Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug GC, lagrad kanske 5-10 år??? Jäkligt trevlig som vanligt, där kan man snacka om "rödvinskomplexiteten" Julle var inne på med lagrade Salon.

Sen en Bollinger till 12-slaget, efter att jag vunnit slaget om vem som skulle sova eller inte mot barnen.

Snittar, Gratinerad hummer och helstek oxfilé (perefekt!) med potatiskaka (riven och lättstekt potatis med getost, sen inbakad i ugn). Hemmagjord jordgubbsglass till efterrätt.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Maten sköljdes ner med Ayala Zero Dosage, som vi haft liggande här i vårt fritidshus.

Tycker att just denna är bättre med dosage (kloak kanske inte var den roligaste doften dock, kan det varit lite korkad?) var hos dem förra året och provade igenom sortimentet. Deras prestige, Perle d'Ayala är dock riktigt bra utan dosage.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade en klassisk meny
Skagen med kalixlöjrom och Trimbach gewurztramminer. Oxfilé med potatiskaka, Delas Crozez Hermitage.
Nån tysk Auslese till Cheescake, men den hade tappat lite frukt tyvärr. Sen PR 99 och en magnum Louis Boillot
och massa Kapten Cola!
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nyårsafton inleddes på eftermiddag med två champagner med vänner. Till löjroms- och räkstuvningscanapé serverades Selosse VO från senaste släppet (deg maj 2009) och Belle Epoque 1999.

Jag har druckit flera Selosse innan men aldrig VO och jag blev lite fundersam på hur korrekt den här flaskan var. Hyacintdoften var påtaglig som aldrig förr men även mängder av sherryassociationer med betoning på uttorkande oxidation, nötter och äppelskrutt. Självklart fanns det saker att uppskatta, fylligheten, den bombastiska stilen...
Jag antar att det är meningen att man ska lagra VO, att jag drack den i yngsta laget men jag är inte helt övertygad efter min flaska. Synpunkter någon?

Belle Epoque var länge sluten som en mussla i glaset. När den väl öppnades upp bjöd den på en underbar struktur och komplexitet där det enda som uppenbart stack ut var en härlig mineralton. Det var första gången jag drack Belle Epoque och två frågor dök upp direkt: Varför har jag inga Belle Epoque i källaren? Hur smakar en mogen Belle Epoque?

Senare på kvällen var förrätten löjrom med tillbehör på stekt riven potatis (glömt namnet!) och till det dracks det Leclaire-Gaspard Blanc de Blancs Brut. Förutom en bra kombo bjöd vinet på en fyllig och bonnig stil med mycket mogen frukt, rostat bröd, nötter, och annat som jag brukar eftersträva men ändå blev vinet inte riktigt charmigt.

Det blev ingen varmrätt utan ett generöst skaldjursfat med både icke rökta räkor och rökta dito, hummer, havskräftor med mera. Till detta dracks det Jacques Selosse Brut Initial (deg maj 2009 - även den från det senaste släppet) och Salon 1988.

Nu kände jag igen Selosse! Hyacintendoften var elegantare och allt som jag stört mig på vinet tidigare på dagen saknades. Bra! Salon 1988 är en riktig kärlek till mig och de få gånger jag har ynnesten att dricka den får jag gåshud och tiden stannar.

Nu stannade inte tiden utan det blev dessert: fyrverkeri och sedan sängen, oförskämt mätt och belåten.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår på nyårsdagskvällen plain hummer och Diebolt Vallois mis en cave 1983 (1982). Champagnen lite instängd, ngt oxiderad.

Idag lunch med smörstekt scampi och pilgrimsmussla samt toast Skagen - champagnen nu mkt bättre! Smakar hav, kommer att tänka på ostron, underbar helt enkelt.



