard Juhlins BdB. Flaskan var försedd med en refflad plastpropp som var nästan omöjlig att få upp. Vad hittade jag i glaset? Flytande Piggelin! Med bubblor!
Det här är inget, som någon vettig människa över 12 års ålder kan gilla.
Men det skulle bli värre. Proppen var lika svår att få i igen och efter en natt i kylen tänkte jag smaka igen med hopp om att något underverk hade skett. Än en gång lika omöjligt att få upp proppen tills den kom som skjuten ur en Kalashnikov, fullständigt livsfarligt. Det var bara ren tur att jag inte fick den i ögat med garanterad blindhet som följd.
Och jag, som trodde att det var träsprit som man skulle undvika. Det borde vara gigantiska varningsetiketter på de här flaskorna. Finns säkert i USA.
Fortsatte med Barrels&Drums både vitt och mousserande, Jacobs Creek och slutligen rapparen Petters mousserande P.Lex.Pure. På korken står det märkligt nog Isabella Spagnolo och vid en rask sökning visar det dig att det funnits en Isabella Spagnolo Ice på Systembolaget för ett par år sedan. Det är uppenbarligen samma produkt men det kostade då 6 :- mindre per flaska vilket är intressant då det uppenbarligen är vad Petter vill ha för att sätta sitt namn på etiketten.
Sammanfattningen av mitt lidande för Fine Wines medlemmar är:
Alkoholfritt vin är inte gott, det är sött vilket gör att det inte är någon idé att dricka det för att minska på kaloriintaget och att bubbelvatten är lika festligt. Dessutom godare och billigare.

Edit: Senaste priset på Isabella Spagnolos alkoholfria bubbel var tydligen 11:- mindre per flaska än P.Lex Pure.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Det var hårda ord milt sagt. Minns inte riktigt själv vad jag tyckte i detalj om detta vin vid tidigare årgångar, men jag minns det som hyggligt i vilket fall som helst (amerikansk Riesling brukar dock på sin höjd vara helt ok). Den lilla sötman skall nog vara där, då det inte är helt torrt utan förmodligen halbtrocken (om vi skall gå på tyskt vokabulär), dessutom så förvånar det mig inte att syran var låg. Jag har dock en förhoppning om att @Larseman testade detta nyligen också, och i så fall hade det varit kul att höra hans åsikt också.

Kul sågning i vilket fall som helst, det behövs det också! :)
Drack mycket riktigt Kung Fu Girl Riesling i lördags men var tyvärr ganska ofokuserad på vinerna, inget sällskap där man snurrar på glasen så att säga. Känslan var ändå att det är ett OK vin men inte så mycket mer. Föredrar för egen del torrare riesling alternativt rejält sötare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack mycket riktigt Kung Fu Girl Riesling i lördags men var tyvärr ganska ofokuserad på vinerna, inget sällskap där man snurrar på glasen så att säga. Känslan var ändå att det är ett OK vin men inte så mycket mer. Föredrar för egen del torrare riesling alternativt rejält sötare.
Till kräftorna då?
 
  • Like
Reactions: Beo

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sommarsolen har värmt Umeå idag. Hade förväntat mig frost och halka. Så: jag = glad :)

2011 Domaine de l'Ecu (Guy Bossard) Muscadet de Sèvre-et-Maine Granite
Melon de Bourgogne
2015-08-31 - 85 points
A rather appley wine with lower register acids and the rounded Melon-de-Bourgogne maturity on its way. Brittle and a distinctly transparent and minreal wine. It still needs some more years to reach maturity.
Opened for pleasures with a chocolate bar.
Acids are too low for my taste. Far from a typical Muscadet but a very good wine.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
2012 Georges Descombes Régnié

nedefrån glaset kastas en hel näve kryddor och lakrits in i snoken. Detta efterföljs av blommor, mörka bär och kalkiga våta stenar.
Tungan får börja med att brottas med en härlig syra som kopplar en halv nelson på smaklökarna med bär som drar mot sura körsbär. Efter ett tag kommer en aning ek som binder samman allt.

