Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Sweet! Drar till Åre nu och packade ner ett gäng vinare så att man inte får tuppjuck där uppe på all afterski-öl och den slank ner i pjäxbagen.. Kul att den går att dricka!
Den bör egentligen få några år på rygg men jag tyckte att den var rätt tillgänglig redan nu så jag köpte några extra till lagring och till en påtänkt grenacheprovning. Frankofilen har bloggat om den men jag verkar ha upplevt mer örter och peppar i smaken.

Edit: Det heter "bloggat" och inte "nloggat"
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Den bör egentligen få några år på rygg men jag tyckte att den var rätt tillgänglig redan nu så jag köpte några extra till lagring och till en påtänkt grenacheprovning. Frankofilen har nloggat om den men jag verkar ha upplevt mer örter och peppar i smaken.
Det låter som ett spännande vin att ha med på en provning. Vad säger du om att rodda ihop en CDP-provning i April/Maj ?
Får hem ett en hel del CDP från 2003-2007 i April/Maj bl.a det här och det vore kul att prova en del ihop med några som gillar CDP.

Domaine Paul Autard CHATEAUNEUF DU PAPE, COTE RONDE 2005
CHATEAUNEUF DU PAPE, COTE RONDE 2003

Domaine Grand Veneur /Alain Jaume CHATEAUNEUF DU PAPE 2007
CHATEAUNEUF DU PAPE "Les Origines" 2007
CHATEAUNEUF DU PAPE "Vieilles Vignes" 2007
Côtes-du-Rhône Villages "Les Champauvins" 2007
Lirac "Clos de Sixte" 2005

Domaine de la Janasse
COTES DU RHONE VILLAGES, TERRE D'ARGILE 2006
COTES DU RHONE LES GARRIGUES 2006
CHATEAUNEUF DU PAPE, CHAUPIN 2006
CHATEAUNEUF DU PAPE, Vieille Vignes 2006

Domaine Giraud
CHATEAUNEUF DU PAPE, TRADITION 2006
CHATEAUNEUF DU PAPE, GALLIMARDES 2006
CHATEAUNEUF DU PAPE, GRENACHES DE PIERRE 2006

Domaine Bosquet des Papes
Chateauneuf du Pape, Tradition 2007
Chateauneuf du Pape, Tradition 2001
Chateauneuf du Pape, Tradition 2000
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2007
Chateauneuf du Pape, A la Gloire de mon Grand-Père 2005
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle Vieilles Vignes 2007
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle Vieilles Vignes 2001
Chateauneuf du Pape, Chante le Merle Vieilles Vignes 2000
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Cos d'Estournel -85 till grillat ankbröst. En av få gånger som röd Bordeaux gifter sig himelskt till mat tycker jag.
Förrätt blir sallad med pilgrimsmusslor och en smakrik dressing med mycket citrustoner. Har inte bestämt vin till det men funderar på Champagne (Bernard Hatté -98) eventuellt en R&L Legras Cuvée St. Vincent BdB -90. Ngn som druckit den Legras på sistone ?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det lutar mot att hummer och ostron ska sköljas ned med Clouet 1911, har för mig att ngn av er sa att den är på gång (jag har blend: 95/96/97).
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

På tal om halvflaskor roséchampagne så köpte jag en halva Duval-Leroy Rosé idag (enda roséchampagnen på halvflaska på mitt bolag), är det nån som provat den?
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
På tal om halvflaskor roséchampagne så köpte jag en halva Duval-Leroy Rosé idag (enda roséchampagnen på halvflaska på mitt bolag), är det nån som provat den?

jepp. har för mig att det är en habil rosé. inget att skriva hem till familjen om, men helt ok. vanligt god m a o.

är förövrigt 100%igt säker att gosset finns på halvpava, har sett det på internetbutiker (osäker vilken). kollade divines hemsida men angavs inte vilka storlekar den fanns i hos dem.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

bmf skrev:
På tal om halvflaskor roséchampagne så köpte jag en halva Duval-Leroy Rosé idag (enda roséchampagnen på halvflaska på mitt bolag), är det nån som provat den?

Jag gillar den. :) Och som sagt oftast den enda som finns på Systembolaget med världens bästa sortiment.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bonny Doons 2004 Nebbiolo smakar osötad svartvinbärssaft när den varit öppen några dagar.
Bra eller dåligt? Helt OK en grå lördagseftermiddag när man till ljudet av diskmaskinen tar vara på matrester.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Idag blir det en Clos de Pape 2003, för det var det enda jag hade hemma...

Livet är hårt och orättvist!
 
