Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Hemska tanke, tänk om ens vinkällare blir ett fall för Lyxfällan. :'(

"Ajabaja! Ditt köpbeteende på eBay är direkt skadligt!"
Portad på Bolaget för evigt, och kontot på eBay raderat - hemska tanke!

PS Fick ett brev från tyska eBay idag, med en liten eBay-stjärna i plast och ett diplom där det står att jag har 10 st. "positiven Bewertungen".
Det är tyvärr inget skämt. :D Shit va WT jag känner mig... :-[

Ha ha... nu blir jag bra sugen på att anmäla dig till deltagande i Lyxfällan ;D Jag känner Lasse sedan gammalt, så det ska nog gå att få dem att kolla dig. Snacka o att du må vara deras våta dröm.... iaf när de ser inköpen :) Men sedan så faller det nog, så det blir nog inge att göra ett program på.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jag måste göra dig och Lasse besviken på ett tidigt stadium. Allt är betalat med skattade :'( kontanter, och det blir nog inte så bra TV.

Den där eBay stjärnan är ett skämt dock.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag vann iallafall garanterat idag! ;D

Min kompis Andreas sålde sin lägenhet idag och ville fira med att knäcka nåt gott på Grappe:

Han korkar upp en Krug Clos du Mesnil 85 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Den var lite för varm från början så det var lite förbryllande att få det blint, rostade fat med massor av sötfruktighet och ålderstoner.
Först var jag inne på en prestige cuvée från 82-89, senare kom det fram att det var en BdB när den kylts ner lite...
Helt magisk!!! Bästa jag klämt en halv flaska av på minst 3 år ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Efter det provade vi en Winston Churchill 95, svår som fan i början med lite unkna toner.
Efter en halvtimme började den öppna sig lite och visa husets storhet, vänta minst 3 år om ni har flaskor som ligger!

Avslutade med en Diebolt Vallois Fleur du Passion 98 och en lång story av Carl Jan som var på pratglatt humör...

Grymt skön kväll ;D ;D ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag antar att det är CJs odelade uppärksamhet som gjort dig så uppspelt, för inte kan det väl ha med vinerna att göra? ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jag antar att det är CJs odelade uppärksamhet som gjort dig så uppspelt, för inte kan det väl ha med vinerna att göra? ;)
Nja, han satt mest och tittade på Andreas och slickade sig om läpparna samtidigt...
Tror faktiskt inte att han ens uppfattade det ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Han korkar upp en Krug Clos du Mesnil 85 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Verkar bättre än Gredos i alla fall. Nu har jag inte smakat Gredos så jag får bara utgå från de två beskrivningarna jag har sett. Jag har iofs druckit CdM 85 efter vad min suparpolare påstår men jag har inget minne av det. Det är för många herrans år sedan så det har försvunnit ut i Alzheimervindlingarna i hjärnbarken. :'( Ett jävla öde. :mad:
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det där lät som en trevlig kväll, krug88!

Själv köpte jag två humrar på vägen hem igår och till det ville fästmön och jag naturligtvis dricka champagne. Jag hade en Legras & Haas 2002 i kylen och det var en trevlig ny bekantskap. Massor av frukt, inte minst apelsin, fin syra och en fin eftersmak med lite nötter. Perfekt att ha hemma för spontana infall. (Nu hade jag fått den som present och vet att den inte går att köpa i Sverige, men om det gick så skulle den vara prisvärd. ;))
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Det lutar åt Gosset Rosé ikväll. Tittade på en William Deutz Rosé 1999, men det var tydligen helgerån att öpnna den nu.

Eventuellt blir det en DP 1988, eller både och.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Just nu under matlagningen en Amantolliado Viejo från Delgado Zuleta. Torr, nötig, russinlik och med en intensiv smak av salmiak. Mmmmmm.
 
SV: Idag dricker vi

Dom Perignon 1993 på magnum.

Kaffe, vanilj samt nästan lite översöt . Serverades något kall så den växte när den blev varmare. Kändes spontant som en bättre än då jag drack den för 3-4 år sedan men då fick den konkurrera med 85 och 90an.