Ett mycket gott vin. Runt 90-strecket om man skulle satt poäng.
 

Håkan

Medlem
Vad gör man en måndagkväll om inte dricker lite vin. Började med 3 NV champagne från Louis Roderer, en 50-tal, en 60-tal och 2010-tal. 50-talaren var lite väl mycket sherry för min smak, men ändå rätt god, aprikoser, nötter och äpplen och obefintlig mousse. 60-talaren var den bästa av de tre, även här lite oxidativa toner med nötter och äpplen men en frächör som föregående saknade. Den nya varianten var inte alls speciellt kul, tuttifruttipastiller, citrus, lite ogin och med en vass syra, köp annan NV-skumpa.
Dags för lite vitt torrt, två årgångar Domaine de Chevalier, 83 hade tyvärr tröttnat på livet men 03an var väldigt bra, med valnötter, aprikoser, kokos med en härlig fetma. Att det skulle vara just 03an var det ingen som gissade.
Dags för lite rött, två röda. Det första hade en oerhört läcker bouquet med kryddnejlikor, cederträ, kaffe, kanel, tobak, men smaken var i mitt tycke lite träig, lite som att tugga på cigarr. Nr2 påminde lite om 1 med kryddnejlikor, men med mer svamp och kaffe, skog och läder. Smaken här var helt fantastisk, och visst var vi i Bourgogne, visade sig vara två viner från toppårgången 1959, en Pommard från Daudet-Varrault och en Pommard Clos Blanc från Roger Clerget.
Dags för ytterligare två röda viner varav det första hade juvliga toner av nypon, svamp och kaffe, ganska likt de två föregående men strukturen tog oss naturligtvis till Piemonte och det visade sig vara 1958 Prunotto Barolo Riserva.
Det andra vinet hade en väldigt speciell doft av rökt makrill, tjära och lite tobak. Smaken var ordentligt rökig men underbara toner av rosmarin, svamp, nypon som aldrig ville ta slut, ett av årets absolut bästa viner. Visade sig vara ytterligare en Barolo från 1958, denna gång från Cappellano.
Dags att avsluta lite med två lite sötare viner, bägge två saffransstinna men den första med persikor och ananas, det andra med mer mandeltoner. Efter att först varit och velat i Sauternes (men i ärlighetens namn var de inte så söta), insåg vi att det nog var Loire ändå. Första var Coteaux de Layon dom de la Closerie 92 och det andra var en Quartz de Chaume 92 från Ch de l'Echardare. Den första var klart bättre. Efter det kändes det som ett bra läge att dra hemåt.
 

Gurto

Medlem
Marcel Deiss Langenberg Cru d'Alsace "la longue colline" 2012 (dillkött på kalvlägg med kokt potatis och morot)
Doft: Söta äpplen, litchi, honung, kryddigt och blommigt parfymerat.
Smak: Lite fetare frukt och lätt kryddigt. Medelhög syra, nästan torrt (lätt restsötma)

Gott och lite annorlunda. Skulle jag fått det blint hade jag nog trott riesling men det faller verkligen på plats när man vet att det är en blend av de olika Alsace-druvorna. De lite fetare dragen, mer kryddighet samt den något lägre syran passar in i bilden då. Dock inget under av komplexitet även om jag gillar det. För 259kr får man ganska mycket vin av liknande typ (Riesling från Tyskland eller Alsace, på rätt hög nivå).
86p

Passade dock väldigt fint till dillköttet.

Alain Graillot Crozes-Hermitage 2013 (rådjursfärsbiffar med baconlindade haricot verts och gräddstuvade kantareller)
Doft: Mycket koncentrerat av primär frukt - blåbär, björnbär - bastubänk, målarlåda med lite drag åt gummi, lakrits, viol, köttigt, vitpeppar och torkade örter
Smak: Koncentrerat, stramt, kryddigt och något oförlöst. Mkt tanniner och syra. Frukten purung.

