Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Sen en Godolphin by Ben Glaetzer, Barossa Valley 2005. Var verkligen kanon till oxfilé, men tycker den ändrade smak mot blåbär efter middagen.
Då funkar den ju till desserten också! ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gick på den förbannade portvinsprovningen ändå till slut, och är väldigt glad för det!
Fick en bra insikt (som saknades) efter en proffsig paralellprovning av en grym producent.

Min bror var med, och även om han uppskattar bra vin så är hans synpunkter sällan mer än: Mmmm, gott eller Hmmm, surt...
Ibland drar han till med "smakar mycket", men jag älskar honom ändå...

Kan säga så mycket som att allt under Quinta do Novals vanliga vintage var inte mycket att ha.
Deras LBV, 10åriga tawny och vintage Silval var rätt ointressanta.
För att inte prata om deras vanliga rödviner...
Deras enklaste rödtjut går på runt 200 och är sjukt mediokra, prestigen runt 700 och behöver minst 10 år innan de är drick(o)vänliga men tror inte de är något att ha då heller för priset...

Vintage var lite mer spännande.
2000 var helt fantastisk, komplex, elegant, bra och lång eftersmak. Bra skit!
2003 var inte i min smak, för alkoliserad och fläskig. Många hade dock den som favorit i flighten.
2004 var grym för sitt pris, under 500 tror jag.
2007 var alltför omogen för att bedömas. Men bra ändå.

Quinta do Noval Nacional
1964 - för mig var den lätt passé. Packad av te och torkade plommon, lite småtaskig balans mellan frukt och alkohol tycker jag.
Många fullkomligt älskade den!

1970 - Kvällens vinnare för mig! Perfekt balans, kraft, komplexitet och frukt!

1980 - Var inte med tyvärr, den missades att skeppas. Gjorde inte så mycket då jag druckit den tidigare utan att vara så imponerad...

1996 - Större än man tror om årgången! Bra balans och en oerhörd komplexitet! Kommer att bli ett magiskt vin!

2003 - Klart roligare än vanliga vintage! Läskig koncentration och frukt. Om 20 år kommer någon att uppleva ett sjukt stort vin...

Är lite tveksam till prislapparna dock för Nacional.
64, 70, 96 och 03 ligger på runt 7000-9000 kronor...
80 runt 4000.
Lite väl tufft för vad de levererar. Det var väldigt många som beställde olika äldre Nacional på plats däremot, förvånande men kul!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Rosé deg november 2007
Lite för ung och inte alls lika öppen som en flaska med samma datum som jag drack i våras. Han som bjöd mig på den här har nu två gånger i år köpt upp hela utbudet av Selosse Rosé på Fortnum & Mason i London. Båda gångerna har det inneburit 24 flaskor. Nu har han fyra lådor deg 2008 och fyra deg 2009. Jag har föreslagit att jag kan lätta hans börda genom att köpa en låda av honom. ;)

Fourny & Fils Millésimé Blanc de Blancs Brut 2002
Typisk blanc de blancs, mycket syra, citron och grapefrukt. Lite endimisionell men en hygglig champagne. Blev utklassad av Selosse förstås...

Sedan gick vi ut och åt en underbar middag på Apsleys, en nyöppnad krog inne på hotell Lanesborough i London som det snart kommer att strös stjärnor över. Vi åt en underbar avsmakningsmeny och till det Puligny-Montrachet Nicholas Potel 2005 följt av en Giacomo Conterno Barolo Cascina Francia 1998. Plus en halvflaska Passito Pallinteria Ben Ryé 2003 till efterrätten. Jag säger som Krug88:s bror: GOTT! ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skall prova lite Toskanskt ikväll:

2006 Tenuta Belguardo Maremma Toscana 95373 239:-
2006 Castello di Fonterutoli Chianti Classico 32130 289:-
2006 Mandrone di Lohsa Maremma Toscana 95424 249:-
2005 Ser Lapo Riserva Chianti Classico 2364 179:-
2006 Casasilia 2006 Chianti Classico 95225 375:-
2006 Canonica a Cerreto Riserva Chianti Classico 6013 152:-


Någon som provat något/några av dom ?

