Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Fastan bruten. Woho!
gMMGxl5.jpg


2013 Marques del Suertes, El Lance 7 Fuentes - Teneriffa
Popcorn i rött vin? Oväntat och konstigt. Nosen påminner väldigt mycket om den vita Vidonia. Bakom popcorn gömmer det sig kryddor, örter och en god dos allmänt skitiga toner. Lite lätt på tungan, rätt schysst syra/tanninbalans. Bärigt på ett sätt som nosen inte alls ger.
Gott? Alltså, jo, visst. Väldigt drickbart, i alla fall! Fortfarande lite förkyld, så ett skitigt naturvin passade mig perfekt. 87p, kanske.

Kul med Teneriffa ändå, och Marques de Suertes har jag god erfarenhet av. Det här är ju någon form av instegsvin (om jag förstått det rätt) och lever upp till förväntningar. Gjort huvudsakligen på Listán Negro, vilket såklart är kul (finns väl inte på så många ställen utanför Kanarieöarna, mig veterligen. Rätta mig om jag har fel). Skulle ha tufft att pricka den i en blindprovning. ;)
 

Rexel

Medlem
Hämtade ut tre flarror idag som poppades direkt för att se vilken jag tyckte bäst om och om någon var värd att beställas.
Min andra hälft fick hälla upp för att åtminstone få vinerna serverade halvblint:)

Spikade alla tre vilket inte var speciellt svårt;)

2010 Brunello Campogivanni från halvflaska
Riktigt bra, lakrits, choklad, läder. Bra längd och öppnade upp riktigt fint efter någon timma.
Provades även med dagens pasta med olivolja, pepriconi, vitlök, persilja med lite paramskinka och den kombon funkade inte alls, men vinet utan mat var grymt, kvällens vinnare. (91P)
2011 Mix 36 mazzei
Riktigt gott, men som jag misstänkte lite för mkt ek som tog över, men för övrigt ett riktigt bra vin. Kvällens tvåa och funkade riktigt bra till maten(89-90P)
2013 Artadi vinnas de gain
Inte tempranillo typisk, mer åt Cabaret franc. Var tvungen att dubbelkolla om det verkligen var 100 % tempranillo. Då CF inte är min favo hamnade denna sist på (85P)

Beställningen blev Campogivanni.....hade hoppats på Artadi då jag hade stora förhoppningar på denna och då källaren redan innehåller övervägande italienskt, men varför ska man inte köpa det man tycker bäst om:D
 

Vino fino

Medlem
finns väl inte på så många ställen utanför Kanarieöarna, mig veterligen. Rätta mig om jag har fel
Görs en del i Andalusien, under annat namn (enligt spansk sed :rolleyes:), mollar cano. Gonzalez Byass, som vanligt vid frontlinjen, inkluderar en skvätt i Finca Moncloa. Men de mest framstående kommer som du säger från Makronesien. Jag gillar El Grifo bäst men markisens välgång (suertes del marqués) som du nämner är supertrendig just nu.
 

Daniel A

Administratör
Görs en del i Andalusien, under annat namn (enligt spansk sed :rolleyes:), mollar cano. Gonzalez Byass, som vanligt vid frontlinjen, inkluderar en skvätt i Finca Moncloa. Men de mest framstående kommer som du säger från Makronesien. Jag gillar El Grifo bäst men markisens välgång (suertes del marqués) som du nämner är supertrendig just nu.

Tack för info. Ska försöka jaga rätt på El Grifo! Nästa stopp är annars Mallorca - har fyra olika viner från fyra olika producenter (blandad prisklass) som väntar på mig. Spaniens vinregioner är rätt utspridda ändå. :D
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Moscatel är ett dessertvin som produceras i Portugal (nära Lissabon). Vinet är en blandning av 19 årgångar, den där det yngsta vinet är minst 20 år gammal och den äldsta är nära 80 år, vilket resulterar i stort komplext, smakrikt vin med doft och smak av aprikos, nöt och choklad. Smakar lite som en komplex vit tawny om ni förstår vad jag menar, intressant vin, första gången jag provar, fungerade utmärkt till lite mörk choklad. Betyg: Gott som tusan...

Alambre Moscatel de Setúbal 20 años
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Spaniens vinregioner är rätt utspridda ändå. :D
Absolut. Fransmännen är dock värst, som vanligt. Du kan ta franskt inrikesflyg till Reunión och pröva lokal Cilaos. Eller inrikes Paris-Papeete och besöka Dominique Auroy för lite tahitisk carignan. (Fullkomligt fascinerande med vinrankor på en atoll). Vet inte om det också görs vin i franska karibien men det skulle inte förvåna mig.

brapac_7_410.jpg

http://www.vindetahiti.com/spip.php?lang=fr
 

Gurto

Medlem
Jorå. Jag gjorde egenstampad pekinganka och som alla vet (ping @Gurto ) bildar skumpa med lagom dosage ett äktenskap gjort i himlen. Tyvärr, tyvärr har jag bara BdB hemma så jag tvingades välja i ett ganska utplockat sortiment i en ganska värdelös standardsortimentsbutik (Fleminggatan).

