Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Absolut, jag är också glad att jag var vid mina sinnen och inte gick in i allt för vidlyftliga vad :p Kommer inte ihåg flaskstorlek men är rätt säker på att vadet gällde en magnum, eller hur ::)
Jag visste inte att Freixnet gjordes på magnum ???
Grattis...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll bestämde sig Shorepower och jag för att mötas upp på Grappe och byta ett par flaskor med varandra.
Elvis var lite sugen på ett glas också, så vi sa att vi möts upp och tar en flaska eller så.
Sen hörde Mesnil av sig och nämnde nåt liknande, då vart vi 4 plötsligt... :D

Vi körde allt utom flaska nr 1 blint:

Pommery Louise 96
Dom Perignon 83
Lanson 69
Piper Heidseck Florence Louise 73
Deutz Cuvée William 90
Perrier Jouet Grand Siecle(95,96,97)

Vi återkommer imorgon när vi är lite piggare med synpunkter på flaskorna...
Trevligt med spontanare ;D

Lite anteckningar från minnet. Fyll gärna på, rätta till. Återigen tack till Krug88, Elvis och Mesnil för en kul kväll. Gav otrolig mersmak. Vi täckte 60 till 90-talet och gladde också personalen på Grappe framförallt med Krug88s glada tillrop



Pommery Louise 96

Korrekt, lite ung, fina syror, lite plåtsmak. En del frukt. Ingen som stod ut men var i alla fall inte korkskadad som den förra jag drack.

Dom Perignon 83

Choklad, kaffe, bränt socker. gissade på en 70-talare. Épernay. Väldigt mörk i färgen. Troligen lagrad lite för varmt. Inte alls så komplex som en annan 83 vid en tidigare provning. Fick lite godisdoft i slutet på provningen

Lanson 69

Den sk kondomflaskan (fick jag lära mig). Initiala doften pekade på en rosé Lite oxidationstoner som försvann ganska snabbt i glaset. Min första Lanson av lite bättre år. Lite ”grumligt” i färgen. Växte under kvällen

Piper Heidseck Florence Louise 73

Hörde popen när korken kom ut. Ljus färg, citrustoner, äpplen. Trodde det var en BdB 95. Hög syra, Blev lite lättare att gissa att det var en äldre då Krug88 och Mesnil såg så ”barnsligt” lyckliga ut. Finns det flera av den här var tanken som hela tiden flög genom huvudet.

Deutz Cuvée William 90

Hög andel pinot, choklad, lite knuten i början men öppnar upp allt mer. Jag blir alltid förvirrad av 90or. Ska de lagras eller är de på toppen nu. Det här vinet vann av att luftas en del. Fin mousse. Vi lyckades komma rätt på by och årgång om jag inte missminner mig.


Laurent-Perrier Grand Siècle (95,96,97)

Här missade jag grovt. Vill inte delge forumet men vinet kom sent i en provning som var utöver det vanliga (för mig iallafall). Tror att det här kommer vinna på att ligga ett tag till. Vi gissade på olika årgångar vilket visade sig vara rätt. En fin avslutning på kvällen (innan de efterföljande ölen). Lite violdoft. Kände inte gummidoften som andra ploackade upp. En hel del frukt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Lite anteckningar från minnet. Fyll gärna på, rätta till. Återigen tack till Krug88, Elvis och Mesnil för en kul kväll. Gav otrolig mersmak. Vi täckte 60 till 90-talet och gladde också personalen på Grappe framförallt med Krug88s glada tillrop

Erkänn att han satt och skrek "EEEEEEEEEEEMIL!" hela kvällen.

Själv satt vi och provade Differenceglas. Det var inte lika smarrigt som era skumpor sannolikt var.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Erkänn att han satt och skrek "EEEEEEEEEEEMIL!" hela kvällen.

Själv satt vi och provade Differenceglas. Det var inte lika smarrigt som era skumpor sannolikt var.
Faktiskt inte, det var Nicke som var nere i källaren igår kväll.
Jag tror att han syftar på när Nicke testade Lansonen och frågade vad det var för årgång.
Jag svarade "din och CJ:s favoritställning" såklart. Då svarar killen på fullt allvar -Aaah, 75...