Ett jäkla bra vin i min stil. Koncentration och kraft i stram paketering. Efter ordentligt med luft smyger dock frukten iväg och lämnar en kryddig doftvägg av ek. Tar detta, plus den oförlösta känslan och den purunga frukten, som ett tecken på att åtskilliga års vila skulle göra gott. För nog med stoppning finns det absolut i vinet. 89+

Klockrent till maten.
 

tobbe81

Medlem
Som sagt syster fyllde 27 år idag och jag gick ner i källaren och plockade upp två flaskor bubbel som jag har förvarat där i skåpet några år . Man har läst om dessa producenter länge men jag har inte hunnit med att pröva något alls från dessa tråkigt nog förrens nu ikväll.
11954673_10155998460125008_1799667211837283291_n.jpg

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004
Doft päron bränt socker jäst och brioche
Smak vita persikor ingefära röda äpplen
Avslut viss och behaglig påträngande syra som slås igenom utav äppelskall och väldigt kraftiga oxiderade BDB mognads toner 93P

Henri giraud fut de chene 2000
Doft Kantareller, nektariner, honungsmelon , creme brulee
Smak litchi, serano skinka nougat marmelad konfektyr
Avslut mjuk och stilla syra med drag åt mazariner och bra längd på slutet med kraftiga drag åt kakao och kaffebönor. En helt magiskt upplevelse redan från första början. och desto längre vinet fick luftas, så ändrade sig smaken och doften hela tiden till det bättre. Tar den sista klunken nu medans jag skriver denna summering och avlsutar med att ge dem 95P
 

epeb

Medlem
Det blev denna i går kväll.

PoggioDegliUlivi.jpg


2004 Poggio degli Ulivi Brunello di Montalcino

Mycket trevlig. Först lite knuten och kantig. Sen bättre o bättre.
Svart frukt, svarta körsbär, lite jordiga toner, antydan av läder, sötlakrits på slutet. Långt avslut med behaglig syra och lite kantiga tanniner. Den får 91p.
Har uppskattningsvis fortfarande 5-10 år kvar innan det bär utför.
 

Daniel A

Administratör
Rapport från Budapest. Först ut i del 1 blir sött (sedan kommer torrt och rött)!

Ensam på konferensresa. När jag inte jobbar vandrar jag runt med mitt anteckningsblock och letar viner och sommelierer att bekanta mig med. Finns en skara yngre sådana här i Budapest med väldigt höga ambitioner, som vill visa vad Ungern verkligen går för i vinvärlden. Mycket trevligt! Och fantastiska viner finns det gott om… Kan på sätt och vis framstå som lite betygsinflation här. Men det här är vad jag har hittat när jag letat med ljus och lykta. Det bästa (och många gånger dyraste) från Tokaji. Sedan är det ju en favoritregion till att börja med...

2001 Fanni Kertje, Tokaji Aszú 5p
Botrytis, honung, russin, lite nötter, kvittenmarmelad. Ljuvligt! Honung och russin följer med till tungan, en mystisk frukt dyker upp (melon?!), aprikos. Nästintill perfekt balans - lite syra skjuter iväg vid sväljning. Kommer absolut hända intressanta saker med lite högre ålder, men så djävla bra just nu! 92p.

MJDYKKC.jpg


2010 Szt. Tamás, Tokaji Cuvée 3909
Hnnnnngh. Honung, aprikos, botrytis, en mosad persika, honung, russin, nypon och lite mer honung. Rolig sak med förväntningar: går utanför puttonyos-systemet, så jag trodde att den inte skulle vara så söt. Ojojoj… 6p? Aszú Eszencia? Tjock med restsötma! Syran kommer direkt efter. Ziiing! Så ungt och ändå så integrerat och kraftigt. Blev helt golvad. Bästa tokaji jag smakat? Nej, men nära. Bästa under 10 år? Utan tvekan. Drick nu eller 2050. Mästerverk. 95p.

2008 Kiment Palackos Borok, Tokaji Aszú 5p
Del Monte äppeljuice, svaga honungstoner. Smakar äppeljuice också. Syran spelar i bakgrunden, sötman har huvudrollen och en tråkig bitterhet finns med i rollistan. Vilket kiss! 75p?

