Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Den går alldeles utmärkt att dricka nu, men klarar lätt 5 år till.
Den är helt outstanding för de 350kr jag betalade för den för 5-6 år sedan.

Kul, jag har själv ett sexpack kvar av den i källaren, ett under att jag lyckats hålla fingrarna borta så här länge. Har du några mer minnen av den förutom att den började bli färdig?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Kul, jag har själv ett sexpack kvar av den i källaren, ett under att jag lyckats hålla fingrarna borta så här länge. Har du några mer minnen av den förutom att den började bli färdig?
Bra syra, balanserad, Mesniltoner, mineralig.
Skön lite söt frukt, honung.
Deras första gissning var en annan BdB från Le Mesnil - Salon faktiskt, som ligger rakt över gatan.
Inte riktigt på den nivån kan jag tycka, men grymt bra ändå.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jo, det blev lite gott - och mer därtill...
Sprang på Andreas Larsson som är en törstig kille och mycket rolig att prova med.
Kul att se dig Andreas, länge sen vi drack gott tillsammans...

Vilmart standard 80/20
Vilmart 20/80 NV
Vilmart vintage vanlig 02(minns inte vad den heter...)
David Leclapart l´Apostrophe 04
David Leclapart l´Artiste 04
Moet RD 88
Guy Charlemagne mesnillesime 96
Lillebert, Cramant 76
Cheval Blanc 97
Jacques Prieur Musigny 00
Leroy Puligny Montrachet 1er Cru 85
Lynch Bages 94
Gosset NV BdB

Kan ha varit nån till jag inte minns, men det var sjukt kul ;D

Lite nyfiken på David Leclaparts viner. Förstår om du inte har några provningsanteckningar men måste fråga i alla fall.
Är det Apostrophe och Artiste som är hans fatjästa cuvéer ?
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Lite nyfiken på David Leclaparts viner. Förstår om du inte har några provningsanteckningar men måste fråga i alla fall.
Är det Apostrophe och Artiste som är hans fatjästa cuvéer ?
Snarare l'Artiste och l'Apôtre. De är iallafall fatjästa.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Snarare l'Artiste och l'Apôtre. De är iallafall fatjästa.
Precis, l´Apôtre heter den ju...
Och med 0 dosage, lite väl tuff att dricka en 04 redan nu kanske.
Extremt mineraliga och en hel del ek på näsan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Dom Ruinart 1988, en champagne som varierar stort mellan olika flaskor, denna var dock helt fantastisk. Nötter, kola och honung

Chateau Latour 1994, inte det bästa Latour gjort men klart godkänd. Stor och ståtlig, bra balans och lång eftersmak. GREAT WINE!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Serego Alighieri, Vaio Amaron, 2000. 339 kr.

Underbart gott vin! Troligen det bästa rödvin jag druckit i år. Tyvärr enda och sista flaskan.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på Pontus igår. Blev ett gäng ostron och Billecart till förrätt. Huvudrätt blev knaperstekt anka och Diebolt BdB. Ankan var riktigt bra, kan rek!
Dessert blev ostbricka och mer skumpa.

Rundade av kvällen med en Henriot -96. Riktigt trevlig skumpa som redan nu levererar men kan nog bli ännu bättre om några år. Ett vin att rek.
 
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Är det den här? http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar= Kul att få höra något omdöme om den, tänkte köpa på mig ett par flaskor, inte så farligt pris tycker jag, om den är bra vill säga.

Har inte druckit 96an men 95an var riktigt bra. Det finns en RD variant av den kvar på SS. Henriot gör oftast väldigt bra standard vintage så det är nog ett bra köp för det priset. Lägger nog in en beställning på några. Dock tror jag inte att det är ett vin som ska ligga i årtionden utan den är ganska färdig nu.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Är det den här? http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar= Kul att få höra något omdöme om den, tänkte köpa på mig ett par flaskor, inte så farligt pris tycker jag, om den är bra vill säga.

Jepp, visste inte att den fortfarande fanns på SS. Ska ta och köpa på mig några till. Har bara en kvar nu.
Den e underbar att dricka nu men jag tror att den har lite mer att ge, peak ligger nog runt 3-4 år.

Jag har alltid gillat deras Souverain Brut, har du inte testat den så är den verkligen värt sina 318kr! Fyndvarning utfärdas!

Håller med Shorepower att -95 och riktigt bra. Tyvärr har jag inte druckit några äldre, har hört mkt gott om deras -88 och även 90.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skriver under på att Henriot 96 är förbannat bra. Har sex stycken på ingång snart.
Ikväll blir det nog lite rött samt någon flaska champagne.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Damn, då gäller det att beställa den fort som tusan innan alla på forumet tar varsin kartong :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en lite skumpa tillsammans med lite olika ostar från Hugo Ericssons ost men tyvärr minns jag inte vilka det var. Förbaskat gott var det i alla fall.

Under aftonen öppnades 2003 by Bollinger, Bollinger SC som jag lagrat strax över 1 år men tyvärr så var det en smygare :( Pol Roger samt Lanson -98.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
CH, hur var 2003 by Bollinger. Har hört spridda skurar om detta vin...

Drack det för någon månad sedan, iofs väldigt lite men jag tyckte vinet var bra. Inte väldigt bra men kan tänka mig att du får samma upplevelse med en lagrad SC.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lagade en Choucroute ikväll och till det blev det en 1993 Bernkasteler Doctor Riesling Spätlese från Wegeler Erben. Avnjuter resten av vinet till melodifestivalen. Hoppas stenhårt på Marlena.
 
Toppen