Blev lika iirriterad som vanligt av SS:s nonchalans över årgångarna då Ser Lapo Riserva visade sig vara 2005 och inte 2006.

Varför skall det vara så svårt att byta artikelnummer när vinet byter årgång ?

Ser i alla fall fram mot att sätta smaklökarna i lite -06:eek:r som ju skall vara bra i Toskana.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dubbelt besviken nu... Hade missat att lägga in påminnelse om anmälan till Bordeauxprovning i går morse. Prova 89:eek:r från Latour, Lafite, Mouton, Haut Brion och Margaux hade ju inte varit fel... Sen blir inplanerade roliga drycker i helgen inställda pga rådande förkylning :'(
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Dubbelt besviken nu... Hade missat att lägga in påminnelse om anmälan till Bordeauxprovning i går morse. Prova 89:eek:r från Latour, Lafite, Mouton, Haut Brion och Margaux hade ju inte varit fel... Sen blir inplanerade roliga drycker i helgen inställda pga rådande förkylning :'(

Va, vad är det för provning? Den som Livets Goda har eller?

Jag ska försöka trotsa min förkylning och äta och dricka lite gott imorgon. Näsan är inte så fasligt igenkorkad, utan mest feber och hängig. Sånt brukar gå bort efter ett glas eller två :D
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Skall prova lite Toskanskt ikväll:

2006 Tenuta Belguardo Maremma Toscana 95373 239:-
2006 Castello di Fonterutoli Chianti Classico 32130 289:-
2006 Mandrone di Lohsa Maremma Toscana 95424 249:-
2005 Ser Lapo Riserva Chianti Classico 2364 179:-
2006 Casasilia 2006 Chianti Classico 95225 375:-
2006 Canonica a Cerreto Riserva Chianti Classico 6013 152:-

Rapport på det? :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Va, vad är det för provning? Den som Livets Goda har eller?

Jag ska försöka trotsa min förkylning och äta och dricka lite gott imorgon. Näsan är inte så fasligt igenkorkad, utan mest feber och hängig. Sånt brukar gå bort efter ett glas eller två :D
Via munskänkarna, kostade 950 spänn så det var väl inget att orda om heller... Jo, jag sniffade iofs på lite vin i går och luktsinnet verkar inte vara helt borta så kanske är man i form för något gött till helgen i alla fall...

Tryckte förresten en Lillian Syrah 05 på Grappe innan förkylningen kom, den var fan sjukt god!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Via munskänkarna, kostade 950 spänn så det var väl inget att orda om heller... Jo, jag sniffade iofs på lite vin i går och luktsinnet verkar inte vara helt borta så kanske är man i form för något gött till helgen i alla fall...

Tryckte förresten en Lillian Syrah 05 på Grappe innan förkylningen kom, den var fan sjukt god!

Fan, måste nog ta och gå med i det! Såna provningar vill man ju inte missa. Verkligen inte för de pengarna! Sjukt billigt!

Har nog bara tre eller fyra kvar nu :'( Tryckte i mig en i fredags och lördags. Jävligt gott! Tror jag ska klämma en imorgon också (beroende på vad vi beslutar om för mat).
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Skall prova lite Toskanskt ikväll:
2006 Tenuta Belguardo Maremma Toscana 95373 239:-
2006 Castello di Fonterutoli Chianti Classico 32130 289:-
2006 Mandrone di Lohsa Maremma Toscana 95424 249:-
2005 Ser Lapo Riserva Chianti Classico 2364 179:-
2006 Casasilia 2006 Chianti Classico 95225 375:-
2006 Canonica a Cerreto Riserva Chianti Classico 6013 152:-

Lando skrev:
Rapport på det? :)

