Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
RJ talar om att en mogen Salon har ett "gigantiskt brett aromatiskt spektrum med en bourgognelik vinositet".
Av det finner jag inget och frågan jag ställer mig är hur länge man måste vänta för att få uppleva detta med en 96:a? ???
Ingen aning eftersom jag aldrig provat men av vad jag läst om Salon i allmänhet och Salon 1996 i synnerhet så kan du nog få vänta åtminstone 12-15 år till.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Citerar mig själv. Efter ca 2 timmar i glaset växte det fram en tydlig champinjondoft, den ettriga syran la sig och ordningen kändes återställd 8)

Härligt att till slut levererade lite iaf... Tror att flaskvariationen är stor
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

William Fèvre Chablis 1er Cru Mont de Milieu 2005, Fèvre är en favorit för mig o jag blev inte besviken nu heller.

Chateau de Vaudieu Val de Dieu 2006, gott men en smula kantigt o skulle vunnit på att ligga några år kändes det som.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kör en liten sittning med v_skogh ikväll eftersom det inte kommer bli något speciellt att dricka på nyår så vi tänkte knäcka följande för att stilla det värsta suget.
Bollinger RD -96
Pierre Peters -99
Selosse Rose
Henriot Rose Noire
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Kör en liten sittning med v_skogh ikväll eftersom det inte kommer bli något speciellt att dricka på nyår så vi tänkte knäcka följande för att stilla det värsta suget.
Bollinger RD -96
Pierre Peters -99
Selosse Rose
Henriot Rose Noire

Stackars Edith, hon lär väl inte få smaka en droppe men istället lyssna till smackande, frustande, sörplande och massor av "skitsnack" :eek:
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Stackars Edith, hon lär väl inte få smaka en droppe men istället lyssna till smackande, frustande, sörplande och massor av "skitsnack" :eek:

Edith nöjde sig vid nio-tiden med nappen.
Nu är det Bolly och PP i glasen. Trevligt och syra är sammanfattningen så här långt kan även sträcka mig och påstå att det är lite gay men än mer gay när rosén kommer på bordet.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Edith nöjde sig vid nio-tiden med nappen.
Nu är det Bolly och PP i glasen. Trevligt och syra är sammanfattningen så här långt kan även sträcka mig och påstå att det är lite gay men än mer gay när rosén kommer på bordet.

Var det sherry på nappen eller var det CH som skrämde henne att blunda??

Visst är det glatt med rosé 8)
 
SV: Idag dricker vi

Bollinger GA 97 och Bollinger Special Cuvée.

Kul med 1997 Bollinger, mogen, bröd, honung och lite sherrytoner. En bra mogen Bollinger GA. Så mycket mer utvecklad än 1996 GA. Special Cuvée var sluten och tråkig i jämförelse. 1997 varierar verkligen , från en sluten Salon via Diebolt och Vilmart till en mogen Bollinger. Charmen med en icke perfekt årgång.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Edith nöjde sig vid nio-tiden med nappen.
Nu är det Bolly och PP i glasen. Trevligt och syra är sammanfattningen så här långt kan även sträcka mig och påstå att det är lite gay men än mer gay när rosén kommer på bordet.
Henriot rose noir är ingen rosé skumpa...
"Svarta rosen" är dock en ren pinot noir, har provat den ett par gånger och den som CH handlade är en helt magisk 70-talare.

Själv så drog Andreas och jag hem till Mesnil ikväll och knäckte några flaskor mitt i allt skitsnack och ett strömavbrott...
Vi drack R Dufour BdB 88(deg 07) bredvid hans BdN 96(deg 07).
En liten odlare från Aube jag aldrig hört talas om som vi alla gillade skarpt!
Inte det största och mest komplexa vinet någonsin, men oerhört charmigt och hemtrevligt.

Sen blev det en korkad Lanson 69...tråkigt.
Perrier Jouet Blason de France 76, packad med marsipan. Kul.

