Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

ikväll blev det en flaska André Clouet Grande Réserve igen.
Frågan är om det inte är det bästa bubblet för under 300 spänn?
 
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
ikväll blev det en flaska André Clouet Grande Réserve igen.
Frågan är om det inte är det bästa bubblet för under 300 spänn?
Du har rätt, kör in Allegro kylen och öppnar en André Clouet istället. Det har jag hemma. Intressant är att de som levererar lite mer i SS's sortiment under 300 tenderar till att vara gjorda på en druvsort, Franck Bonville , Andre Clouet, St Gall, Michel Turgy, Palmer BdB
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Precis hemkommen från påskfirande med familjen en bit norr om Stockholm. Morsan hade fixat inköpen i förväg och jag anade ju genast resultatet. Ölen hade hon lyckats med men vinet bestod av nåt Sydafrikanskt.... PÅ PÅSE!!!!!! Ja men ni fattar ju.... Inte ens en Bag in box, utan bara en jävla BAG. Med nivåindikator dessutom!!! Om jag smakade? Ja men självklart... Jag fyllde ett duralexglas och svepte i mig skiten medans jag låtsades att det var soljäst fruktsaft från tonåren.
Näe, fortast möjligt styrde jag till ortens lilla SS-butik innan de påskstängde och botaniserade lite bland hyllorna. Ganska snabbt hittade jag hyllorna med "dyrare" viner, det var nämligen i den helt folktomma delen av lokalen. Ortens tvåtaktsdoftande pöbel trängdes istället bland ölplattor och de låga artikelnumrena 1 och 3.
Jag fick med mig lite blandad kompott för att klara påskhelgen, en Fetzer, nån rioja, nån Monti garbi och vad det nu blev. Skitsamma... Det blev dock en enda stor besvikelse alltihop då de bästa glasen jag lyckades hitta i sommarstugans skrymslen var ölkupor...

På påskdagen lystes min tillvaro dock upp för en liten stund. Vi var bortbjudna till en släkting på middag och fick BIB-vin, dock med "stil" då de hällt upp det på karaff. Hursomhelst, efter kaffet får jag höra att de har en champagne liggandes och att vi kanske borde öpnna den. :D
Jag blir såklart genast överlycklig men biter mig lite i läppen för att inte verka allt för exalterad.
Näehä, då kommer värden och värdinnan på att de inte "nämns öppna den och att den dessutom inte är kyld". Men det var väl fan.... ??? I min iver ber jag i alla fall att få se flaskan, för att avgöra vad det är jag går miste om. De hänvisar mig till ett skåp som jag öppnar och där, ståendes bakom en Kahlua och en Minttu står en....








Chapel Hill!!!! ;D

Så, för att återgå till topic, nu är jag hemma igen, det är skönt och IDAG DRICKER VI nåt riktigt gott i riktiga glas! ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Både påsken från helvetet och missat vinferno. Du har förtjänat att kasta i dig en näve Prozac.
Nämnde jag förresten att jag efter fyra dagars mekande äntligen fick igång skotern, bara för att få EN ynka dag med riktigt bra skoterföre?
Och att jag pimplade varje dag under påsken, men bara fick en liten aborrjävel?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Nämnde jag förresten att jag efter fyra dagars mekande äntligen fick igång skotern, bara för att få EN ynka dag med riktigt bra skoterföre?
Och att jag pimplade varje dag under påsken, men bara fick en liten aborrjävel?
Spar pengarna du tänkt lägga på lotter ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Det trodde jag var att köpa Champagne? ??? ::)

Då jag inte kan hålla fingrarna i styr innebär det en indirekt investering i huvudvärkstabletter och det är tveksamt om det ska betecknas som ett bra investeringstips. Men första steget är ju trevligt. ;D
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det låter som om vi har haft samma problem under påsken.
Själv tog vi min mamma och pappa till Paris, champagne och Bryssel.
Vi köpte hem ca 30 lådor champagne, Moet rose och Ruinard Blanc de blanc.
Mina föräldrar som ej är vinroade gjorde följande inköp, bilden talar för sig själv att vi är helt olika.