Kommer med utförligare rapport senare idag.
Castello di Fonterutoli var mycket bra liksom dom flesta 2006:eek:rna. Enda lilla besvikelsen var väl Casasilia där jag saknade lite kropp och frukt för att balansera upp ett rejält paket av ganska torra tanniner.
Canonica a Cerreto är klockren för dom pengarna (152:). Bara att köpa !
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Här kommer då anteckningarna från Toskanarna igår:

1) Castello di Fonterutoli 2006
Utseende: Tät, purpur
Doft: Stor ganska fruktsöt doft med tydliga fatinslag och med en hel del rostning. Mörka bär dominerar frukten med dominans av svarta-vinbär och torkade frukter (efter 1 timma)
Smak: Behagligt sträv och och mycket balanserad frukt. Så mycket ceder i början att man börjar tänka Bordeaux/C.S. Ganska eldig i avslutet men mycket bra längd. Lagra några år.

2) Mandrohne di Lohsa 2006
Utseende: Mkt tät, purpur
Doft: Först lite sluten men sedan kommer körsbär, fat, läder och ett helt koppel av exotiska kryddor. En liten skön bittermandeldoft dröjer sig också kvar hela kvällen. På slutet kommer det citrusdofter och lakrits uppå allt det andra. Riktigt sköna dofter !
Smak: Lite större bygge än Castellon i framför allt tanninerna så det biter ordentligt av både fruktsyra, tannin och alkohol men balansen är det inget fel på. I eftersmaken vecklar tjära och rök ut sig och man njuter av den fina längden. Ger ett väldigt ungt intryck i framför allt smaken så några år på rygg är nog inte fel.

3) Canonica a cerreto Riserva 2006

Utseende: Ganska tät och pupurfärg som börjar gå över i rött
Doft: Börjar eteriskt med massor av brödkryddor (kummin, anis) men detta släpper ganska fort. Sedan kommer det mer biggaråer och plommon. Konstigt nog falnar doften efter 30min och drar sedan igång igen på högvarv en kvart senare.
Smak: Ljuvlig frukt här och lite mjukare tanniner än i de två tidigare men inte mesigt på ngt sätt. Faten är snyggt integrerade och hela paketet har bra längd. Om man skall ha synpunkter på ngt så är det kanske fatigheten som just nu har lite drag av bourbon och mycket rostning men jag tror det kommer att sjunka in så småningom.

4) Casasilia 2006

Utseende: Mkt tät , purpur
Doft: Mkt stor doft med tydlig fattkaraktär (vädligt mycket söt vanilj och rostning/bourbon). Massor med mörk frukt och kryddor. Känns mer utvecklad och mogen än de andra. Bästa vinet om man bara går på doften.
Smak: Det här vinet är inte defekt på ngt sätt men tanninerna är antingen för mycket eller för torra här då man kippar lite efter mer frukt. En rejäl dos alkohol gör också sitt till förstås men förutom lite obalans så är smaken bra men inte vad man förväntar sig riktigt efter att ha doftat.

5) Ser Lapo Riserva 2005

Utseende: Mkt tät, purpur
Doft: Klart annorlunda än de andra med mkt mer rå ung druvig frukt och väldigt lite fatkaraktär.Efter en 30 min kommer en svagt unken ton som sedan inte vill försvinna.
Smak: Mer fruktsyra och mindre sträv en de andra och den råa unga doften känns igen i smaken. Inte så lång och komplex heller.