2009 Oremus, Tokaji Aszú 3p
Måste passa på innan de lägre nivåerna försvinner! Dominerande doft jag inte riktigt kan sätta fingret på (mango/aprikos/persika/ananas?), torkade äpplen, en gnutta honung. Smakar syra äpplen på ett icke-juiceigt sätt. Brabra, men lite enkel. 86p.

2006 Disznókö, Tokaji Aszú 5p
Torkad aprikos, botrytis, honung, lite citrus som omväxling. Mycket torkad frukt på tungan, honung och en viss kryddig kardemumma. Fantastiskt! Kraftig syra balanserar sötman, som brukligt i toppsött. Klockrent vin. 92p.

axIJAOy.jpg


Och så, efter väldigt mycket promenerande, frågande, letande och nästan bedjande, hittade jag lite Eszencia. Denna fantastiska gåva av icke-vin (hörde beskrivningen “more lika highly complex honey” och kan instämma i det). Mer än upplevelse än något annat - det är lite av ett skämt att försöka sätta betyg på det. Men nu har jag ändå smakat fem olika totalt (tre nu och två tidigare), och tänkte att jag skulle försöka beskriva dem och sätta dem mot varandra. Samtliga är nog 100-poängarna, egentligen. :)
Det tillverkas i så minimal mängd att det nästan är löjligt. Det finns nästan inte någonstans, och jag har bara hittat två-tre flaskor till salu (2700 kr för den billigaste, halvflaska…). Restauranger har i få fall en flaska de säljer per centiliter ifrån (dyrare än varmrätterna, typ). Borházen nedan hade bara blivit av med 4-5 centiliter under hela semesterperioden i år… Förstår inte varför! Jag är oerhört glad över att ha fått smaka följande tre viner.

2007 Sárga Borház, Tokaji Eszencia
650 g/l restsötma. 2,5 %. Syskonproducent till Disznókö (kommer inte riktigt ihåg relationen).
Russin, torkade dadlar och fikon, nymosade nypon, ljunghonung, bränt socker. Nypon dominerar smaken, russinen och den torkade frukten följer tätt efter. Sjävlklart tjockt med restsötma (verkligen. Som sirap). Vad som gör det så sjukt är att det finns en syra som balanserar det hela (hejdå tänder?!). Det är inte ens svårdrucket. Eftersmaken är längre än något annat i vinvärlden… 94p.

2003 Royal Tokaji, Tokaji Eszencia
2 %. Lika delar furmint, muskotaly och harslevelũ.
Dominerande nypon. Lättare i stilen (syntes redan på färgen). Fruktigt, aprikos, persika, russin i bakgrunden. Mycket apelsin på tungan. Skyhög syra - brottar ner sötman till och med. Någon form av omvänd extrem? Fantastiskt. 94p.

2006 Disznókö, Tokaji Eszencia
Furmint (ovanligt att bara köra det, tydligen). 2 %.
Citrusmarmelad, nypon, russin, bränt socker, ljunghonung, starkbryggt earl grey, syrligt godis. WOW! Tjockare än de andra två - med god marginal. Vet knappt vad jag har i munnen. Det går knappt att svälja - det bara breder ut sig över varenda skrymsle och vrå i munnen. Och stannar där. Syran/sötman i perfekt harmoni. Vilken lycka. Kliver över all annan eszencia jag har smakat. 96p.
DBXAMYT.jpg
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Rapport från Budapest, del 2. Vitt som inte är (särskilt) sött.

Lite tråkigt fokus på Tokaj, men det här verkligen här potentialen verkar finnas i dagsläget. Intressanta producenter existerar i andra områden, men utbudet talar sitt tydliga språk. Alla jag pratat med sjunger “Furmint, furmint, furmint!”. Den här druvan ses som nyckeln till framgång för torra (och halvtorra) viner i Ungern. Jag börjar se på furmint som ett syskon till chenin blanc i den mån att båda druvorna kan användas till fantastiska viner i många olika stilar.

lLBMNIB.jpg


2013 Szt. Tamás, Mád Furmint - Tokaj
Tilltalade, fruktig näsa. Generisk gul frukt, citrustoner. Riktigt oljigt på tungan - till en början nästan total avsaknad av syra (det var något jag åt innan. Blev normalt (dvs, hög syra) efter några klunkar). Öppnar upp sig med lite värme - fruktigt och friskt och snustorrt. 86p.

