Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En titt i Sturehofs vinlista säger att det bör ha varit 2004:an.

Gillar tvåtusenfyrorna generellt i Chablis/Bourgogne. Liiite ungt för en Ravenau i min smak dock. Fast blir jag bjuden säger jag inte nej.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Igår blev det en Palmer & Co. på halvflaska. Smarrigt alltså!
Igår kväll blev det en 10 rätters middag på Franzen Lindeberg.
Bra mat, verkligen, men inte riktigt i nivå av F12 för mig.

Till maten drack vi en flaska Krug rosé och en Ch Rayas 01.
Krugen var för ung och hann aldrig riktigt öppna sig under hela middagen.
Rayas var grymt bra, oerhört Bourgognig för att vara Ch9...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Polaren var förbi Regeringsgatan idag och handlade en Krug 98 vi tänkte dricka ikväll.
Har bara testat den en gång, svårt att bilda en uppfattning av ett sånt vin från 5cl under press...
Så ikväll blir det att avnjuta en halv flaska istället, perfekt fredagsbubbel hoppas jag ;D
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Polaren var förbi Regeringsgatan idag och handlade en Krug 98 vi tänkte dricka ikväll.
Har bara testat den en gång, svårt att bilda en uppfattning av ett sånt vin från 5cl under press...
Så ikväll blir det att avnjuta en halv flaska istället, perfekt fredagsbubbel hoppas jag ;D

Låter som ett sjukt trevligt fredagsbubbel!

Jag ska ge mig iväg efter ett bra vitt och nåt gott sött.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Känner mig helt groggy efter en dagstur ner till våren i Lund.

Bollinger SC, sen mitt nya favoritrött.

Köpte entrecôte på ICA som såg fin ut. Pekade på två bitar som såg normala ut. 790 gram och 290 kr blev det så det var lite tjockare än normalt tror jag visst.
Snart drar jag igång grillen :p
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tjejen och jag delade på 900 gram côte, vitlök och persiljesstekt svamp, rödvinssmör och grillad halloumi. Grymt gott. Proteinchock. Till det en flaska Mas la Plana -01.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var lite besviken på Bonnair SC 1985 igår, men nu strålar den efter en natts luftning i kylen!

Sippar på det som var kvar av champagnen efter en härlig dag på stan med ärenden till skomakaren, skräddaren, cykelaffären, Winijas grosshandel, fotoaffären (kameran trasig, kostar 600 spänn bara för att få kostnadsförslag på lagning!! *mutter* ) och SS på Regeringsgatan.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev enkla viner igår, Care en chardonnay från Carinena och en ganska frisk och skön moscatel, Melante. Åt gåslever terrine, sen en hög färska räkor, lite manchego.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det först Diebolt-Vallois Préstige följt av Chambertin -90 från Armand Rousseau och till sist en flaska Raymond-Lafon -89.
Det är trevligt att fylla år ibland.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Igår blev det först Diebolt-Vallois Préstige följt av Chambertin -90 från Armand Rousseau och till sist en flaska Raymond-Lafon -89.
Det är trevligt att fylla år ibland.
Oj, spännande med Rousseau 90!
Hur upplevde du den?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Oj, spännande med Rousseau 90!
Hur upplevde du den?
Chambertin -90 är ett fantastiskt vin som nu börjar att visa upp sin storhet. Senast jag drack det var för 6-7 år sedan men då var den knuten och fruktsyrorna lite spretiga. Nu däremot så är vinet i perfekt balans och kommer vara på sin topp de närmaste 5 åren tippar jag.

Dekanterade det ca 2 timmar innan maten. Direkt efter att jag dekanterat det var doften inget märkvärdig. Lätt ljust rödfruktig Pinot-frukt och inget som svallrade om ngt stort.

Efter en timma i karaffen kom en ganska starkt övermogen doft och ett tag trodde jag att jag skulle bli tvungen att öppna en Clos de Bèze -90 som jag hade som reserv men det försvann innan vi började dricka vinet till maten. Har märkt detta hos flera av Rousseaus bättre viner efter några års lagring men det verkar inte vara ngt fel på dom.

Till maten var dofterna till en början väldigt mycket bigarråer, lingon, choklad och vanilj. Smaken var otrolig lång och hänger i flera minuter. Tanninerna var mjuka och silkiga. På slutet försvann de ljusa fruktdofterna mer och mer och vinet kändes allt tätare och kraftigare med mer torkade och rostade toner.

Summa summarum ett helt outstanding vin som matchade rensteken med kantareller väldigt väl.
 
Toppen