Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Är det här tråden där man skriver vad man druckit? Har jag hittat rätt?

I helgen blev det en 2001, Cateau de Malleprat, Bordeaux. Den var väl "okej" inte mer, hoppas resterande kan bli bättre på lagring.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Helgen bjöd på Martin Codax Albariño -07 till ostron (hustrun gillar inte dessa molusker så ett dussin till mig :)), havskräftor och lite annat från havet, sedan ostbricka med mestadels lagrade getostar och till det Château Raymond-Lafon -88 (helt mogen nu och inget att vänta längre på)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Helgen bjöd på Martin Codax Albariño -07 till ostron (hustrun gillar inte dessa molusker så ett dussin till mig :)), havskräftor och lite annat från havet, sedan ostbricka med mestadels lagrade getostar och till det Château Raymond-Lafon -88 (helt mogen nu och inget att vänta längre på)

Martin Codax är härlig till skaldjur!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Gnarly Head Zin, har för mig någon av er nämnde den i forumet. Hoppas det är gottigt!

Det är förvisso kul att ha en del Riedelglas, men så har jag nu en druva (Zin) som jag inte har glas för - blir så mkt disk för då brukar det bli att jag testar vinet i alla varianter på glas jag har *suck*

Vad tror ni passar bäst, Syrahglaset eller Bordeauxglaset, ser dock en kommentar på att Rieslingglaset ska fungera för Zin.... kan det verkligen stämma :eek:

Har annars fått en passion för en trevligt prisad Riesling som vardagsvin - Yalumba för 89 balubas bara, NICE!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Martin Codax är härlig till skaldjur!
Japp det stämmer fint det, den har aldrig gjort mig besviken. Köpte några andra Rias Baixas/Alvariños också förra veckan som jag skall testa framöver.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter och smuttar på ett glas Chateau de Fesles 97, Bonnezeaux.
Ruskigt bra med tanke på det lilla jag betalade för den :D
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

igår drack jag öl och tittade på fotboll(Liverpool-Real Madrid 4-0!!). Bästa födelsedagen ever ;D
 
SV: Idag dricker vi

hampus86 skrev:
igår drack jag öl och tittade på fotboll(Liverpool-Real Madrid 4-0!!). Bästa födelsedagen ever ;D
Ja, men då får man väl gratulera! Nu är du alltså 23, då?

Men är det säkert att du inte hellre haft skumpa på födelsedagen?
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pirie Estate Chardonnay 2006, inte alls så dum. Inte nya världen i stil utan mer återhållsam och stram, ska köpa mer särskilt nu när priset gått ned några tior.
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dejzan skrev:
Pirie Estate Chardonnay 2006, inte alls så dum. Inte nya världen i stil utan mer återhållsam och stram, ska köpa mer särskilt nu när priset gått ned några tior.

Helt okey pris dessutom, ska ha den i åtanke nästa gång jag ska förbi SS.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll ska vi prova lite Vilmart.
2 olika NV med 80/20 resp 20/80 i druvblandning.
Och någon vintage, oklart vilken...

Det skulle även korkas en David Leclapart l´Apostrophe 2004, den kan bli grymt spännande.
Tror Julle gav den 98p.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det skulle även korkas en David Leclapart l´Apostrophe 2004, den kan bli grymt spännande.
Tror Julle gav den 98p.

l`Apôtre har 96 och kan växa till 98. Köpte två 2002 varav en har blivit uppdrucken. Inget publikfrieri här inte. Noll dosage kändes det som. Fina chardonnay toner, mineraler och syra. Min enda jag har kvar får ligga ett antal år till då det blir riktigt spännande.
Tror mig veta vem du dricker med. Pratade med honom ett längre tag via telefon då jag var i Rom. Kunnig kille så det blir kul att höra vad ni tycker om 2004n
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
l`Apôtre har 96 och kan växa till 98. Köpte två 2002 varav en har blivit uppdrucken. Inget publikfrieri här inte. Noll dosage kändes det som. Fina chardonnay toner, mineraler och syra. Min enda jag har kvar får ligga ett antal år till då det blir riktigt spännande.
Tror mig veta vem du dricker med. Pratade med honom ett längre tag via telefon då jag var i Rom. Kunnig kille så det blir kul att höra vad ni tycker om 2004n
Jo, det blev lite gott - och mer därtill...
Sprang på Andreas Larsson som är en törstig kille och mycket rolig att prova med.
Kul att se dig Andreas, länge sen vi drack gott tillsammans...

Vilmart standard 80/20
Vilmart 20/80 NV
Vilmart vintage vanlig 02(minns inte vad den heter...)
David Leclapart l´Apostrophe 04
David Leclapart l´Artiste 04
Moet RD 88
Guy Charlemagne mesnillesime 96
Lillebert, Cramant 76
Cheval Blanc 97
Jacques Prieur Musigny 00
Leroy Puligny Montrachet 1er Cru 85
Lynch Bages 94
Gosset NV BdB

Kan ha varit nån till jag inte minns, men det var sjukt kul ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88

Ser du drack Guy Charlemagne mesnillesime 96, minns du hur den var? ::)
Är den färdig att drickas nu eller ska den få ligga till sig än ett tag tycker du?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jo, det blev lite gott - och mer därtill...
Sprang på Andreas Larsson som är en törstig kille och mycket rolig att prova med.
Kul att se dig Andreas, länge sen vi drack gott tillsammans...

Vilmart standard 80/20
Vilmart 20/80 NV
Vilmart vintage vanlig 02(minns inte vad den heter...)
David Leclapart l´Apostrophe 04
David Leclapart l´Artiste 04
Moet RD 88
Guy Charlemagne mesnillesime 96
Lillebert, Cramant 76
Cheval Blanc 97
Jacques Prieur Musigny 00
Leroy Puligny Montrachet 1er Cru 85
Lynch Bages 94
Gosset NV BdB

Kan ha varit nån till jag inte minns, men det var sjukt kul ;D

Lät ju rätt trevlig :D

Själv blev det en Hof, en Anchor Liberty Ale och sen en Lagavulin 16 yo hemma.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Krug88

Ser du drack Guy Charlemagne mesnillesime 96, minns du hur den var? ::)
Är den färdig att drickas nu eller ska den få ligga till sig än ett tag tycker du?
Den går alldeles utmärkt att dricka nu, men klarar lätt 5 år till.
Den är helt outstanding för de 350kr jag betalade för den för 5-6 år sedan.
 
Toppen