(Det här var lite av ett skämt. Beställde in 2013 István Szepsys Mad Furmint för att jämföra med ovanstående. Efter maten var uppäten visade det sig att jag hade fått Szt. Támas igen (suck!). Lite tacksamt att jag beskrev dem nästan exakt likadant....
2013 Szt. Tamás, Mád Furmint - Tokaj
Gul frukt, citrus. Friskt och fräscht med mycket frukt på tungan. Oljigt, speciellt i eftersmaken. Hög syra. Perfekt till en enklare grönsallad! 86p.)

2013 Somlói Apátsági Pince, Juhfark - Nagy-Somló
100 % Juhfark.
Nässlor, krusbär. Lätt och fruktigt med framträdande syra. Kostar typ inga pengar alls. Skulle vara perfekt som husvin! 84p.

2013 Balassa, Nyálászó Furmint - Tokaj
“Mineraligt” (jaja), päron, tropisk frukt. En ordentlig “vad fan är det här?!”-smak. Otroligt lätt (och då är det 15%-igt!), saltigt, nästan lite rökigt, mycket citrus. Experimentvin - 1224 flaskor tillverkade. Mer intressant än gott just nu. Gjort för att lagras - har dock ingen aning om vad som skulle kunna hända här. Inga pinnar - ingen aning om hur det här kan betygsättas.

1999 Tokaj Classic, Furmint - Tokaj
Tobak, plåster, torkad frukt (främst ananas, lite aprikos). Spännande! 29 g/l restsötma. På tungan: torkad frukt med fikon i spetsen, lite russin. Fortfarande tung med syra. Riktigt fräsigt och spännande. 89p.
Oklart vad det är för producent. Tippar på någon som köper upp och sätter sin etikett på.

2012 Szt Tamás, Percze Furmint - Tokaj
Massa tropisk frukt! Något som påminner om kardemumma, fattoner. Fruktigt, citrusdrivet, nästan lite fatsmörigt. Hög syra, bra struktur. Ordentlig komplexitet bakom halvstängda dörrar. Flagskeppsvin från producenten, och på tok för ungt nu. 88p.

NzJIxPw.jpg


2014 Gizella Pince, Barát Hárslevelũ - Tokaj
Fruktsallad, ananas, kiwi. Wow! Lika fruktigt på tungan, mycket limejuice och lite limeskal. Viss restsötma. Top notch! 89p.
En av Tokajs nya, yngre vinmakare som jag tänker spana efter med högögon. Höga ambitioner och spännande viner! Väldigt småskalig produktion (just nu).

2012 Malik Pince, Zeus - Badacsony
Väldigt återhållsam doft - ett uns mango med fattoner. Tropiska frukter på tungan. Icke-existerande syra (förmodligen orättvist eftersom munnen vant sig vid de syrastinna furmintarna). Bra och lång eftersmak, men ändå rätt trist vin. 82p.

----

I Tokaj tillverkas ett vin som kallas szamorodni. Det är väl den minst kända produkten i regionen, gissar jag, och inte särskilt ofta den dyker upp i butiker eller vinlistor. Jag är inte helt säker på vad som egentligen gör ett vin till szamorodni. De få jag smakat tidigare har bara varit “en halvtorr tokaji”, men det visar sig vara lite mer komplicerat än så. På ett bra sätt.

2010 Tokajicum, Szamorodni - Tokaj
Subtilt men komplext! Mandel, valnöt (tydligen kvalitétstecken i Szamorodni), noll frukt och vissa sherrytoner. Angenäm bitter smak, mer nötter. Nästan lite tanninbett. Halvtorrt på sättet demi-sec från Vouvray ka vara ibland - dvs, restsötman märks knappt. Milslång eftersmak. Inte den blekaste om vad som händer med lagring här. Riktigt runt och balanserat nu, om än lite subtilt för att jag ska kunna plocka isär det i fler delar. 89p.