http://i42.tinypic.com/zojak7.jpg
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en ypperligt trevlig Dompa kväll igår. Började kalaset med -98 och -99:an och ingen känns så där superbra direkt. -98:an som jag druckit tidigare var riktigt bra, hittade till min förvåning lite tidiga mognadstoner i den MEN det kan bero på att tjejen har lagrat den i rumstemperatur innan vi flyttade ihop. Kanske e en bra idé att snabblagra dom flaskor man har bråttom att dricka? 99:an däremot kändes tam, varken doft eller eftersmaken imponerade. Tror inte detta kommer att bli nått toppvin tyvärr. Konstigt då jag annars gillar många -99:eek:r.

96:an korkades upp efter det och jag måste säga att jag älskar Dompa -96. Det e nått mer än bara smaken och doften i detta vin, vinet är på nått sätt romantiskt och redan nu fått lite av en legendstatus. Päronen tyckte att det var årets upplevelse att få testa Dompa-96, dom är inte skumpa drickare men tom dom har hört talas om Dompa 96. Doften var stor och vinet var otroligt fräscht och trevligt. Kommer med åren att bli ett riktigt toppvin men är redan nu en stor njutning att dricka.

88:an var som det sig bör enorm! Oj vilken skillnad mot Moet-88...! Tror nog att vinet ligger på sin topp nu och min flaska tror jag inte hade vunnit mer på lagring. Härliga mognadstoner både i smak och doft.
Kort sagt ett grymt vin som jag gärna hade haft fler flaskor av. Tur att jag har några -96:eek:r som ligger iaf ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Blev en ypperligt trevlig Dompa kväll igår. Började kalaset med -98 och -99:an och ingen känns så där superbra direkt. -98:an som jag druckit tidigare var riktigt bra, hittade till min förvåning lite tidiga mognadstoner i den MEN det kan bero på att tjejen har lagrat den i rumstemperatur innan vi flyttade ihop. Kanske e en bra idé att snabblagra dom flaskor man har bråttom att dricka? 99:an däremot kändes tam, varken doft eller eftersmaken imponerade. Tror inte detta kommer att bli nått toppvin tyvärr. Konstigt då jag annars gillar många -99:eek:r.

Jag har samma erfarenheter som du av Dompa -99. Det är möjligt att den blir bättre om några år, men jag var inte imponerad när jag drack den i somras. Lagringen i rumstemperatur borde väl inte ha gjort någon större skillnad på så kort tid (ett par år?), såvida den inte legat ovanpå kylskåpet...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Glad över att mina cigarrer anlänt så satte jag mig på terassen för att testa dem och smygstarta helgen.
Cuba libre med en Punch Petit Coronations. Vansiningt bra vardagsgarre för ett löjligt lågt pris (47kr/st) men det var lite för gott för att sluta där så det blev ett glas Dow -03 och en Cohiba Lanceros strax efter.
K*****r i munnen är det som kommer närmast till hands för att beskriva det hela. Lanceros är helt sjukt bra.

Sitter och funderar på om man inte ska ta sig ett glas & garre till?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack Vilmart Coeur de Cuvée 1997 på Prime Winebar ikväll. Vilken underbar champagne! Den var banne mig ännu bättre än senast.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det har har blivit en underlig vecka.. En spontanare med K88 i tisdags, ett glas med herr Larsson igår samt en skön (i mitt tycke) Raymond Usseglio Cuvée Imperiale och en Pol Roger 1996 nere på grappe med 88:an ikväll... Spontanitet är kul och gott. Jag ade glömt lite hur kul det är efter att ha varit skittrist så länge...
 
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Det har har blivit en underlig vecka.. En spontanare med K88 i tisdags, ett glas med herr Larsson igår samt en skön (i mitt tycke) Raymond Usseglio Cuvée Imperiale och en Pol Roger 1996 nere på grappe med 88:an ikväll... Spontanitet är kul och gott. Jag ade glömt lite hur kul det är efter att ha varit skittrist så länge...
WOW, det låter som du haft en kul vecka, ändå!
 
Toppen