Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Antinori brukar ju göra hyggliga grejer... Är det så att vinet var för sött i förhållande till jordgubbarna kanske? Jag menar, dagens jordgubbar tenderar att vara syndigt vattenuppblåsta med smaklöshet som följd. Kanske sötare gubbar hade varit lösningen enligt teorin sötma dämpar sötma...?

Tror som du att jordgubbarna är problemet. Jag "behandlar" alltid färska jordgubbar numer eftersom de oftast är ganska smaklösa och syrliga.

Vill tipsa alla om ett fantastiskt recept på jordgubbar som jag fick av en kock i Bordeaux nyligen. Apelsingrädden är mitt tillägg som bör göra detta till en fullträff till en asti.

Koka en sockerlag på 3-4 dl strösocker och lika mycket vatten. Låt 3 stjärnanis, en halv snittad vaniljstång och ca 20-30 svartpepparkorn (orginalreceptet säger sechuanpeppar) koka med. Låt sjuda ganska länge så kryddorna lakas ur och lagen reduceras.
Om du vill kan du tillsätta en skvätt av det söta vin som ska njutas till.

Skiva 2 liter jordgubbar och lägg ner i lagen. Vispa 3 dl vispgrädde med en nypa socker. Blanda ner fint rivet skal från en apelsin.
Servera jordgubbarna i små skålar med en klick grädde.

Lagen kan sedan sparas och användas ett par dagar för nya satser av jordgubbar. För varje användning blir lagen mindre söt och aromatisk men får mer karaktär av söt jordgubbe.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Tror som du att jordgubbarna är problemet. Jag "behandlar" alltid färska jordgubbar numer eftersom de oftast är ganska smaklösa och syrliga.

Vill tipsa alla om ett fantastiskt recept på jordgubbar som jag fick av en kock i Bordeaux nyligen. Apelsingrädden är mitt tillägg som bör göra detta till en fullträff till en asti.

Koka en sockerlag på 3-4 dl strösocker och lika mycket vatten. Låt 3 stjärnanis, en halv snittad vaniljstång och ca 20-30 svartpepparkorn (orginalreceptet säger sechuanpeppar) koka med. Låt sjuda ganska länge så kryddorna lakas ur och lagen reduceras.
Om du vill kan du tillsätta en skvätt av det söta vin som ska njutas till.

Skiva 2 liter jordgubbar och lägg ner i lagen. Vispa 3 dl vispgrädde med en nypa socker. Blanda ner fint rivet skal från en apelsin.
Servera jordgubbarna i små skålar med en klick grädde.

Lagen kan sedan sparas och användas ett par dagar för nya satser av jordgubbar. För varje användning blir lagen mindre söt och aromatisk men får mer karaktär av söt jordgubbe.

OBS! Lagen ska svalna och silas innan man blandar i jordgubbar!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Antinori brukar ju göra hyggliga grejer... Är det så att vinet var för sött i förhållande till jordgubbarna kanske? Jag menar, dagens jordgubbar tenderar att vara syndigt vattenuppblåsta med smaklöshet som följd. Kanske sötare gubbar hade varit lösningen enligt teorin sötma dämpar sötma...?
Nej, jag tror faktiskt inte det. Grejen är nämligen den att jag inte är så förtjust i jordgubbar, jag tycker det är överskattat som fan... Så jag drack vinet ensamt, med naturella gubbar, med sockrade och med glass, men det smakade lika slibbigt oavsett. Tycker jag.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Nej, jag tror faktiskt inte det. Grejen är nämligen den att jag inte är så förtjust i jordgubbar, jag tycker det är överskattat som fan... Så jag drack vinet ensamt, med naturella gubbar, med sockrade och med glass, men det smakade lika slibbigt oavsett. Tycker jag.

Låter som du skulle testa mitt recept. ;)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Tror som du att jordgubbarna är problemet. Jag "behandlar" alltid färska jordgubbar numer eftersom de oftast är ganska smaklösa och syrliga.