2010 Karádi-Berger, Szamorodni száraz - Tokaj
Száraz = torrt.
Tydligt oxiderat, nötter, en viss surhet i doften som definitivt är ett minus. Lite tunn i smaken, med torkade äppeln och sherrytoner. Gott, men lite simpel. 85p.

2007 Samuel Tinon, Szamorodni száraz - Tokaj
Oxiderat, nötter, stekt matsvamp, anar en gnutta ljunghonung och en ört jag inte kan sätta namnet på. Skulle utan tvekan förväxla med torrare sherry eller vin jaune i blindo. Och smaken sedan! Strukturen! Balansen! RIktigt komplex på tungan - tar med sig det mesta från näsan i smaken. Sjunger sig ner i strupen. 92p.
Vilket jävla fynd! Ingen aning om hur vanlig den här stilen är, men Wow! Nu kan jag vända mig till Tokaj för torrt, sött OCH toppoxiderat?! Vilken drömregion.

fnWVbJv.jpg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Igår kväll behövdes lite bubbel. Punkt.

Valet i källaren föll på en flaska som min fru tog hem från Loire i maj. Man kan inte gå runt och vara nyfiken hur länge som helst, nya flaskor måste avsmakas. Sagt och gjort.

Ampelidea Armance B 2010 BdB Brut Nature
Härligt guldskimrande färg, fin och uppiggande doft med lite jäst, skaldjur - speciellt ostronskal, citrus och lite gröna äpplen. De pigga och livliga bubblorna tar med smak som tydligt skvallrar om chardonnay! Härlig frukt tillsammans med en förlösande syra. Hyfsat bra längd som i eftersmaken drog åt lite mer varmare och mognare frukt.

Helt klart ett roligt vin att testa! Skulle kunna ge den 85p utan att skämmas en sekund!

Min fru har för sig att hon betalade nånstans runt 15-20€ för den på vingården (kan vara fel då hon köpte ett gäng andra flaskor samtidigt)
 

Attachments

  • IMG_4142.JPG
    IMG_4142.JPG
    52 KB · Visningar: 162

Daniel A

Administratör
Rapport från Budapest, del 3. Rött.

Börjar ni bli trötta på ungerska viner i tråden? ;) Potentiellt sista inlägget. Är här två kvällar till, så det kanske bli något uppsamlingsheat framöver. Just nu är jag lite småtrött på vin, med 26 smakade på tre dagar (korrekt observation är att, ja, vissa mornar har inte varit fantastiska). Borde försöka författa några samlade intryck, kanske. Ungern har mycket spännande vin, alla kategorier.

De stora röda druvorna har tydligen odlats länge i Ungern, och många gånger är det dessa viner som de vill visa upp. Jag har medvetet hållit mig borta från Egri Bikavér (tjurblodsvinet), eftersom det verkar vara så lätt att hitta här. Smakar nog det också, tids nog.
Jag är ju ingen rödvinspimplare av rang direkt, och finner det lite halvklurigt att bedöma dem. Men övning ger färdighet, och så vidare. Håll till godo!

2011 Ruppert, Cabernet Franc - Villány
Pepprig, grön paprika och obehagligt mycket rått kött. Kryddigt och paprikaaktigt på tungan. Mediumtannin. Helt okej rödtjut, som tappar mycket på det råa köttet. 82p.

2013 Heimann, Kadarka - Szekszarad
100 % Kadarka.
Körsbär och lite kryddighet. Lätt kropp, medium tannin. Kryddig, nästan pepprig smak med lite körsbär i bakgrunden. Riktigt schysst, och hade gärna haft som rött husvin. 84p.

2011 Heimann, Barbár - Szekszarad
36 % CF, 28 % Merlot, 18 % Tannat, 17 % Kekfrankos. Producentens flaggskepp.
Frutkigt, rätt kraftiga röda bär (lingon), blåbär i bakgrunden. Tanninbett och ordentlig struktur. Finns en komplexitet här jag inte behärskar att beskriva. Supergott, och blir nog bara bättre med lagring. 89p.

