Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
låter nästan romantiskt, så är den nu kyld så du kan njuta några stora härliga klunkar bra Champagne_!! 8)

Korkade just upp min PP nu. Njutningsdags. Frugan fick ett glas med men hon sitter och kollar på boxen med "Vänner" hon fick i julklapp, det är den bästa present man kan ge en kvinna om man gillar att sitta ostörd på internet :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
En 15-liters BiB som någon dricker och dricker och dricker ur medan den som köpt vinet åt denne någon i lönndom korkar upp en 1961 Latour utan att denne någon ser :)

Nä, skämt åsido, jag har faktiskt inte sett så mycket av den serien men frugan älskar den.
Å du måste kolla in några avsnitt skön ironi. Kanske Selosse, alltid framåt och ibland så kaxigt så man baxnar. Vissa fattar inte alltid poängen ???
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Å du måste kolla in några avsnitt skön ironi. Kanske Selosse, alltid framåt och ibland så kaxigt så man baxnar. Vissa fattar inte alltid poängen ???

Oj, Selosse :p

Då får ni nog inte se mig vid datorn heller, utan jag kommer att sitta klistrad framför dumburken med frugan .
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det en ny bekantskap. Nicolas Feuillatte Réserve Particulière skall provas.
En billig champagne som tydligen blivit ganska väl omskriven. Hur som helst, gott med skumpa.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter att förra veckan ha dragit på mig en vattenblåsa av rang under foten beslöt jag mig för att skaffa nya träningsskor. Iväg och provade ut pjuxen. En gentleman använder aldrig samma par skor två dagar i rad så jag slängde ned två par. Det var kraftig rabatt så två par var obetydligt dyrare än ett par på ordinarie pris. Väl medveten om vad nya skor brukar göra med mina fötter beslöt jag mig för att ta smärtstillande direkt. Jag gick därför raka vägen till champagnebaren på Galeria Kaufhof. In åkte Pommery 98 och Louise 98. Pommery 98 var fruktig och tillgänglig som 98:eek:r tenderar att vara men den saknade syran i eftersmaken. Iom detta lämnade den en ihålig struktur som tyvärr förstörde intrycket. Louise var trevlig och värd sina 12.50 (recenserad på annan plats). Pommery 98 slogs i för 7.50.

Hur det gick med skorna? Jodå, vattenblåsan är nu uppgraderad till ett köttsår efter åtta km på löpbandet. Idag blir det spinning trots att foten smärtar satan. Vad gör man inte för att få sitta i bastun... ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Idag, Clouet Silver, levererar alltid (100% PN, zero dosage) kraftfull "standard" Champagne, Pegau 1995, liknande intryck som 99an som jag drack igår men betydligt enklare och tunnare. 99an vinner över 95an
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det som sagt en Nicolas Feuillatte Réserve Particulière men vi började med varsinn Brakspear Oxford Gold till maten. En väldigt enkel Ale men ack så god. Skall absolut se till att ha några hemma i framtiden, kommer väl till pass de stundande grillkvällarna i vår.
Efter denna lilla avstickare tog vi oss an veckans "veckochampagne", Nicolas Feuillatte Réserve Particulière.
Ja vad ska man säga, jag blev minst sagt paff. Hade väntat mig en ganska slätstruken skumpa men icke. Den liknar inget jag tidigare provat, på gott och ont.
Ingen smaksensation med sina inslag av madel och russin men väldigt udda. Kanske passar till julbordet?
En kul champagne som inte når fram smakmässigt, ganska platt karaktär. Kommer antagligen inte köpa denna igen även om den säkert skulle passa bättre ihop med mat.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Igår blev det som sagt en Nicolas Feuillatte Réserve Particulière men vi började med varsinn Brakspear Oxford Gold till maten. En väldigt enkel Ale men ack så god. Skall absolut se till att ha några hemma i framtiden, kommer väl till pass de stundande grillkvällarna i vår.
Efter denna lilla avstickare tog vi oss an veckans "veckochampagne", Nicolas Feuillatte Réserve Particulière.
Ja vad ska man säga, jag blev minst sagt paff. Hade väntat mig en ganska slätstruken skumpa men icke. Den liknar inget jag tidigare provat, på gott och ont.
Ingen smaksensation med sina inslag av madel och russin men väldigt udda. Kanske passar till julbordet?
En kul champagne som inte når fram smakmässigt, ganska platt karaktär. Kommer antagligen inte köpa denna igen även om den säkert skulle passa bättre ihop med mat.
Tyvärr måste jag hålla med dig, för mig är ingen NF nån större upplevelse. Úndrar om dom inte skall upp på nån sämstalist?! :-\
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Tyvärr måste jag hålla med dig, för mig är ingen NF nån större upplevelse. Úndrar om dom inte skall upp på nån sämstalist?! :-\

Smakmässigt så hör den absolut till de sämre jag smakat men samtidigt är det något som gör den intressant, kan inte sätta det riktigt.
Men absolut, en champagne som man inte vill handla igen är ingen bra champagne :D
Nästa vecka blir det förhoppningsvis Billecart-Salmon Brut Réserve om man inte knäcker den redan i helgen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Selosse Rose underbar Champagne, obeskrivlig doft "gammeldags rosor" är fruns förslag! why not! Selosse är en mästerlig producent alla hans Champagner är toppviner.

