Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Instämmer till fullo, vet inte hur många vintips och vinupplevelser som jag fått från finewines på mindre än ett halvår. När man är total nybörjare som jag är det dessutom sjukt mycket enklare att förstå vad man gillar när man provar saker som andra tyckt vara bra, gillar man det inte då kan man leta efter en ny stil! Önskar bara att man själv kunde bidra mer till forumet, men det kommer kanske efter några års mer seriöst drickande.. :)

Så länge du är aktiv på forumet och delger dina åsikter och anteckningar så bidrar du i allra högsta grad.
Jag hade noll koll på skumpa eller stilla vin när jag registrerade mig på forumet för ca 1 år sedan men det har blivit lite ändring på det med hjälp av forumet.

Så här uttryckte jag min åsikt för ca ½ års sedan om FW

CH skrev:
Det är sjukt hur man kan ändra sina prioriteringar snabbt.
I början av året när jag blev torsk på skumpa så tyckte jag att en flaska Krug GC var ganska dyr men efter att provat den så tyckte jag att den var så pass bra att jag kunde se mig köpa den igen till lite mera speciella tillfällen. Krug -88 var vid det tillfället bara en avlägsen dröm att få prova och Krug CDM eller Bolly VVF fanns inte ens på kartan.
Nästan 1 år senare är verkligheten något helt annat.
Det tog inte mer än 5-6 månaders aktivt hängande på detta forum för att allvarligt sabba min verklighetsuppfattning om vad man är villig att betala för en flaska champagne. Bolly VVF är införskaffad, Krug vertikal står för dörren och jag funderar allvarligt på att handla en flaska Krug CDA för 22000:-

Det borde stå något om detta i villkoren när man registrerar sig som medlem.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Så länge du är aktiv på forumet och delger dina åsikter och anteckningar så bidrar du i allra högsta grad.
Jag hade noll koll på skumpa eller stilla vin när jag registrerade mig på forumet för ca 1 år sedan men det har blivit lite ändring på det med hjälp av forumet.

Så här uttryckte jag min åsikt för ca ½ års sedan om FW

Jag klurade lite på om jag har gått samma väg och det är nog både ja och nej... Ja eftersom jag för några år sen antagligen inte skulle gått och köpt årgångskrug som nu ligger i källaren men nej då jag vid min förra vinsamlingsperiod redan då köpte rätt dyra(med vanlig konsuments ögon) viner. Iofs med den tidens mått mätt men ändå.. Man har ju lite mer slantar nu än för 10-12 år sen. Det är nog till och med så att nästan 500 spänn för en pava för 10 år sedan är/var minst lika knäppt, om inte värre, som det tredubbla nu(för mig alltså...).
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Craggy Range sauvignon blanc 2007 - riktigt fet i konsistensen med mer tropisk frukt är gröna, aromatisk toner som jag förväntat mig. Förmodligen riktigt bra matvin, fick dock inget grepp om det. Någon annan som provat?
Te Kahu Merlot Cabernet Sauvignon 2005 - kompakt med mycket mörk frukt (plommon, körsbär, svart vinbär), rostade fat (ceder). Ung, vinner nog en hel del på lagring. Kanske i framtiden en fuling på Bordeauxprovning?
Neudorf Chardonnay Moutere 2006 - Fyllig, massvis av rostade fat, tropisk frukt - klassisk bourgognestruktur, om än utan de integrerade fat.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det är sjukt hur man kan ändra sina prioriteringar snabbt.
I början av året när jag blev torsk på skumpa så tyckte jag att en flaska Krug GC var ganska dyr men efter att provat den så tyckte jag att den var så pass bra att jag kunde se mig köpa den igen till lite mera speciella tillfällen. Krug -88 var vid det tillfället bara en avlägsen dröm att få prova och Krug CDM eller Bolly VVF fanns inte ens på kartan.
Nästan 1 år senare är verkligheten något helt annat.
Det tog inte mer än 5-6 månaders aktivt hängande på detta forum för att allvarligt sabba min verklighetsuppfattning om vad man är villig att betala för en flaska champagne. Bolly VVF är införskaffad, Krug vertikal står för dörren och jag funderar allvarligt på att handla en flaska Krug CDA för 22000:-

Det borde stå något om detta i villkoren när man registrerar sig som medlem.

Haha, sjukt kul att se, dom gamla Champagnerävarna här drar ner oss alla i lyxfällan, men jag kan inte tänka mig ett mer underbart sätt att hamna där!
Själv hade jag aldrig köpt ett vin över 350 kr för ett år sedan men bara ett par månader efter registrering handlade jag DP och Bx på ebay för flera tusen och brände dom på samma vinfernoskväll, helt jävla underbart.
Om det eskallerar i samma takt så kommer jag väl antagligen belåna lägenheten för att köpa CdA 96 om den någonsin kommer..
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Champagne ska vara torr, kall och gratis - kan efter kvällens övningar lägga till att den ska vara på Magnum samt att den gärna kan serveras på Himlen Därtill i Skrapan i ett dagsljus som går över till färgglad solnedgång.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Champagne ska vara torr, kall och gratis - kan efter kvällens övningar lägga till att den ska vara på Magnum samt att den gärna kan serveras på Himlen Därtill i Skrapan i ett dagsljus som går över till färgglad solnedgång.