2012 Gallay Kézmũves Pince, Bistronauta
100 % Zweigelt.
Blåbär, björnbär, viss kryddighet. Lätt, medium-tanniner. Rejält med frukt. Riktigt trevligt. 86p.

2006 Malatinszky Kúria, Cabernet Sauvignon - Villány
Kraftig frukt, björnbär, örtigt och kryddigt. Ganska stängd, några mörka bär, och grön örtig eftersmak. Redigt tanninbett. Behöver betydligt mer luft eller fler år i källaren. Bra, men kan bli bättre. 88p.

2007 Malatinszky Kúria, Cabernet Sauvignon - Villány
Mycket mörkare/tyngre än ovan, bär men lite fruktighet och saknar örterna helt. Inte i närheten av samma vin på tungan! Snällt och lent, med behaglig männgd tanniner. Gröna smaker (som helt saknades på näsan) uppbackat av mörka bär. 89p.

2009 Heumann, Terra Tartaro - Villańy
50 % CS, 25 % CF, 25 % Merlot.
Ett monster! Söt frukt, kanel, kakao, björnbär. 15,5 %, som märks väl. Värmer gott i strupen. Hög syra och kraftiga tanniner. Svårt vin att närma sig - stängt i smaken. På tok för ungt, kanske en mer sofistikerad upplevelse 2020. 87p.

6iTKuI0.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rapport från Budapest, del 3. Rött.

Börjar ni bli trötta på ungerska viner i tråden? ;) Potentiellt sista inlägget. Är här två kvällar till, så det kanske bli något uppsamlingsheat framöver. Just nu är jag lite småtrött på vin, med 26 smakade på tre dagar (korrekt observation är att, ja, vissa mornar har inte varit fantastiska). Borde försöka författa några samlade intryck, kanske. Ungern har mycket spännande vin, alla kategorier.

De stora röda druvorna har tydligen odlats länge i Ungern, och många gånger är det dessa viner som de vill visa upp. Jag har medvetet hållit mig borta från Egri Bikavér (tjurblodsvinet), eftersom det verkar vara så lätt att hitta här. Smakar nog det också, tids nog.
Jag är ju ingen rödvinspimplare av rang direkt, och finner det lite halvklurigt att bedöma dem. Men övning ger färdighet, och så vidare. Håll till godo!

2011 Ruppert, Cabernet Franc - Villány
Pepprig, grön paprika och obehagligt mycket rått kött. Kryddigt och paprikaaktigt på tungan. Mediumtannin. Helt okej rödtjut, som tappar mycket på det råa köttet. 82p.

2013 Heimann, Kadarka - Szekszarad
100 % Kadarka.
Körsbär och lite kryddighet. Lätt kropp, medium tannin. Kryddig, nästan pepprig smak med lite körsbär i bakgrunden. Riktigt schysst, och hade gärna haft som rött husvin. 84p.

2011 Heimann, Barbár - Szekszarad
36 % CF, 28 % Merlot, 18 % Tannat, 17 % Kekfrankos. Producentens flaggskepp.
Frutkigt, rätt kraftiga röda bär (lingon), blåbär i bakgrunden. Tanninbett och ordentlig struktur. Finns en komplexitet här jag inte behärskar att beskriva. Supergott, och blir nog bara bättre med lagring. 89p.

2012 Gallay Kézmũves Pince, Bistronauta
100 % Zweigelt.
Blåbär, björnbär, viss kryddighet. Lätt, medium-tanniner. Rejält med frukt. Riktigt trevligt. 86p.

2006 Malatinszky Kúria, Cabernet Sauvignon - Villány
Kraftig frukt, björnbär, örtigt och kryddigt. Ganska stängd, några mörka bär, och grön örtig eftersmak. Redigt tanninbett. Behöver betydligt mer luft eller fler år i källaren. Bra, men kan bli bättre. 88p.