Avslutade med en Manneville de Champagne(?) NV från 70-talet. OK...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Henriot rose noir är ingen rosé skumpa...
"Svarta rosen" är dock en ren pinot noir, har provat den ett par gånger och den som CH handlade är en helt magisk 70-talare.

Första gången jag provade den och dra åt h-e vad den är bra på näsan. Jag fick nästan samma spasmer som när Andreas luktade på Cuvee William Duetz -82 i februari. Tyvärr följer den inte upp lika bra med smaken. Ingen mousse kvar att tala om och frukten är nästan helt borta. Kul att provat i alla fall.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Henriot rose noir är ingen rosé skumpa...
"Svarta rosen" är dock en ren pinot noir, har provat den ett par gånger och den som CH handlade är en helt magisk 70-talare.

Själv så drog Andreas och jag hem till Mesnil ikväll och knäckte några flaskor mitt i allt skitsnack och ett strömavbrott...
Vi drack R Dufour BdB 88(deg 07) bredvid hans BdN 96(deg 07).
En liten odlare från Aube jag aldrig hört talas om som vi alla gillade skarpt!
Inte det största och mest komplexa vinet någonsin, men oerhört charmigt och hemtrevligt.

Sen blev det en korkad Lanson 69...tråkigt.
Perrier Jouet Blason de France 76, packad med marsipan. Kul.

Avslutade med en Manneville de Champagne(?) NV från 70-talet. OK...

verkligen hemtrevligt!! både Dufour och Mesnils hem. Och strömavbrottet var mysigt. Tills Krug88 började tafsa.
Hoppas ovan viner finns kvar hos Dufour, kommer absolut att skaffa i så fall. BdN 96 var det största vinet även om BdB 88 var riktigt mumsig och chokladsmörig. Måste vara ett riktigt bra vinmakeri med dessa oklassificerade druvor.

Perrier Jouet Blason de France 76, roligt att prova. Första gången för mig.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Och strömavbrottet var mysigt. Tills Krug88 började tafsa.
Var är det med den ön? Så fort folk kommer över bron så byter de sida :)

Andreas skrev:
Hoppas ovan viner finns kvar hos Dufour, kommer absolut att skaffa i så fall. BdN 96 var det största vinet även om BdB 88 var riktigt mumsig och chokladsmörig. Måste vara ett riktigt bra vinmakeri med dessa oklassificerade druvor.
Är det samma Robert Dufour som Julle gav 25 poäng för deras NV BdB (och han har inte alltid rätt!)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Var är det med den ön? Så fort folk kommer över bron så byter de sida :)
Är det samma Robert Dufour som Julle gav 25 poäng för deras NV BdB (och han har inte alltid rätt!)

Det är antagligen samma odlare, men denna BdB 88 är absolut ett helt annat vin. Vi 3 som testade dricker ju en hel del och alla var överens om att detta var skitbra. Jag skulle ge den 90p drygt.

Krug88 har bara småtestat lite här på ön, men tydligen ska Kurrikurridutt ligga på en helt egen nivå.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi hade den där matchen mellan Egly-Ouriet BdN och Krug GC igår, och jag trodde verkligen att Egly skulle ha en ärlig chans (den var ju trots allt den bästa champagne jag hade druckit dittills). Krug sopade banan, vilken champagne! Varje klunk var en ny upplevelse. Det började ganska stramt med grapefrukt men gick över i nötter och rostat bröd. Enastående balans!

Egly hade kanske inte sin bästa dag heller - var rejält oxiderat i starten men det blåste bort efter hand. Ännu stramare än Krugen, med smultron och beska.
 
SV: Idag dricker vi

Det blev en Amarone från Valentina Cubi "Morar" 2001. 2 timmars luftning. Den har öppnat sig väsentligt sedan jag drack den 2008.
Komplex doft av körsbär,kryddor och en smula choklad.Smaken är elegant, med mjuka tanniner och en lång eftersmak.

J-C
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Domenico Clerico Barbera d'Alba Trevigne 2005 till kvällens pasta. Den matchningen får nog betraktas som rena straffsparken...
 
Toppen