6) Tenuta Belguardo 2006

Utseende: Tät, purpur som går över mot djupt rött
Doft: Stor tydlig cassis-doft + fat och bakom det lite kryddor. Inte så spännande men väldigt tydlig och ren.
Smak: Även här dominerar cassis men också ceder kommer vädligt tydligt i den långa fina eftersmaken. Fint balanserad och ganska elegant. Lite bittermandel/kärnighet i slutklämmen gör smaken gott här tycker jag.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Äh, förkylningen är ju inte så farlig... Känner både doft och smak och bl.a. Cos -96 slank ner :p
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det ett besök på Grappe och en del champagner:

De Saint Gall Orpale 1996
Cristal 2000
Salon 1997

Cristalen var kvällens klara vinnare - perfekt att dricka nu faktiskt. De andra gjorde intressanta resor under kvällens gång. Salon var helt knuten från början, nästan doftlös och med en kort eftersmak. Efter några timmar kunde man börja ana något men den var faktiskt rätt sluten även efter fyra timmar. Vad man kan skymta är en ren och klar champagne och den kan säkert bli riktigt bra om ett antal år. Att Salon 1997 skulle vara en champagne att drickas ungt, som vissa journalister påstod vid släppet, håller jag inte med om.

Orpale 1996 var också sluten och visade mest upp syra i början men efter en stund blommade den ut helt med nötter, flinta, citrusfrukter. En härlig champagne. Efter några timmar dog den och då var det intressant att jämföra med Salon som långsamt var på väg upp.

Raphaël Bereche, vinmakaren på Bereche et Fils, var på Grappe igår och hade hållit en provning av hela Bereches sortiment. Vi fick prova tre:
Bereche et Fils Reflet d'Antan Brut
Bereche et Fils Chardonnay Brut Nature
Bereche et Fils Brut Réserve

Reflet d'Antan föll mig inte i smaken alls. Det var för mycket skumbanan både på näsan och i munnen, artificiella smaker och lite bitter eftersmak. De enklare champagnerna var klart bättre men jag hade svårt att uppskatta dem eftersom de där bananerna gjorde sig påminda igen. Raphaël var väldigt trevlig och det var intressant att diskutera champagne med honom.

(Den sista kan ha varit Ultra Brut, jag har lite dimmigt minne av den.)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Igår blev det ett besök på Grappe och en del champagner:

De Saint Gall Orpale 1996
Cristal 2000
Salon 1997

Cristalen var kvällens klara vinnare - perfekt att dricka nu faktiskt. De andra gjorde intressanta resor under kvällens gång. Salon var helt knuten från början, nästan doftlös och med en kort eftersmak. Efter några timmar kunde man börja ana något men den var faktiskt rätt sluten även efter fyra timmar. Vad man kan skymta är en ren och klar champagne och den kan säkert bli riktigt bra om ett antal år. Att Salon 1997 skulle vara en champagne att drickas ungt, som vissa journalister påstod vid släppet, håller jag inte med om.

Orpale 1996 var också sluten och visade mest upp syra i början men efter en stund blommade den ut helt med nötter, flinta, citrusfrukter. En härlig champagne. Efter några timmar dog den och då var det intressant att jämföra med Salon som långsamt var på väg upp.

Raphaël Bereche, vinmakaren på Bereche et Fils, var på Grappe igår och hade hållit en provning av hela Bereches sortiment. Vi fick prova tre:
Bereche et Fils Reflet d'Antan Brut
Bereche et Fils Chardonnay Brut Nature
Bereche et Fils Brut Réserve

Reflet d'Antan föll mig inte i smaken alls. Det var för mycket skumbanan både på näsan och i munnen, artificiella smaker och lite bitter eftersmak. De enklare champagnerna var klart bättre men jag hade svårt att uppskatta dem eftersom de där bananerna gjorde sig påminda igen. Raphaël var väldigt trevlig och det var intressant att diskutera champagne med honom.

(Den sista kan ha varit Ultra Brut, jag har lite dimmigt minne av den.)

Intressant med Salonen var som du skriver resan den gjorde i glaset. Tyder på en stort underliggande vin. Kanske ska köpa ett gäng 97or nu. Det ska bli kul att om 10 år prova den jämsides med 99an som snart kommer ut. Om den är motsvarande andra 99or så kommer nog 97an bli mer långlivad.