Puligny Montrachet, Les Combettes 2002 från Girardin, lite försiktig både på näsan och i smak med det som finns är ren nektar, behöver 2 till 3 år i källaren.Läcker viting från Bourgogne ;D
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Barolo Grimaldi 1985. För mig okänd producent från ett bra år. Oändlig smaklängd - häftigt! Flaskan inköpt i Österrike för 40-50 euro.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår va det champagne provning med en Staffan (mins inte efternamnet) i spetsen. Till detta serverades franska ostron.
Följande Champagner provades:

- Jeanmaire Brut. Inge vidare, platt. Dålig mousse och väldigt intetsägande. Skönt att man får bekräftat att billigt oftast är sämre.
- Louis Roederer Brut Premier. Kvällens höjdpunkt. En bra och klassisk champagne med mörkt bröd och äpplen.
- Launois Blanc de Blancs Brut Cuvée Reservée. Kvällens besvikelse. Luktar fil men smakar något bättre. Växte till sig men blev aldrig bra. Väldigt säregen.
- Brugnon Brut Rosé. En ok rosé från ett för mig okänt hus. Ca 100 000 flaskor/år och 10 000 av dessa är rosé. Rosén ligger på ca 40 Euro.

Efter detta blev det ett portvin som jag tyvärr inte minns namnet på samt en COA Sopranos Limited Edition att puffa på.

Vidare blev det Fullers Vintage Ale.
Kvällen avslutades med två skumpor till. Laherte Frères Brut Tradition och en till som jag faktiskt inte minns :D

Höjdarkväll!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter nu och sippar på Billecart Brut Réserve senare blir det Palmer BdB 2002.
Livet leker ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Idag blir det inget speciellt, var öch köpte ett par billigt krafs att ha att sippa på. Laroche Saint Martin är ett helt ok vitt. Inget att skriva hem om dock.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Helgens höjdpunkt dracks igår, Palmer BdB 2002.
En riktigt härlig champagne och till vilket pris. Den är fortfarande ung men redan riktigt bra. Det kommer blir ett helt gäng sådana flaskor i vinkällaren.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Belle Epoque 1990, en Champagne som trotsar årgången (många Champagner har rasat ihop), mogen och utvecklad men fortfarande bra spänst. Stor smakrikedom, fruktsöt. Honung, aprikos, aningen grape. GREAT

Faktiskt bättre än 96an vi drack för nån vecka sen ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Pegau 1998, provat både 95 och 99 tidigare under veckan, 98 är bättre än 95, som är det klart svagaste vinet av dom 3, 99an är inte lika utvecklad som 98an men är betydligt större och fylligare. 98 är den som är härligast att dricka nu, och med klart bättre balans än 99, tror dock att 99an med några år till på nacken slutligen blir det bästa vinet. ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

- Launois Blanc de Blancs Brut Cuvée Reservée. Kvällens besvikelse. Luktar fil men smakar något bättre. Växte till sig men blev aldrig bra. Väldigt säregen.

Håller med. Provade den för första gången i fredags kväll, och den var verkligen inte god. Det som störde mig mest var en överdriven smak av ekfat, som kändes artificiell på något sätt. Det är sällan jag känner "aldrig mer" när jag dricker en champagne, men den här gången gjorde jag det.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Håller med. Provade den för första gången i fredags kväll, och den var verkligen inte god. Det som störde mig mest var en överdriven smak av ekfat, som kändes artificiell på något sätt. Det är sällan jag känner "aldrig mer" när jag dricker en champagne, men den här gången gjorde jag det.

Håller inte med om ekfaten men absolut att den känns artificiell på något sätt.
Lite tungt att gå på pumpen då man är BdB-torsk.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag ska det komma hit barn som är kompisar med min son, så det lär väl inte bli mycket vinpimplande, då de vill ha grillkorv med pommes de små liven.

Efter att snorhyvlarna gått tänkte jag knäcka en Graham' s Vintage Port 1980 som jag haft några pavor av sedan Hedenhös.

Igår var dock inte vinupplevelsen nåt vidare. Jag hade hjälpt grannen fixa med bilen, och som "tack" gav hon mig en flaska tyskimporterad överekad australisk C.S. med en otrevlig eftersmak av tandkräm. Nåja, livet går vidare...
 
Toppen