Vad är det för något, 69:an med 3 fingrar i varandra eller nåt ???
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Faktiskt inte, det var Nicke som var nere i källaren igår kväll.
Jag tror att han syftar på när Nicke testade Lansonen och frågade vad det var för årgång.
Jag svarade "din och CJ:s favoritställning" såklart. Då svarar killen på fullt allvar -Aaah, 75...

Vad är det för något, 69:an med 3 fingrar i varandra eller nåt ???

Aaaahahahahaha!

Fan, det är inte lätt!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bra sammanfattning, shorepower!

shorepower skrev:
Piper Heidsieck Florence Louise 73

Hörde popen när korken kom ut. Ljus färg, citrustoner, äpplen. Trodde det var en BdB 95. Hög syra, Blev lite lättare att gissa att det var en äldre då Krug88 och Mesnil såg så ”barnsligt” lyckliga ut. Finns det flera av den här var tanken som hela tiden flög genom huvudet.

Jag tänkte exakt samma sak. Det skulle banne mig vara värt en resa för att få lägga vantarna på några sådana här. Det var första gången jag drack en äldre Piper och nu förstår jag verkligen storheten.

shorepower skrev:
Deutz Cuvée William 90

Hög andel pinot, choklad, lite knuten i början men öppnar upp allt mer. Jag blir alltid förvirrad av 90or. Ska de lagras eller är de på toppen nu. Det här vinet vann av att luftas en del. Fin mousse. Vi lyckades komma rätt på by och årgång om jag inte missminner mig

Jag tyckte den här hade mycket röda äpplen och påminde om Paul Bara Comtesse. Där prickade jag i alla fall in rätt by. Håller med om förvirringen kring 1990:eek:r men just den här tror har en hel del utveckling kvar. Bra champagne!


För övrigt är jag säker på att den lilla söta blonda danskan vid bordet bredvid hellre hade suttit och druckit skumpa med oss än rödvin med sin tråkige kille. ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
För övrigt är jag säker på att den lilla söta blonda danskan vid bordet bredvid hellre hade suttit och druckit skumpa med oss än rödvin med sin tråkige kille. ;)

Urpiga?
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag tyckte den här hade mycket röda äpplen och påminde om Paul Bara Comtesse. Där prickade jag i alla fall in rätt by. Håller med om förvirringen kring 1990:eek:r men just den här tror har en hel del utveckling kvar. Bra champagne!


För övrigt är jag säker på att den lilla söta blonda danskan vid bordet bredvid hellre hade suttit och druckit skumpa med oss än rödvin med sin tråkige kille. ;)

Det stämmer, generellt så drack vi ingen dålig champagne igår. Louise var den som lämnade minst intryck och Piper den jag kommer komma ihåg länge.

Tror danskan uppskattade vårt glada bord då hennes kväll iallafall inte blev helt förstörd. Förstod kanske inte helt i början varför du verkade distraherad hela tiden men du hade klart simultankapacitet att fokusera både på läckerheterna på bordet och vid bordet brevid ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Förstod kanske inte helt i början varför du verkade distraherad hela tiden men du hade klart simultankapacitet att fokusera både på läckerheterna på bordet och vid bordet brevid ;D

Elvis är numera gift vilket innebär att han tar varje tillfälle i akt att spana. Det påminner på något vis om svunna tider... ;D
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår var trevligt. Kickoff med jobbet på Lydmar och en härlig middag.
Började med en Pol Roger 1993 på magnum, sen Silex 2007, Puligny Montrachet Clavoillon från Domaine Lefleive 2002. Till det lite olilka tapas. Till varmrätt lammracks med massa tillbehör. Vinerna var Montille premier cru Taillepieds 2003, Alain Graillot Crozez 1994 på magnum. Sen ost med Il Pino från tenuta de Biserno 2003. Till kaffet ron Barceló imperial från dominikanska. Sen Trimbach Pinot Gris Personelle 2001. Detta kalas avslutades med en surfare.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krisman skrev:
Igår var trevligt. Kickoff med jobbet på Lydmar och en härlig middag.
Började med en Pol Roger 1993 på magnum, sen Silex 2007, Puligny Montrachet Clavoillon från Domaine Lefleive 2002. Till det lite olilka tapas. Till varmrätt lammracks med massa tillbehör. Vinerna var Montille premier cru Taillepieds 2003, Alain Graillot Crozez 1994 på magnum. Sen ost med Il Pino från tenuta de Biserno 2003. Till kaffet ron Barceló imperial från dominikanska. Sen Trimbach Pinot Gris Personelle 2001. Detta kalas avslutades med en surfare.