Evert Taube sa däremot att allt som är gratis är skit och jag tycker det ligger viss sanning i det också, men kanske mer i musik än i Champagne.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Till kvällen blir det en Wilmart Coeur de Cuvee 2000 när brorsan kommer över på middag. Första gången jag testar Wilmart som jag hört så mycket gott om. Ska bli spännande.
 
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Till kvällen blir det en Wilmart Coeur de Cuvee 2000 när brorsan kommer över på middag. Första gången jag testar Wilmart som jag hört så mycket gott om. Ska bli spännande.
99an var fantasktiskt bra. Chardonnay-dominerat, ganska "tung", eklagringen rundar av vinet på ett bra sätt. Få se vad du tycker om 2000
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Till kvällen blir det en Wilmart Coeur de Cuvee 2000 när brorsan kommer över på middag. Första gången jag testar Wilmart som jag hört så mycket gott om. Ska bli spännande.
Skriv gärna lite om ditt intryck av den.
Ska testa den först nästa vecka bredvid 98 på magnum.
Gillar Vilmart, kan vara hur gott som helst!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Skriv gärna lite om ditt intryck av den.
Ska testa den först nästa vecka bredvid 98 på magnum.
Gillar Vilmart, kan vara hur gott som helst!

Aldrig provat Vilmart tyvärr. Bara hört bra saker så det var lite synd att man inte kunde vara med nästa vecka.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu tog jag inga noteringar på Wilmarten och vi drack den först till löjrom med tillbehör och sedan till en fiskgratäng från Mellanders. De passade betydligt bättre till löjrommen än till gratängen. Tyckte att det var en trevlig champagne som var välbalanserad. Däremot skulle jag nog inte satsa på att lagra den särskilt många år, men just nu är det en mycket trevlig champagne och jag skulle verkligen vilja testa den av bättre årgång. Med andra ord en trevlig champagne, men det var inte en upplevelse som förändrade livet. Nu ska jag villigt erkänna att jag är ruggigt ringrostig när det gäller champagne.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vad säger man om kvällens viner...

Vi började med en Bollinger VVF 96 ;D
Vilket mäktigt vin!!!
En oerhörd koncentration av söt frukt, bra syra, karibiska kryddor, mineral och kraft.
Det finns inget som ens påminner om det...
Märkligast av allt var balansen i gommen, vi kände söt flytande frukt i den bakre delen av tungan medans tungspetsen kände av gourmetsalt!
Vad i helvetet, det ska ju vara tvärtom!!!
Sjukt, sjukt vin. Mycket lyckliga var vi, båda två.

Sen halade polaren fram en Winston Churchill 85 :D
Då jag fick det blint var jag lite förbryllad i början av balansen och frukten i vinet.
Bra mogen frukt men kände ändå en obalans och återhållsamhet i eftersmaken.
Måste vara en sendegorgerad flaska tänkte jag! Fick höra att den var orginaldegad...
Observerade att det var en pinotdominerad prestige ca 20 år gammal. Tänkte att det var en 90:a.
Fel...

Höftade först på 82, sen 85 som det visade sig vara.
Drog till med Winston som var rätt.
När han visade korken såg vi att den kan omöjligt ha varit orginaldegad, aldrig att korken kan varit så bullig efter nära 15 år i buteljen!
De måste ha gjort ett senare släpp av 85:an.
Satan vilka sköna flaskor kvällen bjöd på ;D
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vi började med en Bollinger VVF 96 ;D
Vilket mäktigt vin!!!
En oerhörd koncentration av söt frukt, bra syra, karibiska kryddor, mineral och kraft.
Det finns inget som ens påminner om det...
Märkligast av allt var balansen i gommen, vi kände söt flytande frukt i den bakre delen av tungan medans tungspetsen kände av gourmetsalt!
Vad i helvetet, det ska ju vara tvärtom!!!
Sjukt, sjukt vin. Mycket lyckliga var vi, båda två.
Den var inte inne i en tunnel då? Eller luftade ni den för att slippa tunnelbeteende som du skrev i den andra tråden? Kanske den var så grym trots tunneln?
VVF är väl en av de champagner som står högst på min önskelista att prova. Verkar rätt sjukt bra och spännande unikt med de ruggigt gamla vinrankorna.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ingen tunnel, finns fortfarande ett tidsspann på 10-20 år kvar.
Men klart magiskt att dricka redan nu...
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vad säger man om kvällens viner...