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Visst är -88 en bra årgång, men även -85 och -89 som jag druckit tidigare är ju bra årgångar och borde väl inte ligga så långt ifrån, egentligen?! Jag har druckit 5-6 andra champagne 88:eek:r tidigare och bara Krug (om än i en helt annan stil) kom i närheten av Belle Epoque -88 så här långt för min del!
Bubblaren skrev:
Av 85, 89 och 88 tycker jag 88 har varit en helt klart bättre årgång. Men det är svårt att jämföra årgångar, för min del baserar jag det på att jag testat ett antal champagner från olika bya, druvor, producenter.
På tal om årgångar så är det väl även så att kvaliteten av ett enskilt vin av en enskild årgång inte enbart är beroende av årgångens kvalitet och vinets generella kvalitet över olika årgångar (även om en sådan rent matematisk summering bör hamna ganska nära sanningen). På pappret så är 1996 en än bättre årgång än 1988, men alla som jag hört har provat Krug av båda årgångarna föredrar 1988. Nu kommer även sådant som mognad och att både Krug och årgång 1996 har hårda syror in i spelet, vilket för många begränsar njutningen av Krug 1996 i nuläget, men faktum är att det finns de som är osäkra på om Krug 1996 kommer att nå upp till Krug 1988:s storhet. Krug88 på det här forumet verkar tvivla, och Richard Juhlin har gett Krug 1996 en poäng mindre även i potential än Krug 1988. På pappret, dock, om årgångsvinets kvalitet bara rakt av ses som summan av årgångens och vinets generella kvalitet, så vinner Krug 1996 eftersom...
storheten av årgångs-Krug = storheten av årgångs-Krug
...och...
den generella storheten av champagneårgången 1996 > den generella storheten av champagneårgången 1988.

Jag menar på att det kan vara flera faktorer som spelar in i det enskilda fallet och att om vin X av årgång I är bättre än vin X av årgång J, så behöver det inte bero på eller betyda att årgång I är bättre än årgång J generellt i distriktet. Druvsammansättningen kan ju vara en sådan faktor. Om Chardonnay och Pinot Noir odlas på olika ställen i Champagne så beror det på att de trivs under lite olika förhållanden. Att från det dra slutsatsen att en viss given årgång kan vara bättre för den ena druvan är en självklarhet, och det framkommer ibland i beskrivningar i text av årgångar för kända vindistrikt att årgången varit bättre eller sämre för en enskild druvsort.

Efter att ha kollat upp årgångarna 1985 och 1988 i en tabell in en vinencyklopedi av Tom Stevenson (som är långt ifrån okunnig på champagne) så har faktiskt 1985 en något bättre poäng (95/100 mot 88:ans 90/100). Jag tror därmed till skillnad ifrån bubblaren inte på att 1988 bara är "bättre" generellt sett än 1985, utan att förklaringen till att du, max, upplevde 1988:an av Belle Epoque som bättre är mer invecklat och möjligen omöjligt att få. Att du, Bubblaren, anser att 1988 är en klart bättre årgång får stå för din smak, och 1985 kan ju ha gått förbi sin topp och vara på väg utför vid det här laget för de flesta årgångschampagner (en anledning att föredra 1988). Jag håller således mestadels med max, även om det är klart att ditt påstående, Bubblare, om att "det är svårt att jämföra årgångar" tyder på att du kanske redan tycker en del av det jag skrivit i mitt inlägg.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Gjorde ett liten provning av Georg Breuer Riesling Sauvage mot Hunter's Riesling.
Gillar Rieslings rena smak. Riesling har ju en rätt liten doft och Breuer's Sauvage
har en rät spetsig syra, som en del tycker smakar surt. Vi som är överkänsliga för
socker tycker att Hunter's Riesling har en mer markant sötma. Inte alls dålig men
jag tror att det är mera ett "pratvin" än ett vin att dricka till exempelvis skaldjur.
Smakade också ett glas Fleur du Cap Chardonnay unfiltered 2007. Smakar pepprigt.
Resten får nog bli ingrediens i någon sås.
Riesling var i alla fall helt fel till maten: Kalkonfilé (ekologisk från Hagby fågelfarm)
med mandelpotatismos. Det är märkligt att många inte har upptäckt att det är lika
viktigt att välja en god potatissort som god kvalitet på övriga råvaror.
Tar nu en liten Daniel Bouju Brut de Fut Royal "Fine a l'eau" som digestif.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på middag hos en polare ikväll, han bjöd på Krug 88 som fördrink ;D
Flaskan hade handlats på bolaget och var lite mer sluten och svår än de som köpts direkt från huset.
Fortfarande fantastiskt gott, men utan den storheten jag kände i den som dracks i julas...