Men Palmer 2008 brukar funka och den levererade enligt order. Perfekt lagom sötfruktig syra till plommonsåsen, och toner av smörigt rostat bröd till pannkakorna, lite exotiska Chardonnay-toner som lirar mot kanelen och de andra kryddorna. Svårt att sluta när man väl har börjat. Och då menar jag både maten och drycken... :öga: Jag tror jag gick upp typ 2 kilo bara på middagen... men det var det värt

Du är härmed avkrävd på recept och tillvägagångssätt :)
 

Martin Berggren

Bad santa
Absolut. Fransmännen är dock värst, som vanligt. Du kan ta franskt inrikesflyg till Reunión och pröva lokal Cilaos. Eller inrikes Paris-Papeete och besöka Dominique Auroy för lite tahitisk carignan. (Fullkomligt fascinerande med vinrankor på en atoll). Vet inte om det också görs vin i franska karibien men det skulle inte förvåna mig.

Visa bifogad bild 5290
http://www.vindetahiti.com/spip.php?lang=fr
image.jpeg

Fruktsallad från andraskörden för året. Funderade på att köra den i glassmaskinen, skulle nog bli en hygglig sorbet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
-Tror du att vinet kanske är på väg utför redan i så unga år?
Har en oöppnad låda elvor nämligen som jag hade tänkt vänta med ett tag till...
Jag tror absolut att det borde klara många år, det är nog mest stilen i sig som är lite mer baktung så att syran och strukturen känns relativt snäll. Mycket grenasche i blenden gör nog sitt mest troligt. Men det är drickmoget nu utan tvekan. :)
 

Vino fino

Medlem
-Tror du att vinet kanske är på väg utför redan i så unga år?
Har en oöppnad låda elvor nämligen som jag hade tänkt vänta med ett tag till...
Provade den på Vinbanken i samband med släppet för ett och ett halvt år sedan och min uppfattning är (var) att det definitivt håller. Bra syra, fräsch. Bästa vinet den dagen, spöade klart Reyneke 2010 och en massa Bolgheri. Så nog borde den hålla, med tanke på telegrafens historiska hållbarhet.

Men Mattias hittade oxidationstoner, vilket är lite förvånande. Undrar om det exemplaret hade legat lite varmt nånstans innan det hamnade på Norda?

Du får helt enkelt korka upp en av dina pavor och avrapportera! :)
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Idag blev det en entrecote på drygt 500g med lite goda tillbehör. Vinet blev en 2006 Barolo från Elio Altare. Egentligen tycker jag inte att Barolo är ett typiskt biffvin men den moderna skolan gör jobbet bättre än traditionalisterna. Sen skulle jag nog i och för sig kunna dricka Elio Altare till stuvande makaroner och falukorv. Jag menar att ett gott vin gör sällan bort sig. Jag drack samma vin för några månader sen och tyckte nog att den flaskan presterade bättre än denna men det är ett gott vin hur som helst. Först tänkte jag ta en 2005 Chateau Grand Puy Lacoste men min erfarenhet säger mig att Bordeaux 2005 generellt gör sig bäst i källaren ett tag till.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 5295
Idag blev det en entrecote på drygt 500g med lite goda tillbehör. Vinet blev en 2006 Barolo från Elio Altare. Egentligen tycker jag inte att Barolo är ett typiskt biffvin men den moderna skolan gör jobbet bättre än traditionalisterna. Sen skulle jag nog i och för sig kunna dricka Elio Altare till stuvande makaroner och falukorv. Jag menar att ett gott vin gör sällan bort sig. Jag drack samma vin för några månader sen och tyckte nog att den flaskan presterade bättre än denna men det är ett gott vin hur som helst. Först tänkte jag ta en 2005 Chateau Grand Puy Lacoste men min erfarenhet säger mig att Bordeaux 2005 generellt gör sig bäst i källaren ett tag till.
Har också lite entretcôte på lut. Inte riktigt 500 g, men 400 g når jag nog fram till. Lite sydafrikanskt kvalitetsrödtjut till detta. :)

Edit: Vägde nu, 460 g per portion uppmätt. :)
 
Last edited:
Missade champagnedagen i fredags. En liten kompensation igår med dessa två.
015.JPG

Den vänstra var välkomst dricka när vi hade några grannar på middag. Brut Nature tillsammans med Mont d´or en sagolik förrättskombo.
Millesimé 2009
Torr, frisk och lite krämig med en härlig syra. Äpplen, citrus, lite rostat bröd och en god portion mineraler. Balansen mellan syrorna, frukten och mineralerna är det som tilltalar mig.
Brut Nature
Intensiva smakerna. Gröna äpplena men också aningens bokna äpplen. Nybakat bröd. Mineraler mättade med kalk och sälta. Lite citrusfrukter. Riktigt torrt, men ingen överdrift i syrorna. Så förbaskat gott!

Båda får betyget 4+.
 
Ibland har man superlycka! Från det senaste vininköpet så köpte jag på vinst och förlust en Lorenz Pittnauer Riesling Kabinett 1979. Vingården finns inte kvar under detta namn utan går bara under namnet Fam. Pittnauer numera så det kanske är pappa Pittnauer då det ligger på samma adress i Gols. Korken var så gott som intakt och gick bara sönder något och man mötes av en fantastiskt honungsdoft som drog lite mot en berrenauslese. Vinet hade en gyllengul färg och var sammetslen med så mycket liv och fräschör fortfarande. Det gick inte riktigt att definiera att det var en Riesling, men 36 år och tyvärr var det sista flaskan som butiken hade och för det minst sagt löjliga priset på 9 euro. Hade jag haft möjlighet så hade jag köpt ett dussin, men det här är ett vin som jag kommer att minnas väldigt länge.

PHOTO_20151025_194735.jpg
 
Toppen