Cristal var helt klar bäst igår, ett vin som var färdigt att dricka med en del mognadstoner. De andra 3-4 år äldre champagner var egentligen allt för unga.

Och det var en ultra brut, Reflet d'Antan innehöll dock en rejäl dos med socker kändes det som. Skulle vilja prova om Bereche och då inte efter tre champagner av nivån vi började med.

Du glömde bort att skriva om de röda och vita Bourgogne, den vita Stellanbosch, rieslingen från Österrike samt inte minst den Marc de Bourgogne som vi drack. Trevlig kväll och mindre trevlig morgon med en taxi som hämtade mig 06:00 för avfärd till Arlanda
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Låter som ni har ungefär samma åsikt som jag, Keen, Jos och El burro grande hade när vi provade den för 6 månader sedan.

CH skrev:
Efter DP så öppnade vi Salon 1997 för att provsmaka den då vi gissade att den behövde ordentligt med luft för att komma igång. Som vi trodde så var den extremt sluten med en grym syra och ställdes åt sidan under tiden det smörstektes bröd för en Skagen toast med väldigt mycket löjrom. Salon provsmakades igen och den var fortfarande stenhårt och sluten. Senare på kvällen så öppnade den upp sig något men levererade aldrig i den klass som Salon kan göra. Tvål, äppelcider, lime och grape beska var det som nämndes. Inga rostade eller brända toner kom fram och vi gissade att detta måste vara en väldigt svag flaska. Om detta var ett bra exempel på hur Salon 1997 ska smaka så skulle jag ALDRIG rekommendera någon att köpa den. Utan tvekan var detta kvällens stora besvikelse. Förhoppningsvis så får jag prova Salon 1997 imorgon (tisdag) igen och återkommer med hur jag upplevde den.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Igår blev det ett besök på Grappe och en del champagner:

De Saint Gall Orpale 1996
Cristal 2000
Salon 1997

Cristalen var kvällens klara vinnare - perfekt att dricka nu faktiskt. De andra gjorde intressanta resor under kvällens gång. Salon var helt knuten från början, nästan doftlös och med en kort eftersmak. Efter några timmar kunde man börja ana något men den var faktiskt rätt sluten även efter fyra timmar. Vad man kan skymta är en ren och klar champagne och den kan säkert bli riktigt bra om ett antal år. Att Salon 1997 skulle vara en champagne att drickas ungt, som vissa journalister påstod vid släppet, håller jag inte med om.

Orpale 1996 var också sluten och visade mest upp syra i början men efter en stund blommade den ut helt med nötter, flinta, citrusfrukter. En härlig champagne. Efter några timmar dog den och då var det intressant att jämföra med Salon som långsamt var på väg upp.

Raphaël Bereche, vinmakaren på Bereche et Fils, var på Grappe igår och hade hållit en provning av hela Bereches sortiment. Vi fick prova tre:
Bereche et Fils Reflet d'Antan Brut
Bereche et Fils Chardonnay Brut Nature
Bereche et Fils Brut Réserve

Reflet d'Antan föll mig inte i smaken alls. Det var för mycket skumbanan både på näsan och i munnen, artificiella smaker och lite bitter eftersmak. De enklare champagnerna var klart bättre men jag hade svårt att uppskatta dem eftersom de där bananerna gjorde sig påminda igen. Raphaël var väldigt trevlig och det var intressant att diskutera champagne med honom.

(Den sista kan ha varit Ultra Brut, jag har lite dimmigt minne av den.)
Det låter som om ni hade trevligt!
Kom inte loss förrän vid 22,30, så det fanns ingen chans att hinna med att joina er tyvärr...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det var väldigt trevliga viner på slutet, i synnerhet bourgognen.

Pierre Damoy Chambertin Grand Cru 2001
FX Pichler Loibnerberg Smaragd 2000

Vad hette den där chardonnay från Stellenbosch? Den var också trevlig.

Jag är också lite trött idag...
 
Toppen