Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kom Tilenus 2002 till sin rätt!

Rätten var vitlöks- och örtspäckad lammstek med en tunn sås på hemgjord älgbuljong, rosmarin, rödvin och liten skvätt grädde. Ett sällan skådat lyckat giftermål uppstod i allas gommar :p


Middagen avslutades med ett eldorado av österrikiska schnappsar ::)
 
SV: Idag dricker vi

Comtes 95 - Trevlig, oväntat mild, serverades dock något varm på en Michelin krog i Frankrike :/ misstänker att den östeuropeiska personalen kan ta credit för det... fick heller inte se rötjutet innan, utan kom bara in i dekanteringskaraff direkt... även resten av servicen var icke nämnbar och dricks blev därefter...
Dom Ruinart 98 - Något förvånad över så mycket smak... något rökig(!), nötter, svamp, tyckte den påminde om Comtes 98... jag ska låta mina andra ligga några år och se vad som händer.
M. Maillart - Billig standardskumpa som jag inte druckit i Sverige som var förvånande bra... eller kanske var det omgivningen med snö och strålande sol i 20C som gjorde det? ;D
Diebolt Vallois 99 - Hade kanske för höga förväntningar på denna... tyckte inte den var något speciellt alls... inte dålig, men inte bra...
Amour de Deutz BdB 99 - Helt klart vinnaren i det här gänget i nuläget, vill minnas att den var mycket mild och förfinad med smak av äpplen och nötter.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Helgen har bjudit på litet av varje. Först en St.Joseph -03 "Ma Selection" från en ganska ung domän som jag besökt några gånger (Domaine Thierry Farjon). Drack den vid två tillfällen i helgen och samma intryck båda gångerna. Vansinningt mycket björnbärsfrukt, helt torr så ingen risk att det blir syltigt.

Lite spanskt har det också blivit med hjälp av en Ribera del Duero -98, Gromejon Reserva. Stadigt matvin och nära helt moget och med den typiska täta mörka och lite rökiga frukten från Ribera.

En helg utan Port eller Sauternes är ju rätt kass och den här helgen blev det en Portal Vintage 1995. Första gången jag dricker port från Portal. Bra men inte stort.

Ikväll varavar vi ner med lite Callejo "4 meses en barrica" -07. Provar av nyfikenhet bara. Blårött mkt ungt vin med mkt blåbär och körsbär i doften men ingen särskilt tuff strävhet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Palmer och Co. Brut 1996 på Magnum. Mycket god!

En massa rödvin jag inte har namnen på.

Louis Roederer Brut, som avslutning. Smarrig den också, precis vad som behövdes som avslutning på en påskmiddag. :)

Laurent-Perrier Rosé. Gick väl ner, men ingen favorit.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mötte upp Krug88 nere på Grappe för en liten spontanare och halade fram en GA-88 som tyvärr var helt död. Den förra flaskan var lysande, men den här hade tappat frukten totalt. I ett anfall av vredesmod så hämtades en Comtes 96 som naturligtvis var lysande. Väldigt rostad och god med en extrem syra. Kommer att bli ett stort vin om ett antal år. Efter det så gick K88 och hämtade en d'Ampuis 1999, ojojojoj vilken syra. Fortfarande ungt och obalanserat, väldigt spretigt tyckte jag och vinet hade nog verkligen tjänat på ett par fyra timmar i karaff. Som vanligt begick vi barnamod, men vad gör man inte för den goda sakens skull!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Mötte upp Krug88 nere på Grappe för en liten spontanare och halade fram en GA-88 som tyvärr var helt död. Den förra flaskan var lysande, men den här hade tappat frukten totalt.

Trist att den var död. Jag provade den i torsdags och den var i allra högsta grad levande. Får hoppas den sista är lika bra.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det är ju sånt som händer, den förra var ju helt lysande.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag livade igår upp mig med första halvan av en Diebolt 1997, idag resterande som utan tvivel mådde bättre idag. Blev även lite av en Pirie Estate som behövde lufta bort lite svaveldoft.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Började igår exkursionen genom tyskar från 2007. Offret blev en Grosses Gewächs, Riesling, Pechstein, Forst, Pfalz av Dr von Bassermann-Jordan. För den som har senaste LG tillgänglig har Bill skrivit om den längst upp till vänster på sidan 29.
Mina egna reflektioner är att vinet vid första sippen hade en viss beska i eftersmaken och det brukar man inte förvänta sig från Riesling. Beskan var dock inte oangenäm. Under tiden vinet luftades en aning medan jag kutade bort och skaffade sushi försvann dock beskan. Det dragande i näsan var burkaprikoser. Tack och lov gick den tonen inte igen i smaken. Bill skriver om en bra syra men jag vill definitivt lägga till att frukten balanserade ut syran på ett förnämligt sätt. Jag har smakat Rieslingviner som jag upplevt betydligt mer syrliga. Vinet gjorde också ett bra jobb till sushin. Normalt finner jag Riesling till att vara just lite för syrligt till sushi men här var det inte några problem.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag o tjejen förlovade oss i Shanghai, ikväll blir det liten mottagning för familjen med genomgående Dompa.
88, 96, 98, 99 står på menyn.

Ska bli spännande att jämföra 88an och 96an side by side...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Jag o tjejen förlovade oss i Shanghai, ikväll blir det liten mottagning för familjen med genomgående Dompa.
88, 96, 98, 99 står på menyn.

Ska bli spännande att jämföra 88an och 96an side by side...

Grattis!

...till förlovningen och line-up:en :D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Jag o tjejen förlovade oss i Shanghai, ikväll blir det liten mottagning för familjen med genomgående Dompa.
88, 96, 98, 99 står på menyn.

Ska bli spännande att jämföra 88an och 96an side by side...

Gratulerar!!
 
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Jag o tjejen förlovade oss i Shanghai, ikväll blir det liten mottagning för familjen med genomgående Dompa.
88, 96, 98, 99 står på menyn.

Ska bli spännande att jämföra 88an och 96an side by side...

STORT GRATTIS!!!
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Efter det så gick K88 och hämtade en d'Ampuis 1999, ojojojoj vilken syra. Fortfarande ungt och obalanserat, väldigt spretigt tyckte jag och vinet hade nog verkligen tjänat på ett par fyra timmar i karaff. Som vanligt begick vi barnamod, men vad gör man inte för den goda sakens skull!

Intressant att tioårig d'Ampuis inte var redo ännu! Som ung brukar den ju vara väldigt generös och bussig som Kronstam skulle uttryckt det. Har bara druckit d'Ampuis ung och i tunnel (!) så jag får ha tålamod med de jag har...
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Drickfönster på Henriot?
Jag tycker den är bra nu och tror inte att jag skulle uppskatta den mer med längre lagring även om några år knappast skulle göra så stor skillnad.
 
SV: Idag dricker vi

Grattis, just val av dricka. Själv dricker jag en Allegro, grymt sugen på rödvin, INGET hemma förutom en Allegro som jag inte riktigt vet hur den hamnade i skåpet. Måste lägga in lite rödvin i närförrådet.

Färg Blåröd färg.

Doft Fruktig, något bränd doft med inslag av mörka bär, lakrits och gräs.

Smak Mycket fruktig, aningen syltig smak med inslag av mörka körsbär, lakrits och gräs.
 
Toppen