Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Duval-Leroy Rosé de Saignée Brut, som jag köpt på halvflaska på SS mest för att prova. Inte dum alls, en helt OK standard-rosé. Utbudet av roséchampagne på kvartsmagnum är minst sagt begränsat på SS, men den här funkar.

Sedan blev det ett par hyggliga sydafrikanska rödviner: Kaapzicht Shiraz 2005 och Thelema Shiraz 2004. Den förra var en bröllopspresent, den senare inhandlades under bröllopsresan. Ska banne mig beställa en låda av Thelema Shiraz 2004 -- den är inte dum alls.
 
SV: Idag dricker vi

Belle Epoque Rosé -82 (stendöd) och -85 (bra, komplex, men knappast i nivå med sitt rykte...). Klagar absolut inte, men lite av en besvikelse var dock även 85:an. Föredrar helt klart "vanliga" Belle Epoque.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hamnade på Reisens bar och drack upp deras sista flaska Selosse rosé, med runt 5 års flaskmognad!!!
Sjukt bra för 1 100kr...
 
SV: Idag dricker vi

Frantz Hirsberger Spitzer Singerriedel Riesling Smaragd 07.
Förutom ett coolt namn, en helt fantastisk dryck. Vilka mineraler, vilken koncenterad rieslingkaraktär.
Som vanligt surt att den inte fanns på magnum.
Nu får en dos sjukt bra 35-årig vintagecognac avsluta kvällen.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Igår blev det nå'n skum grekisk sprit, Henri Bourdainpastis och öl innan den blaskiga folkölen på Ullevi. Det var dock inte drycken som var det viktiga igår... :D
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på en ball grej idag! En Virtuell provning! Vi var folk i hela världen uppkopplade mot Bordeaux och vinimpex. Där Peter Gago (vinmakare för Penfolds) och ett gäng Journalister (bland annat Svenske Matz Hansson) satt i en panel. Vi liksom alla som satt runt i världen provade 6 olila årgångar Bin 389. Vi provade 1975, 1985, 1991, 1997, 2002 och 2006. Jag diggade 91an som var mest elegant med snygg syra. Det som gick igenom alla viner som de också påpekade var chokladtonen. Ibland mer mörk, ibland mintchoklad och ibland lättare. Häftig upplevelse.
 
SV: Idag dricker vi

Krisman skrev:
Var på en ball grej idag! En Virtuell provning! Vi var folk i hela världen uppkopplade mot Bordeaux och vinimpex. Där Peter Gago (vinmakare för Penfolds) och ett gäng Journalister (bland annat Svenske Matz Hansson) satt i en panel. Vi liksom alla som satt runt i världen provade 6 olila årgångar Bin 389. Vi provade 1975, 1985, 1991, 1997, 2002 och 2006. Jag diggade 91an som var mest elegant med snygg syra. Det som gick igenom alla viner som de också påpekade var chokladtonen. Ibland mer mörk, ibland mintchoklad och ibland lättare. Häftig upplevelse.
JAg tror du menar mot Bordeaux och Vinexpo. Det skulle förvåna stort om Vinimpex är inblandade i detta.
Skitkul grej från Penfolds att göra den där provningen, synd att dom körde 389:an, det hade varit roligare med St Henri eller varför inte Block 42 eller Bin 60A.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
JAg tror du menar mot Bordeaux och Vinexpo. Det skulle förvåna stort om Vinimpex är inblandade i detta.
Skitkul grej från Penfolds att göra den där provningen, synd att dom körde 389:an, det hade varit roligare med St Henri eller varför inte Block 42 eller Bin 60A.

Eller varför inte Grange?
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag menade såklart vinexpo! Visst hade det varit roligt med de vinerna men 389 (babygrange) som vissa kallar den var kul att prova och se den stora lagringspotentialen. De är ju inte superdyra så jag lär kosta på mig några flaskor att kasta ner i källaren.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Alldeles för nerkylt vitt till en laxpuck, nåt rött till grillad entrocote och sen Ron Zacapa XO till Tiramisu.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Schloss Reinhartshausen Erbacher Schlossberg Riesling, inte dum, packad med tropiska frukter, banan och ananas. Cyan -03, trevligt Toro-vin, kraftfullt. Anselmann Eiswein -96, sötsurt, jag vet ingenting om eiswein, men så här ska det väl inte smaka, nästan åt sherry hållet...sist en Tokaji -04 3 puttonyos, inget vidare, man ska hålla sig till minst 5 p, iaf i min smak.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Kände på mig att jag glömt nåt, och det var nämligen Bruno Paillard 1996.

Jag har en laddning som ligger, därför är jag intresserad av när/var/hur med detta vin.

Dock blev jag inte så nycket klokare. Kan ju bero på att smaken av Krug satt kvar i hjärnan, men tyckte den var sämre än vad jag mindes från tidigare flaskor.

Vet inte alls om det är på gång att dricka nu, tror nämligen de klarar längre lagring.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Just nu ser det ut som att det blir en Cristal 1977.

Hade först tänkt en 1989, men den är enligt RJ inne i "fel" fas. Så i hopp om att den kommer ut därifrån blir det en tidigare årgång.

Ska bara nanna barnen, så ni hinner stoppa mig om ni tycker jag valt fel :D
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

1997 Chablis Domaine Sainte Claire från Brocard på magnum.
Fick denna butelj som gåva vid ett besök hos producenten för ett antal år sedan och väntat på rätt tillfälle. Det kom idag till ljuvlig stekt torskfilé med nypotatis, gröna ärtor och hemgjord remouladsås.

Vinet visade vilken fantastisk kapacitet vanlig "enkel" chablis har att lagras.
Stor, generös doft med tydlig smörighet, popcorn och gula, mogna frukter och en touch av honung.
Fyllig, nästan fet, med stor fruktighet av tropisk frukt, smörighet och en pigg, frisk syra och en lång eftersmak. Vinet håller sig spänstigt i glaset länge. Inga ålderstecken.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Just nu ser det ut som att det blir en Cristal 1977.

Hade först tänkt en 1989, men den är enligt RJ inne i "fel" fas. Så i hopp om att den kommer ut därifrån blir det en tidigare årgång.

Ska bara nanna barnen, så ni hinner stoppa mig om ni tycker jag valt fel :D
´

Arma barn som nattas redan före 18:00!!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Om det vore så väl, krashade i soffan framför Bompa mellan 18-19. Nu sover dom...

Poffade precis Cristalen, och gjorde några snabba crustader med skagenröra. Räkorna är stora som kräftor, nästan.

Det smakade vad som är Cristal för mig direkt! Massvis med mousse och massor av bubbel. Otroligt att de kunnat hålla sig för mig i 32 år!
Ursäkta uttrycket, men jag tycker Cristal har som någon lukt av survin/unket över sig (iaf de jag druckit), ändå mycket gott att dricka. Och man vill fort ha mer.
Enligt RJ 94/94. Jag vet inte om jag hade varit så generös, för mig är det max 93p. ;D

Jag är extremt sugen på att öppna en 2002 i en nära framtid, men jag borde veta bättre.



 
Toppen