Vill tipsa alla om ett fantastiskt recept på jordgubbar som jag fick av en kock i Bordeaux nyligen. Apelsingrädden är mitt tillägg som bör göra detta till en fullträff till en asti.

Koka en sockerlag på 3-4 dl strösocker och lika mycket vatten. Låt 3 stjärnanis, en halv snittad vaniljstång och ca 20-30 svartpepparkorn (orginalreceptet säger sechuanpeppar) koka med. Låt sjuda ganska länge så kryddorna lakas ur och lagen reduceras.
Om du vill kan du tillsätta en skvätt av det söta vin som ska njutas till.

Skiva 2 liter jordgubbar och lägg ner i lagen. Vispa 3 dl vispgrädde med en nypa socker. Blanda ner fint rivet skal från en apelsin.
Servera jordgubbarna i små skålar med en klick grädde.

Det där lät ju fantastiskt gott och enkelt! Ska testas. 8)
Lagen kan sedan sparas och användas ett par dagar för nya satser av jordgubbar. För varje användning blir lagen mindre söt och aromatisk men får mer karaktär av söt jordgubbe.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Testade "Candido Aleatico" igår. Beskrivs väl bäst som ett italienskt portvin?

Mycket gott i vilket fall.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Cristal 2002 blev det ja.

Ren och fin, liten ton av rå periska. Väldigt klar i färgen.
Tycker inte syran var speciellt besvärande.
Blev bättre några grader upp.
Gott, men tycker den är en tusenlapp för dyr. Minst.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Usch var mycket vi drack....

Jag vet att någon annan förde protokoll, men jag avvek innan Grange 98 var slut. Jag gick till Sture istället, vilken jävla freakshow...

K88? Protokoll?
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Cristal 2002 blev det ja.

Ren och fin, liten ton av rå periska. Väldigt klar i färgen.
Tycker inte syran var speciellt besvärande.
Blev bättre några grader upp.
Gott, men tycker den är en tusenlapp för dyr. Minst.

Ska man tolka det som att den smakar som en 500-lappschampagne? Hårda bud i Mellerud..
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Usch var mycket vi drack....

Jag vet att någon annan förde protokoll, men jag avvek innan Grange 98 var slut. Jag gick till Sture istället, vilken jävla freakshow...

K88? Protokoll?
Nej, hade inte mycket till koll...
Men kan bidra med det jag minns.

Selosse rosé
leoville Las Cases 04
Cos d´Estournel 03
Mouton Rothschild 03
Krug 90
Krug 88
Grange 98
Dominus 92

För tillfället minns jag inte mer, får nog be några av grabbarna att uppdatera oss...
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack för en sjukt trevlig sommaravslutning, assbleeders!

Zee wines:

Selosse Rosé
LLC 04
Krug 90
Krug 88
Cirsion 06
Cos 03
Grange 98
Mouton 03
Mouton 02
Sassicaia 93
Tignanello 97
Dominus 92
Gaia Estate 03
Chassagne 05 Sauzet

Eftersom jag bladade innan er är det möjligt att något saknas på listan..
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Contraste skrev:
Tack för en sjukt trevlig sommaravslutning, assbleeders!

Zee wines:

Selosse Rosé
LLC 04
Krug 90
Krug 88
Cirsion 06
Cos 03
Grange 98
Mouton 03
Mouton 02
Sassicaia 93
Tignanello 97
Dominus 92
Gaia Estate 03
Chassagne 05 Sauzet

Eftersom jag bladade innan er är det möjligt att något saknas på listan..
Tack själv man,

helt ärligt så minns jag inte de sista 2 vinerna...
Vi hade nog fått i oss tillräckligt vid det laget! :p
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Tack själv man,

helt ärligt så minns jag inte de sista 2 vinerna...
Vi hade nog fått i oss tillräckligt vid det laget! :p
Hur var dom 3 Bdx?
 
Toppen