Nu ska det lagas stek!! Ska även koka skaldjursfond på lite ihopsamlade skal från tidigare middagar.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Alfred Gratien 98. Svårt att hitta något annat än en lätt rostning och svavel på näsan. I munnen god om än lite intetsägande. Krispig. Aningen hög dosage för min del. Eller så är den lite kort i syran och därför känns lätt sötig. Druckit AG tidigare och alltiid upplevt den med mer power, denna 98 är inte där.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Alfred Gratien 98. Svårt att hitta något annat än en lätt rostning och svavel på näsan. I munnen god om än lite intetsägande. Krispig. Aningen hög dosage för min del. Eller så är den lite kort i syran och därför känns lätt sötig. Druckit AG tidigare och alltiid upplevt den med mer power, denna 98 är inte där.

Att en Alfred Gratien har kort syra låter oroväckande då de inte genomför den malolaktiska gäsningen. Och hög dosage låter inte heller som en Gratien... Hoppas du bara hade otur!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En skön provning på Grappe igår tillsammans med CH och Sjödin. Vi drack:

Grand Dame 1989
Gummi på näsan, ung och fräsch smak med lite grapefrukt (!) kvar. Väldig olik och outvecklad jämfört med andra 1989:eek:r jag provat. Den här skulle jag gärna prova om några år igen.

Krug Collection 1981
Massor av syra från början, lite spritig doft och tunn eftersmak. Utvecklades kraftigt med luft, syran dämpades och fram kom kola, bränt socker, honung, kaffe. Härlig champagne, framför allt på näsan.

Francois Minelle 1996
Francois Minelle är en liten odlare i Ambonnay som Sjödin har besökt. Ingen av hans champagner står med i Juhlins böcker så druvsammansättning är okänd. Märkligt nog tydlig Chardonnay på näsan och vi spekulerade lite hur mycket Chardonnay det kan vara. Jag tippar på 50 % medan Sjödin trodde mer på 20-30 %. Mycket varm frukt och lite rökig eftersmak och aska. Allt bra fram till eftersmaken. Lite udda champagne. Kul att prova!

Belle Epoque 1996Lite unken doft från början men med lite luft öppnade den långsamt upp sig. Mycket syra, grape, salmiak och lite bränd i både doft och eftersmak. Bra champagne men kanske lite spretig just nu. Jag har en magnum i källaren och den kommer att få ligga i flera år innan jag korkar upp den.

Jag gick hem när vi blev inte fick vara kvar ängre på Grappe, men herrarna CH och Sjödin fortsatte ut på stan.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag gick hem när vi blev inte fick vara kvar ängre på Grappe, men herrarna CH och Sjödin fortsatte ut på stan.

...och fick i sig en flaska Goutorbe Special club -99 också...
Trevlig och lugn afton, tack för det!
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår så drack jag något magiskt en flaska Champange Fresnet-Juillet 1996, kul att 96 börjar att bli mogna å redo att drickas.
Detta var helt klart en av de bästa Champange upplevelserna jag har haft på år å dagar.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår åt och dracks det gott tillsammans med El Burro, CH och Keen. Löjrom, gåslever, färsk svensk hummer och oxfilé ackompanjerades av;

Krug -88
Sjukt bra

Krug -96
Sjukt bra

Krug Rosé
Otrolig potential, lite knuten till en början. Hög syra.

Yaldara Farms 2004
Australiensisk Shiraz när det är som bäst

Lillian Syrah 2006
Grym potential men för ung

Sine Qua Non, Just for the love of it
Sjukt bra

Ornellaia 2004
Fantastisk i början men sen blev det aningen mycket fat för min smak. Är ett grymt vin och kommer bli bättre

Vin de Paille, Chapoutier 1995
Godisgott med otroligt härlig färg

Moet NV från 1970-talet?
Förvånansvärt pigg, ljus champagne med bra syra
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dracks det crozes-hermitage 2006 från Gilles Robin; Alberic Bouvet. Den hade utvecklats en hel del sedan jag provade den senast! Gott och härligt ursprungs- och druvtypsikt. Efter fyra timmar i karaff, när jag återvände till vinet efter desserten, hade det tyvärr fallit ihop som ett korthus.

Avslutade med årets första portvin: Rozes från den utmärkta årgången 2000. Äntligen börjar de öppna upp sig något! Fast även om de lämnat bärstadiet så är det långt kvar till mognad... Mycket gott till en chokladdessert.
 
Toppen