Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Usch var mycket vi drack....

Jag vet att någon annan förde protokoll, men jag avvek innan Grange 98 var slut. Jag gick till Sture istället, vilken jävla freakshow...

K88? Protokoll?

Hehe, gott!


För min del blev det lite rosé på Mälarpaviljongen, sen Gosset 99, Barroche Terroir 07 och nån flaska rosé jag fick från jobbet. Och Ron Zacapa 23 anos och garre.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Hehe, gott!


För min del blev det lite rosé på Mälarpaviljongen, sen Gosset 99, Barroche Terroir 07 och nån flaska rosé jag fick från jobbet. Och Ron Zacapa 23 anos och garre.
Trots den ynka mängden verkar det ju ha tagit rätt hårt... hehe... host host... ;) *internt*
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Det var läääänge sen jag drack Moet. Jävligt länge sen. Men, så fick jag en pava i julklapp från jobbet, som legat och tryckt i vinskåpet sen dess.
Jag har undrat lite över sågningarna som haglar till höger och vänster - Var den verkligen så jävla dålig som folk verkar vilja påstå?

Så, i eftermiddags medans dottern plaskade i lilla plastpoolen på altanen fick jag ett ryck och beslöt mig för att öppna den..... Måe sjandåån bryt imperial.

Jag stack ner näsan och ryggade tillbaka. Doften stack till som ammoniak i näsan för att sekunden efter nästan dö ut helt. Jävligt skumt.
Smaken då?? Nja, inte så pjåkigt faktiskt, måste jag nog säga. När den träffar tungan och sväljs ner upplevde jag den som "helt okej".
Men, eftersmaken den lämnar efter sig är INTE trevlig. Nån fadd, jäst, klibbig historia som biter sig fast i gommen som nåt äckligt godis på nåt sätt, men utan att vara gott.

Min sambo gillar precis som jag bubblor, men till skillnad från mig har hon NOLL koll på hus och producenter, hon bara dricker det jag serverar, typ.
Hon tog också en klunk och frågade sedan vad det var för något.
-"Vaddårå, varför undrar du, vad tyckte du?" frågade jag direkt.
Svaret kom blixtsnabbt; -"Det här var inte gott alls......"
Vi tog varsitt glas, bjöd grannen på ett glas och nu står resten i kylskåpet och väntar på bättre tider.

Till middagen blev det en Tre Vigne 2006 Barbera d'Asti 2006. Den var faaan så mycket trevligare....
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Nej, hade inte mycket till koll...
Men kan bidra med det jag minns.

Selosse rosé
leoville Las Cases 04
Cos d´Estournel 03
Mouton Rothschild 03
Krug 90
Krug 88
Grange 98
Dominus 92

För tillfället minns jag inte mer, får nog be några av grabbarna att uppdatera oss...

Tack för dom utförliga provningsanteckningarna ! ;)
Är du verkligen säker på årgångarna ?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Forts. på Pure -07. Dag 3 och visar inget som helst tecken på avmattning. Möjligt att det har fått en än större bredd i smakerna. Tätt med frukt, bra bett i tanninerna och lååååååååååååång smak. :p
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Tror som du att jordgubbarna är problemet. Jag "behandlar" alltid färska jordgubbar numer eftersom de oftast är ganska smaklösa och syrliga.

Vill tipsa alla om ett fantastiskt recept på jordgubbar som jag fick av en kock i Bordeaux nyligen. Apelsingrädden är mitt tillägg som bör göra detta till en fullträff till en asti.

Koka en sockerlag på 3-4 dl strösocker och lika mycket vatten. Låt 3 stjärnanis, en halv snittad vaniljstång och ca 20-30 svartpepparkorn (orginalreceptet säger sechuanpeppar) koka med. Låt sjuda ganska länge så kryddorna lakas ur och lagen reduceras.
Om du vill kan du tillsätta en skvätt av det söta vin som ska njutas till.

Skiva 2 liter jordgubbar och lägg ner i lagen. Vispa 3 dl vispgrädde med en nypa socker. Blanda ner fint rivet skal från en apelsin.
Servera jordgubbarna i små skålar med en klick grädde.

Lagen kan sedan sparas och användas ett par dagar för nya satser av jordgubbar. För varje användning blir lagen mindre söt och aromatisk men får mer karaktär av söt jordgubbe.

Provade Öhmans recept i helgeln med just Moscato d´Asti Prunotto 2008. Betyget blev såsklart väl godkänt. Det hela blev riktigt sött men i och med att vinet hade tillräckligt med sötma och inte hade någon syra som behövdes tas om hand blev det en riktigt bra kombination. Personligen saknade jag lite syra i anrättningen. Jag brukar marinera jordgubbar i sockerlag med pressad citron alternativt lime, det tycker jag ger en bra balans mellan sötma - syra, men det skulle nog inte ge samma klockrena kombination med vinet.
 
SV: Idag dricker vi

Delamotte 1999. Mogen nu med fin balans. Finns fortfarande på systemet. Hållet lite av abstinensen av för få Salon borta. Fin Mesnil karaktär med mineraltoner.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Provade Öhmans recept i helgeln med just Moscato d´Asti Prunotto 2008. Betyget blev såsklart väl godkänt. Det hela blev riktigt sött men i och med att vinet hade tillräckligt med sötma och inte hade någon syra som behövdes tas om hand blev det en riktigt bra kombination. Personligen saknade jag lite syra i anrättningen. Jag brukar marinera jordgubbar i sockerlag med pressad citron alternativt lime, det tycker jag ger en bra balans mellan sötma - syra, men det skulle nog inte ge samma klockrena kombination med vinet.

Kul att det funkade.
En bekant justerade receptet med just pressad lime och det funkade tydligen mycket bra.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Efter att inte ha druckit det på massor av år, fick jag ett konstigt sug på Jack Daniels med krossad is.

Måste vart värmen som gjort mig knäpp. Det smakade massor av vanilj, och godare än jag förväntat mig, men jag tror det dröjer ett tag
innan sugert kommer tillbaka.

Sen blev det en Yellow Label, Chardonnay, 2004, från Syd-Australien. Lite oklar lagringshistoria. Passade perfekt till rökt lax iaf.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

I lördags blev det André Clouet Rosé på Magnum. Passade utmärkt till vädret och plockmat med krustader med räkor, löjrom, skagen.
Rosén känns öht väldigt gastronomisk.

Sen blev det lite olika rödvin varav jag endast kan minnas Fitou L'exception.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag en 2 dgr gammal (öppnades i lördags) Ch Plince, Pomerol, 1998 - passade oväntat bra idag till lammkorven från Nilssons i Hötorgshallen (har testat korv från allla kötthandlare i hallen, Nillsons är bäst!).
Dock hade vinet tappat en hel del doft.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bjudrosé i stolen på stranden, i 30 graders värme. Härligt!

Fick en flaska rött av grannen också för att han fick låna min bil när hans tömts på batteri.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Haha nej en hon ska bli naprapat.
Den är som alltid bra. Mognaden kommer mer och mer för varje gång, Brödig och härlig men med en fräsh syra. BdB 99 är mycket yngre i karaktären och har betydlig högre syra.
 
Toppen