Det låter som ni hade trevligt utan tvekan men hur var vinerna?
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Agricola San Felice Poggibano Maremma 2004 till grillat lamm o bakad potatis.

Senast jag drack Poggibano var det positivt men det där med att beskriva o sätta ord på smaker är tyvärr inte min starka sida...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Dom Perignon 1996.

Återkommer med notering, om jag minns det för helgen kan bli hård...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

OK, innan jag glömmer:

En härlig poff.

Frisk, fruktig, lite söt - mycket sötare än vad jag minns från tidigare, persika...

Sa spontant att det här borde vara ett husvin, så här bra borde alla viner vara - minst.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Vilken Pol Roger 1993 var det? Bdb eller vanliga?
Vanliga.

Pol Rogern hade mognad i doften men fortfarande ung i smaken, provade 93 på magnum förra hösten och har för mig att det var ungefär samma då. Silex på tok för ung men galet bra ändå, Clavoillonen började arta sig, stor doft men aningen knuten i smaken. Montille var superbra till lammet, Alain Graillot på magnum var så sjukt gott satt och njöt av den länge. Il Pino oxå ruggit bra men lite ung. Pinot Gris Personelle hade en bra mognad och var en bra avslutning med lite sötma.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tillsammans med bl.a CH igår på Gbg vinkällare så drack vi (blint):
1) Comtes Blanc de Blanc -97
Jag kom lite sent så jag missade den sämre delen enligt CH av hur det doftade i början.
Rostat och nötigt med lite fat och en lätt lätt bitterhet och mogna äpplen bakom det.
Mycket elegantare än -98 och mer min i min smak faktiskt. Helt mogen syra nu och ganska lätt och elegant Champagne som det inte är några problem alls att dricka utan mat eller tilltugg.

2) Château Lynch-Bages -86
4176.jpg

Inga större tecken i färgen ännu på mognad i det här vinet men doften börjar att mogna och utveckla lite sekundäraromer.
Initialt mycket ceder, fat och lite gräsighet. Efter 15-20 min i glaset så dunkade svarta-vinbären på och höll sig där ihop med en varm mogen lätt russinton i en timma ungefär och sedan började den långsamt att falna. Smaken var mjuk och rund utan några kantiga syror och tanniner utan allt andades balans och mognad om än ganska lätt i de övriga vinernas sällskap. Eftersmaken hade en väldigt tydlig rökig ton som näsatn förde tankarna till Pinotage. Satt och suktade efter ett rött ankbröst men CH hade ju glömt både grillpanna och grönpeppar så det blev en köttsemla efteråt på stan i stället. ;)

3) Chateauneuf-du-Pape "Tradition" Bosquet des Papes -06
85010.jpg

Wow vilket frukt- och kraftpaket det här var !
Purpurrött i färgen och ganska tät.
Först kom en hallonbomb men explosionen varade bara i 10 minuter för sen tog björnbären och provence-kryddorna över och dominerade sedan hela kvällen. Smaken väldigt ung och eldig men det är mest alkoholen som river till. Syrorna och tanninerna är snygga och eleganta och det verkar som om -06 är den perfekta årgången att dricka ung och 5-10 år framåt.

4) Solaia, Antinori -02
55944.jpg

Svårt år i Toscana enigt böckerna och framför allt för Sangiovese så Antinori utelämnade helt Sangiovese i den här årgången (bara Cab S och Cab F alltså).
Nästan opak i färgen men det purpurröda var borta så ngn ålder borde det ju vara på det här tänkte jag först. Doften var härligt varm och rund med stor lite syltig (i positiv bemärkelse) svarta-vinbär och lite katrinplommon. Smaken var en riktig höjdare med otroligt längd och packat med rund, mjuk och nästan mogen frukt. Eftersmaken ville nästan aldrig klinga av. Fick mig att tänka på Mae Wests ord: ”Too much of something good is just wonderful !”

Härliga viner allihopa men med Solaia i topp för min del.
 
SV: Idag dricker vi

Tack för välskrivna och intressanta provningsnoteringar Chambertin, Solaia 2002 samt 2004 drack jag hos Antinori när jag var där förra året. Vid tillfället kommer jag ihåg att både jag och personalen tyckte 2002 var den bättre av de två. Verkar som resan fortsatt.

PS Kul med bilderna DS
 
Toppen