Magnum är dock en riktigt bra storlek det är bara att konstatera
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Ravenswood har alltid varit lite av en favorit. Till stor del kanske pga att det var ett av vinerna som fick in mig i det här förbannat dyra intresset. Jag minns tydligt första gången jag drack vinet och jag tyckte var fantastiskt jämfört med skiten jag annars drack. Nu är det dock ett tag sedan jag drack det, men den här tråden gjorde mig sugen igen http://www.finewines.se/http://www.fine ... php?t=6.15

Men jag måste nog backa lite... Antingen har Ravenswood tappat rejält, eller så har mina smaklökar utvecklats rejält. Troligen ligger sanningen nånstans däremellan...
Fortfarande den härligt druvtypiska sylten, men det känns liksom vattnigt på nåt sätt. Kraften och fylligheten jag minns saknas nu totalt.
Näe, sorry Ravenswood, men vårat förhållande måste nog ta skilda vägar nu. Det är inte dig det är fel på, det är mig...
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Ravenswood har alltid varit lite av en favorit. Till stor del kanske pga att det var ett av vinerna som fick in mig i det här förbannat dyra intresset. Jag minns tydligt första gången jag drack vinet och jag tyckte var fantastiskt jämfört med skiten jag annars drack. Nu är det dock ett tag sedan jag drack det, men den här tråden gjorde mig sugen igen http://www.finewines.se/http://www.fine ... php?t=6.15

Men jag måste nog backa lite... Antingen har Ravenswood tappat rejält, eller så har mina smaklökar utvecklats rejält. Troligen ligger sanningen nånstans däremellan...
Fortfarande den härligt druvtypiska sylten, men det känns liksom vattnigt på nåt sätt. Kraften och fylligheten jag minns saknas nu totalt.
Näe, sorry Ravenswood, men vårat förhållande måste nog ta skilda vägar nu. Det är inte dig det är fel på, det är mig...

Du kanske bara ska byta familjemedlem? Vad sägs om storasystern Lodi? Eller varför inte brorsan Teldeschi?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Drack en 1843 Freedom Shiraz 2005 till reninnerfilé, rödpangsås och mandelpotatis. Riktigt gott, om än något eldigt i smaken. Tur det då jag köpte det till farsan i födelsedagspresent :D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Ravenswood har alltid varit lite av en favorit. Till stor del kanske pga att det var ett av vinerna som fick in mig i det här förbannat dyra intresset. Jag minns tydligt första gången jag drack vinet och jag tyckte var fantastiskt jämfört med skiten jag annars drack. Nu är det dock ett tag sedan jag drack det, men den här tråden gjorde mig sugen igen http://www.finewines.se/http://www.fine ... php?t=6.15

Men jag måste nog backa lite... Antingen har Ravenswood tappat rejält, eller så har mina smaklökar utvecklats rejält. Troligen ligger sanningen nånstans däremellan...
Fortfarande den härligt druvtypiska sylten, men det känns liksom vattnigt på nåt sätt. Kraften och fylligheten jag minns saknas nu totalt.
Näe, sorry Ravenswood, men vårat förhållande måste nog ta skilda vägar nu. Det är inte dig det är fel på, det är mig...
Håller med dig om det är Vintner's Blend du menar. Deras vingårdsviner är fortfrande lysande tycker jag.
I prisläget <200:- så blir det Seghesio för min del numera om jag skall ha Zinfandel. De andra är för tunna och syltiga tycker jag.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Efter en i det närmaste oätligt hemmagjord pizza (köpdeg ::) ) igår blev det Gosset Grande Rosé, är det möjligen den bästa skumpan för under 500 kr på bolaget?

Sen kunde jag inte hålla mig utan öppnade en Dom Perignon 1988. Oj...ojoj...ojojojoj! Mycket god!
Korken luktade oerhört unket, riktigt illa. Men bubblorna och moussen fanns där.
Kristallklar, lätt och ren smak. Den där smaken som lagrad skumpa brukar ha finns där, men inte lika mycket kola som Krug.
Som en mycket nätt Krug. Kanonfin skumpa. Tycker den utan problem hamnar på 94-95 poäng.

Helt otroligt att en kork kan lukta så mycket dynga och avlopp, och ändå vara det som bevakar att 75 cl guld inte rinner ut.
Fantastiskt.

Skulle vara mycket skoj att prova DP, Krug och Cristal, alla 1998, mot varandra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Igår blev det Bollinger Rose samt två Riesling som jag redan glömt namnet på, gissar att CH fyller i.
Han köpte ju de här tidigare i veckan så det är väl två av dem kanske?
Rudi Pichler Riesling Smaragd Terrassen 2006
FX Pichler Riesling Loibner Oberhauser Smaragd
Kartäuserhof Smaragd Riesling Achleiten 2006
Domäne Wachau Riesling Smaragd Achleiten 1997
 
Toppen