Vi började med en Bollinger VVF 96 ;D
Vilket mäktigt vin!!!
En oerhörd koncentration av söt frukt, bra syra, karibiska kryddor, mineral och kraft.
Det finns inget som ens påminner om det...
Märkligast av allt var balansen i gommen, vi kände söt flytande frukt i den bakre delen av tungan medans tungspetsen kände av gourmetsalt!
Vad i helvetet, det ska ju vara tvärtom!!!
Sjukt, sjukt vin. Mycket lyckliga var vi, båda två.

Sen halade polaren fram en Winston Churchill 85 :D
Då jag fick det blint var jag lite förbryllad i början av balansen och frukten i vinet.
Bra mogen frukt men kände ändå en obalans och återhållsamhet i eftersmaken.
Måste vara en sendegorgerad flaska tänkte jag! Fick höra att den var orginaldegad...
Observerade att det var en pinotdominerad prestige ca 20 år gammal. Tänkte att det var en 90:a.
Fel...

Höftade först på 82, sen 85 som det visade sig vara.
Drog till med Winston som var rätt.
När han visade korken såg vi att den kan omöjligt ha varit orginaldegad, aldrig att korken kan varit så bullig efter nära 15 år i buteljen!
De måste ha gjort ett senare släpp av 85:an.
Satan vilka sköna flaskor kvällen bjöd på ;D


de görs faktiskt vinoteque variant på SWC, hittade hos julles site...

A
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vad säger man om kvällens viner...

Sen halade polaren fram en Winston Churchill 85 :D
Då jag fick det blint var jag lite förbryllad i början av balansen och frukten i vinet.
Bra mogen frukt men kände ändå en obalans och återhållsamhet i eftersmaken.
Måste vara en sendegorgerad flaska tänkte jag! Fick höra att den var orginaldegad...
Observerade att det var en pinotdominerad prestige ca 20 år gammal. Tänkte att det var en 90:a.
Fel...

Höftade först på 82, sen 85 som det visade sig vara.
Drog till med Winston som var rätt.
När han visade korken såg vi att den kan omöjligt ha varit orginaldegad, aldrig att korken kan varit så bullig efter nära 15 år i buteljen!
De måste ha gjort ett senare släpp av 85:an.
Satan vilka sköna flaskor kvällen bjöd på ;D


Pol Roger släpper ju sendegade Winston Churchill, vet inte hur de är märkta dock. Drack en 85 för 5-6 år sedan och det är en av de bättre Winston jag druckit. Tack för ett kul inlägg, VVF blir det väl någon gång in framtiden, 96 är ju inte direkt en helt dåligt årgång att dricka om jag förstår det rätt ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Pol Roger släpper ju sendegade Winston Churchill, vet inte hur de är märkta dock. Drack en 85 för 5-6 år sedan och det är en av de bättre Winston jag druckit. Tack för ett kul inlägg, VVF blir det väl någon gång in framtiden, 96 är ju inte direkt en helt dåligt årgång att dricka om jag förstår det rätt ;D
Vi tittade på flaskan men kunde inte hitta något om det.
Vet i och för sig inte vad jag skulle leta efter, det kanske bara är någon kod på baksidan av etiketten eller så...
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

VVF oskulden rök all världen väg ikväll!! Skönt att det var med en fin kille!!
Har precis borstat tänderna och smaken av VVF'en sitter fortfarande som ett spätt i munnen.
Flummigaste var den bakvända sötman - syran - sältan. Frukten var bara för mycket, som en karibisk drink med kryddor man aldrig använt/smakat.
Mineralfinish som balanserade sötman på ett magiskt vis.
Doften så lååång.
Har normalt inte svårt att pricka vintage men denna kvalitet är ruggigt svår. Det är så mycket, så tidigt, så länge, man blir yr.

SWC85, jättegott men minnet av VVF suddar en del av upplevelsen. Skönt att man har en till att prova snart.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
VVF oskulden rök all världen väg ikväll!! Skönt att det var med en fin kille!!
Har precis borstat tänderna och smaken av VVF'en sitter fortfarande som ett spätt i munnen.
Flummigaste var den bakvända sötman - syran - sältan. Frukten var bara för mycket, som en karibisk drink med kryddor man aldrig använt/smakat.
Mineralfinish som balanserade sötman på ett magiskt vis.
Doften så lååång.
Har normalt inte svårt att pricka vintage men denna kvalitet är ruggigt svår. Det är så mycket, så tidigt, så länge, man blir yr.

SWC85, jättegott men minnet av VVF suddar en del av upplevelsen. Skönt att man har en till att prova snart.
Haha, bra formulerat...
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
VVF oskulden rök all världen väg ikväll!! Skönt att det var med en fin kille!!
Har precis borstat tänderna och smaken av VVF'en sitter fortfarande som ett spätt i munnen.

Du gör iallafall inte en Levinsky och sparar för framtiden ;D

Jag är iallafall avundsjuk, bara så ni vet
 
Toppen