Till maten blev det en Sauzet Puligny Montrachet "Les Combettes" 05, ett jäkligt skönt vin!
Kommer dock att bli avsevärt mycket bättre när det får ligga i runt 3 år till.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Efter ett antal timmar i karaffen så var det alldeles stålande till den kvalitativt tillagade planksteken.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Det låter som ett spännande vin att ha med på en provning. Vad säger du om att rodda ihop en CDP-provning i April/Maj ?
Får hem ett en hel del CDP från 2003-2007 i April/Maj bl.a det här och det vore kul att prova en del ihop med några som gillar CDP.
Det låter inte alls dumt. I.o.f.s. räknar jag med att fylla på med en del intressant på plats senare i sommar om det blir en cykelreunion med Mont Ventoux men det går ju att rodda ihop fler provningar. :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Helgen har varit den lugnaste under det nya året men det dracks ändå lite gott.

I fredags kröp vi ner till vattenhålet direkt efter jobbet och öppnade några flaskor.

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Väldigt sluten i början och först efter 1-1,5 timme började det hända spännande saker med lukt och smak.
Ektoner kom fram, knäck, fläder, citrus och på det hela mycket fruktig. Grön äpplen var väldigt tydliga i smaken och den hade en väldigt stor syra.
Extremt snygg balanserad och elegant.
Från att inte gillat den alls i början blev den väldigt, väldigt bra och de ska inhandlas fler av denna på måndag.

Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Brut 1999
Även denna var ganska sluten men till skilland mot FdP så tyckte jag aldrig att det hände något med denna.
v_skogh gillade denna bättre än FdP. Jag fick inte fram några speciella lukter eller smaker.
Gula äpplen var det ända som jag kände och jag tyckte inte detta var något speciellt.

Efter 2 bubbel byte vi till 2 röda som luftat sig några timmar.

Qupé Alisos Vineyard Syrah 2005
Detta var en attack på näsan. Extrema vitpeppar dofter och lite lakrits i bakgrunden.
Mycket lång eftersmak med en obehaglig ton av peppar. Stillade sig efter ytterligare 1 timme men fanns hela tiden där och störde.
I dofterna kom det fram lite cigarr och rotfrukter efter ett tag.
Denna var för mycket av allt och inget jag lär köpa igen.

Foley Syrah Rancho Santa Rosa 2005
En klart mjukare smak och lukt jämfört med Qupe. Lite blaskig i början men den växte hela tiden.
På det hela en mukare och behagligare variant av Qupe fast utan den hemska peppar lukt/smaken
Aningen fruktigare och med lite mera rostade toner i sig.

Efter detta rullade vi vidare till Bishop och tog EN öl för att sedan bege sig hemåt.

Lördagen var man för första gången uppe tidigt och var oförtjänt pigg.
Lätt frukost och sedan in till Svenska Mässan för att kolla om det fanns något nytt på Bätmässan.
Det var inga nyheter att tala om och istället så slank det ner några mariestad i väntan på att vi skulle gå ut och äta.

Seg ryggbiff på Hereford Beefstouw tillsammans med en väldigt tråkig Château Roustan 2005 (husets) gjorde att vi tog en taxi till gbgvin eftersom min far gärna ville se ur det såg ut där och jag ville öppna något gott.
Väll på plats blev det tillslut enDeutz Blanc de Blanc 2002 som öppnades och fick luftas lite i ishinken medans vi knallade runt och visade lokalerna.

Deutz Blanc de Blanc 2002
En väldgt livlig champagne med väldigt mycket mousse. Det är en stor syra i den och det var nästan barnarov att öppna den.
Grape, blommor, persika och lite rostade toner finns i doten och grape, persika och de rostade tonerna återfinns även i smaken.

När denna var slut begav jag mig hemåt istället för att gå ut på krogen vilket gjorde att jag var väldigt utvilad när jag vaknade i morse.
 

Referee

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det en entrecôte från Hälsingestintan, mört som vanligt och smälter nästan i munnen.

Till det dracks en Chambolle-Musigny Patriarche Père & Fils från 2007.

Till efterrätt så blev det en blåbärspaj där jag korkade upp en Domaine des Baumard Clos de Ste Catherine 2006.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Åh fan du tog med den till bröderna Taube på Villa Godthem ;D

Nä, det var hem till en polare faktist. Han hade fått ett planksteksset med fyra plankor i julklapp och skulle bjucka på käk. Det var väldigt trevligt.
 
Toppen