2007 Malatinszky Kúria, Cabernet Sauvignon - Villány
Mycket mörkare/tyngre än ovan, bär men lite fruktighet och saknar örterna helt. Inte i närheten av samma vin på tungan! Snällt och lent, med behaglig männgd tanniner. Gröna smaker (som helt saknades på näsan) uppbackat av mörka bär. 89p.

2009 Heumann, Terra Tartaro - Villańy
50 % CS, 25 % CF, 25 % Merlot.
Ett monster! Söt frukt, kanel, kakao, björnbär. 15,5 %, som märks väl. Värmer gott i strupen. Hög syra och kraftiga tanniner. Svårt vin att närma sig - stängt i smaken. På tok för ungt, kanske en mer sofistikerad upplevelse 2020. 87p.

6iTKuI0.jpg
Tack för alla rapporter. Det framgår dock tydligt att det fortfarande är söta viner vi skall leta efter först och främst, men till viss del även torra vita. De röda verkar ha en bit kvar!
 

Daniel A

Administratör
Tack för alla rapporter. Det framgår dock tydligt att det fortfarande är söta viner vi skall leta efter först och främst, men till viss del även torra vita. De röda verkar ha en bit kvar!
Det är en slutsats jag kan skriva under på, med viss risk för att röda blir lite undervärderade eftersom det är just jag som testar dem. :)

Blir ordentligt sugen på att grotta ner mig fullständigt i några av landets vinregioner (Tokaj, såklart, men också Villány och Szekszarad samt Eger) genom att faktiskt besöka områdena. Alla guldklimpar finns tydligen ofta hos producenterna (äldre årgångar, mer eszencia), och de är väldigt välkomnande, sägs det här. Mycket att urforska, mycket att dricka!
 

Tristanqx

Medlem
Det är en slutsats jag kan skriva under på, med viss risk för att röda blir lite undervärderade eftersom det är just jag som testar dem. :)

Blir ordentligt sugen på att grotta ner mig fullständigt i några av landets vinregioner (Tokaj, såklart, men också Villány och Szekszarad samt Eger) genom att faktiskt besöka områdena. Alla guldklimpar finns tydligen ofta hos producenterna (äldre årgångar, mer eszencia), och de är väldigt välkomnande, sägs det här. Mycket att urforska, mycket att dricka!

Trevliga recensioner.

Åker till Budapest nästa vecka,
Har du några tips?
Vinbarer?
Var drack du de där eszensiorna?

Mina planer är såhär långt,
Äta på några av budapest bästa restauranger varav 3 har 1 michelinstjärna.
Besöka Tokaj (Mad) med bla besök hos Disznoko och Uri Borok.
Besök på vinfestivalen på slottet.
 

Livermore

Medlem
Efter lite paus under sommaren från att läsa på forumet har jag liite att ta ikapp. En flaska vin brukar då vara ett bra sällskap.

2009 Bodegas Bilbainas Rioja La Vicalanda de Vina Pomal Reserva
Inte druckit något vin från denna producent och sällan jag dricker Rioja. Blir dock sällan besviken så kanske ska pimpla riojaviner under höstens början, speciellt med tanke på detta vin.
Rikligt med plommon vid första sniffen, kommer också fram skog. Smaken är komplex med mycket olika toner. Bland annat hallon, läder och örter. Tanninerna är lena i munnen och tar inte över. Inte heller alkoholen är något problem. Ett välbalanserat vin med fin karaktär.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Sitter med en 2010 Brunello di Montalcino Col d'Orcia som jag spontanköpte när jag plockade upp en beställning. Lång arbetsvecka hittills som krävde lite schysst rött såhär till kvällen.

~2½ timmar i karaff, och nu börjar det bli trevligt! Mycket mörka bär, cigarrlåda och lite funky i stil med jordkällare/forest floor! Lättdrucket och perfekt när man vill ha något gott, relativt okomplicerat och inte alltför kraftigt. ~86-87p

Edit:
Vill minnas att det här var en av de första BdM jag drack för ca. 3 år sedan och då var det bland det godaste jag druckit! Det är fascinerande hur jag nu ger kanske relativt låga poäng för vad jag då hade givit skyhöga poäng! =)
 
Toppen